Lära kattunge klösa?

Bukefalos 30 år!

Unafraid

Trådstartare
Hej!
Jag har en alldeles fantastisk och skitjobbigt kattunge 😁

Jag har inga problem över huvud taget, förutom att han inte klöser där han ska. Han har en klösmöbel från golv till tak, där han gärna sover i en hängmatta på natten. Han har ärvt en liten klösmöbel som min förra katt inte alls gillade, den använder han mest som plattform för att hoppa upp på sin stora klösmöbel. Sen har han en liten fyrkantig i papp som jag strösslar kattmynta över och själv ivrigt klöser på 😅 han har bara använt sängen eller soffan för klös. Sängen är helt klädd i filtar numera, soffan till 80%. Nu klöser han helst på det han kan komma åt på soffan, alternativt mattan han aldrig brytt sig om tidigare.

Hur får jag honom intresserad av det han FÅR klösa på?

Vi är ute på gemensamma promenader typ fem gånger i veckan och han älskar träd, men jag vågar inte köra honom vara ute själv pga vägar i närheten.

Jag tänker också att det bara är att pröva sig fram. Kim klöser bara på hamparep och vad det nu är för typ av tyg min soffa är tillverkad av (fast just den biten verkar vara en uppmärksamhetsgrej för han gör det bara när jag är hemma och nästan inte alls sedan jag ställde en klöspåle just där). Inget som helst intresse av kartong, fel sorts rep, tyg eller trä. Rent naturträ med bark har jag i och för sig inte provat. :)

Har du testat valeriana? Droppar eller spray på klösträdet/brädan. Många katter blir helt tokiga av doften, klöser och rullar sig av den, ungefär som kattmynta.

Två faktorer som är viktiga; material och position. Jag har haft katter som föredragit rep som på klassiskt lindade stolpar, katter som gillat wellpapp, katter som tyckt att sömmar på möbeltyg är det bästa :cautious: och katter som föredragit horisontellt whatever. Det är ett pussel tills man hittar rätt. Material, riktning och utsträckning.

Och placering såklart, centrala punkter i reviret är väl viktigt att markera.

Min har också ett jättestort klösträd men klöser nästan bara på en dyna i hallen, till min mammas förtret - eftersom hon klär om den ibland 😅 Mig gör det inte så mycket.

Han gillar också att klösa på ett litet klösträd han fick av min kompis. Det stora sover han bara i, han kanske ser det som en sovplats bara, jag vet inte.

Har du testat valeriana? Droppar eller spray på klösträdet/brädan. Många katter blir helt tokiga av doften, klöser och rullar sig av den, ungefär som kattmynta.
Det har jag inte, tack för tips!

Till er övriga, jag har läst allt, tack för engagemang! Jag har just nu inte tid att tillverka något själv, har köpt en stuga som ska städas, renoveras och flyttas in i. En mindre klösmöbel är beställd dit. Jag skulle ha haft någon "klösmöbel" i tyg, som är lik en soffa eller säng. Eller lär man katten att soffan och sängen är ok då? Finns det färdiga som inte är hutlöst dyra i något liknande material?

Tre klösalternativ just nu.. kontorsstolen ska till stugan och står för närvarande mitt ivägen samt att min stackars ormbunke slaktas dagligen.. dock innebär det att övriga växter just nu fredas 😅
1000017008.webp

Liknande trådar

• Lämplig kattras?
  • Väldigt intensiv katt
  • Kattträd/klösmöbel
  • Katt som bråkar med den andra katten

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur