Ländtäcke eller inte??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lippy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 63
  • Visningar Visningar 4 320
Sv: Ländtäcke eller inte??

Precis som de flesta andra använder jag ländtäcke hela vintern på min helklippta häst. Arbetas hon i ridhuset används det dock bara vid fram- och avskrittning.

Använder det när jag rider ut eller rider på banan, har klippta hästar och vill inte att dom ska bli kalla!

Tar oftast av dom senare när dom är ordentligt uppvärmda, oftast använder jag ett fleecetäcke som läggs över hela hästen ist.

använder det för det mesta, på sommaren om det regnar osv. har dom bara ett regntätt annars går dom ute. mina är helklippta.

avelsstona använder det ibland på vintern samt. ett reflex

Använder det vid all ridning om det är under 5 grader & vid regn el mycket vind åker det oxå på. Har en herre som är vind/regn känslig plus fryser bara man nämner att det är kyligt ute.

Jag använder det om jag rider ute och det regnar, eller under framskrittningen och avskrittningen när det är minusgrader ute.

Jag tycker att det är väldigt intressant att se att folk i en sådan här tråd skriver att dom använder ländtäcken på vintern/hösten, medan det i en ren täckestråd blir väldiga diskussioner huruvida hästar ska täckas osv. När dom rids är dom ju trots allt i arbete.

Jag förövrigt använder ländtäcken av olika tjocklek under vinterhalvåret.

Använder ländtäcke under hela vinterhalvåret, dvs när det är kallt.
Har en klippt häst och en äldre häst - är rädd för nedkylning samt stela muskler.
men så är jag också en riktig "hönsmamma" ^^
Det är konstaterat att ett av hästens största problem vid arbete är att bli av med överskottsvärme, nåt att fundera över! Det kallas missriktad omtanke där man överför sina egna behov till hästen utan att tänka på att det är två vitt skilda organismer med vitt skilda behov. En sak är säker, de som säljer tjänar pengar på dumskallar!:D

Har för första gången någonsin börjat använda skrittäcke. Detta för att det verkade pratiskt med reflextäcke på vintern och som test om vbl:et skulle gilla det. Det blir en märkbar skillnad med täcket på henne vid ridning (hon går täckad hela vintern men sätter lite päls ändå) då hon blir mkt lugnare vid framskrittning. Har investerat i ett till till ponnyn som pga diverse krämpor inte får bli kall över ryggen.

Men det bästa tycker jag är reflexerna, man behöver inte oroa sig för att inte synas tillräckligt bakifrån.

Oklippt häst, ganska tunnpälsad. används vid kallt väder eller regn/snö. Fleecetäcke används när vi rider till paddock/ridhus men tas av direkt eller efter framskrittning.

Har en äldre, frusen ponny som är klippt. Rider med filt, länd- eller skrittäcke om det är kallare än ca 5 c eller regn/blåst. Tränar jag på banan tar jag av det om det är plusgrader och inte blåser eller regnar...

Det är konstaterat att ett av hästens största problem vid arbete är att bli av med överskottsvärme, nåt att fundera över! Det kallas missriktad omtanke där man överför sina egna behov till hästen utan att tänka på att det är två vitt skilda organismer med vitt skilda behov. En sak är säker, de som säljer tjänar pengar på dumskallar!:D

Jag är böjd att hålla med dig...

En annan sak som jag förundras över är folk som ALLTID rider med ländtäcke pga helklippt häst. Varför inte låta hästen behålla pälsen på rygg och rumpa istället? Det tycker jag känns som det mest praktiska alternativet...

jag har ett ullskrittäcke som jag har varje gång utan vid träningar när det är under 10+ grader.

knapplån... typ.

Har funderat på en sak de senaste dagarna. Säg att man har en häst som är nästan helklippt, dvs ben, huvud och en plätt vid sadeln är kvar.
Så rider man väldigt långt utomhus (jag har planer på att rida distans) och vädret är runt 0. När man värmer upp och under skritten kommer ju ett ländtäcke till hands, men under arbetet då? Det känns som att hästen blir överhettad under arbete (vilket ändå största delen av ridturen består av) men för kall om den är utan täcke vid fram- och avskritt.
Hur tänker ni i en sådan fråga?

Skulle alldrig skritta fram/av utan att hjälpa till att värma upp musklerna, då skule jag hellre har ländtäcket på hela tiden- vilket jag har om det är under 5 +grader

Jag värmer upp med ländtäcket då, och tar av när hästen börjar bli varm. Tänker på samma sätt som jag skulle känna, gärna något värmande plagg när jag är ouppvärmd och kall, men sen kommer man ju igång och blir varm i hela kroppen --> ett plagg kanske åker av.

har det när jag rider på vinerhalvåret. reflextäcke när det är mörkt. har det också när jag värmer upp på träningarna. har helklippt häst. vill inte ha en frusen och stel häst...

:banana: Skönt att ngn har förstått! Hästar blir inte kalla och stela i musklerna på samma sätt som människor.

Jag värmer upp med ländtäcket då, och tar av när hästen börjar bli varm. Tänker på samma sätt som jag skulle känna, gärna något värmande plagg när jag är ouppvärmd och kall, men sen kommer man ju igång och blir varm i hela kroppen --> ett plagg kanske åker av.

Men du kan ju inte jämföra med dig själv, såvida du inte är häst..... Hästens muskler kyls extremt långsamt och skritta fram utan täcke går alldeles utmärkt även vid minusgrader och klippt häst! När ska hästfolket börja lyssna på vetenskapen och sluta förmänskliga våra stackars hästar?

Är det dessutom inte lite märkligt att 90% av alla hästägare kallar sin häst för "frusen"...........:angel::confused:

Det är givetvis väldigt enkelt att göra i ridhuset/på ridbanan. Men detta är ett problem och jag efterlyser en lösning - då jag pratar om ridning utomhus i skogen. Det är sällan jag tar samma väg hem så jag kan ju inte ta av det och lägga det på marken och plocka upp det på vägen hem :p Kan ju lätt bli stulet också då.
En variant kan ju vara att ha spännen på sadeln och rulla ihop det bakom sadeln. Kanske.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 448
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 940
Senast: Görel
·
Utrustning Häst har strl 160-165 i vanliga täcken..försöker nu hitta ett ländtäcke att ha vid ridning (inget skrittäcke, o inget reflex) men alla...
Svar
10
· Visningar
661
Senast: Leeelot
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tandfen utan kontanter
  • Eurovision 2025
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur