Låna ut saker

Sv: Låna ut saker

jag tycker du kan köra med argumentet att "du lagar inte/betalar inte för trasiga saker" så jag vill inte riskera att du kör sönder min transport

svårt att argumentera bort
 
Sv: Låna ut saker

Uttrycket "man lär folk hur de ska behandla en" stämmer.

Gå till dig själv och se ditt eget ansvar varför det blir så här. Att dra tydliga gränser är inte att mucka gräl, det har med respekt för sig själv OCH sin omgivning att göra. Om du inte är tydlig med vad du vill så är det svårt för andra att gissa sig till hur du vill ha det.



Fast så kan man ju inte se det, det är ju inte okej att köra över folk och utnyttja folk som har svårt att säga nej.
Jag känner inge skuld i detta för jag har inte gjort fel, ända jag gjort är att vara snäll.


Det är som att ge skulden på den som blivit rånad ochs äga då till personen, gå till dig själv och se ditt egna ansvar varför de blev såhär..
Okej ja jag skulle ju inte ha gått själv i skogen och viftat med min nya telefon. Så jag får skylla mig själv igentligen som gjort såhär och frästade rånaren att ta min nya fina mobil.




Så kan inte jag vända på det hela och se det, utan det är alltid rånaren det är fel på.


I mitt fall har jag lånat ut saker och fått tillbaks trasiga saker eller jag har igentligen inte ens fått tillbaks paddarna igentligen eftersom hon inte har kommit än och sagt tack för lånet och lämnat tillbaks dom till mig.
Utan det är jag som har fått själv tagit tillbaks dom.

Hon har lånat bil utan att tankat eller sagt tack för lånet och hon tar förgivet att jag ska hjälpa henne med allt. Så som hämta hö, spån snickra saker.

Och det är fräckt och när jag dessutom inte kan de dagar hon kan att då bli sur på mig är ju inte okej beteende
Har man inte dragbil själv ska man väl vara tacksam att man får hjälp och anpassa sig efter den som hjälper en?!
Eller är det jag som tänker fel?? är det verkligen jag som skall anpassa mig efter hennes tider?


Alla år innan jag själv fick körkort har jag fått anpassa mig efter de som hjälpt mig, jag har alltid betalat för mig erbjudit hjälp.
En erbjöd sig för att hämta mitt hö en gång för många år sedan som tack betalade jag dels bensinpengar så klart och sedan mockade jag åt hennes hästar som tack.
Så hon kunde komma ut och då kom hon ut till boxar som var mockade och foder som var fixat så hon kunde lägga tiden på att rida och kom snabbare hem till sin familj på fredagkvällen vilket för henne var ovärderligt.

Så lite men ack så glad hon vart och uppskattat.

Själv tycker jag det är synd att man inte ska kunna få va snäll utan att folk ska mangla över en totalt och utnyttja ens snällhet och till lsut ta en för givet.


Visst har jag en svaghet.. svaghet att vara för snäll och göra saker som jag inte igentligen vill alla gånger.

Men tycker inte jag ska behöva känna att jag får skylla mig själv och att jag själv bär skuld till hur hon beter sig mot mig!


Men denna tjej får aldrig mer låna saker från mig och jag kommer inte ställa upp mer med att hämta saker så som hö, spån. Sånt får hon fixa själv.

Och kommer i framtiden inte låna ut saker om folk frågar kommer jag säga följande.
Tyvärr lånar inte ut saker längre och detta är efter att man bara har fått tillbaks trasiga saker hela tiden och är det inte trasigt så är det skitigt.

Och då kommer följande mening... ja men jag lovar går något sönder kommer jag såklart betala/laga. Och jag kommer göra rent

Kommer då säga, ja det har jag också hört förr så tyvärr ledsen men jag lånar inte ut det är inte bara dig utan alla detta gäller.

Tjejen i stallet behöver inte laga/betala för denna gång men straffet blir att hon aldirg mer får låna något.


Och fortsätter hon med att låta skiten vara kvar i skottkärran får jag gå till stallägaren så får hon säga till henne att tömma sitt egna skit efter sig helt enkelt.
Jag ska inte behöva gå och tjata på detta som så uppenbart är självklar sak att tömma efter sig.
Och stallägaren får väl göra upp ett städschema för sadelkamamren varanann helg eller något, eftersom hon tydligen själv inte inser att man måste städa där då och då.
 
Sv: Låna ut saker

Otroligt dåligt att låna något och varken tala om att det gått sönder, se till att det blir lagat eller ens lämna tillbaka sakerna. Prata med henne face to face. Det brukar vara det enklaste. Självklart ska hon få skydden lagade och i fortsättningen skulle inte jag lånat ut saker till denne.
jag låner ofta ut saker, men säger alltid att jag vill ha sakerna tillbaka i samma skick som de var i. (tex om någon lånar ett träns av mig ska det hängas tillbaka putsat på sin plats efteråt.)
När jag hämtade min nuvarande häst lånade jag transport. Hästen lyckades sparka hål i golvet. Inte alls roligt, men jag fick se till att få golvet lagat så fort som möjligt förstås. Det blev rätt dyrt, men det var självklart.

Aj vilken otur, jag lånade ett släp för säkert 10 år sedan och hästen lyckades ha sönder mattan som ligger på rampen. Det kostade mig 3000 att lämna in släpet få denna dyra matta bytt.
Självklart var det en superdyr matta:crazy:

Men bara gilla läget mattan var hel när jag lånade släpet och skall vara hel när jag lämnar den åter.

Efter de började jag bara hyra släp på typ mackar för där ingick en försäkring som gjorde att man slapp betala om något gick sönder.
Hyran för släpet var vi säger 350 sedna kostade denna försäkring 200 klart värt det.

När jag sedan började hyra lite väl ofta för att tävla och åka på träningar slog jag slag i saken och köpte mig ett eget släp.
 
Sv: Låna ut saker

Hur kan du ö h t jämföra din sits med en brottslig handling?!

Det finns säkert folk som tycker att jag har utnyttjat dem, för att jag har frågat och de sagt ja, fast de egentligen menade nej men var för mesiga att rapa ur sig det. Är jag då en hemsk människa som utnyttjar folk, eller är det så att man har ett eget ansvar att faktiskt säga vad man tycker och menar istället för att lägga skulden på andra?

Det kommer alltid finns folk som försöker dra nytta av andra, att oja sig över det hjälper föga. Att däremot stänga dörrarna för att bli utnyttjad - det ger resultat. Direkt.
 
Sv: Låna ut saker

Fast du kan ju inte gämför med att man fråga och folk säger ja fasten de inte vill.
De har jag aldirg klagat på och skulle aldrig lägga den skult på den som fårgar, MEN det som detta handlar om är att folk visar otacksamhet och inte gör rätt för sig när saker går sönder.

Om denna tjej frågar om om hjälp och jag säger ja fasten jag inom mig säger nej jag ställer upp och hon ger en slant för soppa och en slant för ajg är snäll för jag ställer upp. Skulle aldrig någonsin klaga.
Då ligger allt på mig jag gör nått som jag inte vill hon har frågat och jag sagt ja.

Men som denna person frågar om hon får låna och hon får och sedan lämna tillbaks trasiga saker eller inte ens lämna tillbaks saken utan att man själv får hämta tillbak de.
Eller låna bilen utan att tanka den DET jag tycker är dåligt.

Och sedan bara ta för givet att man ska ställa upp och blir sur när man inte kan de dagar som hon kan det jag blir irriterad över.
Men där sa jag ifrån(:banana:). Sa då att ja jag kan hjälpa dig men de får ju bli när jag kan.

Kort och gott hennes otacksamhet jag har tröttnat på
Så jag är inte sur på att hon frågar och att jag säger ja fasten jag inte har velat alla gånger.
Utan de är de sättet hon behandlar mina saker på och sättet hon är mot mig som stör mig.
 
Sv: Låna ut saker

Alltså, jag gör saker för att jag vill, inte för någon motprestation (tacksamhet). Däremot skulle jag aldrig göra en massa tjänster åt människor jag inte räknar som mina vänner. Vänner vill jag hjälpa, och det faller sig naturligt, och det ser jag som en liten risk. Vänner har jag ju självklart stämt av med att vi har samma värdegrunder, jag skulle ha svårt att vara vän med någon som tycker det är OK att snylta på andra.

Bekanta i samma stall t ex (som jag räknar som vänner om än ytliga) får gärna låna gramantyglar och billigare/enklare utrustning som är svår att ha sönder. Vänner får efter överenskommelse låna sadel under somliga förutsättningar. Men folk som jag "bara" delar stall med kan faktiskt fixa sina grejor själv, det bryr jag mig inte om hur de löser.

Gillar jag inte personen, blir det inget lånande. Jättelätt.
 
Sv: Låna ut saker

totalt Ot; Men hemmagjord thermobar??? Hur lyckades du med det??? Är det svårt?

Ang att låna ut m.m. Jag tycker att det känns lite kymigt att säga nej till en del då jag gärna lånar ut till andra, fast man faktiskt borde göra så.
Jag drar mig också lite för konflikter.
Så jag hade nog kört fegis-taktiken och hängt upp en påse på tjejen box med skydden i och en lapp där det stod något i stil med: Hej, skydden gick sönder när du lånade dem och jag behöver dem rätt omgående. Det är ok om du inte vill köpa nya åt mig då de kostar en del, men på XX kan du lämna in dem på lagning. De brukar laga bra och det bör inte kosta dig så mycket :)

I det stallet jag står nu är vi bara tre st hästägare och vi lånar gladeligen ut åt varandra :D
 
Sv: Låna ut saker

Alltså, jag gör saker för att jag vill, inte för någon motprestation (tacksamhet). Däremot skulle jag aldrig göra en massa tjänster åt människor jag inte räknar som mina vänner. Vänner vill jag hjälpa, och det faller sig naturligt, och det ser jag som en liten risk. Vänner har jag ju självklart stämt av med att vi har samma värdegrunder, jag skulle ha svårt att vara vän med någon som tycker det är OK att snylta på andra.

Bekanta i samma stall t ex (som jag räknar som vänner om än ytliga) får gärna låna gramantyglar och billigare/enklare utrustning som är svår att ha sönder. Vänner får efter överenskommelse låna sadel under somliga förutsättningar. Men folk som jag "bara" delar stall med kan faktiskt fixa sina grejor själv, det bryr jag mig inte om hur de löser.

Gillar jag inte personen, blir det inget lånande. Jättelätt.



Ja det är du de, och bra att DU tycker allting är väldigt lätt, men jag gör nu inte de för då hade jag inte startat denna tråd.

Gillar inte din attityd att allt är så lätt det är bara att göra si och så... för tyvärr stämmer det inte alltid att det bara är att göra..

Tyvärr kan även ens vänner visa sig en sida man inte sett innan då man står i en situvation där hon/han har lånat något och det går sedan sönder och inte vill åtgärda detta.

Och då är vi väldigt olika jag kan ställa upp som vän fasten jag inte alltid har tid eller lust, men det är väl här man är en sann vän?
Och det vet mina vänner om att man kan ringa mig mitt i natten och jag kommer på 2 sekunder om det behövs.
Hade en vän som ringde på natten som akut behövde stöd och jag åkte dit påen gång och satt där hela natten trots att jag skulle upp och jobba på morgonen.
Men det är väl här man är en bra vän?
Har haft en vän som jag alltid ställde upp för, 12 år var vi vänner och under dessa 12 år var det aldrig jag som behövde stöd förrens den 12:e året.
Då jag hamnade i en situvation i livet då jag behövde stöd och få hamna i centrum ett tag.
Detta vart för jobbigt för denna person som vände mig ryggen då istället så vi var supervänner under 12 år så länge hon fick älta sitt liv och slippa va stöd åt andra.

Inge jag viste såklart förrens jag hamnade där.

Självklart har man ju inte vänner som utnyttjar en, oftast visar sig sånna beteenden i början av en vänskap men det gäller just att ta det där stora steget att säga NEJ och slå ifrån.
För dig verkar det vara väldigt lätt men det finns dom personer som har svårt för sånt och jag är en av dessa.

Och jag delar inte din åsikt i att man inte ska visa tacksamhet för det är en sak som man alltid skall göra även mot sina vänner tycker jag.

Jag tar inte för givet att mina vänner skall hjälpa mig att flytta och de som ställer upp skiter jag inte i sen bara och struntar i att tacka för att vadå man hjälps ju åt som vänner.
Självklart visar jag tacksamhet kan bjuda alla på middag på kvällen eller annat för att visa min uppskattning att de har hjälpt mig.


Jag är uppfostrad så att visa tacksamhet mot folk som hjälper en och inte ta varken saker eller folk för givet.

Jag hjälper mer än gärna men då vill iallafall jag få lite uppskattning för de och jag ska inte behöva betala för att låna ut saker eller hjälpa andra som det nu har blivit.

Hur som helst nu har jag iof redan löst mitt problem genom att aldirg mer låna ut mer till henne och hon får fixa sitt och jag fixar mitt.


Och jag har lärt mig en läxa, en nyttig läxa att jag inte ska låna ut saker mer:)
 
Sv: Låna ut saker

totalt Ot; Men hemmagjord thermobar??? Hur lyckades du med det??? Är det svårt?

Ang att låna ut m.m. Jag tycker att det känns lite kymigt att säga nej till en del då jag gärna lånar ut till andra, fast man faktiskt borde göra så.
Jag drar mig också lite för konflikter.
Så jag hade nog kört fegis-taktiken och hängt upp en påse på tjejen box med skydden i och en lapp där det stod något i stil med: Hej, skydden gick sönder när du lånade dem och jag behöver dem rätt omgående. Det är ok om du inte vill köpa nya åt mig då de kostar en del, men på XX kan du lämna in dem på lagning. De brukar laga bra och det bör inte kosta dig så mycket :)

I det stallet jag står nu är vi bara tre st hästägare och vi lånar gladeligen ut åt varandra :D



Jag tar en trädlåda och isolerar den med frigolit, gul husisolering(vet inte vad det heter) samt folie.
Skär ut i locket så hästen kan stoppa ner mulen och dricka vattnet.
Själva trälådan står på 2 plankor så den kommer upp från marken och under på golvet ligger det massa sågspån och frigolit.

När man tar ut hästarna stänger man för hålet så håller sig vattnet frostfritt:idea:

Jag har hästen i en lada så det är lika kallt inne där som ute så har alltså byggt en till boxen.

Väldigt smidigt och du får en låda för ca 600 kronor färdig och klar
 
Sv: Låna ut saker

Hur i hela friden läser du? VAR har jag skrivit att man inte ska visa tacksamhet? Du får gärna använda citat-svarsfunktionen, för jag kan då inte hitta att jag skulle ha gjort sådant avsteg från den jag är att jag skrivit något sådant.

Jag tycker fortfarande att man har ett ansvar för att uttrycka hur man vill bli bemött. Jag förstår att du inte gillar den attityden, för det hade ju varit lättare om alla varit tankeläsare och intuitivt förstått vad andra vill. Då hade man ju också kunnat beskylla dem för att vara ohörsamma, trots att man inte sagt något.

Det är inte alltid lätt att dra gränser. Men jag tycker det är betydligt lättare att dra gränser än att gå och vara irriterad över småsaker i livet, som är väldigt lätta att undvika bara genom att sätta dessa gränser.
 
Sv: Låna ut saker

Hur i hela friden läser du? VAR har jag skrivit att man inte ska visa tacksamhet? Du får gärna använda citat-svarsfunktionen, för jag kan då inte hitta att jag skulle ha gjort sådant avsteg från den jag är att jag skrivit något sådant.

Jag tycker fortfarande att man har ett ansvar för att uttrycka hur man vill bli bemött. Jag förstår att du inte gillar den attityden, för det hade ju varit lättare om alla varit tankeläsare och intuitivt förstått vad andra vill. Då hade man ju också kunnat beskylla dem för att vara ohörsamma, trots att man inte sagt något.

Det är inte alltid lätt att dra gränser. Men jag tycker det är betydligt lättare att dra gränser än att gå och vara irriterad över småsaker i livet, som är väldigt lätta att undvika bara genom att sätta dessa gränser.


Alltså, jag gör saker för att jag vill, inte för någon motprestation (tacksamhet).

Här skrev du det, att du tycker att man inte ska behöva säga tack när man ber en annan(dig i detta fallet) om en tjänst eller lånat något.



Klart du har rätt i tänkandet om att livet vore så mycket lättare om alla sa rakt ut vad alla tyckte och tänkte och satt gränser.
Men då skulle ordet problem aldrig finnas om livet såg ut så där som du målar upp det.


Du är inge vidare på att peppa folk ska du veta, ingen "psykolog" vadå pjåska inte så mkt ryck upp dig människa se så säg ifrån nu punkt slut.
Ditt fel att du hamnat här inte fel i dom andra som utnyttjar dig, för säger du inte åt folk att de inte får utnyttja dig kan dom ju faktiskt inte veta om att det inte är okej att utnyttja dig ungefär så känns det att du talar om för mig just nu och det känns fel.




Vi kan bara konstatera att vi inte tycker lika här och att vi inte alls är lika i hur vi hanterar olika händelser i livet.
Låt de får avsluta där tycker jag.
 
Sv: Låna ut saker

Tänk på att det är hon som väljer att bli sur på dig. Det finns många som tror att de kan styra sin omgivning genom att sura och vara otrevliga. Såna människor ska man försöka ignorera. Jag vet att det kan vara svårt när någon surar, snäser, slår i dörrar eller vad det nu kan vara, men det blir lättare om man tänker att det är den andra personen som väljer sin reaktion och att syftet är att styra en.
 
Sv: Låna ut saker

Nu får du nog ta och läsa om och läsa rätt. MOTPRESTATION. JAG gör det inte för att jag förväntar mig någon motprestation, t ex tacksamhet. Förstår du verkligen inte vad den meningen innebär?

Det är INTE vad du tolkar den som, så långt kan jag förklara.

Edit; jag är jättebra på att peppa folk, men jag ser inte att den här tråden är en pepptråd. Inte något i den antyder att det skulle vara en tråd i det syftet.

Ibland är det helt enkelt så att man måste göra något som inte är roligt eller lätt, för att få en ändring av något man tycker är tråkigt och svårt. Jag vågar nog säga att det är lika för alla. Det är en fråga om inställning.
 
Senast ändrad:
Sv: Låna ut saker

SMART :D

En del människor säger att de har "tummen mitt i handen", men jag säger att "jag har inte ens någon tumme".
Så även om det inte lät superduper svårt så är det nog bäst att jag fjäskar med stallägarens man. Han är ju snickare och borde nog kunna fixa efter din beskrivning!

Tack snälla :)
 
Sv: Låna ut saker

Du har redan bestämt dig men jag svarar ändå.

Jag skulle gjort precis som du bestämt dig, ta detta som en dyr läropeng för "stallfridens skull" men aldrig mer låna ut saker till denna person!

Det låter som en person som inte uppskattar att du lånar ut saker till denna utan bara tar förgivet att så ska vara och det är inte rätt i ert förhållande!

Om hon frågade mig efter att få låna något annat skulle jag dock vara noga med hur jag svarar, för stallfridens skull betalar du lagningen och då är det ju viktigt att behålla stallfriden längre fram och, trotts att det skulle vara lockande, inte ta ut en hämnd när tjejen frågar om hon får låna något och slänga upp i ansiktet att "Nej för du lämnar alltid tillbaka saker trasiga/tomma och utan att tacka". Istället skulle jag säga "Tyvärr, jag känner att det inte känns roligt att låna ut saker längre så nu vill jag inte längre låna ut saker till någon".
Genom att säga att Du känner så är det dina känslor och Dig som fokusen hamnar på och på så sätt undviker du att anklaga henne och minskar risken om inte helt så iallafall mycket att stallfriden ska få sig en törn.

Lycka till och jag personligen tycker du gör Helt rätt! Har man inte respekt för andras saker så ska man inte heller låna andras saker!

Jag vet att det inte är lätt att säga nej, jag är precis sådan själv men med åren har jag lärt mig hur jag ska slippa det, tex genom att lära mig att inte erbjuda gratishjälp tex till andra som jag först inte kännt av och känner att de är sådana som själva ger gratishjälp tillbaka!
Tex har jag en stallkamrat som hjälper mig vissa dagar i veckan med fodring och vattning för att jag ska kunna få vara ledig, i gengäld tränar jag hennes häst. Ge och ta är viktigt i en väl fungerande relation, oavsett hur den relationen ser ut!

(hoppas det jag skriver inte är för virrigt, jag har feber)
 
Senast ändrad:
Sv: Låna ut saker

Hade jag lånat något så dyrt och haft sönder det hade jag till att börja med meddelat ägaren så fort jag bara kunde, sen hade jag givetvis försökt laga eller ersätta den skadade saken. Jag har ju i princip fått 'hyra' en dyr produkt gratis!
Oerhört dåligt av den personen att bete sej så! Samtidigt kan jag inte säga att jag blir förfånad, finns så många människor som inte har respekt för saker om dom inte är deras egna. Har varit med om folk som "lånar" andras saker hellre än att 'slita' på sina egna...
Personligen hade jag nog inte kunnat hålla käften, men sen har jag inga problem att bemöta otrevliga människor som försöker bråka med mej. Jobbar i butik vettu, i perioder blir man utskälld dagligen av dårar där.
Jag tycker att Sammet gav bra förslag på hur du ska uttrycka dej i framtiden när någon vill låna saker. "Tyvärr, jag känner att det inte känns roligt att låna ut saker längre så nu vill jag inte längre låna ut saker till någon"
 

Liknande trådar

Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 296
Senast: Mia_R
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
270
Senast: sweep
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 657
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
923
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp