Fodra med dammigt hö?

Sv: Fodra med dammigt hö?

Jo men jag är så känslig att jag hade blivit sjuk ändå om det hade varit mögel.
Det sätter sig ju på kläderna och går inte helt att komma ifrån.

Nej det har du förvisso rätt i. Något borde du ju ha känt av.
 
Sv: Fodra med dammigt hö?

Jag åker inte 20 mil för att köpa hö.

En storbal räcker i två veckor.

Så lätt var det. Men du vet säkert bäst om alla andra i den här frågan också, precis som i alla andra frågor.

Om jag inte misstar mig så har jag för mig att du bor i närheten av mig.
För ett par dagar sedan hade E.B ett fåtal hösilagebalar på 200 kg kvar, kolla med honom?
 
Sv: Fodra med dammigt hö?

Fodra absolut inte med det.. :eek:

Jag har precis lyckats få min hostis "frisk" efter att ha hållt på att medicinera ett bra tag nu i vinter. Orsaken vad förmodligen ett hösilage som var så torrt att det dammade (alltså egentligen hö)..
Denna häst har aldrig varit känslig innan, slutade med att jag har fått ta hem henne och hennes lilla kompis och ha dem i uteboxar för att hon ska hålla sej hostfri...

Mvh Domino_s
 
Sv: Fodra med dammigt hö?

Jag vet inte var du bor. :p
Men alltså, jag har ju (bra) hö och är inte ute efter varken torrhö eller silage, och vi har fått tag på bra hösilage av grannbonden under vintern. Jag vet inte hur köpa grovfoder-frågan kom in i diskussionen. :p
 
Sv: Fodra med dammigt hö?

För att avsluta den här åtgångsdiskussionen som jag verkligen inte kan begripa hur den ens uppstod:

Balarna väger runt 350, absolut max 400 kilo. Hästarna går ute 7-20 och gör slut på en sådan bal på 10-14 dagar beroende på hur kallt det är. Vi köper en bal åt gången, och var och en av oss betalar vår del kontant per gång, så det är liksom svårt att undgå att märka när de tar slut.

Förra vintern räckte en bal 7 dagar, då hade vi en häst där som stod och proppade i sig hela dagarna och såg ut som en spärrballong. När den flyttade och en ny kom in började en bal i bästa fall räcka dubbelt så länge som innan.

När jag säger 350-400 kg, 14 dagar och 4 hästar så menar jag det. Varför ifrågasätter du? Tror du verkligen att du har bättre koll på vår åtgång av grovfoder än vad vi har?

Och som sagt så många gånger tidigare: Din överlägsna ton uppskattas inte. Jag brukar inte anmärka på andra användares attityd, men det är ändå väldigt komiskt att du nyligen påminde andra om att tänka på tonen medan du närhelst du inte får rätt, inte håller med eller inte förstår, tar till den där subtilt otrevliga, överlägsna argumentationstekniken. Och om sådana rena skitsaker. Jag förstår det inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Fodra med dammigt hö?

Jag vet inte var du bor. :p
Men alltså, jag har ju (bra) hö och är inte ute efter varken torrhö eller silage, och vi har fått tag på bra hösilage av grannbonden under vintern. Jag vet inte hur köpa grovfoder-frågan kom in i diskussionen. :p

Södra Dalarna.

Svarar fetmarkering. Om ni får tag på mindre silagebalar som går åt snabbare än de ni köper nu så behöver ni varken fodra med dammigt hö eller flytta din häst till egen hage.
 
Sv: Fodra med dammigt hö?

Ah, då är det nog en bit härifrån.
Med tanke på hur lite våra hästar äter nu när det börjar dra sig mot plusgrader, så tror jag faktiskt att även en 200-kilosbal skulle bli för stor. Småbalar hade jag däremot gärna föreslagit, men eftersom jag själv letat sådana hela vintern utan resultat så är nog det inget alternativ.

Jag tror tyvärr även att de andra inhyrda ser höfrågan ur ett ekonomiskt perspektiv, de vill inte bränna fler balar som de betalat för.
Inget jag står för, men det är ju dessvärre inget jag kan påverka. Deras hästar, deras val.
 
Sv: Fodra med dammigt hö?

Bonden jag nämnt finns i Borlänge , inte så långt :p

Hoppas det löser sig , att de andra hästarna inte blir sjuka av det dammiga höet och att du hittar hö till din. Eller det kanske du redan hade.
 
Sv: Fodra med dammigt hö?

Nej, det var ju lite skillnad. :D
Men ja, som sagt, synd att de inte var mindre än 200, då hade det säkert gått att övertala de andra.

Ja, jag hoppas på detsamma. Jag har mitt på det torra med hö - är som sagt bara lite bitter över att behöva fodra med dyrt hö ute, men åter, självklart är det ingen diskussion när det är för hästens bästa - så det är väl bara att hålla tummarna för att de andra klarar sig på sitt sämre hö fram tills betet.
 
Sv: Fodra med dammigt hö?

men en liten fråga... om det är rent hö, då kan du väl köpa en bal till din häst å lassa ut i IKEA-säckar i egen hage? Eller varför skulle du behöva kasta? :o

tycker att du gör helt rätt, jag flyttade från ett stall med samma inställning "vi har ju betalt för det så vi måste ju äta upp det"... ehhh ok... flera hosthästar senare... :crazy:
 
Sv: Fodra med dammigt hö?

Om man ger min häst säg 15 kilo löst hö, så slutar det med att 5 kilo hamnar i hennes mage medan de resterande 10 hamnar nedtrampade, nedbajsade och nedkissade på marken. :devil: Det är egentligen bara när hon får jobba lite med att dra loss direkt från balen som hon inte grisar, och hönät är dessvärre heller inget alternativ då hon inte kan gå på begränsad fri tillgång.

Så jag tror faktiskt att jag, av pest eller kolera-valen, i slutändan får kassera mindre hö om jag ställer ut en hel bal och försöker hålla efter med presenning, än om jag duttar ut på marken eller i foderlåda.

Vad tråkigt när det blir sådär. :( Jag tycker personligen det jobbigaste är den här biten med att stå på sig mot majoriteten som inte tycker att det är någon fara, man undrar ju lite vad de tycker och tänker och för den delen tror att jag tycker och tänker om dem. Men vad gör man.
 
Senast ändrad:
Sv: Fodra med dammigt hö?

Men drar hästen ut höet om du har foderlåda eller välter hästen den?

Jag har gjort billiga foderlådor genom att sätta ihop 3-4 pallkragar och underst en pall. Kostnad: 100 spänn
 
Sv: Fodra med dammigt hö?

Hon kör ner huvudet i höet och kastar ut det. Vi använde foderlådor innan vi började ställa ut en hel bal, och det var ingen vacker syn. :grin:
 
Sv: Fodra med dammigt hö?

Men min häst är... som hon är med maten. Hon står på halm i boxen och får hö på en rensopad plätt vid krubban, och hon är av den starka åsikten att allt hö som råkar hamna ovanpå halmen är oätbar. Sto, nöjer jag mig med att säga.

Hur som helst, det känns som om jag fått mina argument stärkta av den här tråden, så jag ger mig här. Tack för svar och information!
 
Sv: Fodra med dammigt hö?

Och jag som trodde att vi diskuterade hästfoder och vilket grovfoder som hästarna mår bäst av.
Men ack vad jag bedrog mig.

Men jag förstår att det är jobbigt att få veta att man inte gör det bästa för sin häst.
Så jag förlåter dig.
 
Sv: Fodra med dammigt hö?

Det enklaste måste väl vara att skicka iväg det dammiga höet på en hygienisk analys? Då får ni ju svart på vitt om det är ok att fodra med eller inte. Är det inte det så har du ett bra argument att ta till.
 
Sv: Fodra med dammigt hö?

Men... Stormkast skrev ju bara att vill man inte åka 20mil för hö (vilken hon väl då inte vill) så finns det inte GOTT om bra foder.

Att det inte finns i överflöd betyder ju knappast att hon fodrar sin häst med DÅLIGT hö? Särskilt som hon redan bestämt att hennes häst inte ska fodras med det dammiga fodret.

Jag förstår inte hur det här gör att hon inte vill det bästa för sin häst? :confused:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 385
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 374
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö Hej! Tog hem nytt hö igår, fick göra det akut då nästan allt i min sista hösilage bal var dåligt, alla andra har varit superfina men den...
Svar
3
· Visningar
1 156
Senast: Horse1738
·
Däggdjur Vi kommer flytta in våra kaniner så att de har större utrymme och säkrare. Två av dem (honorna) kommer troligtvis att vara i en hage i...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: dotzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp