Lagomt less.. (synen på katter)

Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Prisfrågan stör jag mig så jäkla mkt på.
Man får BETALA för en äcklig syrsa på djuraffären.
En MUS kostar 30-40 spänn.
Spelar liksom ingen roll vilket annat djur det handlar om, folk betalar 20 000 för en fågel, 500 för en kanin, 100 000 för en häst.
Men en katt, den ska inte kosta något.
En katt har man i ca 15 år. Är då 6000 mycket pengar, för en vän som man har så länge?
Man vet vad man får, man får det man vill ha. Man får en katt som någon lagt massvis med tid och kärlek för. Man hjälper till att föra avelsarbete framåt.
Nej jag fattar verkligen inte..
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Vi har en raskatt och en huskatt, och jag skulle inte säga att huskatten är finare, friskare eller trevligare än raskatten. I princip har de kostat lika mycket också, raskatten köptes kastrerad som ettåring för 1000 kronor, och huskatten kostade 300 kr i inköp, plus kastreringen, så slutsumman blev ungefär samma. Jag vet inte om jag skulle tycka det var värt pengarna att köpa en raskattunge för 6000, när man kan få en likvärdig katt för 1000 kronor.

Olika djur kostar olika mycket, delvis beroende på hur svåra de är att föda upp. Jag lovar att en 20 000-papegoja kräver betydligt mer jobb att föda upp än en huskattunge, vilket väl också återspeglas i priset.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Men du är inte beredd att betala 6000 för en kattunge?
Vad tror du det kostar oss uppfödare att föda upp en kull?
Jag bryr mig inte om pengarna i det hela egentligen.
Jag gör det för att jag älskar det och jag värnar om rasen.
Men jag vill inte bli fullkomligt ruinerad.
Dessutom kanske man kan få några kronor för alla vakna nätter pga löp, förlossning och galna kattungar.
Dessutom förlorad inkomst då jag i mitt fall får tacka nej till arbete när det är dags för förlossning.

Tycker det är tragiskt att folk inte är beredda att betala 6000 för en familjemedlem man får glädje av i många många år. En telefon för likvärdiga pengar man har några få år tvekar inte många på dock.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Med tanke på att en katt är något som kommer påverka ens liv varenda dag i uppemot 20 år och kosta massor av pengar i form av mat, kattsand, tillbehör och veterinärkostnader är det inte klokt att en del uppfödare ger bort sina kattungar gratis. Att ha katt på ett ansvarsfullt och omsorgsfullt sätt är allt annat än gratis, precis som det är långt ifrån gratis att föda upp kattungar på ett ansvarsfullt och omsorgsfullt sätt. Ansvarsfullt kan det dock bara bli om det är registerad avel det handlar om.

Jag har betalat 5-7 tusenlappar för mina registerade raskatter men det är ändå en väldigt liten summa jämfört med vad en katt kostar under hela sin livstid, oavsett om det är en raskatt eller en gratis huskatt man har.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Vi har en raskatt och en huskatt, och jag skulle inte säga att huskatten är finare, friskare eller trevligare än raskatten. I princip har de kostat lika mycket också, raskatten köptes kastrerad som ettåring för 1000 kronor, och huskatten kostade 300 kr i inköp, plus kastreringen, så slutsumman blev ungefär samma. Jag vet inte om jag skulle tycka det var värt pengarna att köpa en raskattunge för 6000, när man kan få en likvärdig katt för 1000 kronor.

Olika djur kostar olika mycket, delvis beroende på hur svåra de är att föda upp. Jag lovar att en 20 000-papegoja kräver betydligt mer jobb att föda upp än en huskattunge, vilket väl också återspeglas i priset.

Ja, och en raskattunge kostar mer att föda upp och har oftast tagit mer tid i anspråk av uppfödaren också. Så vad är skillnaden menar du?
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Skillnaden är att papegojor är svårare att hålla och föda upp än huskatter. Alltså kostar en grå jako 20 000, och en huskattunge några hundralappar. Jag tycker inte det är orimligt - för att föda upp en huskattunge behöver man i princip bara släppa ut sin okastrerade honkatt när hon löper, resten fixar hon själv. En jako måste du köpa en svindyr partner till, det är inte säkert att de gillar varandra ändå, och sen ska eventuella ungar ofta handmatas. Plus att det är mycket mer jobb att hålla en jako än en utekatt, vilket gör att det är många fler som har utekatter än vad som har jakos.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Men du är inte beredd att betala 6000 för en kattunge?

Nej, inte när samma katt ett år senare kostar 1000 kronor, och då dessutom oftast redan är kastrerad. Visst är det gulligt och kul med kattungar, men kanske inte 5000-kronorsgulligt. Det är ändå ganska mycket pengar, och kattungetiden är så kort del av ett kattliv ändå. Har man en katt i 15-20 år, så spelar det i slutändan kanske ändå inte så stor roll om man hade den som kattunge eller inte.

Jag tvivlar inte på att det är jättedyrt att föda upp raskattungar, men innebär det att jag är skyldig att köpa dem? Det är väl förhoppningsvis frivilligt, ingen har tvingat dig? Det finns ju massor av saker som är dyra att "tillverka", konst t ex, men det innebär ju inte att andra har skyldighet att ersätta tillverkaren om de inte vill ha sakerna.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Angående priser och värdeminskning på raskatter beroende på ålder kan man få en fingervisning genom att titta på villkoren för Agrias livfösäkring. En registerad raskatt behåller sitt livvärde (oftast detsamma som inköpspriset) fram till det år den fyller 8 år. Därefter sänks det med 20% per år fram till det år katten fyller 13 år (dock som lägst till 1000 kronor).

Jag har två gånger haft oturen att förlora raskatter före 8 års ålder och varje gång har jag använt det utbetalda livförsäkringsbeloppet till att köpa en ny kattunge med stamtavla.
 
Senast ändrad:
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Men ditt resonemang går inte ihop.

Dessutom undrar jag vad det är för uppfödare som väljer att slumpa bort lite äldre katter för sådana summor.
Jag har själv sålt en hona närmare året och tog nästintill fullpris.
Efterom människan köpt tre katter av mig så valde jag därför att ge lite "rabatt".
Hade ngn annan köpt henne hade det varit fullpris.
Som du själv säger, katten ska man ha många år och ett "förlorat" år spelar ingen roll, därför bör priset vara det samma.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Ja, jag tog 4500 kr istället för 6000 kr för en katt på ca 1 år. Inte tusan skulle jag dra ner priset på en frisk ungkatt till 1000 kr.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Jag antar att folk sänker priset då de inte är lika attraktiva som kattungar och de vill ha sålt dem. Rätt pris är det pris marknaden är beredd att betala.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Jag hade inga problem att få sålt min.
Jag har själv köpt en äldre katt för betydligt mer än 1000.
Henne var det många intressenter på.
Men jag skulle heller iof inte sälja till någon som inte är villiga att lägga mer än 1000 kronor i inköp av en katt. Snålhet och djur hör inte ihop. Är det så att man av ngn anledning inte har råd så ska man heller inte ha djur. Ett vetbesök kan bli betydligt dyrare än 6000, har man inte mer buggert än så, så bör man ta sig en funderare innan man tar ansvar över ett djur.
Givetvis kan det hända saker som gör att man får det tight ett tag, men då är det väl inte som mest lämpligt att köpa djur kanske.
 
Senast ändrad:
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Självklart måste ingen köpa raskatter ;) Tror ingen uppfödare skulle vilja sälja till nån som inte tycker katten är värd några pengar heller. Eller hoppas åtminstone.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Men ditt resonemang går inte ihop.

Dessutom undrar jag vad det är för uppfödare som väljer att slumpa bort lite äldre katter för sådana summor.
Jag har själv sålt en hona närmare året och tog nästintill fullpris.
Efterom människan köpt tre katter av mig så valde jag därför att ge lite "rabatt".
Hade ngn annan köpt henne hade det varit fullpris.
Som du själv säger, katten ska man ha många år och ett "förlorat" år spelar ingen roll, därför bör priset vara det samma.

Fast det är ju inte uppfödaren som säljer, utan den person som köpt katten. Ibland ändras ju livet även för de som köper raskatter, så att de inte kan ha kvar sin katt. Uppfödaren kanske skulle ta mer, det vet jag inte. Vår raskatt är i vilket fall en omplacering, annars är det inga som helst fel på henne, mycket rastypisk, stamtavla, helt frisk. Vi hittade henne på annons på katter.nu, där finns ganska ofta raskatter till salu, och de kostar inte lika mycket som kattungar direkt från uppfödaren.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Jag hade inga problem att få sålt min.
Jag har själv köpt en äldre katt för betydligt mer än 1000.
Henne var det många intressenter på.
Men jag skulle heller iof inte sälja till någon som inte är villiga att lägga mer än 1000 kronor i inköp av en katt. Snålhet och djur hör inte ihop. Är det så att man av ngn anledning inte har råd så ska man heller inte ha djur. Ett vetbesök kan bli betydligt dyrare än 6000, har man inte mer buggert än så, så bör man ta sig en funderare innan man tar ansvar över ett djur.
Givetvis kan det hända saker som gör att man får det tight ett tag, men då är det väl inte som mest lämpligt att köpa djur kanske.

Jag har pengarna, det känns bara väldigt onödigt att betala 6000 för något jag också kan köpa för 1000. Blir katten sjuk skulle jag vara beredd att betala mycket mer än så för att få den frisk igen (även om det inte är troligt, eftersom vi har katterna försäkrade upp över öronen), men det är ju en annan sak. Jag har inte betalt en krona för att få mina barn, men självklart skulle jag ge min sista krona om deras hälsa stod på spel. Inköpspris och engagemang är inte alltid samma sak.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Alla tycker vi allt ät värt olika mycket. Jag skulle lätt kunna betala 10 000 för en katt. Även fast jag lever ensam och inte har någon skitbra lön. Då får man spara. Men en katt är värd så mycket i mina ögon iaf.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Alla tycker vi allt ät värt olika mycket. Jag skulle lätt kunna betala 10 000 för en katt. Även fast jag lever ensam och inte har någon skitbra lön. Då får man spara. Men en katt är värd så mycket i mina ögon iaf.

Det handlar väl inte så mycket om vad folk är beredda att betala eller kan betala utan om vad marknadspriset är och vad man är ute efter. Skulle du glatt betala 10.000 för en katt när det finns andra likvärdiga för 1000 kr (och med likvärdig menar jag likvärdig i alla avseenden).

Ja det finns säkert en och annan som betala det högre priset men merparten väljer den billigare katten. Nu är djur sällan likvärdiga men principen gäller, man väger pris mot kvalitet och önskemål och tar det mest attraktiva erbjudandet,
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Det handlar väl inte så mycket om vad folk är beredda att betala eller kan betala utan om vad marknadspriset är och vad man är ute efter. Skulle du glatt betala 10.000 för en katt när det finns andra likvärdiga för 1000 kr (och med likvärdig menar jag likvärdig i alla avseenden).

Ja det finns säkert en och annan som betala det högre priset men merparten väljer den billigare katten. Nu är djur sällan likvärdiga men principen gäller, man väger pris mot kvalitet och önskemål och tar det mest attraktiva erbjudandet,

Jag skulle ju vara extremt misstänksam om det skiljer 9000 kr i pris mellan två helt likvärdiga katter. Antingen försöker någon skinna mig eller så tar någon ett extremt underpris som signalerar stora varningstecken i sig.;)
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Fast dom flesta som förfasar sig över hur mycket man betalat för sin raskatt gör det nog knappast för att dom tycker att man kunnat hitta en betydligt billigare likvärdig raskatt, utan just för att man lika gärna kan få en gratis huskatt.

Folk ser liksom inget värde öht i det merarbete som läggs på exempelvis raskatter. En valp ska liksom vara vaccinerad och märkt oavsett, men varför lägga pengar på sånt onödigt när det gäller en katt liksom?

*kl*
I en annan aktuell tråd här på kattforumet är det en person som kallar det för djurplågeri att ha katter som inte får springa ute utan uppsikt. Trött blir man.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Jag skulle ju vara extremt misstänksam om det skiljer 9000 kr i pris mellan två helt likvärdiga katter. Antingen försöker någon skinna mig eller så tar någon ett extremt underpris som signalerar stora varningstecken i sig.;)

Jag trodde du förstod att det var principen, siffrorna är bara ett exempel. Men visst kan det vara ett underpris, men även att de dyrare katterna har ett extremt överpris och alla utom ljust den uppfödaren säljer för runt 1000 kr. Folk är inte dumma och giriga för att de letar efter en bra affär och inte betalar mer än de behöver.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 655
Senast: cirkus
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
928
Senast: escodobe
·
Katthälsa Tacksam för hjälp! Min katt har tappat päls över stora delar på kroppen, såren vätskar gul vätska och hon slickar sig konstant. Jag är...
Svar
14
· Visningar
1 695
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 713
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp