Ett väldigt känt märke förr var Tuppens lakansväv i Norrköping, jag läste på lite och textilfabriken tillverkade redan på 1850-talet i stor skala.
 
Försvaret har sådana tjocka lite tunga sängkläder. Fula är dom men håller i evighet. Kanske hittar du dem på ngt militärt överskott ?
9k=.jpg
 
Usch,jag har ett set sådan påslakan,dom nästan prasslar,jag har provat allt ,tvätta i 90 grader flera gånger,strykt dom,men nej dom är ff fasta/prassliga/står i hörnet
 
Jag har funderat mycket över detta men inte hittat några som fungerar.

Tänkte ökad trådtäthet kanske är grejen. Men fått intrycket av att de då också kan få så tunna trådar att det blir tunt och trassligt ändå. Samtidigt som låg trådtäthet som vissa lakan på Åhlens gör att lakanet är som rena rama korsstygnsbroderityget med stora hål i. Börjat gissa på att hög trådtäthet men tjocka trådar är grejen. Men ingen verkar göra det.

Enligt en tygaffär jag besöker ibland kan detta bero på att bomullen helt enkelt är kass numera. De tar ut två skördar per år, fibrerna är dåliga och korta och bomullstyg blir helt enkelt inte krispigt längre.

För 20 år sedan behövde man bara ranta in på IKEA och ta första bästa och fick då ändå tjocka och krispiga lakan.

Sedan vill ju folk numera ha lakan som är mjuka och degiga, så de tar gärna satinväv, den är värst.
Jag har 1000-trådig högkvalitativ satinväv på mina och de är definitivt krispiga och styva. Så det är inte väven det är fel på i den aspekten. De är ju såklart inte riviga, men det är däremot 650-tråds linnelakanen, som däremot är mindre krispiga (men inte så illa som IKEA-lakan).
 
Jag har Dvala som underlakan och det är ok men inget särskilt.
Köpte Ängslilja påslakan och det var ytkänslan jag gärna har men lite mer stadga i det hade varit bättre. Så kanske den trådstorleken men med något högre trådtäthet.
Noterade också att jag inte riktigt kopplar hur namnen på lakanen hör ihop med vad lakanet är. Efter min post insåg jag att det inte alls är så att namn X alltid har samma trådtäthet eller vad som. Men de har ju inte heller samma mönster. Så jag begriper nog nära nog ingenting av hur de är kategoriserade :D
 
Jag har 1000-trådig högkvalitativ satinväv på mina och de är definitivt krispiga och styva. Så det är inte väven det är fel på i den aspekten. De är ju såklart inte riviga, men det är däremot 650-tråds linnelakanen, som däremot är mindre krispiga (men inte så illa som IKEA-lakan).
Hmm fast satinväv? de borde vara halkiga?
 
Jag köpte ett kuvertlakan på Jysk som nog stämmer in på TS krav om 'styvhet'. Jag gillade det skarpt och använde det rätt flitigt under ett år (roterade mellan 3 olika). Fick dock kassera det förra veckan pga stor reva mitt i där väven blivit skör efter så kort användning :(
 
Jag köpte ett superbra på Åhléns när jag flyttade hemifrån 2008. Det har använts flitigt och sett ut som nytt nästan. Fram tills nu. Det senaste tillskottet i familjen (katten Maggan) har slitit hål i det i sina busräder på mornarna. Letar desperat efter något att ersätta det med men allt är ju så tunt och sladdrigt!
 
Hmm fast satinväv? de borde vara halkiga?
Ja, fast det är ju bara ytan som är len/halkig (och lite mindre halkig då jag gärna tvättar varmt och torktumlar på vintern) men lakanet är styvt, och ställer sig om en tappar det i en hög. Om jag känner på ett av mina vanliga bomullslakan och satinen är satinen inte så mycket mer halkig alls faktiskt, efter ett par år av varm tvätt och torktumlare. Och håller gör de, väldigt länge.
 
Ja, fast det är ju bara ytan som är len/halkig (och lite mindre halkig då jag gärna tvättar varmt och torktumlar på vintern) men lakanet är styvt, och ställer sig om en tappar det i en hög. Om jag känner på ett av mina vanliga bomullslakan och satinen är satinen inte så mycket mer halkig alls faktiskt, efter ett par år av varm tvätt och torktumlare. Och håller gör de, väldigt länge.
Det är ju nice, vad heter de?
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 717
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 081
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 274
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
14 302

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp