Lånar ni ut er häst till kompisar..?

Sv: Lånar ni ut er häst till kompisar..?

Jag tror att vissa inte vill låna ut sin häst för att den personen som äger hästen är rädd för att personen som du lånar ut till rider bättre än ägaren.

Själv lånar jag ut min häst till andra så hästen får omväxling!
Men endast till dem som rider bra.

lady_vip skrev:
Alltså för enstaka ridturer..?

Jag har alltid haft svårt för det där, dels för att mina hästar har varit väldigt egna och lite speciella, dels för att jag är rädd om dem. Mitt ena sto är t.ex. värd uppemot 100'000, vilket gör att jag inte är så glad för att släppa upp andra på henne. Hon är ju då också tittig och kräver rätt bra balans och känsla.
Sist så ramlade tjejen som red henne av, väldigt oturligt, men det gick bra. Men jag kan inte släppa tanken om vad som hade hänt om tjejen hade skadats eller hästen...
Alltså tillåter jag det väldigt sällan, men jag får uppfattningen av att jag verkar snål då, "det är ju bara en häst". Dessutom kan det vara bra ibland att ha någon som rider om man har mycket på jobb osv, men jag litar inte riktigt på folk...

Hurdana restriktioner har ni??

//E

Lånar ut om d är nån jag känner och som jag kan lita på . Det är en självklarhet för mej;)

Nu har jag ingen egen häst, men sköthäst. Och visst tycker jag att det är jobbigt när ägaren låter andra rida på honom (det är bara jag som gör det annars), om jag inte tycker om dom. Men hade det varit min häst, och det var min kompis som ville låna honom för en ridtur, sure. Varför inte? Jag talar bara om för henne att händer det något så ansvarar jag för hästen och dens skador, betalar osv. eftersom jag har lånat ut den, men jag tar inte ansvar för henne.

Självklart skulle jag inte släppa ut en nybörjare helt ensam på hästen om den var svår, men en "vanlig" häst med en hyfsad ryttare skulle jag enkelt låta ta en ridtur.

Förstår inet er som skriver om er häst att "den är värd 100 000", so what? Jag är lika rädd om en häst som är värd 100 000 som en för 5000..

Chima skrev:
Jag tror att vissa inte vill låna ut sin häst för att den personen som äger hästen är rädd för att personen som du lånar ut till rider bättre än ägaren.
Hoppas verligen att du har fel! :o
Jag lånar inte ut min häst pga att jag vill rida henne själv, men också för att jag inte har nån i närheten som rider tillräckligt bra!
Hittar jag nån som är jätteduktig, så får h*n gärna prova henne. Det är ju bara bra!

Louise skrev:
Hoppas verligen att du har fel! :o
Jag lånar inte ut min häst pga att jag vill rida henne själv, men också för att jag inte har nån i närheten som rider tillräckligt bra!
Hittar jag nån som är jätteduktig, så får h*n gärna prova henne. Det är ju bara bra!

Jo, men jag har träffat en som inte låna ut sin häst för att hon tyckte att hon rider hästen bäst (kan tilläggas att hon inte rider nå bra :crazy: )

*kl*

uschanimej.. stallägaren sade sig vilja rida min häst.. hon frågade inte, utan hon påstådde att hon ville rida honom.. å jag släpper inte upp "vem som helst" på honom, det räcker med dåliga mig som flänger runt.. annars är det tränaren och min medryttare som rider.

Vet ICKE vad jag ska säga om hon verkligen frågar! Hon e ju så gulllig, men jag vill inte att andra ska rida honom!!

*lån*

Oj, har denna gamla tråden återuppstått!?!?

Hihi, då kan jag ju säga att jag försökte mig på medryttare för att få mer tid till min unghäst, men det funkade inte alls. Hittade ingen som red tillräckligt bra, mest småtjejer som blev rädda, så nu rider jag båda själv. Min häst var inte heller så nöjd med situationen, hon är känslig med sits och position och de satt mest på sniskan...

//E

*kl*

Jag får snart hem min häst, ett 16 årigt varmblod som är bra med nybörjare. Dock har han stått i ett år utan att ridas så mycket så jag tänker inte släppa upp någon på honom de första veckorna då jag vill att han ska "stabilisera" sig själv först iom flytt och igångsättning.
Om någon månad kommer min mamma att få rida honom ibland om hon vågar(hon har blivit rädd sedan en ridolycka).
Sedan kommer jag kanske att skaffa en medryttare och låta kompisar rida på honom någon gång ifall de bara rider mjukt/på ett trevligt sätt.
Jag planerar även att lära sambon rida på honom och min brorsa är intresserad också. :)

Men om jag hade en känslig häst så skulle jag självklart vara mer restriktiv med vilka jag satte upp.

lady_vip skrev:
Alltså för enstaka ridturer..?

Jag har alltid haft svårt för det där, dels för att mina hästar har varit väldigt egna och lite speciella, dels för att jag är rädd om dem. Mitt ena sto är t.ex. värd uppemot 100'000, vilket gör att jag inte är så glad för att släppa upp andra på henne. Hon är ju då också tittig och kräver rätt bra balans och känsla.
Sist så ramlade tjejen som red henne av, väldigt oturligt, men det gick bra. Men jag kan inte släppa tanken om vad som hade hänt om tjejen hade skadats eller hästen...
Alltså tillåter jag det väldigt sällan, men jag får uppfattningen av att jag verkar snål då, "det är ju bara en häst". Dessutom kan det vara bra ibland att ha någon som rider om man har mycket på jobb osv, men jag litar inte riktigt på folk...

Hurdana restriktioner har ni??

//E

Mina hästar är endast värda för mig, men jag låter inte nån annan rida dom för det, eller ja.. På banan eller i ridhus när jag är där tillåter jag ryttare som jag litar på, kan rida och kan hanska den typen av häst.
Men annars är det strängt NEJ.

Sen förstår jag mig inte på dom hästägare som kan låta vem som helst, van eller oavn, ung eller gammal, ta hand om dens häst. Vissa på min klubb kan ha ca 5 skötare på en och samma häst?!:crazy:
Själv sköter jag mina hästar själv, med hjälp av mina kära föräldrar:D

Lilleman har dock lite av en skötare.
En vän till mig som jag känt i flera år, hon är enromt duktig med djur, använder sunt förnuft, vågar fråga om allt!, vänlig och extremt lugn.
Sist men inte minst, Lilleman gillar henne mer än mig:p (förgrymmade fanskap till ponny! :D )

Jag är rätt snål...

Ingen får låna min häst och bara rida ut, men min hästskötare får
rida i princip fritt när hon rider ena hästen samtidigt som jag rider
den andra. Jag brukar typ säga; igår gjorde jag det, idag kan du väl
köra lite såhär och sen känner du efter vad som behövs. Och det
funkar jättebra.

Annars är jag rätt petig, ibland kan någon kompis få rida ut med
mej om jag bara ska skritta typ...

Nej, jag lånar aldrig ut varken till någon som vill rida själv eller som är under min uppsikt.
Detta pga flera olika anledningar bland annat att båda är speciella att rida och att jag inte litar på någon

*KL*

Mitt sto får ingen rida... hon har bara blivit riden av en tjej i stallet som hade henne när jag var utomlands i en månad för några år sen.
Den tjejen hade en liknande häst i samm stall plus att jag hade känt henne i flera år.
Annars får ingen varken rida eller köra stoet.. hon är alldeles för speciell att rida/köra..
Valacken får vissa rida, men inte vem som helst då han inte är ridhäst. Men han är mkt lättare än stoet, mkt snällare och lugnare.

Hmm, varierar nog rätt mkt från ryttare till ryttare / häst till häst...

malinsky skrev:
*kl*

uschanimej.. stallägaren sade sig vilja rida min häst.. hon frågade inte, utan hon påstådde att hon ville rida honom.. å jag släpper inte upp "vem som helst" på honom, det räcker med dåliga mig som flänger runt.. annars är det tränaren och min medryttare som rider.

Vet ICKE vad jag ska säga om hon verkligen frågar! Hon e ju så gulllig, men jag vill inte att andra ska rida honom!!
Säg till henne att du känner att det räcker med dom som redan rider honom!
Det förstår hon säkert!

Jag lånar gärna ut mina hästar, trots att dom kan vara både egensinniga och busiga...men vilken levande varelse är inte det :angel:

Däremot så rider jag gärna tillsammans med dom ett bra tag, inte av anledningen att dom förstör hästen, utan av rena säkerhets skäl. Jag vill verkligen inte att något händer dom som sitter på i onödan!

__Stilett__ skrev:
eftersom flera skriver att ens häst inte är lättriden, att man bara själv klarar av den etc. så undrar jag delvis varför man väljer o skaffa såna hästar :confused: vad händer om man själv blir sjuk, bryter benet etc eller helt enkelt inte får rida uner en längre period :confused: o varför ser man ner på vänner/bekanta som har samma hästintresse som sig själv? det finns ju flertalet ryttare som rider på likvärdig nivå. Bara för att man är hästägare så betyder det inte att ingen annan klarar av att rida dennes häst :idea:

sen om man inte lånar ut för att man helt enkelt vill rida den själv utan orsak är väl en annan sak, det är ett val som man betsämmer själv.

men att skriva att hästarna inte klarar det o det och att dom blir förstörda över kanske 1 skrittur i skogen o dylikt...
är det inte bätte man tar itu med detta som jag anser är ett problem, och löser det till det bättre....
eller vill man ha "enmanshästar"?

Min hästar är enmanshästar som jag inte låter andra rida.. Mina tränare rider inte heller på mina hästar, det vill jag inte för det är JAG som ska lösa problemet.. De hästar jag har har ofta kommit hit för att de är speciella och jag vill inte sätta upp andra och riskera att mitt jobb blir förstört..

När min var yngre hade jag aldrig i livet låtit någon annan rida henne.
Idag kan jag låta mamma och kanske någon mer få rida lite försiktigt under uppsikt. För nu blir hon inte så påverkad av det då hon är utbildad så som jag vill ha henne.
Aldrig att jag skulle släppa iväg henne utan min uppsikt om det inte var någon jag litade på till 100% och har mjuk hand och hjälper osv. (Fast varför skulle jag vilja det?) jag vill ha kvar hennes mjukhet och känslighet. Det har hittils aldrig hänt och hon är 10 år nu.
Min unghäst skulle jag inte låta någon annan rida på eftersom att hon är just ung och blir mer påverkad.

Jag bestämmer vem som ska få rida på min häst och hur.
Förstår inte varför man ska låna ut sin häst till alla som vill rida? Det är ju skillnad på om man själv frågar någon. Man kanske är nyfiken på hur hästen går med den ryttaren. Det är ju min häst och jag som betalar. Och jag rider den så som jag vill att den ska bli riden.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker det är både bra och dåligt att låna ut sin häst. Det är ju endå bra för hästen om den blir riden av någon annan än bara ägaren, och att ägaren får se någon rida den. Men jag skulle aldrig låna ut min ponny till vem som helst. Jag har en som hjälper mig 1dag i veckan som är fd. ridlärare och vuxen.

Nja, hon har bestämda åsikter om hur hästar ska hanteras, och jag har mina (andra).. hon kommer att tycka att jag är skitlöjlig.

Men jag måste ju vara ärlig.. Iom att han också är under utbildning så är jag extra noga med vem som gör vad där uppe...

min ena travare, en valack på 11 år rider jag bara själv. när jag har lånat ut honom, på "skritturer", har det slutat tre gånger i att han skenat iväg :crazy: jag vet inte hur de bär sig åt.. för mig skenar han inte med. dock kan han försöka & få spång om jag typ galopperar, men han är sådan, han är väldigt het, och har alltid varit.
så jag undviker att låna ut han, inte ens på korta skritturer ;)

min unghäst hade jag en medryttare på.. men det blev helt fel.. hon var nog inte tillräckligt bestämd. så nu har han en massa fasoner för sig som jag knappt klarar av :crazy: allt var frid & fröjd innan hon kom..

annars har jag inga som helst problem att låta andra rida mina pållar! :)

// M

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 506
Senast: alazzi
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 514
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 783
Senast: MiaMia
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit... 2
Svar
34
· Visningar
7 740
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka