Långresa med häst

F

flinta

Brukar ni ha skydd på långa resor? Minns bilderna från Lundbäcks buss, när det var färjeolyckan, och den videosnutt som visades på hästarna. De hästarna hade inga skydd då i transporten. men sen när de lastades av från färjan var det ordentliga skydd runt om.

Hur brukar ni göra? Skydd bara vid lastning? Skydd bara på korta resor? Läste någonstans att hästarna som reser långt med buss rekommenderas att resa utan skydd.

Stämmer det? Och bara vid bussresor?
 
Hästarna blir ofta irriterade av skydden (svetten under) vid långa resor och det utgör då en större risk än att åka utan. När pålle åkte från Frankrike och hit åkte han utan några som helst skydd (ganska förståeligt eftersom han var i princip vild). De andra hästarna som var med kommer jag inte riktigt ihåg, men tror de dyra (70 000 euro) halvbloden från Tyskland åkte utan de också.

Att åka trailer är ju inte lika stadigt så om man har skodd häst är det kanske bättre att ha skydd. Jag med barfotahäst åker dock utan. Svansskydd däremot kan ju vara bra att ha om hästen är van.
 
Hästarna blir ofta irriterade av skydden (svetten under) vid långa resor och det utgör då en större risk än att åka utan. När pålle åkte från Frankrike och hit åkte han utan några som helst skydd (ganska förståeligt eftersom han var i princip vild). De andra hästarna som var med kommer jag inte riktigt ihåg, men tror de dyra (70 000 euro) halvbloden från Tyskland åkte utan de också.

Att åka trailer är ju inte lika stadigt så om man har skodd häst är det kanske bättre att ha skydd. Jag med barfotahäst åker dock utan. Svansskydd däremot kan ju vara bra att ha om hästen är van.

Svanskydd kan ge skador på svansroten vid långa resor. Speciellt om man har en häst som gärna trycker sig bakåt i transporten. En häst som åkt på tävling i Österrike hade vätskande sår över nästan hela svansroten när den kom fram. Skyddet satt inte fel eller för hårt, alla 5 hästarna i transporten hade samma sort som satt likadant och bara denna enda hade fått skav.
 
Ok, ja, min hade ju inte svansskydd heller. Han stod dock baklänges i lastbilen. Man såg ändå att han hade lutat sig för han hade ett stort svart märke (efter gummit), men han hade inte skavt upp svansen särskilt mycket. Det är nog lite från häst till häst också.
 
Man tackar för de snabba och insatta svaren!

Ni som reser långt med era hästar, hur har ni lagt upp resan?

Resa på natten för att slippa värmen? Resa på dagen om det iinte är för varmt?

Raster? Hur?

Som ni ser så funderar jag på en riktig långresa men vet inte om vi klarar av det.
 
Då kanske det kan vara bättre att ta av skorna bak och ha hästen utan skydd om man planerar en långresa?
 
Jag har ALLTID svansskydd, eller bandage pa svansen. Skulle inte tanka mej att lasta nagon hast utan svansskydd.

Boots brukar jag heller inte anvanda, heller inte transportskydd. Tycker att hastarna reser battre utan, bade i trailern och i lastbilen.
 
Vad tycker du om neoprensvansskydd? De glider kanske inte lika lätt som en vanlig svanslinda? Har sett att Proffessionals choice har lyxiga svansskydd. Dyra förstås.
 
När jag jobbade som hästskötare i ett tävlingsstall - hoppning åkte hästarna ALLTID utan skydd... frågade dock aldrig just deras åsikt till varför inte... det bara var så helt enkelt :)
 
Det finns ju vissa regler som man måste följa, och de tycker jag täcker upp det ganska bra. Man måste kolla till hästen minst varannan timme (och föra journal). Hur länge man får resa och när man måste göra långa raster beror lite på, bäst att läsa på just för den resa du tänkt göra!

Jo, transporten kan ju bli som en bastu, så om det är varmt och solsken skulle jag åka på natten, eller iaf lägga in fler raster i skuggan då man vädrar ur ordentligt.

Jag har ju bara haft pålle på långresa i en lastbil (transportör, så inte jag som körde). I sommar kanske jag ska iväg på en mini-långresa (GBG-Gotland och sen efter ett par dagar tillbaka igen), beroende på om pålle är mentalt redo för det (i att komma till nya miljöer borta från kompisar).
 
Lundbäcks och, vad jag vet, andra erkända ekipage åker alltid med transportskydd.
När de står stilla tar man av skydden, om möjlighet finns tar man ut hästarna och går lite med dem alternativt masserar lite för att stimulera blodcirkulationen vid långresor.

För min del är det en självklarhet att åka med höga skydd med hovförstärkning.
Själv har jag inte haft någon direkt kredit för att jag använt dem men jag känner andra som lastat ur sina hästar med söndertrampade skydd.
 
Jag anvander till 99% elastiska bandage till svansarna. Det tycker jag håller bäst!
Neopropen-skydden tycker jag inte speciellt mycket om, jag vill fästa dem i någonting, eftersom de enligt mej lätt åker ner. Dessutom tycker jag att svansen fastnar när man försöker sätta på skyddet, och det blir pannkaka av allting och man måste börja om.
Vanligt hederligt elastiskt bandage är det bästa!!
 
Det har varit jätteintressant att få läsa era synpunkter!
Tack för att ni delar med er.
 
Om man ska från gällivare till ske-å, vad är bäst då, med eller utan skydd?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 885
Senast: Snurrfian
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 848
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 116
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 467
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc
  • Aktivering/leksaker

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp