Landslagen 2009

• Fälttävlan
  • Trådstartare Trådstartare Waterstock
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 92
  • Visningar Visningar 11 888
Sv: Landslagen 2009

Jaha jag trodde det var resultaten man hade gjort som räknades, eller tydligen är det ju inte så med tanke på hur dom tagit ut spetstruppen :grin:

Såg ett skitfint föl häromdagen, man kanske får plats i spetstruppen nästa år om jag visar upp det :devil:

Ja vilken bra ide! Den borde åtminstonde platsa i utmanartruppen med OS 2016 i åtanke :bump:

Det var inget fel på Keymaster innan resan till Hongkong!! :mad:

Hans skada under OS har inget med tidigare skada att göra.

Såg ett skitfint föl häromdagen, man kanske får plats i spetstruppen nästa år om jag visar upp det :devil:[/QUOTE]

:bow::bow:

super - Emma "funderar" på att satsa på stor häst... Det kanske oxå blir kvalificerande:angel:

Ja vem vet, men den var ju extremt sparsamt tävlad innan OS, så man kan ju anta att allt inte var som det skulle just därför.

Nä men..
SJÄLVKLART tävlar man sparsamt på en häst som ska till ett OS!!
Vad trodde du Keymaster skulle göra i Hong Kong egentligen? Plocka bär? :mad:

Enligt vad Magnus sagt till mig innan OS följde han sin plan för att ge Keymaster bästa möjliga förutsättningar på OS. Detta innebar ett sparsamt tävlande innan OS. Landslagsledningen (JJ) hade godkänt hans upplägg.

Tillägg:
Eftersom Keymaster var färdigkvalad till OS redan 2007, fanns ingen anledning att riskera skador på kvaltävlingar.
Enligt dottern som på plats såg när skadan inträffade och de sista hindren, var det få hästar som gick så väl.

Jag känner Anna Hilton mycket väl och ringde henne den 20 dec och frågade varför hon inte var med i Landslaget. Anna Hiltons svar var att hon inte vill åka på en massa resor som inte ger henne någon ting. Men att hon självklart vill rida i landslaget i fälttävlan för Sverige, Jag har inte tackat nej! var Anna Hiltons svar.

Jag fick höra att hon hade tackat nej, men det kan ju vara en version av det hela. Men att vara så pass rutinerad som AH är, och säga att man inte vill åka på massa tävlingar som "inte ger någonting" låter rätt naivt. Självklart måste man åka på tävlingar för att visa vad man går för, att leva på gamla meriter funkar inte riktigt i den här sporten (även om en del ibland kommer undan med det också). Sedan får ju resultaten visa sig, men du kan ju inte åka på en tävling och tro att du är garanterad en plats vid mästerskap bara för att du åkte dit. Man vet ju inte i förväg hur tävlingen ska gå. :grin:
Sedan kan man alltid diskutera uttagningar till mästerskap, men det är ju en helt annan (lång) diskussion...

Nä men..
SJÄLVKLART tävlar man sparsamt på en häst som ska till ett OS!!
Vad trodde du Keymaster skulle göra i Hong Kong egentligen? Plocka bär? :mad:

Nu tror jag att du är ute och cyklar, ett normalt upplägg inför ett mästerskap som går i augusti är att man gör ungefär 6-8 tävlingar under säsongen. En häst måste ju ut och tävla, inte nödvändigtvis gå på tid i terrängen, men ut och tävla för att lugna ned sig i dressyren, känna på atmosfären och ut hoppa terräng och banhoppning. :idea:

Resor behöver inte vara tävlingar:idea:

Tja, den enda resa hon & hästen har behövt göra förutom tävlingar måste varit till karantänen då. Och det var ju knappast en nyhet att alla ekipage som satt i karantän inte skulle få åka till OS...

Jag kritiserar egentligen inte AH, jag kan förstå att man blir sur/besviken för att man inte får åka till OS. Men det var ju ett val JJ gjorde, när han tog ut de aktuella ekipagen. Därför hade jag kunnat förstå om hon typ hade tappat sugen eller nåt liknande, men att skylla på att man får åka på grejer som inte ger nånting, låter löjligt. Alla är ju i samma situation, någon får ju alltid stanna hemma. Vi fick stanna hemma från VM 2006, det kan jag fortfarande irritera mig på, till exempel... :devil: Men det är ju bara att gilla läget.

Vad jag har hört så tror inte ledningen på hästen, Tycker minder kvalificerad ekipage har kommit med så klart att han skulle varit med.

Att vara realist,gör att beslut som tas inte gör så "ont" eller kommer som en fullkomlig överraskning:bow:
Oftast är det "vi" runt omkring andra ryttare,som tar mest illa vid sig. Det är vad jag tror...

Men det måste väl ändå vara väldigt olika hur man väljer att förbereda sina hästar! Alla fungerar ju inte lika dant och det finns ju säkert många som blir bättre av att tävla mkt, men också de som trivs bättre med få tävlingar. Det är ju upp till varje ryttare att på bästa sätt förbereda sin häst för uppgiften. Se kan ju vi andra tycka vad vi vill, men de flesta vet nog vad de håller på med..

Självklart är det individuellt hur man lägger upp det, vissa hästar behöver förtävlingar med mycket atmosfär så då väljer man kanske en internationell tävling, vissa hästar behöver kanske bara starter så man väljer lättare klasser, vissa behöver gå några svåra klasser innan. Detta är generellt, men majoriteten av de professionella ryttarna väljer att starta ganska många tävlingar innan ett mästerskap, sedan om man har en häst som inte är helt 100 så startar man kanske bara dressyren och banhoppningen eller kanske bara hoppar ett par hinder på terrängen och sedan går ut, ja variationerna är många. Sedan ska man ju inte glömma att ryttaren också behöver tävla för att få in ögat om man inte har man många tävlingshästar förstås.

En snabb reflektion över YR truppen
Det är verkligen fint när det räcker med genomförda * för att vara påtänkt till det här sällskapet.
För några år sen räckte inte genomförda internationella * ens till juniortruppen

Utvecklingen för sporten känns ytterst lovande:confused:

Den bästa möjligheten att få trupper med rätt material är att utomstående ( läs folk som är opartiska till uttagningen) sköter arbete med uttagningarna. Hänsyn ska tas till ekipagens gjorda RESULTAT och HÄLSOSTATUS. Inte pga av efternamn, tränare, ekonomisk situation, vilken häst de inte har eller likande irrelevanta faktorer.

Nu står det helt still i huvudet :confused: men vem är det som är ledare för YR? Kraven har sänkts mycket de senaste åren! På den gamla goda ponnytiden var det 12-15 st ekipage som slogs om att bli uttagna till NM o EM! O herregud så gammal jag blivit:angel:

Känns fint att det är någon mer än jag som kommer ihåg den tiden. Ponny trupper med ca 10 ekipgae där alla gick Msv A med glans.
När sverige plockade de 10 första placeringarna på ponny NM...

vad hände med återväxten?!
försvann alla dessa ponnyryttare i perferin? Försvann de rutinerade ponnynerna?

Ja vem vet, men den var ju extremt sparsamt tävlad innan OS, så man kan ju anta att allt inte var som det skulle just därför.

Förtal.
Hade Keymaster inte varit frisk hade han inte fått åka till OS. Han har varit frisk hela 2008 fram tills tredje sista hindret i terängen på OS. MEN eftersom både landslagsledningen och SOK hoppades på medalj från Magnus och Keymaster var det ytterst viktigt att upplägget anpassades helt efter dem. Om det är någon som inte gillar SOKs synsätt borde ni kontakta dem i stället för att komma med antydningar och gilringar mot en av våra bästa ryttare!

Känns fint att det är någon mer än jag som kommer ihåg den tiden. Ponny trupper med ca 10 ekipgae där alla gick Msv A med glans.
När sverige plockade de 10 första placeringarna på ponny NM...

vad hände med återväxten?!
försvann alla dessa ponnyryttare i perferin? Försvann de rutinerade ponnynerna?

Du menar när vi red det:angel::banana:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Hiss eller diss - del 6
  • Serietips 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka