Fast hög kvalité håller sig krispiga (Sheridan, Dirty Linen Triple-X, Himla och Linum... de sistnämnda finns tyvärr inte längre :(). En från Hemtex har hållit sig krispiga helt ok också.
Jag testade percale från samma som jag köper mina andra lakan ifrån, mycket hög kvalitet, men var inte nöjd. Kanske för att jag redan var van vid tjockare väv. Vill ha mjukt mot huden men stadig väv och tyckte att percale var tvärt om, strävt mot huden men sladdrig väv. Det är så mycket en smaksak med lakan trots allt.
Linne är väl "sladdrigt"? Tanken utgår från hur linnekläder är då.
Linne är oftast stelare än bomull, särskilt lite tätare lakansväv. Däremot också lite strävare.
 
Snälla hjälp mig. Jag älskar att sova i lakan som är sådär lite stabbiga. De veckar sig inte med täcket och trasslar inte in sig i mig om jag vänder mig.
Vad är det jag behöver titta efter när jag ska köpa sådana? Material? Trådtäthet? Annat? Särskilt märke?

Känner att jag testköpt några de senaste åren men inget är sånt. Jag lufttorkar alltid efter tvätt dvs aldrig torktumlare för att åtminstone få någon natt med lite styrsel i lakanen.

Sov borta inatt och de hade sådana lakan och då kände jag att nu måste jag ta tag i detta. :)
Är det sådana lakan jag också gillar kanske. Lite hårda/styva och kalla typ.

Jag sov på hotell en natt i veckan som var och varje gång jag gör det tar jag en sömntablett innan jag ska sova, annars får jag mycket mindre sömn än annars. Jag avskyr deras lakan. De är mjuka, glidiga och varma. Hur många gånger jag än vänder på kudden så är den liksom varm... hemma är kudden kall på andra sidan jag inte sovit på.

Folk brukar titta konstigt på mig när jag säger att jag inte kan sova på hotell, jag kommer inte överens med lakan. Så var det den här gången också, med detsamma jag landade i sängen började bökandet och den gnagande irritationen över värmen och att det var fel, men så somnade jag :sleep:tack vare hjälpen av tabletten och glömde bort mina bekymmer för en stund! :D
 
Vill du ha riktigt stabbiga lakan ska du kolla efter gamla linnelakan på t ex auktion.

Vi gillar annars Finlaysons bomullslakan. Ibland har Åhléns rejäla doningar av eget märke också. Även Høie ibland.
 
Vill du ha riktigt stabbiga lakan ska du kolla efter gamla linnelakan på t ex auktion.
Tänkte också på gamla lakan på tex auktion! Jag är själv inte så förtjust i det (och tycker att percale är mjukt) men tror att jag förstår exakt vad TS är ute efter. Det är gamla lakan som är gjorda på bomull (gissar jag) som gäller, jag vet inte vad man har gjort med dem men det är som att man haft stärkelse i tvätten med dem, vilket är kanske vad de gjorde förr? De står nästan på egen hand.

Kanske prova att ha stärkelse i tvätten med de bomull lakan du redan har @Kirre? Googla på stärkelse, tror att bikarbonat funkar som hemmagjord stärkelse. De bör ju ha använt något som fanns tillgängligt i hemmen förr.
 
Tänkte också på gamla lakan på tex auktion! Jag är själv inte så förtjust i det (och tycker att percale är mjukt) men tror att jag förstår exakt vad TS är ute efter. Det är gamla lakan som är gjorda på bomull (gissar jag) som gäller, jag vet inte vad man har gjort med dem men det är som att man haft stärkelse i tvätten med dem, vilket är kanske vad de gjorde förr? De står nästan på egen hand.

Kanske prova att ha stärkelse i tvätten med de bomull lakan du redan har @Kirre? Googla på stärkelse, tror att bikarbonat funkar som hemmagjord stärkelse. De bör ju ha använt något som fanns tillgängligt i hemmen förr.
Handlar mer om väven. Jag har några näsdukar i sådan riktigt stel och tät bomull, sydda ca 1870. Behöver inte någon stärkelse alls, bara tvättas och strykas (fast även utan strykning stelnar de - bara att de stelnar fel :mad:).

Det är en skymf vad modern textilindustri förstör för oss. Näsdukar och lakan är bara början av modern skitkvalitet.
 
Handlar mer om väven. Jag har några näsdukar i sådan riktigt stel och tät bomull, sydda ca 1870. Behöver inte någon stärkelse alls, bara tvättas och strykas (fast även utan strykning stelnar de - bara att de stelnar fel :mad:).

Det är en skymf vad modern textilindustri förstör för oss. Näsdukar och lakan är bara början av modern skitkvalitet.
De vävdes kanske mera på egen hand eller hos (dåtida) småföretagare? För sådant vävt tyg går väl inte att få tag på idag som du säger.

Ser man handgjort broderi på något lakan så kan man dock vara rätt säker på att det är lakan av den gamla skolan :up: Borde vara inte så dyrt om du vill titta bland auktioner eller så, TS.
 
De vävdes kanske mera på egen hand eller hos (dåtida) småföretagare? För sådant vävt tyg går väl inte att få tag på idag som du säger.

Ser man handgjort broderi på något lakan så kan man dock vara rätt säker på att det är lakan av den gamla skolan :up: Borde vara inte så dyrt om du vill titta bland auktioner eller så, TS.
Det man vävde själv var grövre och inte lika tätslaget som det fabrikstillverkade. Det går faktiskt fortfarande att köpa tätslaget bomullstyg av bra kvalitet, så tätslaget att det håller vatten faktiskt, men det kostar 400 kr metern. Används främst till friluftskläder.
 
Jag håller inte alls med, jag tycker percale är i klass med satin och är väldigt mjuka och följsamma?

Däremot vanliga bomullslakan, linne och även bäckebölja, det är vad jag skulle kalla "stabbigt" :p
Men jag kanske tolkar stabbigt helt fel?
 
Det man vävde själv var grövre och inte lika tätslaget som det fabrikstillverkade. Det går faktiskt fortfarande att köpa tätslaget bomullstyg av bra kvalitet, så tätslaget att det håller vatten faktiskt, men det kostar 400 kr metern. Används främst till friluftskläder.
Lite ot men har du något tips på var en kan köpa?
 
Det man vävde själv var grövre och inte lika tätslaget som det fabrikstillverkade. Det går faktiskt fortfarande att köpa tätslaget bomullstyg av bra kvalitet, så tätslaget att det håller vatten faktiskt, men det kostar 400 kr metern. Används främst till friluftskläder.
Fantastiskt dock, man lyckades få fram fabrikstillverkade som gjorde saken bättre och snabbare - för att sedan skulle någon snål snubbe komma på att satsa på kvantitet istället 🙄

Edit: Fast jag är skyldig också, är ett barn av moderniteten och älskar att shoppa nytt när något går sönder :bag:
 
Jag håller inte alls med, jag tycker percale är i klass med satin och är väldigt mjuka och följsamma?

Däremot vanliga bomullslakan, linne och även bäckebölja, det är vad jag skulle kalla "stabbigt" :p
Men jag kanske tolkar stabbigt helt fel?
Används inte den bättre kvaliteten (färre korta fibrer) i peracle vanligtvis till att kunna göra tråden tunnare? Just för att väven ska vara mjuk och följsam utan att få dålig hållbarhet.

Men rimligtvis borde man kunna göra tät väv av hög kvalitet även med en kraftigare tråd. Då borde det bli en tjockare och stabilare väv?
Har inte koll på om peracle brukar vävas i tuskaft och om man maximerar tätheten så mycket som skulle gå heller?
 
Tusen tack för all input. Fascinerande ändå att ett så "simpelt" ämne som lakan ändå har så mycketfakta bakom.

Idag åkte jag iaf till IKEA och gick och kände på alla de hade för att se om ngt kändes bättre och vad som skiljde osv. Det märkliga var att lägre trådtäthet kändes många gånger bättre men att det då troligen berodde på grövre tråd. Det var bara något enstaka som var märkt med satin, i övrigt stod inte vävteknik.

Med hem kom ett paket iaf så får vi se om det är åt rätt håll. Inte exakt som jag tänkt men tror förslagen om att försöka hitta äldre, hemvävda, nog inte är så långt borta.
 
Hemvävda lakan tror jag är mycket svårt att hitta. Det är väldigt mycket arbete med att väva ett endaste lakan och det är länge sedan maskiner tog över och gjorde lakanen mycket billigare. Det man däremot ibland nog fortfarande kan finna på auktion är lakan ihopsydda av två smalare våder, men de är nästan aldrig handvävda utan sockersäckar som gjorts om till lakan. Jag har haft ett par och kvaliteten på den bomullsväven var riktigt bra.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 659
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 034
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 219
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
14 256

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp