Låna mage av sto?

K

KallamigA

Är det någon som har erfarenhet av det? Och hur har erat avtal sett ut?

Jag frågar främst för det var en idé jag fick, att se om det finns någon som skulle vilja låna ut sitt stos mage till nästa betäckningssäsong. Men då vill jag gärna höra andras åsikter och tankar om det.

Och vad man betalar isåfall? Jag har tänkt mig allt gällande betäckning, vet kostnader och dylikt gällande föl. Även när föl är fött stå för kostnader gällande den.
 
Sv: Låna mage av sto?

Hmmm varför skulle någon vara intresserad av att ta riskerna en dräktighet/fölning innebär om du bara är beredd att betala fölets kostnader ? Med andra ord så anser du att någon skall riskera sitt sto (det är många sto som dör varje år i fölningar eller skadas allvarligt i livmodern) de skall sköta om stoet, ha ett sto som inte går att bruka under många månader gratis för att du skall få ett föl billigt ? Tycker du det låter vettigt.
Naturligtvis får du betala alla kostnader för stoet också det 1,5 år som du låser upp henne för ditt föl, till det så skall stoägaren ha en anledning att riskera sitt sto = en ekonomisk ersättning för risken.
 
Sv: Låna mage av sto?

Jag lånade min kompis stos mage.
Då stod jag för alla kostnader utom försäkringen.
Det innebar att jag hade stoet hemma hos mig från och med vi började kolla henne och sen seminera och tills fölet var 6 månader gammalt.
Ca 1 1/2 år. Det kostar mycket speciellt om man ska betala boxhyra om man inte har eget stall men det är det värt.
Fantstiskt roligt att födda upp sin egen häst.:love:
Lycka till
 
Sv: Låna mage av sto?

Intressant ämne - jag har funderat på att låna ut mitt sto nämligen! Så jag fortsätter följa tråden...
 
Sv: Låna mage av sto?

Jag har/har haft flera ston på leasing. Då har jag tagit hem hästen till mig och tagit över alla kostnader rakt av. Givetvis även vet kostnader osv oavsett om det har med föl/dräktighet eller något helt annat att göra.
Som en egen häst fast utan att behöva köpa en.

Jag tar bara risken med någon annans sto om det är ett riktigt bra sto, det är ett stort ansvar!
 
Sv: Låna mage av sto?

Jag tänkte mer som att stoägaren har kvar stoet, uppfostrar fölet fast jag som står för det. Och missade det innan, men givetvis hjälper jag till med stokostnader också. Stoägare står som uppfödare och jag som ägare, någon som kan berätta lite om det?
 
Sv: Låna mage av sto?

Det tror jag inte du hittar någon uppfödare som går med på.
Jag skulle aldrig göra det, vet du vad det kostar att föda upp ett föl?
Varför skulle någon vilja binda upp sitt sto under minst 1½-2 år och riskera henne samt ha allt arbete med henne för att någon ska nyttja henne till ett eget föl? Gratis?

Köp ett föl istället, det blir ju samma sak och uppfödaren får betalt för sitt arbete. Tror inte du får en sådan deal du vill ha...
 
Sv: Låna mage av sto?

Jag tänkte mer som att stoägaren har kvar stoet, uppfostrar fölet fast jag som står för det. Och missade det innan, men givetvis hjälper jag till med stokostnader också. Stoägare står som uppfödare och jag som ägare, någon som kan berätta lite om det?
Om det är det scenariot du tänker dig så brukar man nog inte säga att man lånar magen utan att man beställer ett föl. Vilket då medför att man får betala vad fölet kostat i tillverkning plus övriga kostnader d v s normalt marknadspris för fölet. Det enda man gör då är i princip att man kan beställa vilken hingst man vill ha som pappa.
Annars är det med tanke på kostnader och risker absolut vanligast, som skrivet innan att den som vill ha fölet tar stoet på foder = övertar alla kostnader och ansvar för henne tills fölet är avvant. Givetvis då också betalar alla kostnader i samband med betäckning, dräktighet och för fölet plus jobbet för det krävs en hel del jobb.
 
Sv: Låna mage av sto?

OM det är SWB-avel det handlar om så läs på asvh:s hemsida Stoselektion och Sto-poolen, där finns redan en lista med högkvalitativa ston lediga till mag-låning. Så det finns stoägare som lånar ut - och uppfödare som lånar, fanns åtm en bokning häromdagen. Villkoren blir en ök mellan lånare och utlånare men det ingick i den nu verkställda idéen från avelskonferensen att det skulle tas fram kontraktsförslag med olika alternativ. En tråd om Stopoolen finns f ö här nånstans. Så denna "omöjliga tanke" är redan verklighet!
 
Sv: Låna mage av sto?

OM det är SWB-avel det handlar om så läs på asvh:s hemsida Stoselektion och Sto-poolen, där finns redan en lista med högkvalitativa ston lediga till mag-låning. Så det finns stoägare som lånar ut - och uppfödare som lånar, fanns åtm en bokning häromdagen. Villkoren blir en ök mellan lånare och utlånare men det ingick i den nu verkställda idéen från avelskonferensen att det skulle tas fram kontraktsförslag med olika alternativ. En tråd om Stopoolen finns f ö här nånstans. Så denna "omöjliga tanke" är redan verklighet!

Du missar nog en sak de lånar inte ut som i gratis de tar naturligtvis bra betalt för det.
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 907
Senast: tanten
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 097
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 468
Senast: emma-vsm
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
32 025
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp