Lära sig ... franska!

Bukefalos 30 år!

Otherside

Trådstartare
OM allt går som jag hoppas, kan jag få en fransk svärson inom kort...eller så småningom. Han kan engelska men hans familj kan nästan enbart franska. Och blir det barnbarn (herreGUD!!) vill jag kunna prata med dem även på det språket. Ok - jag går händelser i förväg här, men det skadar ju ingen om jag kan franska ... lite i alla fall! Oavsett!

Så. Har nån här gått språkkurs? På nätet? Eller dylikt. Vilken är bäst? Det finns ju massor!! Jag är i den åldern då det inte är plättlätt att lära mig nya språk - den lilla franska jag lärde mig i skolan består typ av enstaka ord. (VARFÖR ville jag inte lära mig språk, då, när det var gratis och enkelt???) så jag letar efter en kurs som jag kan tillägna 15-30 minuter om dagen, i egen takt. Lära mig språket talbart, inte nödvändightvis i skriven form.

Några tips?

OM allt går som jag hoppas, kan jag få en fransk svärson inom kort...eller så småningom. Han kan engelska men hans familj kan nästan enbart franska. Och blir det barnbarn (herreGUD!!) vill jag kunna prata med dem även på det språket. Ok - jag går händelser i förväg här, men det skadar ju ingen om jag kan franska ... lite i alla fall! Oavsett!

Så. Har nån här gått språkkurs? På nätet? Eller dylikt. Vilken är bäst? Det finns ju massor!! Jag är i den åldern då det inte är plättlätt att lära mig nya språk - den lilla franska jag lärde mig i skolan består typ av enstaka ord. (VARFÖR ville jag inte lära mig språk, då, när det var gratis och enkelt???) så jag letar efter en kurs som jag kan tillägna 15-30 minuter om dagen, i egen takt. Lära mig språket talbart, inte nödvändightvis i skriven form.

Några tips?
En sak jag vet om franska är att språket man pratar och dramatiken är enormt annorlunda, så det bästa hade varit och försökt prata det så mycket det går helt enkelt med franska personer. Har vänner som pratar flytande franska men kan inte skriva det alls nästan för det är inte så mycket logik i det.

Men annars är väl duolingo eller vad det heter aldrig en dum start iallafall.

italki - en app där man köper språklektioner.

Jag provade just prata tyska ett språk som jag inte har använt på 15 - 20 år med ChatGTP och jag tyckte det var kändes vettigt. Den förstod vad jag menade och rättade mig när jag sa fel.

Jag har dammat av min skolfranska med Duolingo (gratisversionen), funkar över förväntan i kombination med konsumtion av fransk populärkultur!
En fd. kollega blev antagen till någon form av internat i Frankrike och hon körde DuoLingo i tre månader och tyckte att hon klarade sig väldigt bra på det!
Lycka till med både franskan och svärsonen! :) (kan det vara älggrytan som gjorde't? ;) )

En sak jag vet om franska är att språket man pratar och dramatiken är enormt annorlunda, så det bästa hade varit och försökt prata det så mycket det går helt enkelt med franska personer. Har vänner som pratar flytande franska men kan inte skriva det alls nästan för det är inte så mycket logik i det.

Men annars är väl duolingo eller vad det heter aldrig en dum start iallafall.
Jag uppfattar skriven franska som extremt mycket mer grammatiskt-logiskt uppbyggt än svenska. Jag pratar ganska usel franska och har svårt att hänga med i talade tempot (undrar ibland om nåt språk innehåller mer förkortningar och slang i det talade språket...), men läser och skriver hyfsat förståeligt eftersom det är så predikterbart uppbyggt (få regler och undantag att känna till).

+1:ar på Duolingo, dottern har lyckats trassla ut både franska och swahili på imponerande kort tid innan sina resor till Afrika.

Några tips?
Jag kämpar på med Duolingo, som var riktigt bra när man läst franska men glömt en del grammatik. Haken är att det går inte så snabbt framåt direkt. Jag betalade ett år för deras AI funktion (jag vet, ugh och jag hatar att AI har påverkat Duolingo så mycket till det sämre i övrigt) att tala direkt med Lily. Den var väldigt bra faktiskt. Jag insåg att jag knappt klarade öppna munnen ens, av panik trots att jag läste hum 6 år en gång i skolan...

Annars säger folk Youtubevideos och jag tror väldigt mycket på det och ska köra det nu.

Man måste typ söka på franska :arghh: annars får man inte upp dem. Så voila - programmes de jardinage, le meilleure programme de cuisiner, - technique equitation
Sorry kass franska men äh. Någon som kan franska kan säkert bättra detta, men jag får upp lite på det.

Jag uppfattar skriven franska som extremt mycket mer grammatiskt-logiskt uppbyggt än svenska. Jag pratar ganska usel franska och har svårt att hänga med i talade tempot (undrar ibland om nåt språk innehåller mer förkortningar och slang i det talade språket...), men läser och skriver hyfsat förståeligt eftersom det är så predikterbart uppbyggt (få regler och undantag att känna till).

+1:ar på Duolingo, dottern har lyckats trassla ut både franska och swahili på imponerande kort tid innan sina resor till Afrika.
Ja jag läser riktigt hyggligt, kan ta mig igenom Harry Potter på franska. Men kan knappt skriva och kan absolut inte prata franska eller egentligen förstå talad franska :rofl: så jag tror som sagt på Youtube.

Många universitet har språkkurser på distans, ofta halvfart. Värt att kolla! Guld värt att lära sig grammatiken ordentligt med en lärare man kan ställa frågor till.

Appar (duolingo/clozemaster) kan hjälpa en bit på vägen. Skriva dagbok är också bra. Ett "tryggt" sätt att öva på egen språkproduktion. Språkbada! Kolla på fransk media eller ha fransk dubb och/eller text när man ser annat. Lyssna på fransk radio. Skumma igenom franska nyhetssidor. Jag brukar tipsa om att se filmer/serier man sett förut på nytt språk. Har man redan ett hum om handlingen är det betydligt enklare att hänga med i språket.

Du och min mamma är i samma sits, men olika språk 😅 Min italienare pratar hyfsad engelska, men hans familj kan inte ett ord engelska. Båda våra mammor oroar sig för att framtida barn enbart kommer vilja prata språk de inte förstår 🤣

Vad gäller grammatik vs talspråk så uppfattar jag inte franskans som konstigare än något annat. Men det är nog bra att ha koll på grammatik på svenska, alltså vad olika tempus och former faktiskt betyder.

Däremot, om jag var ung och hade träffat en utländsk kille, skulle jag nog vilja ha ett rejält snack med min mamma om hon började förbereda hur hon skulle prata med sina barnbarn.

+en på det.

Jag pluggade i Frankrike en kort vända i gymnasiet och var bra på franska med "skolmått" mätt, men inte så att jag på något sätt kunde föra en konversation som kändes normal. Däremot skrev jag rätt bra, grammatiken är lättare än svenska, och kan fortfarande såhär 25 år senare läsa hyfsat.

Duolingo är en rolig start på många språk, på franska finns det massor att läsa på olika nivåer (kan rekommendera seriealbum som start om man är lagd åt det hållet, både Tintin och Asterix kan vara lite underhållande och ett lätt sätt att få flyt).

Det rika floran av slang och sociolekter är svårt även för fransmän ibland, det ger sig när man är i den situationen. För mig har det lett till att folk som bara hör den handfull meningar jag har utan att behöva översätta ord för ord tror att jag har en koppling till ett visst område. (Därifrån min pojkvän i gymnasiet kom. :D)

Duolingos gratis-version har blivit väldigt "ovänlig". Förrut hade man "liv" och fick göra ett visst antal fel. Nu har man "energi" och förlorar energi både vid fel och när tiden går. Och energin rinner undan snabbt. Om man skyndar sig hinner man göra en lektion

Den har definitivt blivit sämre men jag brukar hinna med två, ibland tre lektioner, i ett svep.
Om man har möjlighet att göra flera gånger per dag så bör det ju hinnas med åtminstone dubbelt så mycket.

När det gäller talspråk så skiljer sig franska från svenska så tillvida att franska är mer monotont, och betoning ligger ffa i slutet av en fras. Det kan göra att det är svårare att uppfatta vad som sägs. I svenskan betonar vi mer varje ord - fransmän brukar tycka att det låter upp-ner, upp-ner om ni förstår vad jag menar 😆

Duolingos gratis-version har blivit väldigt "ovänlig". Förrut hade man "liv" och fick göra ett visst antal fel. Nu har man "energi" och förlorar energi både vid fel och när tiden går. Och energin rinner undan snabbt. Om man skyndar sig hinner man göra en lektion
Jo, det är irriterande. En får sprida ut lektionerna under dan för att kunna claima +5 energi gratis några ggr, och sen kolla reklamsnuttar för att få ännu mer energi

Vad gäller grammatik vs talspråk så uppfattar jag inte franskans som konstigare än något annat. Men det är nog bra att ha koll på grammatik på svenska, alltså vad olika tempus och former faktiskt betyder.

Däremot, om jag var ung och hade träffat en utländsk kille, skulle jag nog vilja ha ett rejält snack med min mamma om hon började förbereda hur hon skulle prata med sina barnbarn.
Haha, jaa, det var lite skämmigt... Å andra sidan har hans mamma ställt samma fråga ;-) Och det vore kul, oavsett, att kunna prata liiiite franska med honom - han pluggar svenska fn :-)

(Och franska är galet vackert!!)

Senast ändrad:

Några tips?

En vän till mig har använt appen ITalki regelbundet och tyckte den var jättebra.

Jag har kollat runt en del i den men inte använt mig av den. Det är i alla fall en app där man kan söka efter språklärare för liveundervisning på videolänk. Lärarna sätter själva sina priser. Man kontaktar någon som man tycker verkar bra och bokar en tid.

Ja jag läser riktigt hyggligt, kan ta mig igenom Harry Potter på franska. Men kan knappt skriva och kan absolut inte prata franska eller egentligen förstå talad franska :rofl: så jag tror som sagt på Youtube.
Samma här, förstår text men har svårt för att prata och förstå. Körde intensivt med duolingo för några år sedan när jag skulle varavi Frankrike 1 månad. Det gjorde susen. Skulle behövt fortsätta bara..

Liknande trådar

• Problematisk Chef
  • Nä nu...! (Utbildning)
  • Att säga upp sig
  • Lära sig mer, tips på poddar, böcker?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Valvaka!
  • Balkong 2026

Barn