Bukefalos 28 år!

Låna ut pengar.

Tittade på lyxfällan och där tog en person lån för att kunna låna ut pengar till vänner.
Jag har lånat ut pengar på olika sätt. Tidsbegränsad och obegränsad tid. Till olika typer av människor. I olika situationer. Mest till vänner som antagligen gjort detsamma för mig.
Jag lånar inte ut pengar jag inte har eller inte har råd att förlora.
Om pengarna inte betalas tillbaka är vänskapsförlusten värre än pengaförlusten.
Oftast är det jag som erbjuder. Det är också en känslig situation. Att erbjuda utan att förminska personen. Ibland vet jag inte om det är rätt eller fel.
Många tycker att jag är dum som riskerar så mycket genom att låna ut. Själv försöker jag vara en god vän, på dom sätten jag kan.
Hur ser ni på att låna ut pengar?
Tycker det är helt okej att låna ut pengar, bästa när det gäller att låna ut till vänner så är det nog att inte låna ut mer än man har råd att förlora då saker och ting ju faktiskt kan hända i livet som gör att pengarna kan dröja att få tillbaka.
 
För egen räkning menar jag fondkonto.

Varför lägger du inte en liten buffertspar på ett vanligt konto så slipper du mecka med att lösa ut fonder eller låna av vänner innan lön? Menar inget illa, bara tänker att det måste vara smidigare? Sparräntan är ju typ noll men nån månadslön i buffert med snabb åtkomst kan ju vara smidigt tänker jag? :)
 
Varför lägger du inte en liten buffertspar på ett vanligt konto så slipper du mecka med att lösa ut fonder eller låna av vänner innan lön? Menar inget illa, bara tänker att det måste vara smidigare? Sparräntan är ju typ noll men nån månadslön i buffert med snabb åtkomst kan ju vara smidigt tänker jag? :)

Jag tänker förstås inte hänga ut min privatekonomi på ett forum, men du kan kanske tänka dig att en buffert ibland går åt till något annat.
 
Jag har lånat ut till föräldrarna när ett moment i renoveringen på ett tidigare hus blev dyrare än de räknat med och har lånat ut kortvarigt till sambon när han blev sjukskriven på heltid i höstas och försäkringskassan krånglade så pass att han inte kunde betala bilen med egna pengar en månad. Fick igen pengarna så fort han fått från försäkringskassan. Men i övrigt skulle jag aldrig i livet låna ut någon större summa till någon oavsett hur bra vän man är och skulle absolut aldrig ta ett lån för att låna pengarna vidare. Banken bryr sig inte om vem man lånat ut till, är det ditt namn på pappret så är det du som hamnar i skiten om banken inte får pengarna.
 
Jag tänker förstås inte hänga ut min privatekonomi på ett forum, men du kan kanske tänka dig att en buffert ibland går åt till något annat.

Såklart. Tänkte mer när du har ett fondspar. Är ju lite krångligt att få loss snabbt vid kris. Men släpper det!
 
Jag lånar inte pengar, och jag lånar inte ut pengar.

Att lägga ut för någon är en annan sak. Typ att nån glömt kortet när man ska luncha. Men då får jag ju pengarna samma dag. Jag är snål att låna ut saker också. Ensambarnets förbannelse ;)

Om inte en bank godkänner personen som låntagare så gör inte jag det heller.
 
Jag lånar inte pengar, och jag lånar inte ut pengar.

Att lägga ut för någon är en annan sak. Typ att nån glömt kortet när man ska luncha. Men då får jag ju pengarna samma dag. Jag är snål att låna ut saker också. Ensambarnets förbannelse ;)

Om inte en bank godkänner personen som låntagare så gör inte jag det heller.
Jag tänker inte att det handlar om godkännande utan krångligare och dessutom ränta.
 
Tittade på lyxfällan och där tog en person lån för att kunna låna ut pengar till vänner.
Jag har lånat ut pengar på olika sätt. Tidsbegränsad och obegränsad tid. Till olika typer av människor. I olika situationer. Mest till vänner som antagligen gjort detsamma för mig.
Jag lånar inte ut pengar jag inte har eller inte har råd att förlora.
Om pengarna inte betalas tillbaka är vänskapsförlusten värre än pengaförlusten.
Oftast är det jag som erbjuder. Det är också en känslig situation. Att erbjuda utan att förminska personen. Ibland vet jag inte om det är rätt eller fel.
Många tycker att jag är dum som riskerar så mycket genom att låna ut. Själv försöker jag vara en god vän, på dom sätten jag kan.
Hur ser ni på att låna ut pengar?
Förutom att jag inte erbjuder att låna ut i princip nånsin längre så ser jag det nog som du.
Lånar aldrig ut något jag inte kan förlora, men de få gånger jag lånat ut har det varit lite tråkigheter med återbetalning ändå.

Jag blir faktiskt irriterad om uppgjord avbetalningsplan inte följs, samtidigt som jag ser att personen lagt pengar på något som inte var nödvändigt.
 
Om inte en bank godkänner personen som låntagare så gör inte jag det heller.
Fast det där är ju ett väldigt konstigt tänk, isåfall så försvinner alla pensionärer då för dig också oavsett ekonomi, för dom blir aldrig godkända av banker även om dom jobbar och tjänar extra.
 
Jag har inga större problem att låna ut/lägga ut på obestämd tid pengar till vänner/familj om det behövs. Rör sig sällan om några stora summor liksom och även om ekonomin är som den är när man är arbetslös så står och faller jag inte med de summorna om jag inte får igen dem.

Har själv fått låna av familjen när f-kassan krånglat eller som när min ag lämnade allt, sket i att betala ut lön och drog utomlands Tog närmare 1 år innan jag fick ut min lön via lönegarantin. Shit happens ibland liksom, som man inte kan påverka eller rå för.
 
Jag har aldrig fått frågan tror jag så jag vet inte riktigt hur jag skulle agera.. Hade det varit kris för en familjemedlem eller nära vän hade jag nog lånat ut men i min umgängeskrets har faktiskt alla ordnad ekonomi (nåväl, många hästägare..) så jag tror inte frågan någonsin kommer komma upp.

Sambon lånade ut 30 000 kr till en kompis som satt sig i skiten (för över 10 år sen), han har inte fått tillbaka en krona men hade inte räknat med det heller. De är fortfarande vänner.
 
Själv skulle jag kunna tänka mig att låna ut pengar till rätt person om jag visste att det kunde hjälpa till vid en kris. Med rätt person menar jag någon som brukar ha koll på sin ekonomi och inte alltid har slut på pengar innan månaden är slut. Skulle också skriva ett ordentligt kontrakt där det finns konsekvenser om återbetalningen inte sköts.
 
Tittade på lyxfällan och där tog en person lån för att kunna låna ut pengar till vänner.
Jag har lånat ut pengar på olika sätt. Tidsbegränsad och obegränsad tid. Till olika typer av människor. I olika situationer. Mest till vänner som antagligen gjort detsamma för mig.
Jag lånar inte ut pengar jag inte har eller inte har råd att förlora.
Om pengarna inte betalas tillbaka är vänskapsförlusten värre än pengaförlusten.
Oftast är det jag som erbjuder. Det är också en känslig situation. Att erbjuda utan att förminska personen. Ibland vet jag inte om det är rätt eller fel.
Många tycker att jag är dum som riskerar så mycket genom att låna ut. Själv försöker jag vara en god vän, på dom sätten jag kan.
Hur ser ni på att låna ut pengar?

Jag lånar väldigt sällan ut pengar. Däremot bjuder jag gärna om den andre har det knapert.
Men jag har ingen i min vänskapskrets, vad jag vet, som inte har råd att betala sina räkningar.
 
Jag kan tänka mig att låna ut till familjen och om jag själv skulle behöva låna så är det därifrån också. Har lånat ut småsummor till vänner och då har jag fått igen allt utan problem faktiskt. Lånat ut en större summa till ett ex, fick tillbaka allt så småningom, men inte alls så som vi sa. Han var fantastisk på att lägga pengar som han egentligen skulle betala tillbaka till mig på alkohol och annat icke nödvändigt. Ett annat ex var jag dum att dels låna ut små summor till och dels ta ett abonnemang åt, han betalade inte, så jag fick betala flera tusen jag inte kommer se igen. Aldrig igen! Att lägga ut för någon typ i samband med en middag har jag inga problem med. Jag har heller inga problem att bjuda någon som har det knapert eller för att jag har lust, men att låna ut pengar till andra eller gå i god för andra än mina föräldrar och mitt syskon - nej det gör jag inte längre.
 
Jag ger hellre bort pengar till vänner än lånar ut. De få gånger jag gjort det har det handlat om småsummor och jag är insatt i vännernas ekonomi och vet att de i den situationen de befann sig i skulle ha svårt att betala tillbaka. Vänskapsrelationen värdesätter jag högre än att få tillbaka ett par hundringar - som de antagligen inte hade haft utrymme att betala tillbaka heller.
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 679
Senast: verser
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
2 947
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 396
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 626
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp