Lång eller kort inskolning?

Vi reserverade två veckor, men lät barnet bestämma. Vi behövde inte alla 10 dagar, men det gjorde andra i gruppen. Ett barn behövde t o m en vecka till.

Första dagen var jag och dottern där en timme. Dag två var vi med på lunchen. Dag tre gick jag efter en liten stund och hämtade efter lunch. Efter det lämnade vi bara i grinden och hämtade efter längre och längre tid. Dottern var mycket självständig, glad och aktiv på förskolan, men heltrött hemma, både direkt efter och på natten. Hon hade stort behov av närhet under den första månaden.
 
Vi hade två veckor. Första veckan var vi där tillsammans med barnet en timme om dagen. Andra veckan lämnades hon successivt men ensam för att de tre sista dagarna vara där själv. Har funkat hur bra som helst!
 
Vi har haft en hemsk tredagarsinskolning (22 mån) och en toppenbra 14-dagars (19 mån).

Tredagarsinskolningen när man var där 9-14 var helt efter en fast plan. Dag 4 skulle barnet gå hel dag och vi skulle jobba. Det blev katastrof och de fick ringa vid lunch och be oss hämta. Vårt barn var så otryggt att han satt större delen av dagen i sin vagn i månader efter inskolning och skrek vid varje lämning.

Den långa inskolningen var fortfarande föräldraintensiv. Dag 1 var man där kl. 9 och sen gick man hem innan lunch. Dag 2 åt man även lunch. Dag 3 stannade man över sovstunden. Dag 4 lämnade man vid 9 och hämtade innan lunch. Dag 5 lämnade man vid 9 och hämtade efter lunch. Dag 6-10 gick barnet 9-14, men man skulle vara tillgänglig. Det var så mycket bättre.
 
Hur har ni skolat in era barn? Vi ska skola in nästa vecka och fick precis frågan om vi vill skola in på 3 dagar i stället för tänkta 14 dagar.

Hur har ni gjort? Har det funkat bra för era barn?

3 dagar = förälder + barn är på förskolan 8:30-15 i tre dagar och förälder är aktiv och visar henne allt samt hjälper henne typ. Efter tre dagar ska hon vara där själv.
14 dagar = Förälder + barn är på förskolan nån timme varje dag i några dagar. Förälder är passiv och sitter stilla och låter barnet komma till hen om barnet vill, interagerar inte annars utan barnet ska ty sig till nån pedagog. Tiden ökas successivt och efter 14 dagar ska hon vara på förskolan själv.

Spontant så känns 3 dagar som väldigt kort tid samtidigt som jag inte tror att 14 dagar behövs. Fröken är van vid öppna förskolan och är självständig. Men hon är även försiktig och observerar gärna länge, dock brukar hon inte sitta fast på oss föräldrar utan springer dit hon vill oavsett var vi är.

Så berätta gärna hur ni har tänkt, hur det har gått och om ni hade valt samma idag igen om ni skulle få chansen att göra om det.:)
Jag tycker 14 dagar. Tredagarsvarianten tycker jag verkar vara jättekonstig. Hur ska barnet känna trygghet på fsk och med personalen om hon får så kort tid på sig och dessutom inte i första hand ska bonda med personalen utan få hjälp av föräldern, och dag 4 bara bli lämnad tänker jag...
 
Finns det inget mellanting? Alla är vi individer, menar jag.
När vi har skolat in har de velat att två veckor skulle finnas avsatta med en förälder som kan komma lite snabbt om det behövs, våra barn har varit ensamma på fsk efter typ tre, fyra dagar men någon har funnits stand- by och de gick inte hela dagen . När lillebror skolades in gick det ännu snabbare då han hade varit med mycket och hämtat och lämnat etc.
 
Vi har haft en hemsk tredagarsinskolning (22 mån) och en toppenbra 14-dagars (19 mån).

Tredagarsinskolningen när man var där 9-14 var helt efter en fast plan. Dag 4 skulle barnet gå hel dag och vi skulle jobba. Det blev katastrof och de fick ringa vid lunch och be oss hämta. Vårt barn var så otryggt att han satt större delen av dagen i sin vagn i månader efter inskolning och skrek vid varje lämning.

Den långa inskolningen var fortfarande föräldraintensiv. Dag 1 var man där kl. 9 och sen gick man hem innan lunch. Dag 2 åt man även lunch. Dag 3 stannade man över sovstunden. Dag 4 lämnade man vid 9 och hämtade innan lunch. Dag 5 lämnade man vid 9 och hämtade efter lunch. Dag 6-10 gick barnet 9-14, men man skulle vara tillgänglig. Det var så mycket bättre.
Jag hade blivit ledsen och orolig om personalen inte klarat av situationen.
 
Med första barnet skolade vi in vid 14-månadersåldern. Förskolan startade sin verksamhet i och med inskolningen så det var ett stort gäng ett- till treåringar som skulle skolas in samtidigt på 2 avdelningar med personal som inte kände varandra sedan tidigare. Modellen var 14-dagars.

Upplevelsen var ingen höjdare men det kan man ju förstå när man läser förutsättningarna. Tror inskolningen tog en månad. Jag var där ganska mycket och det jag såg av ledsna barn gjorde att jag skyndade långsamt (dottern var dessutom väldigt fäst vid mig och eftersom fröknarna hade fullt upp med att trösta de andra barnen var det svårt för henne att få knyta band med dem).
 
Vi har skolat in en 15månaders på tre dagar. Barnet har alltid varit tryggt i sig själv och nyfiken. Första dagen var två föräldrar med fyra timmar, efter tio minuter hade barnet full fokus på allt nytt och glömt bort oss föräldrar. Andra dagen en förälder med fyra timmar, barnet brydde sig inte om mig alls. Tredje dagen lämnade jag barnet efter en kvart, inga konstigheter. Sedan har barnet gått hela dagar och älskar det. Barnet har ätit lunch och sovit på förskolan sedan första dagen. För min unge passade konceptet utmärkt. Men det måste bero helt på barnet, föräldrarnas och förskolans inställning.
 
Första barnet på första förskolan gick på en vecka, men det blev aldrig helt bra. Första dagen vill jag minnas att vi åt lunch, men gick hem för vilan. Andra dagen var vi kvar över vilan, vilket alltid varit en gissel för mig och barnet innan - personalen tog vilan från start, men jag var med utanför. Sen gick det utan problem men det kändes aldrig helt bra och efter ett halvår ungefär fick han vara hemma igen istället.

Nytt försök ett halvår senare på ny förskola, då hade han koll på läget och jag var bara med första dagen vill jag minnas. Det var sedan aldrig några problem på alla år.

När andra barnet började på samma förskola som det äldre barnet var han så van att vara där och med personalen så jag var med första dagen, sedan var han färdig inskolad och skickade hem mig.
 
Vi hade tredagars både på förra och nuvarande föris. Det kan gå jättebra med tredagars, det kan gå asdåligt. Är barnet av den mer avslappnade typen och gillar folk, plus är van att vara på t ex öppen förskola och att bli barnvaktat så tror jag att man har hyfsat bra förutsättningar. Om man har en känslig unge med hög integritet som inte varit borta från föräldrarna särskilt mycket är det nog bättre att ta det under längre tid.
 
Vi har haft två veckor på båda barnen och det har funkat bra. Med yngsta dock så blev hon magsjuk efter dag 2 och missade 6 dagar av sin inskolning pga det. Vi provade om det gick bra ändå annars hade vi fått förlänga, och det var inga problem.
 
Vi hade tredagars både på förra och nuvarande föris. Det kan gå jättebra med tredagars, det kan gå asdåligt. Är barnet av den mer avslappnade typen och gillar folk, plus är van att vara på t ex öppen förskola och att bli barnvaktat så tror jag att man har hyfsat bra förutsättningar. Om man har en känslig unge med hög integritet som inte varit borta från föräldrarna särskilt mycket är det nog bättre att ta det under längre tid.

Min unge hade inte varit ”barnvaktad” en timme i sitt liv när vi skolade in. Men han verkade köpa de andra barnens godkännande av personalen.
 
Vi har påbörjat en 3-dagars nu och det känns väldigt bra! Som pedagogerna sa så är inte inskolningen slut efter dessa tre dagar, bara första delen. Sen börjar andra delen att hon ska vara trygg där utan oss.
 
Vi har påbörjat en 3-dagars nu och det känns väldigt bra! Som pedagogerna sa så är inte inskolningen slut efter dessa tre dagar, bara första delen. Sen börjar andra delen att hon ska vara trygg där utan oss.
Och det är fortfarande lite kortare dagar och en förälder på lite stand- by ett tag sedan, eller hur funkar det?
 
Och det är fortfarande lite kortare dagar och en förälder på lite stand- by ett tag sedan, eller hur funkar det?

Jag tror det. Vi hade avsatt hela februari för detta så hon kommer gå halvdagar och så är den personen som är föräldrarledig vara på standby.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Jag tror det. Vi hade avsatt hela februari för detta så hon kommer gå halvdagar och så är den personen som är föräldrarledig vara på standby.
Då låter det ju toppen! Jag har annars förstått det som om tredagars verkligen var tredagars och sedan bara lämna och åka och jobba och det hade ju känts lite vanskligt tänker jag.
 
Då låter det ju toppen! Jag har annars förstått det som om tredagars verkligen var tredagars och sedan bara lämna och åka och jobba och det hade ju känts lite vanskligt tänker jag.

Här är det som sagt 3-dagars men de vill att man är på standby (dvs typ hemma) under två veckor. Sen är hela första veckan ”kort” även om man lämnar dag 4 och 5 når det går enligt plan.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Vår förskola har 3 dagars inskolning som utgångspunkt. Efter 3 dagar lämnar man kortare dagar resten av veckan och sen veckan där på går barnen som vanligt. Förskolans uppfattning är att detta funkar fint för de allra flesta barnen.

Men eftersom det inte fungerar för alla är det ju absolut inte skrivet i sten att så ska det absolut gå till. När vi skolade in vår son tog det ca 3 veckor innan han kom upp i full tid. Förskolan såg det som helt självklart att anpassa efter hans behov och jag tog nog för givet att alla gjorde det.
 
  • Gilla
Reactions: ako

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
729
Senast: Malin_L
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
929
Senast: Crossline
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 464
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 001
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp