Bukefalos 28 år!

Laptop som extra surfdator, vad köpa ?

gylle

Trådstartare
Sitter och kikar lite smått på begagnat annonserna, skulle vilja ha en enkel bärbar att kunna ta med sig tex när man är borta på meeting över helgen odyl.
Skall alltså bara användas till att surfa med (bukeberoende ni vet :angel: , nej men ett bra tidsfördriv). Behöver alltså inte vara någon värsting på något sätt utan billigaste tänkbara. Och det är här jag behöver hjälp, hur simpel funkar egentligen, vilka prestandakrav behöver man ha för att den skall funka till surf. (Surfar med turbo3G usb modem om det spelar någon roll)

De billigaste ser ju klart mest lockande ut för plånboken med tanke på att det blir en ren extra dator men det är ju ingen höjdare om man köper och det sedan inte funkar att surfa på den. Så tips önskas.
 
Sv: Laptop som extra surfdator, vad köpa ?

Jag skulle INTE köpa en begagnad!

Det finns nya bärbara från 3000:-.
 
Sv: Laptop som extra surfdator, vad köpa ?

Jag kommer följa den här tråden, för jag är ute efter precis samma! :)

Tjôta: Vart då? :O Jag har aldrig hittat så billiga haha
 
Sv: Laptop som extra surfdator, vad köpa ?

Såg senast igår en butiksannons i en gratis smålandstindning, bärbar fr. 2995:-

Gjorde en snabbkoll på Pricerunner och hittade 16 olika bärbara under 4000, varav 2 under 3000.

Själv skulle jag kanske inte valt någon av de allra billigaste och jag skulle definitivt inte valt en med under 1024 Mb i RAM.

Min egen väger dryga 3,5 kg och är med nöd och näppe släpbar så jag kommer förmodligen att köpa en 12" nästa gång. Kanske en sådan här.
 
Sv: Laptop som extra surfdator, vad köpa ?

Är ju en avvägning det där, skall man köpa nytt av det billigaste så får man ju verkligen det billigaste = sämsta processorn, delar av sämst kvalitet mm
Köper man begagnat så kan man ju för de pengarna få något som kostat många gånger mer nytt = uppbyggd av mer kvalitets delar och mer mer prestanda än en billig ny.
Man kan ju ha turen att hitta en av "rätt" köpare = en som inte använt den mkt, som varit extremt rädd om den. Då borde man ju få mkt mer för pengarna.
Jag vill som sagt komma så billigt undan som möjligt, då det blir en ren extra dator (har en stationär väl påkostad dator här hemma som är den jag använder i vanliga fall, den "nya" kommer som sagt bara att användas högst sporadiskt någon helg då och då).
 
Sv: Laptop som extra surfdator, vad köpa ?

köp en ny med 17" SKÄRM! klart enda kravet du ska ha. 17".

Och då pratar vi mer pengar än jag tänkt att lägga, vist hade det varit bekvämt med en 17" men jag får nog stå ut med den lilla skärmen de gånger jag är på resande fot.

Jag undrade mer om det fanns något minimikrav prestanda mässigt för att funka till surfdator, så att jag inte köper något med för dålig prestanda så att det inte funkar att surfa.
 
Sv: Laptop som extra surfdator, vad köpa ?

Visst är det relativt vad man får, men då undrar jag vad du tänkt dig som maxpris!

Min erfarenhet säger mig att vi förmodligen inte har samma kriterier för det.

Och visst kan man få mer för pengarna om man köper begagnat men man kan lika gärna slänga pengarna i sjön.
Köper du en för 1500:- som funkar kanon hos säljaren kanske den lägger av efter 2 användningar. Köper du en ny för det dubbla och samma sak händer får du den reparerad eller en ny på garantin.

Mycket av det som idag är det allra billigaste var för 3-4 år sedan kvalitetsprodukter. Så det kan t.o.m. vara så att det är samma produkter i den förr dyra dator och den billiga nya.

JAG hade aldrig köpte en begagnad dator idag när de är så billiga nya.
 
Sv: Laptop som extra surfdator, vad köpa ?

Det håller jag med om. Jag har en liten smidig MacBook med 13.3-tumsskärm, och är jättenöjd med den. Det fungerar alldeles utmärkt att surfa med en sådan skärm. Men visst är det bekvämare med stor skärm, så hemma kopplar jag den till min 19-tumsskärm och använder båda skärmarna. Väldigt bekvämt!
 
Sv: Laptop som extra surfdator, vad köpa ?

Håller med. Dessutom har jag hellre en liten, bra skärm på 13-15 tum än en halvkass på 17 tum. Flera av mina kompisar har billiga laptops med skärmar på 17 tum och man får ju ont i huvudet efter ett tag. :crazy: Har precis som gern en MacBook 13,3 tum och den är det inga problem att surfa, titta på film och arbeta på rent allmänt. Skärmen må vara liten, men den är BRA.
 
Sv: Laptop som extra surfdator, vad köpa ?

Jag har en rosa Dell Inspirion 18". Köpte den för ca 5000 (ord. pris ca 7000) Är helnöjd med den och rekommenderar den verkligen. :)
 
Sv: Laptop som extra surfdator, vad köpa ?

Jag kapar tråden lite eftersom att jag är ute efter ungefär samma som dig :)

är det någon som har erfarenhet av denna?
http://www.phonehouse.se/datorer/laptops/laptops/hp-530

jag vill mest ha en dator som är lätt att ta med och kunna surfa runt lite på när det regnar på fallskärmsklubben :D

kommer iofs att användas här hemma med, men jag vill väl mest veta om det är något att ha eller om man ska kika efter lite dyrare varianter..
 
Sv: Laptop som extra surfdator, vad köpa ?

Har själv total besluts ångest om vad jag skall köpa, var och kollade på en hel hög igår i stan och kom hem tomhänt.

Det jag upptäckte med de "billigaste" inkl den HP du frågade om är att de har värdelösa batteri 4 cells batteri med bara lite mer än 1 timmes driftstid som nya, och alla vet ju hur snabbt batteri blir sämre så efter ett tag lär man inte ha mkt kvar. Nya/extra batteri kostar om jag fattat det rätt minst 1000:-, så skall man ha ett extra batteri för att komma upp i drifttiden på ett 6 cells batteri som sitter på de som är snäppet dyrare, ja då är man uppe i de pengarna de kostar.
Sitter själv och velar, hade ju inte tänkt lägga så mkt pengar men samtidigt så vill man ju ha något som funkar.
 
Sv: Laptop som extra surfdator, vad köpa ?

Hmm, där sa du något. Det hade jag inte haft en tanke på..:crazy:
då lär det väl bli en dyrare variant iaf då :(
 
Sv: Laptop som extra surfdator, vad köpa ?

Ska ni ha med er datorn än här och än där, så skaffa en som är liten (:love: min 12") och lätt (de är jobbiga o släpa fram o tillbaka på de på 15" (:D en 12" går dessutom ner i damväska med laptopfodral runt den) samt batteritid så det går att ha sitta med datorn även när man inte har tillgång till elutag.
 
Sv: Laptop som extra surfdator, vad köpa ?

sen så kan du ju läsa tråden lite mera innan du sticker knivar i argument haukur, hon hade aldrig skrivit innan jag skrev att hon skulle släpa runt den, och ha det som primär syssla.

men ska du haspla runt med den på stan och vill ha bra batteritid, så är väl det billigaste jag kan hitta när jag fönstershoppar denna, http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010115050 , iofs har jag inte kollat apple men jag tvivlar på att de har något billigare.
 
Sv: Laptop som extra surfdator, vad köpa ?

sen så kan du ju läsa tråden lite mera innan du sticker knivar i argument haukur, hon hade aldrig skrivit innan jag skrev att hon skulle släpa runt den, och ha det som primär syssla.

*host**host*

Det var ju det där med läskunnighet:rofl:


Första raden i första inlägget :angel:

gylle skrev:
Sitter och kikar lite smått på begagnat annonserna, skulle vilja ha en enkel bärbar att kunna ta med sig tex när man är borta på meeting över helgen odyl.

De flesta träffar brukar definitivt inte innebära obegränsat med 220-ström utan man får nöja sig med batteridrift. :eek:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Nu behöver jag lite hjälp att tänka. :) Allting har ju plötsligt blivit så väldigt digitalt och jag känner (ve och fasa) att jag inte...
Svar
14
· Visningar
1 263
Senast: EmmaN
·
IT & mobiler Min laptop verkar ha gett upp för gott och nu började jag fundera på om jag verkligen behöver en ny. Det enda jag använder den till är...
2
Svar
25
· Visningar
2 906
Senast: hoppsann
·
F
IT & mobiler Har en lite äldre stationär dator som jag nästan enbart använder till spel. Surfar med mera gör jag på laptopen. Hårddisken har börjat...
Svar
10
· Visningar
1 296
Senast: Fozzie
·
IT & mobiler Behöver lite hjälp med vad jag ska köpa för bärbar då det har blivit dags för mig att införskaffa en ny laptop då min Vaio håller på att...
Svar
6
· Visningar
1 092
Senast: Zoya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp