Bukefalos 28 år!

Lagring hö på mindre loft

Sockerbit

Trådstartare
Vi har ett loft över stallet där det förvarats hö i småbal, senaste veckorna har balarna blivit dammiga, med andra ord mögel. Det är ett mindre loft, tänk stall med 3 hästar (mått loft ca 12x6 m). Pga antalet hästar så är storbal ensilage uteslutet. Hur löser vi detta inför nästa omgång? Allt kvarvarande hö är kasserat.
 
Småbal ensilage?
Väderplastat hö?

Hur har höet varit staplat?
Har du haft halmbalar runt för att skydda mot kondens?
Hur ser ventilationen ut?
Har ni luftspalt mot golvet?
 
Småbal ensilage?
Väderplastat hö?

Hur har höet varit staplat?
Har du haft halmbalar runt för att skydda mot kondens?
Hur ser ventilationen ut?
Har ni luftspalt mot golvet?

Det är småbal hö, underst har varit pall så de har inte legat direkt mot golvet. Staplat ca 5-6 bal högt och yttersta lagret har varit halm. Luckan upp till loftet från stallet har dessvärre stått uppe mkt pga folk som inte stänger efter sig, men det står bara hästar i stallet vid skötsel så kondens nerifrån stallet borde vara mindre.

Småbal enslige verkar inte gå att få tag på...
 
Det går, men är ovanligt. Väderplastat hö finns ju också (skulltorkat, sen rullat och inplastat), men kostar lite mer.
 
Beror på var du bor, när jag tittade på Blocket förra året så hittade jag ensilerad småbal.
 
Har du lagt halm ovanpå och runt balarna?
Varför pall under? Har du inte plankgolv från början? Att lägga på pall ovanpå plankgolv är ingen bra idé, då drar fukten in underifrån. Det är bara om man förvarar på betonggolv en kort period som pall kan vara en lösning men det är ingen långsiktig sådan utan just för kortvarig förvaring.

Jag har ett liknande loft. Jag har småbalshalm staplat utmed väggarna och halm (minst en halvmeter löshalm eller småbalar) ovanpå balarna. De senaste tio åren har jag haft rundbalshö (alltså vanligt hö, inget ensilage) och har då lagt halm ovanpå dessa och småbalshalm runt väggarna som vanligt. En gång har jag behövt kassera några småbalar men inte pga min lagring utan pga att de var dåliga från början.
 
Har du lagt halm ovanpå och runt balarna?
Varför pall under? Har du inte plankgolv från början? Att lägga på pall ovanpå plankgolv är ingen bra idé, då drar fukten in underifrån. Det är bara om man förvarar på betonggolv en kort period som pall kan vara en lösning men det är ingen långsiktig sådan utan just för kortvarig förvaring.

Jag har ett liknande loft. Jag har småbalshalm staplat utmed väggarna och halm (minst en halvmeter löshalm eller småbalar) ovanpå balarna. De senaste tio åren har jag haft rundbalshö (alltså vanligt hö, inget ensilage) och har då lagt halm ovanpå dessa och småbalshalm runt väggarna som vanligt. En gång har jag behövt kassera några småbalar men inte pga min lagring utan pga att de var dåliga från början.

Det är en plåt ovanpå golvet, vet ej varför egentligen eller vad den fyller för funktion i konstruktionen men den går ej att ta loss utan att riva upp golvet. Det tenderar att lägga sig fukt på denna plåt, därav pallarna.
 
Beror på var du bor, när jag tittade på Blocket förra året så hittade jag ensilerad småbal.

Skåne, vi spanade även vi förra året. De småbal ensilerat var väldigt blött och funkar inte till enda hästens mage. Kan man finna torrt nog så vore det kanon.
 
Det är en plåt ovanpå golvet, vet ej varför egentligen eller vad den fyller för funktion i konstruktionen men den går ej att ta loss utan att riva upp golvet. Det tenderar att lägga sig fukt på denna plåt, därav pallarna.

Oj det var nog inte bra alls. min första tanke blir då att lägga ett lager halm, alternativ fiberduk på pallarna innan höet läggs dit
 
Det är en plåt ovanpå golvet, vet ej varför egentligen eller vad den fyller för funktion i konstruktionen men den går ej att ta loss utan att riva upp golvet. Det tenderar att lägga sig fukt på denna plåt, därav pallarna.

Oj! Så dumt! Det kommer aldrig bli någon vettig lagring på ett plåtgolv oavsett pallar. Plåtgolv blir som du redan vet fuktigt vilket sprider sig upp i hö´t även om hö´t inte står direkt på. Ska ni få till vettig lagring där så får ni nog isolera golvet (med någon isolering som klarar det) lägga duk, sedan plankgolv och sedan köra med halm runt väggar och ovanpå. Vad har ni för tak? Utan fiberduk i taket är det också dömt att misslyckas med hölagring.
 
Jag hade köpt in fyrkantsbal på 170 kg, plastad. Det funkade när vi hade två hästar (varav en shettis), så länge den öppnade balen förvaras vettigt.

Vet ni att det inte funkar att lagra på lofter är det ju bara dumt att lägga upp ännu mer som blir förstört.

Edit: såg nu att det i Skåne finns fyrkantsbal, plastad om 130 kg. Borde inte vara några problem för tre hästar. Bra pris också.
 
Senast ändrad:
Jag har storbal Höselage till 2-3 hästar, ca 120cm i diameter. Har bara mellan nov-maj när det är under 10-15+ ute annars hinner balen bli dålig.
Så det går att ha storbal men vill man vara helt säker på att hinna göra av med allt snabbt så kan man ju också redan nu ta kontakt med en Bonde och fråga om de kan tänka sig att göra några mindre balar åt dig.

Men har hö också, (för varma årstiden) har olika varje år, ibland småbal, ibland storbal och ibland löspressade småbalar.
Oavsett så har jag alltid halmbalar (små) längst ut mot väggen runt om hela loftet, sen ett tjockt lager halm över höet. Har över halm på loftgolvet. Är länge sedan ngt hö blev dåligt för mig :), även här i Skåne där allt hö och halm fungerar som fuktslukare och i regel blir dåligt så fort man lagt upp det på loftet..
Så att bädda in allt i en 2-3dm halm och röra så lite som möjligt fungerar bra :).
 
Jag hade köpt in fyrkantsbal på 170 kg, plastad. Det funkade när vi hade två hästar (varav en shettis), så länge den öppnade balen förvaras vettigt.

Vet ni att det inte funkar att lagra på lofter är det ju bara dumt att lägga upp ännu mer som blir förstört.

Edit: såg nu att det i Skåne finns fyrkantsbal, plastad om 130 kg. Borde inte vara några problem för tre hästar. Bra pris också.

Var hittade du? Problematiken är även att den ena ej tål "blött" grovfoder så det måste vara åt det torrare hållet.
 
intressant tråd jag har ett litet loft - men har valt att inte använda det eftersom jag kände att risken att det blir fuktigt kändes alldeles för stort - men är lite sugen då jag vet att jag kan få tag på torrhö väldigt billigt. Jag har läst om halm osv. - blir det inte väldigt stora mängder halm som går åt om man ska lägga det som ytterlager som ni beskriver? här är halmen nästan dyrare än hö och halmen skördas ju oftast efter höet ...
 
Finns minst en storproducent av torrt småbalshösilage som levererar i hela Skåne - skicka PM om du vlll ha länk.

Edit - råkade citera fel! Svar till Sockerbit var det förstås.
Var hittade du? Problematiken är även att den ena ej tål "blött" grovfoder så det måste vara åt det torrare hållet.
 
Kan väl säga att om du finns på samma breddgrad som jag gör så har vintern som gått varit omöjlig att förvara torrhö på utan fläkt och ev uppvärmt utrymme. Här hos oss har det vissa dagar varit så fuktigt att det till och med varit dimma inne i kallstallet. Sådan här vintrar är det omöjligt att ha torrhö. En annan torrare och kanske kallare vinter kan det gå utmärkt.
 
intressant tråd jag har ett litet loft - men har valt att inte använda det eftersom jag kände att risken att det blir fuktigt kändes alldeles för stort - men är lite sugen då jag vet att jag kan få tag på torrhö väldigt billigt. Jag har läst om halm osv. - blir det inte väldigt stora mängder halm som går åt om man ska lägga det som ytterlager som ni beskriver? här är halmen nästan dyrare än hö och halmen skördas ju oftast efter höet ...
Småbalar halm sätter man rätt mot väggen med den klippta sidan mot väggen :), fungerar som fuktslukare och kan användas ngt år i rad :) (man märker när de är dåliga).
Jag har iofs ett större loft men har kunnat ha halm som legat i 2-3 år och ändå varit helt dammfritt :) Så att lägga runt småbalar halm är väldigt bra för att stoppa att det kommer in fukt rakt in i både hö och halmbalarna som ska användas :).
Även halmen man har över höet brukar jag återanvända om det är ok.
De småbalarna jag har uppe nu köpte jag hösten 2014, Ska köpa mer i år och byta ut :).
 
Tack allihopa för tips och synpunkter... Tja det är ju inte helt optimalt att förvara på loftet kan konstateras. Tack och lov så är det ingen panik nu då hästarna klarar sig på gräset (skåne) och lusern just nu.

Höet har varit OK tills nu sista månaden, säger det något om balarna har varit kass från början eller ska man dra slutsatsen att det är förvaringen som är boven? Ena i stallet tycker att vi ska använda balarna som inte dammar "så mkt" men jag vill ju inte ens ta i skiten, bonden är kontaktad och han tog gärna tillbaka det som strö till sina kreatur.

Vi får ta oss en rejäl funderare om vi ens ska försöka förvara småbal hö på loftet nästa säsong, det känns inte vidare hoppfullt. Plastat torrhö i mindre balar vore drömmen, så att vi kan få upp dem på loftet. Blött grovfoder går bort då den enas mage inte tål det, likaså större balar dels pga hanteringsvårigheter och att vi inte har något bra lagrings/uppställningsalternativ.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 767
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 105
Senast: L8P8
·
Foder & Strö Hej alla! Jag kommer inom kort flytta till en egen liten gård med 3 boxar Då jag tidigare alltid stått uppstallad har jag inte behövt...
Svar
11
· Visningar
2 546
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö De andra inackorderingarna i "mitt" stall har föreslagit att vi i vår ska fodra i hagen med några av deras rundbalar som de egentligen...
2 3
Svar
55
· Visningar
8 738
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp