Lårmuskelskada, bästa rehab?

Wembley

Trådstartare
Jag är förtvivlad över att min häst som satts igång varsamt i 1,5 mån efter skada redan känns knack :arghh::(

För att förklara kort (sorry för långt inlägg) ;) Bokade tid för utredning på klinik i mitten av april efter att hon känts motvillig i hö varv. De konstaterade efter böjprov kotledsinflammation hö bak (1-grad hälta). Kotan röntgades utan fynd. SI-led kollad utan anmärkning.

Kotan behandlades med kortison och tuppkam. Därefter skrittades hon för hand i ca 10-20 min under en månad. Vid återbesöket blev hon friskförklarad. Eftersom en kotledsinflammation bak är ganska ovanlig ville jag ta reda på orsaken till den och bokade tid hos en kiro/fysio. Han hittade då en lårmuskelskada på samma sida. Troligtvis kommer den av en rivstart och sedan har benet halkat åt sidan (tror fysion).

Därefter har jag masserat hästen med liniminent, skrittat henne under 30 dagar delvis för hand och delvis uppsuttet. I veckan gjorde vi återbesök till kiro/fysio med stötvågsbehandling. Fortsatt massage och nu även påbörjat travintervaller. Men idag känns hästen knack i traven :( Slår med huvudet och bakbenet trampar under sig dåligt.

Vad gör jag nu? :arghh: Är det någon som har erfarenhet av lårmuskelskador? Tips? Hur kan jag stärka henne utan att det är skadligt? Hästen är 5 år gammal.

Tacksam för all input och erfarenheter! :)
 
Sv: Lårmuskelskada, bästa rehab?

Att ge råd över nätet är ju i sig väldigt vanskligt, men jag kan i alla fall berätta om min häst. Jag åkte in till klinik för ett år sen pga att hästen musklade sig ojämnt och kändes ovillig speciellt på böjt spår, inte halt men hade svårt att hålla en bra takt. Hon förskte hela tiden öka/korta traven, skjuta in bogen eller flytta baken eller nåt annat för att komma undan det riktiga arbetet. Med ultra hittades en skada på den långa lårmuskel som löper bakpå rumpan och fäster vid bäckenet (muskeln hette typ semitendinosus, med reservation för stavfel:p ). Det blev shock wave-behandling tre gånger och ordern att försöka bygga upp området. Enligt veterinären kunde hästen inte vila sig frisk från just den skadan. Långsam upptrappning av ridning och korta korta pass med ökade krav (alltså någon minut arbete på rätt sätt för att sedan skritta). Det skadade området var mycket känsligt för överansträngning och mjölksyra bildades enligt vet snabbt där. Blev rekommenderad att så småningom använda markbommar och gärna skritta i nedförsbackar med uppvärmd häst för att stretcha området.

Så har det sett ut för oss, en ganska lång väg. Tyvärr är vi nu på ruta 1 igen efter att pålle lyckats slita upp skadan igen här under våren.

Min rekommendation är nog att åka in igen och ultraljuda området för att möjligen få en bild av hur läget verkligen är och på basen av det bygga upp en lämplig träningsplan.

För min hästs del är läget värre pga pålagringar kring bäckenet just vid muskelfästet. Det i sin tur gör att nya skador lättare uppstår men om jag inte försöker hålla henne igång så håller hon definitivt inte.

Lycka till med hästen!
 
Sv: Lårmuskelskada, bästa rehab?

Vad intressant att höra om er väg tillbaka! :) Men vad tråkigt att ni har fått bakslag :(

Intressant att höra att hästen inte kan vila sig frisk. Vad jag har förstått så är det viktigt att cirkulationen kommer igång ordentligt. Markbommar ska vi börja med tänkte jag. Vad gör du för bomövningar? Hur många bommar och vilka avstånd? I både skritt och trav?

För vår del upptäcktes lårmuskelskadan av en skicklig fysio som behandlat henne med Shock-wave som du också nämner. Vi har varit där två gånger och skall tillbaka dit igen i juli.

Problemet är ju precis som du säger att veta vad de gör i hagen också. Jag har börjat med att skritta igång henne varvat för hand och uppsuttet under ca 30 dagar och precis börjat trava nu. Faktum var att hon kändes bättre idag än igår, så vi kan väl hoppas på att det var tillfälligt som hon kändes knackig igår.
 
Sv: Lårmuskelskada, bästa rehab?

Jo det där med cirkulationen är nog viktigt. Jag förstod det som så att just shock wave behandlingen skapar små microskador i muskeln och detta i sin tur ökar på cirkulation och blodgenomströmning i det skadadde området när kroppen försöker läka de små skadorna.

Det är svårt att säga med bommarna eftersom jag inte vet hurudan skada din häst har och hur just den skadan bör bemötas. Men, jag har jobbat väldigt enkelt med bommar. Passligt skritt/travavstånd på rakt spår, två bommar på voltspår osv. Just för min häst så är/var skadan väldigt omfattande så vi har verkligen fått skynda långsamt. Hon orkar inte långa stunder i gången och det är kvalitet framom kvantitet som gäller. Annars gör man inget annat än tröttar ut området och då bryts muskeln ner eller ådrar sig nya skador. Jag har annars också skrittat väldigt mycket (långa terrängturer) för att skonsamt öka på den allmänna konditionen efter lång skadetid. Mitt största problem vid ridning är att mitt sto är väldigt styv och ovillig i början, det tar en stund innan hon är ordentligt uppvärmd och vågar börja slappna av och jobba rätt. Detta i sin tur går dåligt ihop med att jag bara skulle vilja jobba med ett moment korta stunder, jag får helt enkelt svårt att hinna få henne dit jag vill innan hon börjar bli trött. T.ex. travarbete på en 20 m volt. Inga stora krav utan en låg rund form med avslappnad takt kan vara nog så svår att få till då hon gärna provar det ena och det andra för att slippa "jobbet" som blir tungt snabbt.

Men som sagt, er väg tillbaka kan se helt annorlunda ut. För min häst har 1,5 månad inte varit så lång tid. Jag jobbade absolut hela förra sommaren och en bra bit in på hösten innan vi började komma igång, får väl ställa in mig på samma visa nu igen.. O_o
 
Sv: Lårmuskelskada, bästa rehab?

min travhäst råkade ut för en fläkskada och tyvärr kände hon av den hela livet om hon överansträngdes eller stod för mycket.
Men hon var fräsch och fin när vi tränade regelbundet och hon värmdes upp noga. Det är ju rätt stora muskler som skadas tyvärr så mycket som ska läka ihop.
Men som sagt skynda långsamt och gå på känslan.
 
Sv: Lårmuskelskada, bästa rehab?

Vi började med travbommar med avstånd 1,10 emellan här i veckan. 4 st bommar i följd och bara 3 ggr över dem i varje varv för att komma igång med bakkärran.

Idag var vi ute tillsammans med kompisarna och travade då några sträckor på plan mark. Hon kändes fin och kompisen travade bakom en stund och tyckte hon såg riktigt jämn ut :)

Så det är väl bara att sträva på antar jag. Kommer säkert ett antal bakslag under resans gång. Men det känns iallafall bättre just nu!

Håller tummarna för dig och din häst! :)
 
Sv: Lårmuskelskada, bästa rehab?

Tack för du delar med dig av dina erfarenheter! :) Vi får väl hoppas att det läker ut så småningom. På vilket sätt visade sig din häst muskelskada framöver?

Skynda långsamt är nog viktigt och känslan som du säger kanske ännu viktigare.
 
Sv: Lårmuskelskada, bästa rehab?

För mig låter en och en halv månad mkt kort i fråga om rehab tid .
 
Sv: Lårmuskelskada, bästa rehab?

För mig låter en och en halv månad mkt kort i fråga om rehab tid .

Vi är fortfarande under rehab och igångsättning och definitivt inte klara än, men det har gått 1,5 mån nu sedan hon "friskförklarades" hos veterinär från sin kotledsinflammation (orsakad av muskelskadan).

Jag fick info av en person som arbetar med rehab av muskelskador att det kan ta allt emellan 1,5 mån – 6 mån att rehabilitera beroende på skadans omfattning, träning, underlag o s v, o s v.

Så ja 1,5 mån är inte lång tid.
 

Liknande trådar

Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
1 961
Senast: ll.96
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 420
Hästvård Börjar med att skriva att jag undanber påhopp, samt råd att åka till veterinär, för det kommer jag givetvis att göra. Detta är endast en...
Svar
12
· Visningar
1 708
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp