Låna/hyra ut bete?

Bukefalos 30 år!

Krans

Trådstartare
Jag är trött på att se mina hagar växa igen,ett tomt stall och ridbana stå och typ ruttna efter att mina hästar farit till hästhimlen.Allt är i bra skick. Jag är inte helt bekväm med att hyra ut året om men har börjat fundera på att ev låna/hyra ut hagarna över sommaren. Givetvis skulle man då få använda ridbanan och förvara sina saker i stallet. Hagarna går att sektionera upp och även betet. som finns.Det är ganska magert naturbete, kunde passa 2-3 lättfödda. Har i den ev annonsen tänkt önska att hästarna känner varann sedan tidigare samt att mask-koll är gjord. Funderade även på ngn sorts formulering om att man själv, givetvis, har huvudansvar för sina hästar men att jag kan vara behjälplig med vissa sysslor( kolla vatten, enklare visitation om man inte kan komma ngn dag osv)enligt övetenskommelse. Hur tycker ni det låter? Hur mkt kan/ska man ta betalt? Ska man lägga på ngn liten avgift för vatten och el till stängslet? Jag bor alldeles brevid.

Jag är trött på att se mina hagar växa igen,ett tomt stall och ridbana stå och typ ruttna efter att mina hästar farit till hästhimlen.Allt är i bra skick. Jag är inte helt bekväm med att hyra ut året om men har börjat fundera på att ev låna/hyra ut hagarna över sommaren. Givetvis skulle man då få använda ridbanan och förvara sina saker i stallet. Hagarna går att sektionera upp och även betet. som finns.Det är ganska magert naturbete, kunde passa 2-3 lättfödda. Har i den ev annonsen tänkt önska att hästarna känner varann sedan tidigare samt att mask-koll är gjord. Funderade även på ngn sorts formulering om att man själv, givetvis, har huvudansvar för sina hästar men att jag kan vara behjälplig med vissa sysslor( kolla vatten, enklare visitation om man inte kan komma ngn dag osv)enligt övetenskommelse. Hur tycker ni det låter? Hur mkt kan/ska man ta betalt? Ska man lägga på ngn liten avgift för vatten och el till stängslet? Jag bor alldeles brevid.

Pris beror helt och hållet på var du bor, hur långt från närmaste stad osv.

Hur många hektar är hagen? Är det bra underlag på ridbanan? Hur är ridvägarna? Finns det andra anläggningar i närheten som är konkurrens?

Hade aldrig orkat ha hästarna borta annat än typ hos en granne om inte tillsyn ingick iaf några dagar per vecka :o
Eller om man kunde vara 2-3 och hjälpas åt då.

För mig var det viktigast att få det betat när jag var hästlös, inte att få in några pengar. Så är det ok för dig att "volåntära" , kolla med närmsta ridskola om dom behöver. Kan du då erbjuda tillsyn dagligen så är det kanon. Speciellt om dom har 2-3 stycken som inte ska gå på feta beten låter det perfekt.

Jättevärdefullt! Nu vet inte jag var du bor men åtminstone här så är det många som inte har egna beteshagar och gärna hade nappat på en sådan lösning under några sommarveckor, speciellt om tillsyn ingick. Vet inte hur mycket man kan ta för det men många är nog beredda att betala en hel del, åtminstone runt storstäderna.

För mig var det viktigast att få det betat när jag var hästlös, inte att få in några pengar. Så är det ok för dig att "volåntära" , kolla med närmsta ridskola om dom behöver. Kan du då erbjuda tillsyn dagligen så är det kanon. Speciellt om dom har 2-3 stycken som inte ska gå på feta beten låter det perfekt.
Det viktigaste är inte att få in pengar men tänker ändå att om man erbjuder allt gratis( tillsyn osv) är det lätt att bli utnyttjad, kanske t.o.m att ngn mindre seriös bara dumpar hästarna hos en och struntar i dom...
Ridskola var dock bra förslag. Då brukar det vara seriöst.🙂

För 1,5år sedan stod jag med min häst i ett stall, men valde att flytta henne under betesperioden. På nya stallet fick vi då betala 1250kr/häst (5st) och då ingick att hagen gicks igenom av stallägarna, de körde även ut vatten i IBC-tank som fylldes på när vi bad om det. Vi fick också lite förvaring på gården och nyttja paddock och ridhus som vi ville

I ett stall jag stod fick vi nästan alltid låna bete för de var fler hästar än bete.
Skulle ju verkligen uppskattas iom de finns ridbana o stall där en kan ställa upp hästarna :)

Vi hyrde bara hage, ingen koll, ingen hjälp med vatten mm o de kosta 350kr/mån. Bara bete, vattentillgång o el i hagen då.
Men det var sådär 8år sen med 😅

Det viktigaste är inte att få in pengar men tänker ändå att om man erbjuder allt gratis( tillsyn osv) är det lätt att bli utnyttjad, kanske t.o.m att ngn mindre seriös bara dumpar hästarna hos en och struntar i dom...
Ridskola var dock bra förslag. Då brukar det vara seriöst.🙂
Den risken tar du tyvärr oavsett hur högt pris du tar, det finns folk till allt. Sådana oseriösa personer skräms tyvärr inte borta av höga priser alltid.

Att ta ridskolehästar om hagmarken räcker till är en bra ide pga det, där är det ju minimal risk att dom dumpar hästarna. Bor du nära ev polisstall osv så behöver dom också ofta bete att låna, så kolla runt hos sådana ställen.

Det låter så lätt att hyra ut bete, "att få det betat", underbart ju. Och ja, det KAN det vara — men jisses vad folk kan visa sig vara knepiga efter ett tag.

Hästar som har sönder stängsel (trots bra med ström i tråden, hästkompisar och gott om mat i hagen), folk som inte tittar till sina hästar även om det är vad som är överenskommet (så jag hittar hästarna med tomma vattenbaljor, jättetörstiga), folk som inte betalar den lilla hyran det handlar om trots flera påminnelser, folk som fyller hela stallgången med prylar trots att de har fått generöst med plats i sadelkammaren, folk som inte mockar efter sig i paddocken, röker precis utanför stallet, låter sina hundar springa lösa trots att man ber dem koppla dem osv osv...

Jag träffar alltid personerna innan, skriver avtal och är väldigt tydlig med vad som gäller. Ibland får man in jättebra folk och hästar och då är det perfekt att hyra ut bete. Men rätt ofta får man in de där människorna utan folkvett och då förvandlas min fristad stallet till något jobbigt där jag måste säga till folk om saker hela tiden.

Jag tycker absolut att man ska ta betalt. Man står ju för välstängslad, skött mark där det hela tiden ska vara tillräckligt med el och går stängslet sönder ska det lagas direkt. Man står för att det inte ska finnas något att skada sig på i hagen (ett skogsparti som ger skugga behöver tas hand om så att det inte finns träd som är på väg att falla m.m.). Man står även för ett stall där folk vill ha sin utrustning, ställa in hästen för skötsel, ge kraftfoder i en strödd box, duscha av hästen osv. Kanske även ridbana vars underlag behöver skötas. Står man dessutom för tillsyn så är det jobb med vatten, flugtäcken m.m., rätt som det är har en häst ett sår som ska skötas.

Gällande tillsyn eller inte så är det värt att tänka på att vissa ser "bete" som att man skor av hästen (om den nu har skor), släpper den i hagen och "låter den vara" hela betesperioden. Då är man förmodligen intresserad av att tillsyn ska ingå på betet. För andra är "bete" bara att hästen äter gräs istället för hö/hösilage, men att den sköts om och tränas regelbundet som vanligt. Då blir det ju automatiskt att ägaren vill stå för tillsynen själv.

Jag funderar över dethär med maskkontroll och ni som begärt det. Litar ni på folks ord när dom säger att dom kollat? Vad frågar ni specifikt efter?

Jag funderar över dethär med maskkontroll och ni som begärt det. Litar ni på folks ord när dom säger att dom kollat? Vad frågar ni specifikt efter?
Analysresultat är ju enkelt att fråga efter :)
Jag har gjort det och om det inte är grönt och odlat för stora blodmasken har de fått avmaska innan hopsläpp. Har en lösdrift så rätt nojig med att få in något.

Vet inte var du bor men har sett på Facebook, eller om det var insta, att polisrytteriet väst söker sommarbete till hästar. (Vet inte om de vill ha alla på samma ställe).

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar