Jag tycker det genom att bara nämna chip simplifieras rörande kollandet av märkning. Jag har nyss med en lugn trygg katt försökt läsa Lukas örontatuering. Det finns inte en chans att ens se ATT han har en örontatuering utan att röra honom. Dvs du skulle inte se det i en bur där han var rädd.
Och många utegående katter är enbart örontatuerade. Jag väljer alltid att örontatuera de som kommer ha någon sorts tillgång till fri utevistelse om det så bara är I trädgården. (Så jag har haft en örontatuerad siames. DE syns det på på långt håll

) Dock så sedan kanske tio år så chipmärker jag dem också, dvs de är dubbelmärkta.
För tatuering vet alla det finns, men chipmärkta var ffa för tio år sen mer okänt att de kunde vara. Dessutom så på landet är inte alla så sugna åka flera mil för att kolla chip hos vet osv. Ie det är enklare tro den är omärkt och övergiven..
Men den jättestora baksidan med örontatueringar är just det att de kan vara grymt svåra att avläsa utan närkontakt (och ibland inte ens då).
Visa bifogad fil 56772