Fodra med dammigt hö?

Riley

Trådstartare
De andra inackorderingarna i "mitt" stall har föreslagit att vi i vår ska fodra i hagen med några av deras rundbalar som de egentligen tänkt göra sig av med, eftersom de dammar. De luktar friskt, är fina och saknar mögel, men det har kommit in jord i dem, och de vill därför inte ge höet inne men anser att det är OK att fodra med ute eftersom det inte blir lika instängt.

Jag å min sida är inte alls pigg på idén; Jag har alltid varit av åsikten att allt grovfoder som dammar = kassera, oavsett om det är orsakat av mögel eller ej eftersom jag lärt mig att dammet ändå sätter sig i höet och följer med ner. Men i sådana fall är det en mot tre, och ska jag sätta min häst i egen hage (vilket jag egentligen verkligen inte vill, då det känns som snudd på djurplågeri) får jag ju vackert ställa ut egna balar, och jag känner mig inte sådär jublande taggad på att april-juni köpa balar á 900 spänn som förmodligen kommer att bli dåliga utomhus innan min häst ens satt i sig en fjärdedel. :crazy:

Så: Hur är det med dammigt hö, även om det saknar mögel, är det skadligt?

Som sagt: Jag vet ju vad jag vill, även om åsikten ifråga är sjukt dåligt underbyggd med en massa "jag har hört", men jag vill ändå ställa frågan.
 
Senast ändrad:
Sv: Fodra med dammigt hö?

Varför vill man att hästen ska dra ner jorddamm i lungorna alt. jord i magsäcken? Det är ju som att be om problem.

Dammigt foder är otjänligt. Enligt djurskyddslagen får man inte fodra med otjänligt foder. Det är inte svårare än så.
 
Sv: Fodra med dammigt hö?

Visst, vill ni/de få en massa hosthästar i stallet som inte kommer att varken må bra eller kunna prestera sitt bästa så ställ ut balarna, och se till att ni lägger undan pengar så att ni kan betala veterinärräkningarna som kommer :devil: För tro mig, de kommer!
Förstår inte hur man överhuvudtaget som djurägare ens kan fundera på att ge foder till sina djur som är direkt skadligt :devil:
Anser att sådana djurägare ska ta sig en ordentlig funderare på om de överhuvudtaget ska fortsätta med sina djur. Kanske bäst att ge dem till någon annan som tar sitt ansvar gentemot djuren på större allvar!
Hårda ord, jaa, jag vet, men jag säger sanningen och min åsikt om sådana här saker, och det står jag för.
 
Senast ändrad:
Sv: Fodra med dammigt hö?

Förstår din tvekan! Det kostar mer än det smakar att fodra m kasst hö. Jag hade inte gjort det men samtidigt valt att inte göra nån affär av det hela. Man berättar vad man vet & väljer folk att korka igen öronen så kan man inte göra så mycket mer.. Flytta du hästen till egen hage de resterande 2-3 mån innan bete och köp in en rundbal fin halm. Kör ut en kärra till kusen var dag så har den att äta på länge. Det duger fint & du slipper lägga dyra pengar på hö att kasta !!:eek: :mad:
Mvh Amelia
 
Sv: Fodra med dammigt hö?

Men det är tydligt att få bryr sig :cool:. Hellre sparar pengar o energi på att inte köpa nytt bra foder än att lägga dem på veterinärvård.
 
Sv: Fodra med dammigt hö?

Det verkar ju inte riktigt bra.
Men jag har å andra sidan aldrig hört talas om hästar som fått några problem av att äta dammigt hö ute.
Inne är det ju totalt förkastligt.

Om man tänker på stäppen där hästen hör hemma så dammar det ju där också.

Om man skakar ut det i snön så är det säkert ingen fara.
Men att ha det i nät eller foderhäckar verkar riskabelt.

Jag skulle dock ha andningsskydd för egen del när jag skakade ut höet.

En gång för länge sedan så stod jag i situationen att det inte fanns hö att köpa över huvud taget och det som jag hade var dammigt.
Så valet var att försöka att rädda det hö som fanns eller att avliva hästen.
Höet skakades i snön och saltades innan det lagrades löst i en tom box.
Det märktes ingenting på hästen efter den vintern.
 
Sv: Fodra med dammigt hö?

Kan tycka att det beror på hur dammigt det är. Är det ett fint hö för övrigt så kan man alltid vattna. Det är ju skillad på lite dammigt och mycket dammigt. Jord kommer det ofta in i rundbalar och även småbalar. Jag tror ingen här kan säga hur du ska göra då vi inte vet hur dammigt det är. Spontant skulle jag inte ha några problem att ge ute så länge man skakar ut det och ev vattnar (binder partiklarna).
 
Sv: Fodra med dammigt hö?

Man kan ju fråga sig varför det dammar. Hästägare har generellt så sjukt dålig kunskap om mögel. De tror att bara för att man inte kan se eller lukta nåt mögel så finns det inte där, trots att studier har visat att det mycket väl kan innehålla skadliga mögelhalter innan de mänskliga sinnena kan uppfatta det. Mögelsporer bildar damm och om hästen får i sig det får den helt garanterat prestationsnedsättningar, även om ägaren är för tjockskallig för att koppla det till foder med dålig hygienisk kvalitet. Många hästägare tror också att mögelsporer försvinner på något magiskt sätt om man vattnar lite på dem. Den som vill ha en frisk, högpresterande och hållbar häst utfodrar inte med dammigt hö/silage annat än när absolut inget annat går att få tag på.
 
Sv: Fodra med dammigt hö?

I detta specifika fall är höet analyserat.

kl

Tack för svar. Min häst äter inte halm, så det är 3,50-kronorshöet som jag vackert får ställa ut storbal av om jag ska göra en egen hage. Men självklart kommer hästens hälsa framför allt, men som sagt: Jag vill åtminstone ställa frågan först. Det här med dammhöet blir förhoppningsvis inte aktuellt än på ett par veckor, så det är ingen panik med beslutet.

Angående att vattna: Sitter inte dammet kvar även om man vattnar och är precis lika skadligt som om det inte vattnats? (Också något jag "hört".)
 
Sv: Fodra med dammigt hö?

Ett bra hö kan du ju ge i hönät så att du slipper ställa ut en hel bal till att förstöras i väder och vind.

Angående att vattna: Sitter inte dammet kvar även om man vattnar och är precis lika skadligt som om det inte vattnats? (Också något jag "hört".)

Det är farligt på två olika sätt.
Dels så kan det vara giftigt att äta om där finns mögel.
Eller ge andra magproblem.
Och dels så är det jättefarligt för hästen att få ner dammet i lungorna.
Dammet som skulle hamna i lungorna slipper man om man skakar och vattnar men inte det i magen.
 
Sv: Fodra med dammigt hö?

Vattnet binder dammet till strået, vilket gör att man får det i magen istället för luftvägarna.

Jord i magen är inget jag strävar efter.
 
Sv: Fodra med dammigt hö?

Om man nu nödvändigtvis måste fodra med dammigt foder så måste man ju se till att bli av med så mycket damm som möjligt ur fodret.

Men i år så finns det gott om foder så ingen behöver ju använda foder som inte är bra.
Jag har litet svårt att förstå de där torrhö-ivrarna som hellre ger dammigt hö än ensilage.
 
Sv: Fodra med dammigt hö?

*kl*

Jag ställer mig tveksam till att hö dammar bara för att det är jord med. Om det är så att det hänger kvar jord på stråna och eller rötter med jord kvar så är det i vilket fall som helst förkastligt som foder.

Jag upplever att de gånger någon säger att det bara dammar för att det är jord så har dom inte helt koll på vad dom pratar om.

Jag själv är mögelallergiker och när vi köpte hö förr i tiden så fick jag alltid sniffa på höt först. Om jag fick svårt att andas var det mögel i. Vet inte hur många gånger jag fick kommentaren "Men det är ju bara jord".

Sen även om det bara är jord ändå så är det nästan lika illa ändå då damm retar luftvägarna mycket det också.
 
Senast ändrad:
Sv: Fodra med dammigt hö?

Jag själv är mögelallergiker ....

Jag med.
Så jag kan inte hantera dåligt hö, jag bli sjuk av det.
Därav mitt råd om andningsskydd.
Jag klarade mig dock bra den där vintern för länge sedan så jag vet inte varför det höet var så dammigt.
 
Sv: Fodra med dammigt hö?

Gott om bra foder? Trevligt för dig om du haft tur, men folk här är desperata efter såväl bra hö som hösilage och det sistnämnda är för många ändå inget alternativ eftersom de inte har häst nog, särskilt inte nu när det börjar bli plusgrader. Vi har fyra stora hästar i stallet som har fri tillgång utan nät på normalstor hösilagebal i hagen; Det tar 10-14 dagar innan de gör slut på en sådan, och det är helt enkelt inte hållbart mer än under de kalla vintermånaderna. Det behövs en annan lösning nu.

kl

Tack för svaren. Jag har nog bestämt mig för att min fröken får en egen hage ändå, även om det tar emot att skilja henne från flocken.
 
Sv: Fodra med dammigt hö?

Gott om bra foder? Trevligt för dig om du haft tur, men folk här är desperata efter såväl bra hö som hösilage och det sistnämnda är för många ändå inget alternativ eftersom de inte har häst nog, särskilt inte nu när det börjar bli plusgrader. Vi har fyra stora hästar i stallet som har fri tillgång utan nät på normalstor hösilagebal i hagen; Det tar 10-14 dagar innan de gör slut på en sådan, och det är helt enkelt inte hållbart mer än under de kalla vintermånaderna. Det behövs en annan lösning nu.

kl

Tack för svaren. Jag har nog bestämt mig för att min fröken får en egen hage ändå, även om det tar emot att skilja henne från flocken.
Klokt av dig tycker jag. Det är ju under en kortare period och du slipper risken med luftvägsproblem och kostnaderna för det (som säkert är både dyrare och långvarigare än en period i egen hage) Lycka till!
 
Sv: Fodra med dammigt hö?

Vi har fyra stora hästar i stallet

Ja i år finns det gott om bra foder om man letar litet längre bort än hos grannen.
Där jag bor så fick vissa bönder in 4 skördar.
På 4 stora hästar så borde ni kunna använda hösilage.
Ni måste ju då fodra med det både inne och ute så att balen tar slut.
Och så får man kassera det sista om det ändå hinner bli dåligt.
Det är väl ändå bättre att hästarna äter bra foder i mellan 5-7 dagar ur en bra hösilagebal än att man ger dem dammigt torrhö?

Men en stor häst borde behöva ca 25Kg hösilage per dygn så 4 stycken äter ju upp en 300Kg bal på 3 dagar.
Jag begriper inte hur du räknar.
 
Sv: Fodra med dammigt hö?

Jag åker inte 20 mil för att köpa hö.

En storbal räcker i två veckor.

Så lätt var det. Men du vet säkert bäst om alla andra i den här frågan också, precis som i alla andra frågor.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 385
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 374
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö Hej! Tog hem nytt hö igår, fick göra det akut då nästan allt i min sista hösilage bal var dåligt, alla andra har varit superfina men den...
Svar
3
· Visningar
1 156
Senast: Horse1738
·
Däggdjur Vi kommer flytta in våra kaniner så att de har större utrymme och säkrare. Två av dem (honorna) kommer troligtvis att vara i en hage i...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: dotzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp