Svårt att länka myndighetshandlingar.Jasså? Länka gärna.
min uppfattning är att ägarna nästan kan ha ihjäl sina hundar genom misshandel eller vanvård innan något görs![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Svårt att länka myndighetshandlingar.Jasså? Länka gärna.
min uppfattning är att ägarna nästan kan ha ihjäl sina hundar genom misshandel eller vanvård innan något görs![]()
Jag förmodar att bevisfrågor kan bli svårhanterliga när det gäller ärenden om tillräcklig aktivering över tid av hund i enskilt hem...Jasså? Länka gärna.
Brukar ju bli artiklar om det mesta.Svårt att länka myndighetshandlingar.
Vad är detta för ras?Tyvärr. Hunden väger över 50 kg.
Jag har en allvarlig knäskada.
Jag hade aldrig kunnat leva med konsekvenserna om/när hunden kom lös.
Den är snäll, men hade den mött en annan hund … eller en människa som den hade hoppat på … jag vill inte ens veta följderna.
jag tycker djur både svälter ihjäl och misshandlas till döds i Sverige utan att något händer eller händer i sista stund.Jag förmodar att bevisfrågor kan bli svårhanterliga när det gäller ärenden om tillräcklig aktivering över tid av hund i enskilt hem...
Oavsett vad man anser de förutsättningar som tillsynsverksamheten har att arbeta med när det gäller sådant som resurser och praxis.
Jag har inga länkar. Det är förelägganden och omhändertaganden från myndighet.Jasså? Länka gärna.
Ja men ibland finns tydliga tecken på understimulans, stereotypier eller liknande.Jag förmodar att bevisfrågor kan bli svårhanterliga när det gäller ärenden om tillräcklig aktivering över tid av hund i enskilt hem...
Oavsett vad man anser de förutsättningar som tillsynsverksamheten har att arbeta med när det gäller sådant som resurser och praxis.
Det är ändå rätt ovanligt att djur svälter ihjäl, och det är lätt att skylla på myndigheten men det bygger ju i huvudsak på att misskötsel anmäls.jag tycker djur både svälter ihjäl och misshandlas till döds i Sverige utan att något händer eller händer i sista stund.
Att en hund blir omhändertagen för den inte får tillräckligt med motion känns rätt långsökt.
Men vet du att det hänt så är det väl så![]()
Tycker du? Jag tycker man ständigt läser om alla möjliga djur som står i sin egen skit och svälter Sverige över?Jag har inga länkar. Det är förelägganden och omhändertaganden från myndighet.
Ja men ibland finns tydliga tecken på understimulans, stereotypier eller liknande.
Det är ändå rätt ovanligt att djur svälter ihjäl, och det är lätt att skylla på myndigheten men det bygger ju i huvudsak på att misskötsel anmäls.
Länsstyrelsen plågar inga djur.
Det krävs tillräckligt med bevis för att länsstyrelsen ska kunna omhänderta djur. Att dom får "för lite promenader" men i övrigt är välmående är sällan skäl nog, det är svårt att hitta ordentliga bevis för det.Tycker du? Jag tycker man ständigt läser om alla möjliga djur som står i sin egen skit och svälter Sverige över?
Hundar som misshandlas och kastas från balkonger av pundare till ägare.
Nej det är inte ls fel såklart men jag har aldrig fått uppfattningen om att ls kan omhänderta djuren hursomhelst.
Nu handlade ju inte detta om svält eller misshandel...jag tycker djur både svälter ihjäl och misshandlas till döds i Sverige utan att något händer eller händer i sista stund.
Att en hund blir omhändertagen för den inte får tillräckligt med motion känns rätt långsökt.
Men vet du att det hänt så är det väl så![]()
Ja.Det krävs tillräckligt med bevis för att länsstyrelsen ska kunna omhänderta djur. Att dom får "för lite promenader" men i övrigt är välmående är sällan skäl nog, det är svårt att hitta ordentliga bevis för det.
Nej det skrevs att hundar blivit omhändertagna pga för lite motion och jag svarade att jag ständigt ser djur som vanvårdas utan att något händer.Nu handlade ju inte detta om svält eller misshandel...
Att jag vet vad då?
Jag diskuterade förutsättningarna för tillsynsmyndigheten att ingripa i fall av otillräcklig stimulans när den allmänna skötseln i övrigt fungerar.
Och skrev då att jag förmodar att bevisfrågorna kan vara svåra i de fallen.
Jag undrar lite hur ett sånt omhändertagande går till. I andra fall får man chans att rätta till saker och ting. Men stereotypier försvinner sällan när de väl har uppkommit. Så det känns väldigt knepigt att använda det som indikation.Jag har inga länkar. Det är förelägganden och omhändertaganden från myndighet.
Ja men ibland finns tydliga tecken på understimulans, stereotypier eller liknande.
Det är ändå rätt ovanligt att djur svälter ihjäl, och det är lätt att skylla på myndigheten men det bygger ju i huvudsak på att misskötsel anmäls.
Länsstyrelsen plågar inga djur.
Nja jag tycker inte att bevis heller hjälper alla gånger. Men det beror nog också mycket på var i landet det gäller.Det krävs tillräckligt med bevis för att länsstyrelsen ska kunna omhänderta djur. Att dom får "för lite promenader" men i övrigt är välmående är sällan skäl nog, det är svårt att hitta ordentliga bevis för det.
Fruktansvärt! Min bild av Länsstyrelsen är en helt annan, men jag har ju med dom att göra i min yrkesroll (och bor i en annan region). Där har länsstyrelsen åkt ut oftast samma dag när jag anmält, samt även tagit ärenden vidare till polis (djurplågeri).Nja jag tycker inte att bevis heller hjälper alla gånger. Men det beror nog också mycket på var i landet det gäller.
Jag har berättat förr här om en vårdtagare som hade en hund i hundgård som hen varken kunde mata, ge vatten eller gå ut med då hen var för handikappad för att komma över tröskeln. Det blev på vår lott i hemtjänsten att ge den mat och vatten. Inte alla som ville. En del var hundrädda. Rasta hade vi ingen möjlighet i tid till. Hundgården var för liten, kojan halvrutten och oisolerad, bajs överallt och vassa kanter. Vi gjorde flera anmälningar men inget hände.
Sen hamnade ägaren på sjukhus. Och skulle inte komma hem mer så hemtjänstens insatser avskrevs.
En kollega kom på ”vad har hänt med hunden?” Och åkte dit och kollade.
Jo den stod där i hundgården. Utan mat och vatten sen flera dagar.
Den dagen gjorde vi 9 anmälningar. Och vi började åka dit och ge mat och vatten. Skickade foton osv.
På 4 månader gjorde vi 23 anmälningar och länsstyrelsen åkte aldrig dit. Hunden hade varit död för länge sen. Jag fotade av alla brister i hundgården och skickade in en lång rad på allt som brast. Men de tyckte inte att det var så farligt trots att hunden bodde där 24/7 och hade i princip ingen kontakt med människor.
Anhöriga viste men brydde sig inte.
Tillslut lyckades en kollega få tag på ägarens nummer på sjukhuset och efter några samtal så skrevs hunden över på henne.
Hon i sin tur omplacerade den till en familj där den fick bo inne och fick börja jaga igen.
Från det vi i hemtjänsten började anmäla till hunden kom ur hundgården tog det nästan 7 månader. Hur länge den suttit där innan vet vi inte men några månader iaf.
Olika fall.Jag undrar lite hur ett sånt omhändertagande går till. I andra fall får man chans att rätta till saker och ting. Men stereotypier försvinner sällan när de väl har uppkommit. Så det känns väldigt knepigt att använda det som indikation.
Klart att det visar att hunden fått för lite stimulans någon gång. Men beroende på hundens känslighet så skulle det lika gärna kunna komma ifrån burhållning efter tex operation - och då är det helt lagligt att hunden är understimulerad.
Erkänner djurägaren så är det enkelt givetvis. Men jag tänker på fallen där de inte erkänner utan hävdar att djuret får tillräckligt med stimulans.
Ja sista biten har jag koll på. Om hemtjänsten ändå tar hand om djuren så är de omhändertagna. Då finns det inget för LS att göra. Hemtjänsten måste sluta ta hand om djuren för att man ska kunna göra något. Lagen bryr sig inte om VEM som tar hand om djuret på det sättet, bara det blir omhändertaget.Olika fall.
Föreläggande pga stimulering mentalt.
Omhändertagande pga stimulering fysiskt. Ja självklart korrekt rättsligt, minns jag rätt var det om mental stimulans prövat i FR.
Jag är på semester så tänker inte grotta mer i det här nu
Men generellt; om man sköter ett djur som ex hemtjänst så har man löst problemet så man ska egentligen inte mata osv men ja på vissa ställen prioriteras det olika hårt.
Fast i vårat fall så sa vi inte att vi skötte hunden. Så det argumentet håller inte.Olika fall.
Föreläggande pga stimulering mentalt.
Omhändertagande pga stimulering fysiskt. Ja självklart korrekt rättsligt, minns jag rätt var det om mental stimulans prövat i FR.
Jag är på semester så tänker inte grotta mer i det här nu
Men generellt; om man sköter ett djur som ex hemtjänst så har man löst problemet så man ska egentligen inte mata osv men ja på vissa ställen prioriteras det olika hårt.
Då låter det som en felbedömning.Fast i vårat fall så sa vi inte att vi skötte hunden. Så det argumentet håller inte.
De fick bilder på långa klor, hundgård täckt av avföring och hunden var tunn.
Både jag och kollegor pratade med dem flera gånger och förklarade att hunden satt i en hundgård långt ute på landet där ingen längre bodde. Varje gång sa de att de kände till ärendet och skulle åka dit men det gjordes aldrig.Då låter det som en felbedömning.
Därför är det ju även vanligt med husky och diverse sådana mixar på länsstyrelsen omplacering, hundstallet osvJa sista biten har jag koll på. Om hemtjänsten ändå tar hand om djuren så är de omhändertagna. Då finns det inget för LS att göra. Hemtjänsten måste sluta ta hand om djuren för att man ska kunna göra något. Lagen bryr sig inte om VEM som tar hand om djuret på det sättet, bara det blir omhändertaget.
Ja jag tvivlar inte på att det har gått rätt till där man har gjort det. Jag kan bara inte för mitt liv se hur bevisningen skulle se ut där djurägaren inte erkänner. Jag tänker också att så gott som varenda huskey uppe i norr är understimulerade de få sommarmånaderna de har, eftersom de inte kan motioneras. En del anläggningar löser det med div pooler och sånt givetvis. Men har man en anläggning med 100 (eller mer) hundar så känns det inte som en lösning som är genomförbar riktigt. Men samtidigt så KAN man inte stimulera dem vettigt riktigt heller.
Ahh sorry, min hjärna snurrar här med allt.