Bukefalos 28 år!

Låsa stalldörren om natten?

Sophia_

Trådstartare
Hej!
I ett stall där jag var inackorderad tidigare låste stallägaren alltid stalldörren om nätterna, alla hästägare fick en nyckel var till hänglåset. Jag kände mig väldigt skeptisk till detta redan då men rättade mig efter gällande rutiner.

Nu har jag flyttat hästarna till eget stall (hyr helt stall hos en man i byn) och han har alltid haft lås på stalldörren då han förvarar grejer i ett separat rum i stallet (som tyvärr är byggt så att det inte går att låsa enbart det rummet.)

Jag tycker det känns väldigt fel att låsa in hästarna på nätterna, tänk om det skulle börja brinna t ex?

Nyckeln till låset ligger ute jämt, men ponera att stallägaren inte skulle vakna och någon granne som inte vet vart nyckeln är, skulle se att stallet brinner.


Hur gör ni andra? Finns det rent av några bestämmelser kring detta (är det lagligt att låsa in hästarna?)
Det finns ingen låsbar sadelkammare i stallet heller utan all utrustning mm förvaras i ena änden av stallet, men för min del känns det som att stöldrisken är värd att ta för att slippa låsa in hästarna...
 
Sv: Låsa stalldörren om natten?

Detta stod på Brandskyddsföreningens sida:

Om man vill låsa att djurstall för at förhindra stöld eller olaga intrång får man göra det under följande förutsättningar.

Enligt Djurskyddsmyndighetetens (som uppgått i Jordbruksverket) föreskrifter ska det finnas godtagbara möjligheter att rädda djuren vid en brand. Detta kan lösas på olika sätt.

Alt. 1. Inbrottslarm monteras på samtliga dörrar men dörrarna låses inte.
När någon går in går larmet till ägaren eller bevakningsbolag. Skulle en brand uppstå kan vem som helst snabbt gå in och påbörja släckning eller djurräddning.

Alt. 2. Några av dörrarna förses med utvändigt kodlås. Vid dörrarna anslås uppgift om ägare och telefonnummer.
Vid en brand kan ägaren snabbt larmas och lämna uppgift om låskod varpå släckning och djurlivräddning snabbt kan påbörjas.

Alt. 3. Om ägaren bor intill stallet kan det räcka med att anslå uppgift om ägare och telefonnummer.
Vid en brand kan ägaren då snabbt låsa upp dörrarna och påbörja släckning eller djurlivrädning.

För snabb upptäckt av brand kan djurstallen förses med brandlarm som larmar ägaren i ett tidigt skede. Detta gör att det räcker med en mindre släckinsats.
 
Sv: Låsa stalldörren om natten?

Fast då undrar jag vad det hjälper om ägaren bor nära stallet.. Man är ju inte hemma dygnet runt!

Jag vill inte ha mitt stall låst. Bättre att bygga ett rum eller sätta upp nåt skåp där saker går att låsa in.
 
Sv: Låsa stalldörren om natten?

Ett stall jag stått i hade hänglås på stallet. Bredvid satt ett larmat brandskåp med bultsax. Öppnades skåpet gick larmet till vaktbolaget som hade kameraövervakning och direkt kunde se vad som hände.
Aldrig några problem med att det missbrukades. Utan mer som en säkerhetsgrej så att alla faktiskt kunde öppna vid nödsituation.
 
Sv: Låsa stalldörren om natten?

Tack för infot!

En idé vore alltså att istället för vanligt hänglås använda ett kodlås och sätta upp info med telefonnummer på dörren... Smart! Får ta upp det till diskussion. :)
 
Sv: Låsa stalldörren om natten?

En tanke som slog mig angående kodlås, är att om det blir elfel vid brand så kan man ju inte använda kodlåset och mäste ändå vänta på någon med nyckel:confused:
 
Sv: Låsa stalldörren om natten?

Finns mekaniska kodlås som du vrider.

Hänglås är inga som helst problem för räddningstjänsten, de klipper det med bultsax.

Dock, så ett hänglås hindrar ev utomstående som upptäcker branden att börja rädda hästarna ur det brinnande stallet.
 
Sv: Låsa stalldörren om natten?

Det enda jag kan komma på att man skyddas ifrån med låsta stall är överfall/stöld mot/av hästar. Värdefulla saker fixas enklast med låst sadelkammare.

Själv har jag aldrig haft stallet låst och jag hade inte velat ha min häst i ett låst stall om det inte är väldigt mycket folk som rör sig i trakten.
 
Sv: Låsa stalldörren om natten?

kl

om det börjar brinna eller om det blir ett inbrottsförsök i vårt stall så går larmet direkt till räddningstjänsten. Vi har låser om natten.
Vid brand går sprinklersystemet igång och det sänds direkt ett larm till brandkåren dom finns ganska nära.
Vid inbrott går larmet hos vårt vaktbolag.

Sadelkammaren har eget lås, men jag tycker det känns tryggt att veta att ingen kan komma in i stallet om natten och att hästarna får vara ifred. Ger mig bättre sömn iaf:D
 
Sv: Låsa stalldörren om natten?

För brandkårens del spelar det ingen roll om du låser de tar sig in på en minut om de behöver det, de har rejäl utrustning för just det ändamålet .
Det är eventuella förbi passerande som blir hindrade. Bor det folk intill (som är hemma) så är det ju inga problem för den som upptäcker branden kommer ju att banka på och väcka dessa om de sover.

Annars är ju alternativet att ha anslag med ett antal nummer till olika personer (inte bara en) som antingen kan lämna ut en kod alternativt tala om var det finns en nyckel gömd i närheten.

Utomlands tycker de vi är jättekonstiga här i sverige som inte låser våra stallar i de flesta länder skulle de inte få för sig att ha olåst, de har tom lås på grindarna till hagarna på många ställen.
 
Sv: Låsa stalldörren om natten?

kl

Har pratat med många brandmän om detta, för deras skull spelar det absolut ingen roll, de tar sig in snabbt ändå. Precis som föregående talare sa är det ju mer att andra inte kan ta sig in. Tror det är med detta som med mycket annat, man får väga för- och nackdelar mot varandra och göra det som känns bäst.
 
Sv: Låsa stalldörren om natten?

På natten är man ju hemma! Och på dagen vet jag ingen som låser, då är ju hästarna dessutom i regel ute.
 
Sv: Låsa stalldörren om natten?

På natten är man ju hemma! Och på dagen vet jag ingen som låser, då är ju hästarna dessutom i regel ute.

Du är ja ;) Jag är oftast inte hemma på natten :P

(jag var bara tvungen, sitter o har lite småtråkigt :P )
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 040
Senast: Stereo
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 869
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 162
Senast: cello
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 135

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp