Fodra med dammigt hö?

Sv: Fodra med dammigt hö?

Nej, det är lite intressant. Skulle man ignorera faktumet att Inte_Ungs inlägg inte är argument utan halmgubbar, så skulle man alltså kunna sammanfatta det hela med att Inte_Ung anser att en svårhittad bal med bra grovfoder på något magiskt sätt blir dålig om man bara har fler alternativ. Samt att Inte_Ung även anser att ett svårhittat, bra grovfoder tre mil bort per automatik är sämre än ett lätthittat, bra grovfoder 20 mil bort, för att... därför, och hör sen. Och att välja det bra grovfodret som finns på närmast avstånd gör att hästen får lida. För att därför. Och hör sen.

Det vore ju inte särskilt logiskt, but then again, det är ju Inte_Ungs halmdockor heller.
 
Sv: Fodra med dammigt hö?

Nu skjuter du väl på fel person??

Det är ju inte TS fel att hagkompisarna vill fodra sitt dammiga hö i hagen. (Ett hö som ÄR analyserat ang hygien, och mögelfritt).
Att då TS väljer att den period låta sin häst gå i egen hage för att äta bättre mat är väl ett bra val?


Ibland tror jag banne mig folk bara skäller på andra för att döva sitt egna, dåliga samvete. Tragiskt.
 
Sv: Fodra med dammigt hö?

Ja de andra hästägarna måste ju vara riktiga puckon.
Men faktum kvarstår att TS inte gör det bästa för sin hästs trivsel.
Man kan ju faktiskt byta stall till ett där andra hästägare inte fodrar med undermåligt foder.

Det där dammiga höet finns ju i stallet och dess närhet och jag skulle då inte vilja ha häst i ett stall där andra fodrar med dammigt hö.
Dammet håller sig liksom inte på sin plats utan det far runt överallt.
 
Sv: Fodra med dammigt hö?

inte sant. Det fodras med bra hö i stallet men de ville bli av med de dammiga balarna och fodra med dem ute...

så uppfattade jag det iaf.

å tycker du man ska utsätta en häst för att flytta i 2-3 månader när den står i ett stall som ägaren för övrigt verkar trivas i + att det annars är bra mat inne och ute samt att hästen går i en fungerande flock?
 
Sv: Fodra med dammigt hö?

Tja. Det är ju enligt beskrivning inte direkt några röksvampar de fodrar med.


Jag får känslan av att du inte gillara TS sen tidigare, eftersom du hugger så.

För hästens skull så är väl ett stallbyte ett sämre alternativ.
 
Sv: Fodra med dammigt hö?

Jag antar att de dammiga balarna med hö förvaras någonstans under tak?
Det dammar även runt sådana balar.

.. samt att hästen går i en fungerande flock?
Men hästan kommer ju inte att kunna gå i sin flock då de andra hästarna får dammigt hö ute.

Och vill man verkligen ha häst i samma stall som hästägare som fodrar sina hästar med dammigt hö?
Är det att trivas?

Jag anser att den bästa lösningen är slänga det dammiga höet och ersätta det med ensilage när det hö som används inne är slut efter att även användas ute.

Jag tycker att det mest verkar att handla om att spara och inte orka.
Spara på det bra höet för att det är dyrt och inte orka åka en bit för att hämta bra foder.

Inte gilla sådant.
 
Sv: Fodra med dammigt hö?

Men ta telefonen och ring upp TS's stallkompisar då?
Att hon får ta skit för att du anser andra gör fel är ju lite elakt.

Och inte fasen står en oöppnad storbal hö och sprider runt damm av sig självt.
Särskilt inte när det inte handlar om mögel. Nån måtta får det vara,
 
Sv: Fodra med dammigt hö?

Men det är ju hon som har valt sina stallkompisar.

"Säg mig vem du umgås med ...." o.s.v.

Hon kan ju välja bort att ha häst i ett stall där alla andra hästar får dammigt hö.
Det skulle ju jag göra.
Flytta alltså.
Aldrig att jag skulle ha häst på ett sådant ställe.
 
Sv: Fodra med dammigt hö?

Ring upp de som fodrar med höt och säg likadant till dom...
TS ska ju inte ge sin häst av det höt och det är väl ett sunt beslut? Hästen ser ju flocken och det är ju inte direkt något långvarit om det är 2 månader. Hur kan det vara att inte ta hand om sin häst? Resten av tillvaron är ju det samma och det är samma foder som innan. Det är väl bättre än att röra om i hela tillvaron för hästen med nytt stall, nya rutiner, nya hästar, nya människor och helt nytt foder om nu häst och människa trivs.

Det är synd att det inte går att byta problem, för det är oftast någon som har den perfekta lösningen på någon annans problem och vet exakt hur det ska kunna lösas eller känner någon okänd persons djur bättre än ägaren till djuret.
 
Sv: Fodra med dammigt hö?

Jag hänger inte alls med i vad du hackar på ts för? :confused:

Jag ser inte vad I_U skriver, men det är inte precis något nytt att när I_U får en grudge mot någon som vågar ha mage att reagera på h*ns attityd, så får I_U verkligen en grudge och attackerar allt som går att attackera, oavsett om personen ifråga uttryckt det som attackeras eller om det är relevant för diskussionen eller ej. Jag är inte förvånad. ;)
 
Sv: Fodra med dammigt hö?

Det verkar ju inte riktigt bra.
Men jag har å andra sidan aldrig hört talas om hästar som fått några problem av att äta dammigt hö ute.
Inne är det ju totalt förkastligt.

Om man tänker på stäppen där hästen hör hemma så dammar det ju där också.

Om man skakar ut det i snön så är det säkert ingen fara.
En gång för länge sedan så stod jag i situationen att det inte fanns hö att köpa över huvud taget och det som jag hade var dammigt.
Så valet var att försöka att rädda det hö som fanns eller att avliva hästen.
Höet skakades i snön och saltades innan det lagrades löst i en tom box.
Det märktes ingenting på hästen efter den vintern.


Men hur ska IU ha det?
Detta var det första inlägg du skrev i denna tråden. Och sen har du för varje inlägg vridit till allting till det motsatta.


Du kan inte mena att det på hela jordklotet inte fanns okey hö att köpa? För du är väl inte så dålig hästägare att avstånd till foderförsäljningen avgör om du fodrar med dåligt hö?
 
Sv: Fodra med dammigt hö?

Du kan inte mena att det på hela jordklotet inte fanns okey hö att köpa? För du är väl inte så dålig hästägare att avstånd till foderförsäljningen avgör om du fodrar med dåligt hö?

Jag lyckades inte att få tag på något på alla de vis som jag då kände till.
Det var naturligtvis en brist hos mig.
Så jag har efter det sett till att ta reda på hur jag skall få tag på foder.
Om jag så skulle ha importerat det från Holland där de brukar lyckas med skörden.
Det är en lösning som jag nu vet finns.

Men sedan plastad hösilage blivit vanligt så har det inte varit ett lika hemskt år som då vad gäller grovfoder.
Bönder slaktade sina kor den vintern i brist på foder.
Det var vintern 1984-1985
 
Sv: Fodra med dammigt hö?

*kl*

Jag ställer mig tveksam till att hö dammar bara för att det är jord med. Om det är så att det hänger kvar jord på stråna och eller rötter med jord kvar så är det i vilket fall som helst förkastligt som foder.

Jag har en känsla av att någon i denna tråd har PMS (och då menar jag inte dig Tora) ;)

Över till svar på det citerade, jo jag kan lova dig att det kan damma så in i helsike av jord om det är riktigt torr jord som hamnat i det.

Har själv ca 10 sådana balar som står här och hånler åt mig, knallgröna kanonfint hö som luktar supergott MEN med rejält med jord i, just dessa har jag inte ens öppnat och sett hur jävligt det ryker om dem. Men det har råkat hamna lite från samma område i de som för övrigt inte hade jordproblem och det är inget man missar det står ett moln av jorddamm omkring det om man ryster i det. Vi har en svacka som ställer till problem på vår nyaste vall, dels älskar mullvaderna denna mjuka mark dels bär den inte ordentligt då den nästan aldrig torkar upp. Jag såg direkt hur illa det var ställt när jag var ute med vändaren och såg molnet som bildades bakom när vändaren kom till detta parti. Så när det var dags för pressning fick pressen köra det partiet för sig själv behövde ju ändå ha bort det från fältet därav att det står i separerade balar från resten av fältet som redan är uppätet.

Han som körde pressen som ser mängder av hö varje år menade på att det är vanligt med jord i torrhö och ingen fara alls att fodra med när jag sa att de skall slängas. Han tyckte det var helgerån att slänga så fint hö och menade på kolla upp det med kunniga innan du bestämmer dig, bestämmer du dig efter det för att du inte vill ha det så ring mig så hämtar jag balarna och fodrar med dem själv. Har faktiskt kollat runt och ringde till slut SLU och inte ens dem avrådde från att fodra med torrhö med jord i de menade på att jorden separerar sig från höet när det rysts omkring.
Att jag inte är helt övertygad kanske man kan ana av att de 10 balarna står här och hånler mot mig och jag samtidigt sitter och kikar runt lite efter vad det finns för hö ute på annons eftersom jag anar att vi kommer behöva fylla på lite i slutet innan nya skörden :angel:
Kommer med all säkerhet att sluta med att det hamnar hos pressarens kossor, men än så länge står de där och retar gallfeber på mig.
 
Sv: Fodra med dammigt hö?

Jag antar att de dammiga balarna med hö förvaras någonstans under tak?
Det dammar även runt sådana balar.
jag antar inget, vet inte... om de är plastade så kanske de står ute lika gärna?

Men hästan kommer ju inte att kunna gå i sin flock då de andra hästarna får dammigt hö ute.
Tillfälligt 2-3 månader nej. Men det är ju just för att TS inte vill fodra med dammigt hö. :bow:

Och vill man verkligen ha häst i samma stall som hästägare som fodrar sina hästar med dammigt hö?
Är det att trivas?
Om det var jämt så skulle jag flytta ( å jag har som sagt flyttat från ett sådant stall). Om det var tillfälligt, då skulle jag se till allt annat i stallet å ta ett beslut. Å TS trivs ju uppenbarligen i övrigt och är beredd att lösa det genom att fodra med annat till sin.

Jag anser att den bästa lösningen är slänga det dammiga höet och ersätta det med ensilage när det hö som används inne är slut efter att även användas ute.
Jag håller med. Skulle inte ge dammigt till min häst. Som sagt, jag åkte 5 mil enkel väg å hämtade silage hos en kompis i IKEA-säcker halva våren pga att de vägrade byta ut höet i mitt stall... Min häst stod i en typ utebox så hon drabbades inte av dammig stallmiljö å jag vill inte påstå att det var speciellt dammigt i stallet där ca 10st fodrades med det höet.

Jag tycker att det mest verkar att handla om att spara och inte orka.
Spara på det bra höet för att det är dyrt och inte orka åka en bit för att hämta bra foder.
Från de andra 3 - absolut. Från TS- absolut inte.

Inte gilla sådant.
håller med. Hästens välbefinnande ska man inte tumma på.
 
Sv: Fodra med dammigt hö?

Jag har en känsla av att någon i denna tråd har PMS (och då menar jag inte dig Tora) ;)

Över till svar på det citerade, jo jag kan lova dig att det kan damma så in i helsike av jord om det är riktigt torr jord som hamnat i det.

Har själv ca 10 sådana balar som står här och hånler åt mig, knallgröna kanonfint hö som luktar supergott MEN med rejält med jord i, just dessa har jag inte ens öppnat och sett hur jävligt det ryker om dem. Men det har råkat hamna lite från samma område i de som för övrigt inte hade jordproblem och det är inget man missar det står ett moln av jorddamm omkring det om man ryster i det. Vi har en svacka som ställer till problem på vår nyaste vall, dels älskar mullvaderna denna mjuka mark dels bär den inte ordentligt då den nästan aldrig torkar upp. Jag såg direkt hur illa det var ställt när jag var ute med vändaren och såg molnet som bildades bakom när vändaren kom till detta parti. Så när det var dags för pressning fick pressen köra det partiet för sig själv behövde ju ändå ha bort det från fältet därav att det står i separerade balar från resten av fältet som redan är uppätet.

Han som körde pressen som ser mängder av hö varje år menade på att det är vanligt med jord i torrhö och ingen fara alls att fodra med när jag sa att de skall slängas. Han tyckte det var helgerån att slänga så fint hö och menade på kolla upp det med kunniga innan du bestämmer dig, bestämmer du dig efter det för att du inte vill ha det så ring mig så hämtar jag balarna och fodrar med dem själv. Har faktiskt kollat runt och ringde till slut SLU och inte ens dem avrådde från att fodra med torrhö med jord i de menade på att jorden separerar sig från höet när det rysts omkring.
Att jag inte är helt övertygad kanske man kan ana av att de 10 balarna står här och hånler mot mig och jag samtidigt sitter och kikar runt lite efter vad det finns för hö ute på annons eftersom jag anar att vi kommer behöva fylla på lite i slutet innan nya skörden :angel:
Kommer med all säkerhet att sluta med att det hamnar hos pressarens kossor, men än så länge står de där och retar gallfeber på mig.

Nu kan det ju ändrats de senaste åren men sist jag pratade med Cecilia Müller om foder så sa hon att jag skall undvika all foder som dammar. Detta för att om man tagit höt på så felaktiga ställen eller på så felaktigt sätt att det kommit med så mycket jord så har det skapat en grogrund för andra obehagligheter.

Sen var det inte bra för hästarna överlag att ha för mycket damm omkring sig. Även om de är mycket mindre känsliga än vi människor (längre reningsvägar) så vet man aldrig när det blir för mycket.

Nu forskar hon väl mest på ensilage och jag ringde för att fråga om jord i ensilagebalar (det är dock ett stort nej). Pratade dock även om jordigt hö då jag fått erbjudande att köpa hö istället för hösilaget (allt var från samma äng).

Skulle jag vara du hade jag låtit bli. Du har fina hästar och det är inte värt att riskera deras hälsa för några balar hö.

Nej PMS har jag inte! Ammar nämligen :D
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 385
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 374
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö Hej! Tog hem nytt hö igår, fick göra det akut då nästan allt i min sista hösilage bal var dåligt, alla andra har varit superfina men den...
Svar
3
· Visningar
1 156
Senast: Horse1738
·
Däggdjur Vi kommer flytta in våra kaniner så att de har större utrymme och säkrare. Två av dem (honorna) kommer troligtvis att vara i en hage i...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: dotzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp