Bukefalos 28 år!

Lagring hö på mindre loft

Så här års kan det dra in fukt blöta och varma dagar. Täck då med presenning men ta bort när det är kallt och torrt. Ett jädrans springande med detta med andra ord. Inte säkert det hjälper men är något att prova med.
 
Vi har ett loft över stallet där det förvarats hö i småbal, senaste veckorna har balarna blivit dammiga, med andra ord mögel. Det är ett mindre loft, tänk stall med 3 hästar (mått loft ca 12x6 m). Pga antalet hästar så är storbal ensilage uteslutet. Hur löser vi detta inför nästa omgång? Allt kvarvarande hö är kasserat.
Inte köpa allt på en gång, utan ta hem en mindre mängd i taget? Vi köper bara ca 5-600 kg hö (som räcker ca 6 veckor) åt gången, och då brukar det gå bra att lagra.
 
Kan väl säga att om du finns på samma breddgrad som jag gör så har vintern som gått varit omöjlig att förvara torrhö på utan fläkt och ev uppvärmt utrymme. Här hos oss har det vissa dagar varit så fuktigt att det till och med varit dimma inne i kallstallet. Sådan här vintrar är det omöjligt att ha torrhö. En annan torrare och kanske kallare vinter kan det gå utmärkt.

Sällar mig till kören. .. inte ens bara Skåne utan med de milda vintrar vi har i övriga Mellansverige numera (bor själv i Östergötland) så säger ju grovfoderproducenterna sen ett decennie samma sak - att lagra just Hö blir oerhört svårt . Tillochmed för de som har möjlighet till fläktar osv. Jag hade aldig ens tänkt tanken att lagra Hö -utifrån hur vintrarna ser ut numera generellt. Känner så oerhört mycket folk som försöker och fått kasta hela skiten och sen leta nytt i panik mitt i vintern/slutet av vintern osv... :(

Om alternativet finns att köpa från en säljare som själv förvarar höet dvs åka och hämta mindre partier från denne oftare hade jag valt det, om silerat foder även om det är torrt inte är ett alternativ .
 
En här i byn som haft superfint hö av hög kvalité har fått slänga hela skördar två år i rad pga den höga luftfuktigheten och möglet som växt vad de än gjort för att försöka stoppa det. De har testat med halm och med duk, inget har hjälpt, så tyvärr ensilerar de allt nu.

Själv köpte jag ett ton hö i höstas som jag förvarar på grannens loge, än så länge har det hållit ganska bra så jag hoppas det håller till senare i vår när jag kommer bli tvungen att sluta med nuvarande storbalar pga värmen. :(
 
Pressening över höt skyddar mycket mot luftfuktigheten vilket gör att det klarar sig bättre. I alla fall här hos oss har dom senaste vintrarna varit väldigt fuktiga och då är det ett måste. Men det allra viktigaste är ju att det från början är bra hö som är ordentligt torkat.
 
Jag köper inplastad storbal till tre hästar, lika torrt som hö, funkar väldigt bra, har haft öppen bal 10 dagar, och märker ingen försämring av kvaliteten. Vet inte var du bor i Skåne, det finns en som säljer utanför Eslöv, kolla Blocket.
 
Värt att tänka på med att köpa lite i taget är hur producenten lagrar höet.. är det storbalar som bara står staplade mitt på golvet i en lada där porten står öppen för väder och vind så är det inte direkt idealiskt för hållbarheten.

Fast iofs i jobb stället har vi haft storbal hö utan ngt runt och bara stått på pall i stor stenlada. Höet har hållt oväntat bra, inte en enda dammig tuss :). Men så tog det slut hos bonden nu och dom köpte 2 balar från annat håll, och det var bara att slänga de 2 första lagerna :(. Detta höet är sen också inte fult lika torrt samt grövre vilket spelar stor roll för hur det håller :/.
 
Värt att tänka på med att köpa lite i taget är hur producenten lagrar höet.. är det storbalar som bara står staplade mitt på golvet i en lada där porten står öppen för väder och vind så är det inte direkt idealiskt för hållbarheten.
Min lagrar sitt hö löst på en stor höskulle och balar sedan efter hand.
 
Min lagrar sitt hö löst på en stor höskulle och balar sedan efter hand.
Ja det brukar ju fungera men ytterlagret får då ta all fukten :/. Vi hade löst hö på skullen när jag var liten och hade får, allt blev dåligt fram emot våren och dammade som bara den :(. Så har fått lärt mig vad som funkar genom lite trial and error, Vad för halm man lägger över höet spelar också stor roll har jag märkt. (Vet dock inte vad det är jag har haft tidigare år bara hur det ser och och var jag köpte det. )
 
Jag har fyra grannar/i granntrakten som jag vet tar torrhö - och som jag köpt av på våren - och då har höet varit i bra kvalitee - trots de fuktiga vintrarna på västkusten - men alla de har stora lador (trä) och fläktar - fast vad jag vet kör de bara fläktarna när de tar in höt.
 
Bonden har nu erbjudit sig att leverera en fjärdedel åt gången vilket borde vara det bästa i detta läget :) Samt han hämtar tillbaka det dåliga höet och ger sina kreatur.

Bra att han tar tillbaka foder som inte har bra hygienisk kvalitet, men sådant foder ska man inte ge till några djur...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 894
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 116
Senast: L8P8
·
Foder & Strö Hej alla! Jag kommer inom kort flytta till en egen liten gård med 3 boxar Då jag tidigare alltid stått uppstallad har jag inte behövt...
Svar
11
· Visningar
2 550
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö De andra inackorderingarna i "mitt" stall har föreslagit att vi i vår ska fodra i hagen med några av deras rundbalar som de egentligen...
2 3
Svar
55
· Visningar
8 758
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Dressyrsnack 17
  • Lätt E

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp