Samma här båda gångerna jag köpt hus (25 år sedan respektive 1 år sedan). Banken ansökte om lagfart, pengarna betalades med en gång till banken och så gissar jag att banken sedan skötte betalningen av fakturan från Lantmäteriet. Samma bank båda gångerna :) Jag uppfattade detta tillvägagångssätt som det normala och "icke-valbart" @BernT men helt uppenbart funkar det olika med olika banker, så det rimliga är väl att fråga dem.
Det kan ju tänkas att banken ställer diverse villkor för att ge sig själv mer kontroll över perioden mellan att de betalar ut pengarna och tills lagfarten är beviljad och allt är inskrivet i fastighetsregistret.
 
Ja absolut, och även amortering var enligt banken i efterhand. Mycket nytt att lära sig. Men vad skönt, vi trodde vi skulle betala ränta + amortering för maj och juni i maj + sista hyran för läggan så typ totalt nästan 50000 haha 😅

Ja, precis. Du betalar upplupen ränta och det är ju i efterskott :) DET lär i alla fall vara likadant oavsett vilken bank det gäller!
 
Det kan ju tänkas att banken ställer diverse villkor för att ge sig själv mer kontroll över perioden mellan att de betalar ut pengarna och tills lagfarten är beviljad och allt är inskrivet i fastighetsregistret.
Vet inte riktigt om jag förstår vad du menar där? Jag tänker att banken väl håller inne pengarna för lagfarten fram tills den är godkänd av lantmäteriet och det kommer en faktura därifrån?
 
Vet inte riktigt om jag förstår vad du menar där? Jag tänker att banken väl håller inne pengarna för lagfarten fram tills den är godkänd av lantmäteriet och det kommer en faktura därifrån?
Det tror jag inte. Banken frågade oss om vi hade pengar till lagfart. Ja sa vi, bra sa dom. Och att de sköter lagfarten men vi får en faktura sen, när sen är är dock oklart. Så de kan inte hålla inne några pengar för det är ju pengar vi själva har.
 
Det tror jag inte. Banken frågade oss om vi hade pengar till lagfart. Ja sa vi, bra sa dom. Och att de sköter lagfarten men vi får en faktura sen, när sen är är dock oklart. Så de kan inte hålla inne några pengar för det är ju pengar vi själva har.
Ja, så är det ju för er, jag svarade dock på ett svar på ett inlägg om hur det var när jag köpte hus och då gjordes hela transaktionen (eller snarare alla transaktionerna) i ett svep sett från min horisont. Pengarna för lagfarten drogs alltså från mitt konto samma dag som pengarna för köpeskillingen och pantbrevet. Och jag gissar då att banken inte betalt för lagfarten med en gång, utan hållit inne de pengarna tills fakturan från lantmäteriet kom (till banken, jag har aldrig sett den fakturan).
 
Vet inte riktigt om jag förstår vad du menar där? Jag tänker att banken väl håller inne pengarna för lagfarten fram tills den är godkänd av lantmäteriet och det kommer en faktura därifrån?
Utbetalningen av lånet, menar jag.
I alla fall i teorin kan det dyka upp konstigheter som gör att lagfarten inte går igenom och då står banken formellt sett utan säkerheten som ska finnas i pantbreven, när de ska kräva tillbaka lånet.
 
Utbetalningen av lånet, menar jag.
I alla fall i teorin kan det dyka upp konstigheter som gör att lagfarten inte går igenom och då står banken formellt sett utan säkerheten som ska finnas i pantbreven, när de ska kräva tillbaka lånet.
Nja, lånet betalades ju ut oavsett i mitt fall, så inga andra villkor än "vanligt". Hade det varit några (olösbara) konstigheter med lagfarten hade de ju därmed stått utan den säkerheten i alla fall.
 
Ja, så är det ju för er, jag svarade dock på ett svar på ett inlägg om hur det var när jag köpte hus och då gjordes hela transaktionen (eller snarare alla transaktionerna) i ett svep sett från min horisont. Pengarna för lagfarten drogs alltså från mitt konto samma dag som pengarna för köpeskillingen och pantbrevet. Och jag gissar då att banken inte betalt för lagfarten med en gång, utan hållit inne de pengarna tills fakturan från lantmäteriet kom (till banken, jag har aldrig sett den fakturan).
Förstår :) är verkligen en helt ny värld med allt kring bostadsköp 🙈 har bara köpt en lägenhet tidigare och då var det ju inget med lagfart. Kommer säkert komma fler okunniga frågor från mig. Är glad över att det finns så mycket kunskap här 😄
 

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 914
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Det vanligaste är väl att betala med kort när man köper något. Numera kan man ju även betala med mobilen. Andra mer sofistikerade...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
2 063
Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
22 732
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Hrm. Jag blir inte riktigt klok när jag googlar om det är fritt att beställa varor från Norge, eller om man behöver betala moms...
Svar
2
· Visningar
347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp