Lånar ni ut er häst till kompisar..?

Sv: Lånar ni ut er häst till kompisar..?

Jag skulle gladeligen låna ut min häst till mina kompisar om de bara ville och tordes rida henne... Nu är det inte så, för de flesta av mina ridkunniga kompisar har sett henne stå på bakbenen och göra caprioler med mig på, så jag får rida henne själv.:angel:

Annars tycker jag att det är bra omväxling för hästar att ridas av flera ryttare. Lika väl som vi ryttare lär oss massor av att rida många olika hästar...

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle gärna låna ut hästen till min kompis eftersom hon rider bättre än mig :) Han rids även av en 11-årig tjej ibland. Egentligen var det hon som skulle köpa hästen och ha honom som hopphäst men veterinären trodde inte att hästen skulle hålla för det. På den vägen är det. Hon frågade i förrgår om hon kan få rida honom på onsdagar eftersom hennes kompisar kommer dit och rider de andra hästarna då och hon blir utan. Det får hon gärna göra.

Däremot så skulle jag vara mycket tveksam till att släppa upp andra på hans rygg, åtminstone om de skulle rida ut i skogen. Han kan nämligen försöka dra om man inte är tillräckligt bestämd och det vore inte roligt att få hem en häst utan någon ryttare i sadeln, eller en ryttare som klamrar sig fast för sitt liv och inte kan få stopp på honom. Den 11-åriga tjejen fick iofs inte stopp på honom i paddocken heller, hon hade nämligen ridspö och han satte igång att jogga och ville aldrig sluta. De for varv på varv, runt runt i sakta trav. Anledningen till detta är att hon inte kan säga "ptro". Hennes mamma kom ut (jag har hästen inackorderad hos dem) och sa "ptro", då stannade han direkt :D

Jag är ganska försiktig med vem jag låter rida mina hästar... Den stora har jag lånat ut till tre stycken. Första tjejen gick det inte alls bra med, hästen är väldigt känslig, och reagerade på att tjejen skumpade, och ryckte henne i munnen i vart och vartannat steg. Hon kunde inte få hästen att ta ett enda steg i skritt. Detta är en tjej som kallar sig "erfaren"

Den andra tjejen gick det OK med, hon var mer lyhörd och anpassade sin ridning till hästen, och insåg sina begränsningar och krävde inte så mycket av hästen. Den tredje är min sambo, som suttit på en häst 5 gånger i sitt liv. Då gick hästen som en klocka:)
I helgen ska en ny tjej prova henne, och om allt funkar kommer hon att få rida henne någon dag ibland då jag jobbar heldag.

Den lilla kommer jag att låna ut i framtiden då hon är inriden, efterssom jag vill kunna låna ut henne då jag är iväg och tävlar med den stora. Hon är dock mycket lugnare...

__Stilett__ skrev:
men att skriva att hästarna inte klarar det o det och att dom blir förstörda över kanske 1 skrittur i skogen o dylikt...
är det inte bätte man tar itu med detta som jag anser är ett problem, och löser det till det bättre....
eller vill man ha "enmanshästar"?

Ligger nog mycket i det ;)

Min häst får i princip vem som helst rida om dom ber snällt:-) Hon är supersnäll så länge man inte kräver för mycket av henne. Tycker hon att man blir för krävande så studsar hon lite med frambenen för att skrämma ryttaren. I detta läget kan man antingen släppa lite på kraven och då blir hon lugn igen eller utöva ledarskap :devil:

Hur skulle ni göra OM ni var tvungen att skaffa medryttare, kanske för att ni inte kunde träna hästen tillräckligt själv pgr jobb eller behövde ekonomisk hjälp?

Shiny skrev:
Förstår inet er som skriver om er häst att "den är värd 100 000", so what? Jag är lika rädd om en häst som är värd 100 000 som en för 5000..

Sanning :bow:

Jag lånar gärna ut min häst till någon av de tre tjejerna i stallet, de vet jag att jag kan lita på.Vill inte att hon ska gå busrundor i skogen med lite dåliga bakben.
Min häst kan mycket gärna dra till någon vals och det känner dom till och de vet hur man ska hantera det.
Hade en kompis med som inte visste det och hamnade i backen. Helt okej om det är hemma i padocken, men inte ute, vill inte ha på mitt samvete att min häst eller kompis kan ha skadat sig ute på turen. :)

Klart att mina kompisar får rida på min lilla kille.
Han är väldigt klok, har gått på ridskola och som
handikapphäst, och känner direkt vilken typ av
ryttare som sitter på.

Det är tre tjejer som brukar rida honom ibland.
De är alla duktiga ryttare och jag vet att de
inte gör något "dumt" när de är ute och rider.

men annars har min pojkvän ridit på honom, dock
var jag med. Och mina brorsbarn, 8 och 4 år gamla
brukar få rida lite smått på honom. Inte själva, men
ändå.

jag lånar ju inte ut honom till vem som helst, men är
det någon jag känner väl och vet att personen är
vettig i sin ridning, oavsett utbildningsnivå, så är
det klart att h*n får låna..

Tajger skrev:
Jag förstår om det är unghästar under utbildning att man har en plan för dem, men vuxna välridna hästar?! Väldigt många som har "speciella" hästar - enmanshästar... En annan fråga är ju varför man ska låna ut dem, bara för att nån vill rida? Det är ju ägarens häst. Men argumentet "mina hästar är så svårridna" - då tycker jag man ska utbilda/uppfostra dem! Sedan kan man vilja ha dem för sig själv ändå, av skaderisk eller annat skäl.

Jag kan säga att min häst är svårriden för det är hon verkligen;) . Hon har ett riktigt stohumör :crazy: Hon går verkligen inte att uppfostra när man ska rida henne (arbeta, annars är hon supersnäll vid ridningen).
Jag låter en tjej rida henne, men hon arbetar henne inte som jag gör, utan hon rider mest i skogen och "lullar" runt.
Efter 4 år med min häst har hon fortfarande humör med mig och det verkar inte blir bättre (tur att hon inte blir värre vid brunsten :angel: hon är tillräckligt jobbig endå vid ridningen )

Jag har lånat ut min häst till ganska många. Vissa jätteduktiga, vissa sämre men hon får ha olika ryttar på sin rygg, vilket är bra.
Det har vart bra när man tex är sjuk, då får man hjälp med att rida :) .

jag lånar inte ut min häst till vem som helst. Sen jag fick min häst så har det varit 5 andra tjejor som har uttit på henne och ridit. då har jag varit med.
Jag gillar inte att låna ut min häst och jag gör det till folk som jag vet hur dom rider. Jag har en kompis som får rida henne men vi typ bytt hästar 2 ggr med varandra och detta har carit på träningar...

jag har ingetting i mot folk som lånar ut sina hästar till kompisar och folk men en gräns finns.

Tjejen som jag har min häst hos har en ungisis och hon håller på att lära skänkelvikning och öppna och sluta på.. Men hon vill veta hur det känns när hästen gör rätt. Då får hon låna min häst och jag hjälper henne till att få känna hur det känns när hästen gör den rätta rörelsen.

Nybörjare tar min häst bra hand om och folk som rider samma ridstil som mig har aldrig haft några problem. Det är bara jag som inte släpper upp folk som ska "träna hästen".

Det är många som får rida min häst under uppsikt. Antingen på banan eller ännu bättre så rider vi ut tillsammans (personen som vill låna på min häst och jag på någon av mina medryttehästar).

Folk som jag litar på och tycker om (nästan alla i stallet) skulle även få låna hästen.

Senast ändrad:

nä det är samma för mig.. jag skulla aldrig släppa iväg nån på nån av mina hästar. i så fall om vi far tillsammans så att jag är med, men aldrig ensam. Mina pållar kan vara rätt speciella:smirk: och jag är väldigt rädd om dom.. inte för att de är värda mycket pengar eller så (hehe ena köpte vi för 15000 och den andra för 5000 :p ) men jag älskar dom över allt annat och jag skulle aldrig förlåta mig själv om nån blev skadad (häst, ryttare eller någon annan..):crazy:

Jag har innan lånat ut mina foderhästar väldigt mkt så kompisar har ridit nät jag varit med, men jag skulle aldrig göra det i nuläget. Ska någon annan rida, så bör de vara duktigare än jag och då får de ven rida ett helt pass och inte bara 15 min... Medryttare är okej, men de lär ju känna hästen bra.. :)

Nej jag lånar inte ut min häst till kompisar,men 1 eller 2 gånger tror jag att det var, så har en av mina kompisar fått rida..

Besten skulle jag aldrig någonsin komma på tanken att låna ut, men jag lånar gärna ut Mixen till någon som vill göra mej sällskap på en trevlig skogstur. Fast då är jag ju med och kollar :D

Immer

Jag är lite nojjig med att låna ut min häst.
fast eftersom jag får låna andra hästen i stallet när nån av mina vänner vill med ut o rida så känner jag mej tvungen att låta dom låna min häst.
dock är det bara andra tjejen i stallet som bruka rida honom för vi ha tröttna på att min häst komemr hem ensam så fort nån annan försöker :p

men vet jag bara att personen verkligen kan rida och rider min häst som jag vill har jag inga problem med att låna ut honom ibland.

*kl*

Lånare bara ut min häst om jag verkligen måste. (typ semester osv)
Har inget behov av att låna ut det, tack och lov.

Jag har ingen häst som är min gene i papperna men islandsstoet jag rider har jag för mig själv alltid. Hennes ägare rider henne bara en gång i veckan :P

Jag lånar gärna ut henne för hon har gått som ridskole och turridningshäst på Island o här i Sverige men kunde inte tölta ändå när vi fick henne, så det är väl det enda mina kompisar inte kan rida henne i då. Visst när jag rider henne töltar hon men jag vet nog inte riktigt vad jag gör för att få henne till det :o

/Jenny

Jag har en medryttare som får rida henne. Ev kompisar får bara rida när jag är med och lånar stallägarinnans häst. Min pålla har varit ridskolehäst men nu är hon vår familjemedlem så hon är ingen leksak för vem som helst. Jag säger nej till de som frågar. Min pålla är mycket duktig och samarbetsvillig så många gamla ridskoleelever frågar mig. Nu har de nästan slutat fråga.:angel:

Jag lånar INTE ut min hest til hvem som helst, eller lånar hon inte ut alls... Enda til min kusin, før jag vet hon er duktig att rida...
Hadde hest passare åt henne då jag skulle bort førra vekkan, førra delegaren til vårt sto... Hon fikk INTE rida henne, men hon kunde løs longera henne i ridhuset, osv..

Min kille rider lite på henne, och tycker det er kul...

Man kan jo setta hvem som helst på henne, pga av hennes temprament, at hon er så snell, æven om hon er bare 4 år..

men jag litar inte på så många, og vil inte at folk ska gjøre min hest til ett monster, eller sleng gaoppera med henne...

Endast min kusin, jag och min kille som rider henne..

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 505
Senast: alazzi
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 514
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 783
Senast: MiaMia
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit... 2
Svar
34
· Visningar
7 740
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka