Bukefalos 28 år!

Lång ryttare på häst.En ny tabu?

Sv: Lång ryttare på häst.En ny tabu?

Bara för att det är många som rider på för små hästar så betyder inte det att hästryggen mår bra av detta i längden. Balanserad eller inte, någonstans måste man dra gränsen för hur stor man bör vara på sin häst.

Absolut men det stöts och blöts bara är när man ser långa män på hästar, att det finns kvinnor som väger över 100 pannor reflekteras det inte över, huvudsaken att hon är ganska kort... DET är i mina ögon märkligt,

Jag har en väninna som dock inte rider och man kan gissa hennes vikt runt 80-85 kg för det är jämt fördelat men kvinnan väger eg 96. Skulle hon rida skulle inte många höja ögonbrynen, eftersom hon dessutom är obalanserad kan du ju tänka dig hennes vikt för hästen. Hade hon däremot varit 1,90 lång och ridit Isl.h så hade det höjts på ögonbrynen för då helt plötsligt är hon aaalldeles för stor

Jag säger heller inget om att det ibland ser tokigt ut men att många tycker längden spelar större roll än vikt är för mig en gåta. Bara för att ryttaren är kort innebär det inte per automatik att ryttaren väger mindre än en ryttare på 1,90 meter som är smal.
 
Sv: Lång ryttare på häst.En ny tabu?

Absolut men det stöts och blöts bara är när man ser långa män på hästar, att det finns kvinnor som väger över 100 pannor reflekteras det inte över, huvudsaken att hon är ganska kort... DET är i mina ögon märkligt,

Jag har en väninna som dock inte rider och man kan gissa hennes vikt runt 80-85 kg för det är jämt fördelat men kvinnan väger eg 96. Skulle hon rida skulle inte många höja ögonbrynen, eftersom hon dessutom är obalanserad kan du ju tänka dig hennes vikt för hästen. Hade hon däremot varit 1,90 lång och ridit Isl.h så hade det höjts på ögonbrynen för då helt plötsligt är hon aaalldeles för stor

Jag säger heller inget om att det ibland ser tokigt ut men att många tycker längden spelar större roll än vikt är för mig en gåta. Bara för att ryttaren är kort innebär det inte per automatik att ryttaren väger mindre än en ryttare på 1,90 meter som är smal.

Vikt fördelning baby
A girls fat is in the hips :love:, makes em :bump: so good.
A guy´s bacon is in mid drift, tie off the rope Hard & Fast, cain´t find the dern saddle horn too dally :grin:

The long leg´s on the ponny´s cain´t fork without Bull Dogging their heel´s so they ride short rubing a blister on their tail bone :rofl:
It´s not a circus without the clowns :banana:
Az
 
Sv: Lång ryttare på häst.En ny tabu?

Jag tycker att 100 kg på en C-ponny är för mycket, hur man än vrider och vänder på det
 
Sv: Lång ryttare på häst.En ny tabu?

Helt rätt, det finns ingen balans i världen som kan rättfärdiga 100 kg på en c-ponny, jag väger 80 och jag rider inte på vår D-ponny för jag är för stor anser jag (hästen har nog samma uppfattning).
 
Sv: Lång ryttare på häst.En ny tabu?

Det håller jag också helt med om. I mitt fall handlade det dock om 100 kg bra balans på 150cm vältränad och stark häst :) och då tycker i alla fall inte jag att det är någon fara, någon gång ibland!

Om man får spåra ur lite, vilken vikt tycker bi är okej till vilken storlek på häst, om man tänker lite generellt? Jag är helt medveten om att olika raser och hästar klarar olika, men om man som sagt tänker generellt!
 
Sv: Lång ryttare på häst.En ny tabu?

Helt rätt, det finns ingen balans i världen som kan rättfärdiga 100 kg på en c-ponny, jag väger 80 och jag rider inte på vår D-ponny för jag är för stor anser jag (hästen har nog samma uppfattning).

Jag tänka det berör på hästen Kenneth:
En D-Ponny med bra grov ben är det igen problem.
Se hur mycket dom lästa på en donkey!
Den Karolina Armé häster vär inte mer än D-Ponny´s, en del stora C. dom skulla kunna bära 135kg. och march 5 mil om dägen. Månge av dom överliv alla Karl Xll fält tåg.
Soldaterna var inte stor, 150cm-160cm och väged 60kg-70kg. Det var allt uttrustning dom fick har med sig, aven om Kungen var noga att man inte belästa hästen uttöver det föraskriven, hade manskapet med sig krigs byttet i ficken och packning.
Az
 
Sv: Lång ryttare på häst.En ny tabu?

Hur länge håll dessa hästar och åsnor? Dom blev kanske inte så gamla?
 
Sv: Lång ryttare på häst.En ny tabu?

Jag tror att många hästar klarar tyngre än man tror, men förstår väl inte riktigt varför nån som t.ex väger 100 kg väljer att köpa en c-ponny, när det finns andra större hästar som klarar det bättre plus att det borde kännas bättre för en själv att veta att hästen orkar med.
Jag väger ca 80 kg och är 1,64. Med andra ord som en köttbulle. Jag hade en D-ponny tills förra sommaren. Gick upp de sista 15 kilona i rask takt efter 2 barn och fast jag märkte att ponnyn orkade mej ( New Forest ) så kändes det inte helt ok. Så jag köpte ett kallblod på 1.55 istället vilket jag tycker matchar mej bättre även längdmässigt.
Sambon är lång 1.90, inte tjock och har väldigt bra balans, rider på ett varmblod på 1.60. Visst är han lite lång men de passar varandra väldigt bra och hästen verkar nöjd.
 
Sv: Lång ryttare på häst.En ny tabu?

Lobell: Men det är jue ingen i tråden som har en cponny.. har jag helt fel spår nu?

Vi talar generellt om westernhästar här, inte vissa storlekar.
På inläggen att bedömma så handlar det om att folk hakar upp sig på mankhöjden på hästen inte ryttaren eg.
 
Sv: Lång ryttare på häst.En ny tabu?

Många westernhästar, speciellt reiners är inte större en C eller D ponny. Mankhöjden på hästen har väldigt mycket med saken att göra.
 
Sv: Lång ryttare på häst.En ny tabu?

Lobell: Men det är jue ingen i tråden som har en cponny.. har jag helt fel spår nu?

Vi talar generellt om westernhästar här, inte vissa storlekar.
På inläggen att bedömma så handlar det om att folk hakar upp sig på mankhöjden på hästen inte ryttaren eg.

Och var ska man bedöma hästens storlek om inte bl.a mankhöjden? Den säger ju ganska mycket hur högt över marken man hamnar om man är lång med långa ben.
Vad har du själv för häst ?
 
Sv: Lång ryttare på häst.En ny tabu?

Hur länge håll dessa hästar och åsnor? Dom blev kanske inte så gamla?

Rätt länge! som jag sa månge igenom gick det stora kriget.
Fjördiser kan bär en hel del.
Det hänga på kvällatet på hästen. Tyvär är dom flest quarter häster rätt klen i sina ben.
Az
 
Sv: Lång ryttare på häst.En ny tabu?

Jag tycker att det är intressant att det skiljer sig mellan sporterna.
Exempel: Jag är 178 med långa ben, pållen är 148. Modell grövre ridponny, men ingen ardenner för det :P
Om jag rider en dressyrtävling kanske de som ser mig viskar att "Nu är det nog dags att byta upp sig till större häst...", men om jag rider en reiningtävling kanske de i stället säger "Spana in vilken läcker färg på hästen!"
Det intressanta är, att till reiningtävlingen har jag lagt på westernsadeln, som väger 18 kg...
 
Sv: Lång ryttare på häst.En ny tabu?

Vad folk säger och vad folk tänker är kanske inte alltid samma sak. Jag tycker själv att det är helt ok att se duktiga ryttare på mindre hästar, problemet blir när stora ryttare inte tror att det spelar någon roll vilken storlek hästen har. Lägg därtill att dom kanske inte är så duktiga själva så blir resultatet inte så bra. Jag kan erkänna att jag har problem med ryttare som väger mellan 80-110 som på fullt allvar tycker att det är ok att sitta upp på quarterponnisar (många reiners har mankmått på under 148 cm).
 
Sv: Lång ryttare på häst.En ny tabu?

Vad folk säger och vad folk tänker är kanske inte alltid samma sak. Jag tycker själv att det är helt ok att se duktiga ryttare på mindre hästar, problemet blir när stora ryttare inte tror att det spelar någon roll vilken storlek hästen har. Lägg därtill att dom kanske inte är så duktiga själva så blir resultatet inte så bra. Jag kan erkänna att jag har problem med ryttare som väger mellan 80-110 som på fullt allvar tycker att det är ok att sitta upp på quarterponnisar (många reiners har mankmått på under 148 cm).

Och det är just här Kenneth som är grund problemet ligga:
AVELN!!!!!!!!!
Hur hitta man en quarter som passa när det enda som finns är bara i ponny storlik och non annan ras är inte finn nog för western!
Az
 
Sv: Lång ryttare på häst.En ny tabu?

Och det är just här Kenneth som är grund problemet ligga:
AVELN!!!!!!!!!
Hur hitta man en quarter som passa när det enda som finns är bara i ponny storlik och non annan ras är inte finn nog för western!
Az

:bow::bow::bow: Är de större håller de ju sällan för boskapsklasser, nu pratar jag ranchhästar, de flesta är ju kompakta och ligger under 150, och majoriteten utav ryttare som rider boskapsklasser är just män
 
Sv: Lång ryttare på häst.En ny tabu?

AVELN!!!!!!!!!
Hur hitta man en quarter som passa när det enda som finns är bara i ponny storlik och non annan ras är inte finn nog för western!
Az

Tycker det är att generalisera åt båda hållen.

Ja, aveln är superviktig (inom alla raser) och där brister det för många.

Men det är knappast så att alla quarter har dåliga ben. Om man bryr sig och har lite koll är det knappast svårt att hitta bra individer att använda i quarteraveln, som också har ordentliga ben och hovar. Tyvärr är det många som inte bryr sig eller har kunskapen, men det betyder inte att det är utmärkande för en hel ras.

Jag skulle kunna plocka fram ex av quarter inom varenda typ -dvs under 145 cm i mkh, över 165 cm i mkh, lätt i typen, tyngre typ, inom vilken diciplin som helst -som har mycket bra ben och kan bära upp en ryttare under 12 timmar/dag. Tyvärr, återigen, är det få som bryr sig och ofta flyger det man vet alldeles sin kos om man råkar äga ett eget sto/hingst som man vill använda i aveln, då hittar man på alla ursäkter för att just den hästen ska avlas på.

Och, bara för att en häst på 140 i mkh KAN bära en ryttare på 190 cm och 100 pannor behöver det ju inte vara rätt. Varför inte välja en häst som passar ens fysik och ridkunskap helt enkelt?

Och vad gäller typer av quarter. Ena stunden gnäller folk för att det finns quarterhästar på 170 och tycker inte att det är rastypiskt, andra stunden gnälls det över att stora ryttare rider quarters på 145 cm i mkh. Varför inte utnyttja att det finns flera modeller och välja en som passar, då kan nog alla hitta en quarter som passar ens behov. Det är inte alla som vill rida fjording, det måste man väl också respektera?
 
Sv: Lång ryttare på häst.En ny tabu?

Hi Wrangler, how u been.
Jo det är en generalisering, för jag ser det över läg, det igenom snitt storlik på den svenska quartern. Jag tycka dom har blivit mindre med åren, dock kropps massa har bibihållets, så att ögen luras, förän man titta under vätten linja och upptäcka dom små ben.

Det måsta vara ett bättre avel!
Lucky Rider kommer utt med alla avels hingster, och det är inte liten :eek:
och du se dom flesta är liten till växt.
Men värt f-n är alla dom bra quarter mamma????
GOOD SOLID MARES THAT GIVE GOOD STRONG COLT THAT WILL GROW TOO 15-16 HANDS!!!

Och sen har dom gått i mottsätts hål i den halvblods aveln med dom 170cm-180cm ass till häster men som skulla passa bättre för dessa 2m+ rytter.
Az
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 433
Senast: WBanna
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 029
Senast: Pyrran
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 948
Senast: shia
·
Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det...
2
Svar
27
· Visningar
4 522
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp