Lånar ni ut er häst till kompisar..?

Sv: Lånar ni ut er häst till kompisar..?

Jag vill inte låna ut min ponny till fler än mamma & min tränare än..jag har "bara" haft henne i ca 2 mån o hon är inte den lättaste, hon springer, springer & springer..(welshkorsning med mkt motor!)
Även om hon hade varit lättare att rida hade jag inte velat låna ut henne...det är ju min häst som jag har tjatat länge för att få och som kostar mkt varje månad och då tkr inte jag att de e så kul att ngn ska få åka "snalskjuts" på de och få rida min lilla tävlingsponny som kostade många tusen...som dom bara kommer att sitta o dra i munnen...:devil:
Andra kan få tycka att jag är snål, men det är min ponny & vill dom rida så leta foderponny/häst, bli medryttare, rida på ridskola m.m istället för att tro att man får rida gratis hur som helst!!

Det är viktigt att andra människor än en själv får rida ens häst för om något skulle hända man blir skadad, gravid kanske eller måste sälja hästen, då är man oschysst mot sin häst för att man var självisk nog till att bara rida den själv. Det underlättar då för hästen att den är van vid andra människor och tycker omatt bli riden av dem. Klart det inte ska vara till vem som helst, men ryttare i olika stadier alltså inte bara jätte duktiga, men kanske inte till helt nybörjare, men ni fattar vad jag menar. Det finns faktiskt inte så många enmanshästar egentligen.Det är vi ryttare som gör dem till det. Vi vill ha dem ifred från andra. Dem är våra. Och man kan vänja hästar vid att bli ridna av olika människor. Dem brukar faktiskt kunna uppskatta det och dem lärs sig mycket på det. Min ena häst gillade inte från början att någon annan än jag red honom, men efter ett tag började han uppskatta när andra red honom. Min mamma har honom nu och han gillar när jag rider, min mamma, min lillasyster och även min pojkvän. Och allt min kille har lärt sig är på den hästen och pållen tycker faktiskt det är kul. Oftast kan hästar bli snällare när nybörjare hoppar upp och sedan gradvis öka svårigheten för ryttaren.

de va alldrig nån som ville rida min häst när hon var igång...då hon var mner uppent än frammåt ofta :rofl: så de problemet har ja inte funderat över... och om andra red gick hon inte av stallplan och liknande :smirk: men ville ha häjlp med henne å efter att tre stycken provridit å ramlat av hittade ja slutligen en tjeje som har precis min ridning och då gick hon super lika så gjorde hon me systse rmin! så visst lånarde ja ut henne bara vi red likadant annars ville hon inte va me!

lady_vip skrev:
Alltså för enstaka ridturer..?

Jag har alltid haft svårt för det där, dels för att mina hästar har varit väldigt egna och lite speciella, dels för att jag är rädd om dem. Mitt ena sto är t.ex. värd uppemot 100'000, vilket gör att jag inte är så glad för att släppa upp andra på henne. Hon är ju då också tittig och kräver rätt bra balans och känsla.
Sist så ramlade tjejen som red henne av, väldigt oturligt, men det gick bra. Men jag kan inte släppa tanken om vad som hade hänt om tjejen hade skadats eller hästen...
Alltså tillåter jag det väldigt sällan, men jag får uppfattningen av att jag verkar snål då, "det är ju bara en häst". Dessutom kan det vara bra ibland att ha någon som rider om man har mycket på jobb osv, men jag litar inte riktigt på folk...

Hurdana restriktioner har ni??

//E

Jag skulle nog tänka mig för en hel del innan jag lånade ut min häst till en vän. Min kompis lånade ut sin häst till en vän ngr ggr i veckan. Hästen och vännen gick omkull och hästen blev tvungen att avlivas på plats.
Hon klandrade inte vännen för olyckan.. verkligen inte. Men man kan inte ro för att man efter det blev lite försiktigare.. och "snålare" på att låna ut nån häst igen. (givetvis väldigt synd om vännen också)

Nepp, syrran får skritta ut på henne ibland om hon har nån kompis som rider den andra hästen (tillåter inte att någon av hennes kompisar rider min häst), och om en kompis till mej ska rida så ska jag vara med. Skulle aldrig våga släppa ut någon ensam på henne då hon är väldigt speciell.

*KL*

Jag lånar ut min häst till folk jag litar fullt på, som jag tycker rider bättre än mig Kan även låna ut henne till kompisar som rider sämre än mig, men då endast under uppsikt av mig.

De som rider sämre får rida min häst bara för att jag vet att hon är så snäll och aldrig skulle göra något dumt. Fast det är ju inte så mycket "rida", utan mer "åka" häst.
Ett ex. på detta var en killkompis som fick rida henne. Han hade inte ridit på 15 år, och var sugen på att testa.

Men jag skulle t.ex ALDRIG låta någon jag inte känner VÄL rida min häst! Aldrig aldrig aldrig!!!

Alla mina hästar har varit missgandlade/misförstådda, vilket har gjort att det har tagit lång tid att få fram de fina varelser de är idag. De har varit med om så mycket att jag inte tycker att det är värt ifall det skulle hända något. Självklart tycker jag att de ska vara vana vid andra människor och kunna hanteras av andra, men ridningen vill jag gärna sköta själv. Det är ju därför jag har hästarna också. Har också fått den uppfattningen om att andra tycker att jag är snål, men det handlar ju inte om det. jag skulle gärna vilja att alla fick rida, men jag vill inte heller ha någon "ridskole häst", alla känner ju till hur de flesta sånna hästar brukar bli. Jag vill att hästen ska vara lyhörd och förstå mina hjälper, det är jag, min mamma och min kusin som sköter mina hästar, och i och med det så får jag sånna hästar som jag vill ha. Vi jobbar alla efter samma sätt och då uppstår inga missförstånd mellan häst och ryttare.
Många föräldrar i min bekantskaps krets brukar ofta undra om deras barn får rida, men de förstår inte riktigt varför jag helst inte vill. Vissa lugna barn går det bra med, men har man en häst som har varit illa behandlad så känns det som en onödig risk att sätta upp ett barn på den. Mina hästar är fruktansvärt snälla och lyssnar bra, men i vissa situationer så kan de falla tillbaka om något de tidigare tyckt har varit obehagligt uppstår med en främmande människa på ryggen. Och då känns det som en onödig risk.

Har inget spec problem med att jag inte vågar att mina kompisar ska rida, tvärtom jag vill! :D Det är bara det att ingen vågar rida min supersnälla jättelugna häst...:smirk: Så jag har styr med att försöka övertala kompisar att testa henne, men dom vill aldrig. Men vaddå, lixom, hon är ju hur snäll som helst, hon är bara lite känslig vid nya ryttare:angel:

Jag är inte så glad i att låna ut min häst, lånar aldrig ut hästen när jag inte rider med själv, det har hänt en gång, men det var för att jag fick testa att rida en tjejs häst en gång och nästa gång hon kom till stallet så hade hon en kompis med sig och dom ville rida ut ihop men hade bara en häst så jag lät dom låna min häst. Men annars tycker jag inte om att låna ut min häst när jag inte själv är med och kollar när hon rids.

lady_vip skrev:
Alltså för enstaka ridturer..?

Jag har alltid haft svårt för det där, dels för att mina hästar har varit väldigt egna och lite speciella, dels för att jag är rädd om dem. Mitt ena sto är t.ex. värd uppemot 100'000, vilket gör att jag inte är så glad för att släppa upp andra på henne. Hon är ju då också tittig och kräver rätt bra balans och känsla.
Sist så ramlade tjejen som red henne av, väldigt oturligt, men det gick bra. Men jag kan inte släppa tanken om vad som hade hänt om tjejen hade skadats eller hästen...
Alltså tillåter jag det väldigt sällan, men jag får uppfattningen av att jag verkar snål då, "det är ju bara en häst". Dessutom kan det vara bra ibland att ha någon som rider om man har mycket på jobb osv, men jag litar inte riktigt på folk...

Hurdana restriktioner har ni??

//E

Absolut, när jag rider med. Har jag bara en ridbar häst så gör jag det inte. Jag vill rida själv.

Hälsning Maja

:bow: Håller med _stilett_ Jag lånar gärna ut min häst bara jag själv är med! För det första så är det väldigt intressant att se sin häst jobba från marken. Det lär mig massor! Sen är detså att jag tycker en häst ska kunna acceptera andra ryttare och dels är det nyttigt för hästen att ha andra ryttare på ryggen! För mig känns det naivt att tro att jag är den enda som kan rida hästen.. jag har så många fel och brister i min egen ridning. Däremot har jag ju ridit hästen flest gånger och därmed lärt mig hur han fungerar i vissa situationer och lärt mig hur jag ska komma ifrån det lättast och därför kan det SE bättre ut med mig på ryggen just därför.. Men det är ju bara en "synvilla" och egentligen inte alls säkert att han verkligen helst av allt i hela världen vill ha mig på ryggen. Förmodligen inte!

*kl*
lånar helst inte ut min häst till nån.
många anledningar till det.
skulle jag bli tvungen till det trots allt vill jag se ryttaren rida henne först innan jag lånar ut henne

Jag lånar inte ut min häst. Är för rädd att något ska hända + att jag inte har någon som rider så pass bra så jag kan lita på att det går bra.

Jag har två personer som rider min häst ibland, det är dels min "låtsassyster" som jag känt i snart 10 år och sett växa upp från liten rädd nybörjare till en väldigt duktig och ansvarsfull ryttare, och dels min svägerska som haft egen ponny som barn.

Fast mestadels rider jag tillsammans med dem, då jag tar hand om en annan häst i stallet ibland.

"Systern" har ridit ut själv på min häst utan problem, svägerskan har inte ridit på många år så hon har lite jobbigt med balansen än, så det dröjer nog ett tag till innan jag kan skicka ut henne själv.

Sen kan jag nog tänka mig att låna ut henne till nån som vill testa (svägerskans kille var lite nyfiken) men då är det självklart jag som bestämmer!

Småbarn får mer än gärna prova åka på henne, för jag vet att min pärla älskar barn och är så rädd om dem. :love:

Jag har ägt min häst i 9 år, och tycker det är bra för henne att få ha andra ryttare ibland, för tänk om jag skulle bryta ett ben eller nåt, då är det en fördel att hon är van att bli riden av nån annan än matte ibland. Hon är visserligen inte värd så mycket i pengar, men väl värd sin vikt i guld för mig, så jag är väldigt hård på hur hon ska ridas och behandlas, och ingen får låna henne och rida ut själv första gången...

Nu var frågan om ni lånade ut till KOMPISAR! Känner ni inte era kopmisar eftersom ni skriver: Inte till vem som helst, inte om jag inte vet hur den rider osv osv...

Jag vet hur mina kompisar är på hästryggen iaf!

Själv lånar jag inte ut min häst för jag är för ego! Vill bara att det ska vara jag som rider! :D Det står jag för! Sen att hon är unghäst och bestämt och så spelar inte in, tror absolut att det finns andra än jag som klarar av henne för det!

Visst lånar jag ut min fröken. Men till 98% så är jag med när de rider. Detta för att vi ska nästan alltid ska ut och rida för att ha nåt att göra. Så då är det bättre att de rider min häst än den gamla i stallet eftersom hon är lite hetare. Windy är ju gudasnäll så länge man inte rider henne på våren ellere börjar försöka jobba henne. Detär då hon visar sitt rätta jag. Får hon bara gå och lulla så är hon snäll.

Fast nu på senare tid så har min ena kompis fått rida den gamla eftersom jag vet att hon är mjuk i handen så att jag kan rida min egna darling.

Hanna som är min bästa kompis skulle lätt få rida henne precis när hon vill. Hon rider ju som jag, stadig och lätt hand och hon blir inte rädd om Windan testar. Blir man rädd då sen har jag ett helvete..

det bross på till vilken man skulle vilja låna ut hästen till!.. jag brukar låta kompisar rida henne, men då är jag alltid där och håller koll på dem!...
Nu är min en sådan häst med som kan ridas av alla, såvl nybörjare som avenserad ryttare, (hon gör inte mer än vad man ber henne att göra) elelr hur man ska säga det!...
men sen dem kompisar som jag har som brukar rida henne rider själva och är väldigt duktiga!!

Det verkar som om dom flesta här kan tänka sig att låna ut sina hästar om dom får vara med men inte så ofta annars, en liten sammanfattning bara ;)

Jag tycker det är bra för min häst att bli riden av någon annan än
mig lite då och då, så jag säger sällan nej men jag ska vara med.
Men ooh vad det tar emot att låna ut henne ändå. Hon är ju min :angel: :D

Mentan skrev:
Jag tycker det är bra för min häst att bli riden av någon annan än
mig lite då och då, så jag säger sällan nej men jag ska vara med.
Men ooh vad det tar emot att låna ut henne ändå. Hon är ju min :angel: :D

Brukar låna ut min häst till en tjej i stallet och en annan kompis som jag vet rider henne bra, men är alltid med själv, håller med dig om att det är bra för hästen att få en annan ryttare på ryggen ibland, t.ex. ifall det händer någonting med mig, hur ska det då gå ifall det aldrig har suttit någon annan på henne?

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 506
Senast: alazzi
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 514
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 783
Senast: MiaMia
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit... 2
Svar
34
· Visningar
7 740
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka