Lasta shettisåring

T

tretjak

Skulle behöva lite tips från er som är vana att åka med shettis unghästar! Jag är van att åka med halvblodet och har även åkt med shettis sto men hon är lugnet själv så där behövde jag inte fundera så mycket... Nu är det annorlunda för det gäller åringen, som är vääldigt kreativ och lite åt det piggare hållet. Han brukar kunna trassla in sig det mesta om man säger så.

Jag har en Boj släp med innerdörrar och vanlig panikbom fram, där det finns tre lägen och den lägsta är något hög för shettis tycker jag. Det funkade att lägga grimskaftet över bommen och framåt med shettisstoet men som sagt hon står som ett ljus, med denna åring är jag rädd att han går uppåt eller kryper så hur göra?? Sätta mellanväggen åt sidan ( det går ändå att stänga innerdörrarna bak ), ha honom helt lös? Han kommer säkert att vända sig om i o f sig. Tips?
 
Sv: Lasta shettisåring

Varför inte ha han helt lös? Om han vänder sig gör ju inget, bara någon går in å tar honom före man öppnar i bak.
 
Sv: Lasta shettisåring

Jo, det lutar nog åt att han får åka lös. Kanske man skulle sätta ett par halmbalar framtill så att han inte krånglar sig runt mellanväggen framtill?
 
Sv: Lasta shettisåring

om vi inte kan åka med shettisen lös,utan tex. halvblodet ska med. brukar vi lasta hästen, gå runt så den "står baklänges" och binder i bakbommen, som dessutom oftast går att ställa lägre. har funkat kanon.
 
Sv: Lasta shettisåring

Eeh, lat som man är så drar jag den åt sidan eftersom vi åker ofta med halvblodet. Det är ett tungt elände till mellanvägg, inget man bär runt på själv.

:o
 
Sv: Lasta shettisåring

Vi kör våran shettis åring lös. Det är visserligen tungt att släpa ut mellan väggen men det ädet värt för att minska skaderisken. Har provat med halmbalar på en annan shettis han gick ganska hårt åt dem under resan så det fungerade inte så bra (risken finns att de krafsar sönder balarna och fastnar i balsnörena)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lasta shettisåring

Jaha, det gör han ju säkert med då, trasslar in sig i balsnörena alltså. OM man nu skulle försöka sig på att ändå binda upp hur brukar ni lösa det? Bommen i lägsta läge blir ju ändå något för hög för de flesta shettisar. Vanligtvis på stor häst så lägger jag grimskaftet över bommen och bara rakt ner i öglan vid golvet och såpass kort så att han inte kan backa o hilla in sig.

Men när bommen är så hög så funkar ju knappast detta system. Så ni som INTE kör lösa, hur gör ni med uppbindingen?
 
Sv: Lasta shettisåring

kör honom baklänges, alltså bind upp honom i den bakre bommen. då kan han ju omöjligt krypa under iallafall!
skolans minishettis lastade vi genom skötardörren och band fast i den bakre bommen. :D
 
Sv: Lasta shettisåring

jag tycker jag gett dig ett jätte bra tips ;)(högre upp) fast vi lastar inte via skötardörren, utan via den "tomma" spiltan. går runt mellanväggen fram och binder i bakbommen. funkar även med min maxade shettis av modell grövre. (hon är på min avatar):D(och även med våran "lilla" shettis som är 92 cm hög)
 
Sv: Lasta shettisåring

Sorry, svarade ju inte dig på det tipset:o Vi har innerdörrar bak så där finns inget att binda i baktill!
 
Sv: Lasta shettisåring

har ni ingen bom bakom ? fast det går ju att sätta en uppbindningsring vid sidan oxå. ;)
 
Sv: Lasta shettisåring

Nej, ingen bom bakom, bara en tvärslå som sitter i dörrarna. Uppbindningsring är kanske inte så dumt men då kanske man helt enkelt skulle kunna sätta två ringa fram istället och binda upp honom precis som man gör i gången:idea:

Det kan ju bli lite tråkigt att stå och stirra rakt in i dörrarna, lite roligare om man har ett fönster framför ögonen?
Vad tror du om det? Om man sätter ringarna så högt som möjligt?
 
Sv: Lasta shettisåring

möjligt ;) fast överst på min "önskelista" står en transport som man har hästarna "baklänges" i, då hästen har bäst balans då.

vid ev. kraftig inbromsning är det nog ganska "farligt" om det inte finns något framför som "stoppar" då läggs ju all kraft på hästens huvud. :crazy:
 
Sv: Lasta shettisåring

när vi körde min shettis första gången plockade vi bort rubbet, mellanvägg o bommer o lät honom stå helt lös, men om det blir väldigt besvärligt skulle jag ställa halmbalar fram, gjorde det när han var sällskapsåkare till hlb, annars gick han runt väggan o stod med rumpan hos hlbet på tvären :D
 

Liknande trådar

Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 347
Senast: Robina
·
Hästhantering Jag står inför ett problem som är helt nytt för mig och behöver tips på lösningar. På tisdag skulle jag åkt på återbesök med min halta...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 630
Hästhantering Detta är inte min häst men en väns häst! Hästen är en halvblodsvalack född 2001. Som 2 årig hingst på väg till betet gick han över...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 604
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag behöver köra mina hästar ca 10 mil om ett par veckor.. Och nu funderar jag på hur jag ska göra? Häst 1: Lastar sig själv idag men...
2
Svar
30
· Visningar
3 254
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lös i magen
  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp