Bukefalos 28 år!

Låna ut pengar.

Banken bryr sig inte om vem man lånat ut till, är det ditt namn på pappret så är det du som hamnar i skiten om banken inte får pengarna.
Det här tror jag att många inte tänker på.
Kan de betala tillbaka lånet med ränta även om de inte får tillbaka de utlånade pengarna?
Annars är risken att de hamnar hos Kronofogden i stället för de som lånat pengarna av dem- och som möjligen skulle ha hamnat där i stället.
 
Maken fick fragan for, kanske 20 ar sedan, att en relativt ytlig bekant ville lana 10000. Jag sa ABSOLUTELY nej, det skulle ha lett till att vi inte hade sa mycket tillgangligt "vid behov" och da vi bodde utomlands (och jag ar ett kontroll freak som maste ha alla mojligheter oppna) ville jag vara beredd for alla "eventualities".
Sa vi sa nej ... De lanade av en gemensam bekant som fick ga till kronofogden for att fa tillbaka pengarna. Efter det ar det nej direkt om det inte galler ett par hundra kr for att personen behover cash och inte har eller sa.
 
Har aldrig lånat ut några egentliga summor för vänner men däremot gett ett bidrag, tex till en vän som är ensamstående mamma och som ibland haft det kärvt i slutet av månaden eller när bilen gått sönder. Men då ger jag hellre bort än lånar ut, det tror jag är bättre för alla.

Ett par släktingar till maken har lånat av oss, det ogillade jag starkt och vi kommer aldrig få tillbaka pengarna. Det är alltid en massa undanflykter och ursäkter när han påminner. Vi har suttit ner och kommit överens om att det inte kommer att upprepas för de är av typen som inte blir hjälpta av det. Sådana lån får dem bara fortsätta med sin totalt ekonomiskt oansvariga livsstil.

Vi har lånat pengar av mina föräldrar två gånger. Båda gångerna planerade saker där vi skulle ha lånat av banken men mina föräldrar erbjöd sig att låna oss i stället för att vi skulle slippa ränta. Vi har givetvis skrivit papper på båda och betalar av var månad. Vi har erbjudit oss att betala av hela summan som återstår nu, efter att vi sålde vårt hus för en del år sedan och fick vinst men mina föräldrar föredrar att få en mindre summa var månad och att vi behåller resten (som står på ett för ändamålet avsett konto) som buffert in case of emergency.
 
Jag har lånat ut några tusen till en bekant. Nyligt. Misstänker att jag aldrig kommer få tillbaka dom, men det misstänkte jag redan innan dom lånades ut. Till samtliga (utom en, då den personen inte har ekonomi att betala tillbaka) av mina närmaste släktingar skulle jag låna ut typ allt jag äger.
 
Jag klarar inte fråga om pengarna jag har lånat ut.
Jag har erbjudit mig och dom flesta är inte tidsbestämda. Därför känns det extra svårt.
Jag litar fortfarande på att dom kommer tillbaka dock.
 
Visst ja. Vi har bade lanat ut och gett bidrag till Sonerna i olika omgangar. Om vi lanar ut sa far vi alltid tillbaka, (numera :angel:) utan paminnelse och om vi ger bidrag talas det inte mer om det.
 
Jag gick i borgen för ett lån på 10 000 åt min bror när han var totalt under isen, visade sig att han aldrig hade tänkt betala det.
Första o enda gången. Min son har lånat pengar av mig någon gång o han har betalat elräkning åt mig när jag låg länge på sjukhus men de har reglerats ganska omgående.
 
Jag har lånat av mina föräldrar vid behov, och dom lägger också ut för mig när det behövs.
Dom har även sponsrat en hel del genom åren, främst när jag var student men även annars.
Jag skulle utan tvekan låna ut/ge dem pengar om det behövdes (mindre troligt då dom har stadig ekonomi).

Jag har även vänner som jag skulle låna ut till, och har lånat ut till. Jag skulle dock inte låna ut summor som äventyrar min egen ekonomi. Dessa personer litar jag på att dem betalar tillbaka, men om så inte sker vill jag inte att min ekonomi hänger på det och vänskapen skulle inte heller den vara hotad då dessa personer inte är ovarsamma med pengar utan pålitliga, så skulle de inte kunna betala skulle det bero på någon personlig katastrof typ.
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 679
Senast: verser
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
2 947
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 396
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 626
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp