Det låter så lätt att hyra ut bete, "att få det betat", underbart ju. Och ja, det KAN det vara — men jisses vad folk kan visa sig vara knepiga efter ett tag.
Hästar som har sönder stängsel (trots bra med ström i tråden, hästkompisar och gott om mat i hagen), folk som inte tittar till sina hästar även om det är vad som är överenskommet (så jag hittar hästarna med tomma vattenbaljor, jättetörstiga), folk som inte betalar den lilla hyran det handlar om trots flera påminnelser, folk som fyller hela stallgången med prylar trots att de har fått generöst med plats i sadelkammaren, folk som inte mockar efter sig i paddocken, röker precis utanför stallet, låter sina hundar springa lösa trots att man ber dem koppla dem osv osv...
Jag träffar alltid personerna innan, skriver avtal och är väldigt tydlig med vad som gäller. Ibland får man in jättebra folk och hästar och då är det perfekt att hyra ut bete. Men rätt ofta får man in de där människorna utan folkvett och då förvandlas min fristad stallet till något jobbigt där jag måste säga till folk om saker hela tiden.
Jag tycker absolut att man ska ta betalt. Man står ju för välstängslad, skött mark där det hela tiden ska vara tillräckligt med el och går stängslet sönder ska det lagas direkt. Man står för att det inte ska finnas något att skada sig på i hagen (ett skogsparti som ger skugga behöver tas hand om så att det inte finns träd som är på väg att falla m.m.). Man står även för ett stall där folk vill ha sin utrustning, ställa in hästen för skötsel, ge kraftfoder i en strödd box, duscha av hästen osv. Kanske även ridbana vars underlag behöver skötas. Står man dessutom för tillsyn så är det jobb med vatten, flugtäcken m.m., rätt som det är har en häst ett sår som ska skötas.
Gällande tillsyn eller inte så är det värt att tänka på att vissa ser "bete" som att man skor av hästen (om den nu har skor), släpper den i hagen och "låter den vara" hela betesperioden. Då är man förmodligen intresserad av att tillsyn ska ingå på betet. För andra är "bete" bara att hästen äter gräs istället för hö/hösilage, men att den sköts om och tränas regelbundet som vanligt. Då blir det ju automatiskt att ägaren vill stå för tillsynen själv.