Lågbudgetsadlar

Maran

Trådstartare
Vet någon hur vilken/a typer av hästryggar dessa märkens allround resp. hoppsadlar passar på:

Jorge Canaves (JC), Jacson, Globus, CH (Hööks), Hubertus, Romano (Börjes)

Vilka andra lite billigare märken finns det? Att läder, hantverk m m är sämre förstår jag, men vilka sadlar är prisvärda? Zaldi är ju lite billigare, men jag tror inte att det är aktuellt längre, i alla fall inte Royal (snyft), pga något rakare bom behövs.

Min häst behöver en ganska vid sadel med en bomvidd motsvarande ungefär Stübben 32. Hur vida är ovan nämnda sadlar? Jag behöver 17½-18 i sitsen och det finns hos flera av dessa märken.

Det lutar åt att det måste bli en ny sadel därför att det är svårt att hitta den kombination på bomvidd och sits som vi behöver i begagnatträsket. Läget börjar bli halvakut. Jag skulle gärna köpa en sadel av högre kvalitet, men tyvärr finns det inte pengar till det nu. Alltså får det kanske bli en ny, hyfsad sadel som passar oss och byta till en kvalitetssadel när ekonomin blir bättre.

Sv: Lågbudgetsadlar

JC, Jacson och Globus har ganska raka bommar. JC och Globus liknar även mkt i modellen..

Kan tyvärr inte hjälpa dig, men vad tusan är Jorge Canaves för sadlar?
Har aldrig hört talas om dom tidigare!?

Jag har en Hubertus Flatback ur Comfortserien (den nya). Och jag var tvungen att gnugga mig i ögonen och provrida två ggr innan jag insåg att det var en Hubertus jag - och hästen - föll för när jag provade sadlar. Jag måste säga att de spottat upp sig, och jag blev väldigt positivt överraskad av priset. Nu har jag inte haft den så länge men jag har haft Zaldi innan, och måste ju säga att det iaf känns som om Hubertusen är mer kvalitet. Förutom den kassa stoppningen i orginalversionen då.

Herrn har rak rygg, rund rygg (kräver vid bom, Stubben 32 blir för smal) och hög manke. Fick justera stoppningen för att få tillräcklig mankfrihet, och sadeln glappar lite bak (vilket enligt sadelmakare är oundvikligt, det går inte att få en sadel som ligger hundra på honom i arbete i och med att han kommer upp så väldigt med ryggen och den blir konvex)

Inte för att "utgå" från ämnet nu men varför inte en bomlös?
Vet en kompis som har det och både hon och hästen ÄLSKAR det, det var bara ett tips... :D

//Michelle

Senast ändrad av en moderator:

cactuspower skrev:
Kan tyvärr inte hjälpa dig, men vad tusan är Jorge Canaves för sadlar?
Har aldrig hört talas om dom tidigare!?
De kallas även för JC. Görs i Argentina och säljs av en del affärer. Ridklubben som jag var med i förut hade flera sådana sadlar till ridskolehästarna. Ridskolechefen tyckte att sadlarna var prisvärda.

Alexandra_W skrev:
Jag har en Hubertus Flatback ur Comfortserien (den nya). ...

Herrn har rak rygg, rund rygg (kräver vid bom, Stubben 32 blir för smal) och hög manke.
Jag tror att det var en sådan sadel jag kikade på i en butik och provsatt. Kvaliteten verkade OK för priset, men tyvärr var sadeln i minsta laget för mig. Min häst har också en aning svängd och ganska rund rygg med relativt låg manke.

Cavaletti är lågbudgetsadel och det märks på läderkvaliten men är annars en bra sadel. Under 4000 i nypris, ganska rak bom, bred kanal, finns i dressyr, hopp och allround, svart och brun och i bomvidder upp till 40. Jag och min häst trivs utmärkt med den. :)

Hade tidigare en Hubertus flexline allround åt min pålle. Ponnyn (d-ponny) har en rak rygg med en ordentlig manke. Blev tvungen att byta ut sadeln mot en bredare med större mankfrihet.

I övrigt var jag väldigt nöjd med Hubertusen. Hade den i 14 år. Kvaliteten på lädret var underbart och den var väldigt bekväm att sitta i. Rekomenderas bara den passar hästen!

Min förra häst har en Hubertus Flexline allround (den har följt hästen från ägare till ägare). Sadeln börjar se grönbrun ut istället för svart nu, men lädret är bra och den är görskön att rida i. Tyvärr sitter jag inte bra i den sadeln vid krumelurridning, men de nya kanske passar mig bättre.

Jag har provat en fin begagnad Jacson Celine idag. Sadeln passar mig och var förvånansvärt bekväm för att vara en flatback. Tyvärr är jag inte 100 på att den är rätt för kusen, så jag ska lämna tillbaka den och leta vidare.

Griffin är väl syntet? Jag vill helst slippa det.

Usch, nu börjar jag känna mig besvärlig som hittar fel på än den ena och än den andra sadeln som föreslås. Ursäkta.

Det är faktiskt inte så många (häromkring) som tar in Jean Luc, tydligen är Celine väldigt 'poppis', ja vill du inte ha syntet så blir det svårt med griffin ;)

Esperanza då? Såg nu på en hemsida..har ingen erfarenhet av den..ligger på ca. 7290 kr

Jag kollade på Knights för ett tag sedan, men tyckte att de var för dyra i förhållande till kvaliteten. De kostar nästan lika mycket som t ex Prestiges billigare sadlar och då tycker jag att P verkar ha betydligt högre kvalitet.

Esperanza har jag inte tittat på. Är det Jacson eller Globus?

Liknande trådar

Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
803
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
1 140
Senast: ufot
·
Utrustning Hej! Jag är helt fast i djungeln av sadlar och behöver lite hjälp. Vår lilla b-ponny har svängd rygg och mycket manke, något som jag...
Svar
1
· Visningar
1 168
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 580
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka