Hemvävda lakan tror jag är mycket svårt att hitta. Det är väldigt mycket arbete med att väva ett endaste lakan och det är länge sedan maskiner tog över och gjorde lakanen mycket billigare. Det man däremot ibland nog fortfarande kan finna på auktion är lakan ihopsydda av två smalare våder, men de är nästan aldrig handvävda utan sockersäckar som gjorts om till lakan. Jag har haft ett par och kvaliteten på den bomullsväven var riktigt bra.
Ok, inte nytillverkade iaf.
 
Tusen tack för all input. Fascinerande ändå att ett så "simpelt" ämne som lakan ändå har så mycketfakta bakom.

Idag åkte jag iaf till IKEA och gick och kände på alla de hade för att se om ngt kändes bättre och vad som skiljde osv. Det märkliga var att lägre trådtäthet kändes många gånger bättre men att det då troligen berodde på grövre tråd. Det var bara något enstaka som var märkt med satin, i övrigt stod inte vävteknik.

Med hem kom ett paket iaf så får vi se om det är åt rätt håll. Inte exakt som jag tänkt men tror förslagen om att försöka hitta äldre, hemvävda, nog inte är så långt borta.
Alltså om du tyckte att Ikea hade något som var okej tjockt lär du gilla Finlayson.
 
Alltså om du tyckte att Ikea hade något som var okej tjockt lär du gilla Finlayson.
Jag vet inte än. Jag tror inte det är tillräckligt men kanske bättre än de fissliga jag har så kan jag leta vidare under tiden.
Ska kolla det märket.
 
Jag har inte lyckats hitta några sådana där lite "styvare" lakan/påslakan/örngott med superkvalitet, sedan Änglamarks lakan fanns att köpa, ungefär 2005-2012. Jag trivs ypperligt i dessa lakan.

Efter sisådär 2010, så har den generella kvaliteten på alla lakansvävar förfallit något enormt. Alla verkar försöka sälja "mjuka" lakan, som jag upplever som "slinkiga grejer so jag trasslar in mig i". Dessutom så håller lakanen väldigt kort tid. ( Nej, jag sover inte med sandpapper i sängen).

Jag har fortfarande kvar det mesta jag köpte då, av påslakan och örngott från Änglamarks. Det är en fullständigt fantastisk kvalitet! De bara håller, på alla sätt, tvätt efter tvätt, användning efter användning. De är knappt slitna efter regelbunden användning i uppåt femton år!

Jag letar ständigt efter framförallt underlakan, som matchar de här Änglamarkslakanen i "känsla" och hållbarhet, men går ständigt bet. Tyvärr köpte jag endast ett underlakan när det begavs sig.

Jag har köpt dyra lakan och örngott med hög trådtäthet, men lakanen och örngotten blir alldeles för mjuka, och slits fort, efter något år så är de redan utslitna och går sönder. Jag har provat billigare lakan och örngott i tuskaft, de krymper, och förlorar formen, och slits supersnabbt.

Det var vanligt, ända fram till kring år 2000, att ett flertal tillverkare hade lakan/örngott/påslakan i sådan där bra kvalitet, som liknade den där Änglamarkskvaliteten.

Dåvarande Borås väveri, hade t.ex. finfina lakan. Jag har kvar ett påslakan och en kudde med "Bamse" på, som hållit ända sedan 1990-talet.

Ur ett miljöperspektiv, alltså förutom perspektivet "sovkomfort", så borde det ju vara bra med "långlivade lakan", eftersom bomull har en del miljöproblem i produktionen.

Om någon har ett tips på underlakan med samma sorts kvalitet som Änglamarkslakanen, Tuppens, eller gamla Boråsväveri hade, så tar jag tacksamt emot!
 
Att de känns grova, stela, håller formen. Inte tunna och fissliga. Vet inte hur jag ska beskriva det.
Jag har dock inte upplevt att de är grova som i tjocka, bara stabila. Där tänker jag att trådtätheten ev har något att göra men vet inte vad som är mycket, lite osv.
Jag har funderat mycket över detta men inte hittat några som fungerar.

Tänkte ökad trådtäthet kanske är grejen. Men fått intrycket av att de då också kan få så tunna trådar att det blir tunt och trassligt ändå. Samtidigt som låg trådtäthet som vissa lakan på Åhlens gör att lakanet är som rena rama korsstygnsbroderityget med stora hål i. Börjat gissa på att hög trådtäthet men tjocka trådar är grejen. Men ingen verkar göra det.

Enligt en tygaffär jag besöker ibland kan detta bero på att bomullen helt enkelt är kass numera. De tar ut två skördar per år, fibrerna är dåliga och korta och bomullstyg blir helt enkelt inte krispigt längre.

För 20 år sedan behövde man bara ranta in på IKEA och ta första bästa och fick då ändå tjocka och krispiga lakan.

Sedan vill ju folk numera ha lakan som är mjuka och degiga, så de tar gärna satinväv, den är värst.
 
Jag vet exakt vad du menar! Lite sådär rivig och sträv. Köp den billigaste från IKEA, den har precis det där styva (med känslan att påslakanet nästan kan stå själv) du söker. Min slank ner när jag var på IKEA senast och är nu min favorit, trots att jag har bra trådkvalitet satäng och percale.
Oh! ok, ska prova billigaste på IKEA igen och se om det blir rätt. Det har sett mjukt och slinkigt ut där det hänger så har undvikit.
 
Fantastiskt dock, man lyckades få fram fabrikstillverkade som gjorde saken bättre och snabbare - för att sedan skulle någon snål snubbe komma på att satsa på kvantitet istället 🙄

Edit: Fast jag är skyldig också, är ett barn av moderniteten och älskar att shoppa nytt när något går sönder :bag:
Egentligen har maskinerna aldrig kunnat spinna så tunn tråd som människor kunde. Däremot var det nog knappast just lakan man använde den extremt tunna fina tråden till.
 
Jag har funderat mycket över detta men inte hittat några som fungerar.

Tänkte ökad trådtäthet kanske är grejen. Men fått intrycket av att de då också kan få så tunna trådar att det blir tunt och trassligt ändå. Samtidigt som låg trådtäthet som vissa lakan på Åhlens gör att lakanet är som rena rama korsstygnsbroderityget med stora hål i. Börjat gissa på att hög trådtäthet men tjocka trådar är grejen. Men ingen verkar göra det.

Enligt en tygaffär jag besöker ibland kan detta bero på att bomullen helt enkelt är kass numera. De tar ut två skördar per år, fibrerna är dåliga och korta och bomullstyg blir helt enkelt inte krispigt längre.

För 20 år sedan behövde man bara ranta in på IKEA och ta första bästa och fick då ändå tjocka och krispiga lakan.

Sedan vill ju folk numera ha lakan som är mjuka och degiga, så de tar gärna satinväv, den är värst.
Jag tror de fuskar med trådtätheten också så att de anger tvinnade trådar som flera trådar. Jag tyckte de mesta lakansväven var ganska kass redan 20-30 år sedan i jämförelse med äldre. Har ett gäng lakan från 90-talet helt oanvänd men de duger bara till att använda som solskydd för möbler. Har även testat några av försvarets lakan från 50-talet skulle jag gissa och det var stor skillnad, liksom även väven i de till lakan omsydda sockersäckarna från 20-30-talet, det var hög kvalitet :)
 
Egentligen har maskinerna aldrig kunnat spinna så tunn tråd som människor kunde. Däremot var det nog knappast just lakan man använde den extremt tunna fina tråden till.
Det går men tiden för framställningen är inte nådig, ett sådant helt handgjort lakan tillverkat idag skulle kosta en förmögenhet :)
 
Jag har funderat mycket över detta men inte hittat några som fungerar.

Tänkte ökad trådtäthet kanske är grejen. Men fått intrycket av att de då också kan få så tunna trådar att det blir tunt och trassligt ändå. Samtidigt som låg trådtäthet som vissa lakan på Åhlens gör att lakanet är som rena rama korsstygnsbroderityget med stora hål i. Börjat gissa på att hög trådtäthet men tjocka trådar är grejen. Men ingen verkar göra det.

Enligt en tygaffär jag besöker ibland kan detta bero på att bomullen helt enkelt är kass numera. De tar ut två skördar per år, fibrerna är dåliga och korta och bomullstyg blir helt enkelt inte krispigt längre.

För 20 år sedan behövde man bara ranta in på IKEA och ta första bästa och fick då ändå tjocka och krispiga lakan.

Sedan vill ju folk numera ha lakan som är mjuka och degiga, så de tar gärna satinväv, den är värst.
På tyger anger man gram/kvadratmeter.
Finns väl en anledning att de väljer att bara prata om trådtätheten och mörka hur lite material det finns totalt sätt, tänker jag.
 
Oh! ok, ska prova billigaste på IKEA igen och se om det blir rätt. Det har sett mjukt och slinkigt ut där det hänger så har undvikit.

Just det här (hittar inte märke) är just styvt och strävt. Du kan se bilderna tidigare i tråden. Sedan kostade de en hundralapp - eller tom mindre om jag kommer ihåg rätt - så de slank med av bara farten som saker ofta gör på IKEA. Just det här var dock ett överraskande guldkorn.
 
Just det här (hittar inte märke) är just styvt och strävt. Du kan se bilderna tidigare i tråden. Sedan kostade de en hundralapp - eller tom mindre om jag kommer ihåg rätt - så de slank med av bara farten som saker ofta gör på IKEA. Just det här var dock ett överraskande guldkorn.
Hittade inte exakt den färgen så jag kan inte identifiera vilket det kan vara. Funderade på om detta nedan kunde vara något liknande. Jag vet att det senast köpta riktigt bra lakanet var ett babysängslakan till min son från Ikea, det var extremt bra. Men hittade inte den kvaliteten på vuxenlakan.

Men detta är ett barnlakan också så kanske
SÅNGLÄRKA Påslakan 1 örngott, blomma, mörkblå vit, 150x200/50x60 cm - IKEA
 
Jag har inte lyckats hitta några sådana där lite "styvare" lakan/påslakan/örngott med superkvalitet, sedan Änglamarks lakan fanns att köpa, ungefär 2005-2012. Jag trivs ypperligt i dessa lakan.

Efter sisådär 2010, så har den generella kvaliteten på alla lakansvävar förfallit något enormt. Alla verkar försöka sälja "mjuka" lakan, som jag upplever som "slinkiga grejer so jag trasslar in mig i". Dessutom så håller lakanen väldigt kort tid. ( Nej, jag sover inte med sandpapper i sängen).

Jag har fortfarande kvar det mesta jag köpte då, av påslakan och örngott från Änglamarks. Det är en fullständigt fantastisk kvalitet! De bara håller, på alla sätt, tvätt efter tvätt, användning efter användning. De är knappt slitna efter regelbunden användning i uppåt femton år!

Jag letar ständigt efter framförallt underlakan, som matchar de här Änglamarkslakanen i "känsla" och hållbarhet, men går ständigt bet. Tyvärr köpte jag endast ett underlakan när det begavs sig.

Jag har köpt dyra lakan och örngott med hög trådtäthet, men lakanen och örngotten blir alldeles för mjuka, och slits fort, efter något år så är de redan utslitna och går sönder. Jag har provat billigare lakan och örngott i tuskaft, de krymper, och förlorar formen, och slits supersnabbt.

Det var vanligt, ända fram till kring år 2000, att ett flertal tillverkare hade lakan/örngott/påslakan i sådan där bra kvalitet, som liknade den där Änglamarkskvaliteten.

Dåvarande Borås väveri, hade t.ex. finfina lakan. Jag har kvar ett påslakan och en kudde med "Bamse" på, som hållit ända sedan 1990-talet.

Ur ett miljöperspektiv, alltså förutom perspektivet "sovkomfort", så borde det ju vara bra med "långlivade lakan", eftersom bomull har en del miljöproblem i produktionen.

Om någon har ett tips på underlakan med samma sorts kvalitet som Änglamarkslakanen, Tuppens, eller gamla Boråsväveri hade, så tar jag tacksamt emot!
Det är liksom helt hopplöst :rofl: majoriteten av våra lakan ska föreställa vara riktigt bra kvalitet (newport, lexington), men de är ändå alla totalt B jämfört med IKEAs sämsta för 20 år sedan (även om de har lite integritet).
 
Så en liten analys av IKEA lakan plockar fram ett par möjliga kandidater.

Det finns några Percale 250 trådtäthet, mjuka och fina. Jag är lite skeptisk, det står även finvävda. (tänker tolka det som tunt och mjukt tyg)
tex PRAKTBRÄCKA Påslakan 1 örngott, ljusgrå, vit, 150x200/50x60 cm - IKEA

Men då låter dessa lite extra lovande däremot.

Barnlakan SÅNGLÄRKA Påslakan 1 örngott, blomma, mörkblå vit, 150x200/50x60 cm - IKEA
Beskrivna speciellt som "Slitstarka"... :) kan ju vara ett bra tecken och 152 trådtäthet. Dvs mer än det vanliga 104, men inte så tätt att trådarna kanske måste vara tunna. (dessutom står det på dessa, men typ nära inga andra, att de är väldigt giftfria.)

Och denna då, det kan ju vara @MJLee s lakan eftersom de kostar 99 kr.

DVALA Påslakan 1 örngott, vit, 150x200/50x60 cm - IKEA
Det står 152 i trådtäthet men även
"Den här produkten är lämplig för användning på mindre hotell, vandrarhem och bed & breakfast eftersom konstruktion och material är optimerade för frekvent användning och tvätt." ...

(så jag vill ju helst ha blå lakan då, men man kan kanske testa dessa vita och sånglärka)
 
Så en liten analys av IKEA lakan plockar fram ett par möjliga kandidater.

Det finns några Percale 250 trådtäthet, mjuka och fina. Jag är lite skeptisk, det står även finvävda. (tänker tolka det som tunt och mjukt tyg)
tex PRAKTBRÄCKA Påslakan 1 örngott, ljusgrå, vit, 150x200/50x60 cm - IKEA

Men då låter dessa lite extra lovande däremot.

Barnlakan SÅNGLÄRKA Påslakan 1 örngott, blomma, mörkblå vit, 150x200/50x60 cm - IKEA
Beskrivna speciellt som "Slitstarka"... :) kan ju vara ett bra tecken och 152 trådtäthet. Dvs mer än det vanliga 104, men inte så tätt att trådarna kanske måste vara tunna. (dessutom står det på dessa, men typ nära inga andra, att de är väldigt giftfria.)

Och denna då, det kan ju vara @MJLee s lakan eftersom de kostar 99 kr.

DVALA Påslakan 1 örngott, vit, 150x200/50x60 cm - IKEA
Det står 152 i trådtäthet men även
"Den här produkten är lämplig för användning på mindre hotell, vandrarhem och bed & breakfast eftersom konstruktion och material är optimerade för frekvent användning och tvätt." ...

(så jag vill ju helst ha blå lakan då, men man kan kanske testa dessa vita och sånglärka)
Jag har Dvala som underlakan och det är ok men inget särskilt.
Köpte Ängslilja påslakan och det var ytkänslan jag gärna har men lite mer stadga i det hade varit bättre. Så kanske den trådstorleken men med något högre trådtäthet.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 668
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 042
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 236
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
14 271

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp