Hur lastar ni ur bredåkare

Det beror ju på vad man har för transport. Jag har innerdörrar i min så det blir inte särskilt mycket mer öppet av att fälla ner baklämmen på den modellen.
Och precis som du skriver utifrån din erfarenhet, där det då tydligen är vanligt att häst försöker kasta sig ur transport så fort man fäller ner lämmen, så skriver jag utifrån min erfarenhet där det inte är vanligt alls att häst försöker kasta sig ut, och inte har någon bom att krypa under eller volta över, utan häst som står trevligt i en spilta som är stängd bakom.

Det är inte utifrån min erfarenhet endast ut även hur det lärs ut vid grönt kort. Även bakdörrarna släpper om en häst går bananas.
 
Jag har lastat tidigare bredåkare med mellanväggen fastsatt i motsatt vägg (så att platsen där hästen står är som en tårtbit med mindre plats fram och mer bak) och helbom bak. Backat ur.
Är valacken inte bredåkare finns ingen anledning att lasta honom brett. Lär honom kommando för att backa på marken först. Träna att backa upp och ner för rampen flera gånger innan du lastar "på riktigt". Han med en medhjälpare första gångerna som kan öppna bak och hålla en hand längs sidan när hästen lastas ut om den verkar backa på sniskan. Sedan får du träna på att han ska kunna backa själv med grimskaft över halsen medan du står därbak.
 
Jag står inför ett problem som är helt nytt för mig och behöver tips på lösningar.
På tisdag skulle jag åkt på återbesök med min halta häst till veterinären men efter kvällens lastningsprov så får jag boka om tiden då jag inte har medhjälpare att tillgå.
Jag har två hästar. Den ena är bredåkare man kan tänka sig att åka smalt om brorsan är med. När jag lastar ur henne så öppnar jag gardinen bak, lossar griumskaftet, hon vänder, jag går runt och knäpper fast grimskaftet, fäller ner lämmen, plockar av bommen och hon går ur. Funkar utmärkt och är mycket smidigt. Hennes mor fungerade likadant. Glad i hågen fick jag så in brorsan i släpet ikväll, lyckades stänga (jag har aldrig lastat honom själv förr) och allt såg bra ut. När han skulle ut gjorde jag som vanligt men där någonstans sket det sig. Helt plötsligt står jag med en häst som tänker hoppa ut :crazy:. Efter mycket knövel fick jag honom så lugn så jag kunde fälla ner lämmen, fick honom åter så lugn så jag kunde få loss bommen på ena sidan och skjuta den åt sidan varpå han sprang ur släpet. Hästen är hel, jag är hel men helt ärligt är det mer tur än skicklighet.
Nu har jag funderat ett par timmar och inser att jag har tre möjligheter.
1. Lära honom att stå lugnt när han vänt.
2. Alltid köra smalt (opraktikst att behöva släpa ur och i väggen).
3. Komma på en annan metod för urlastning.
Det är nummer tre jag tänkte ni kunde hjälpa mig med. Hur gör man när man lastar ur bredåkare och är själv? Alla metoder jag kommer på känns mycket farligare än den jag alltid använt.
Använd longerlina som vissa andra sagt.
I framtiden skulle jag fundera på skaffa ett släp med fronturlastning, kan fungera så att han börjar tänka framåt istället för bakåt:)
Lättare att sköta själv också då du kommer direkt in till hästen istället för att behöva gå runt släpet :)
 
Använd longerlina som vissa andra sagt.
I framtiden skulle jag fundera på skaffa ett släp med fronturlastning, kan fungera så att han börjar tänka framåt istället för bakåt:)
Lättare att sköta själv också då du kommer direkt in till hästen istället för att behöva gå runt släpet :)

Det tycker jag är rätt osmart med en häst som vill ur trailern. Nu vet den att man går ut bak och har därför försökt forcera bakåt. Om man har fronturlastning på en sån riskerar man att de hoppar bom iom att de vet att man går ut fram.

Jag vet inte hur många fall vi som jobbar med sånt får åka ut till för att folk istället för att träna hästen till att vara ok i släpet, lära sig köra mjukt etc bara köpt fronturlastning.

Problemet i såna här fall är inte transporten. Det är hur människan sköter häst och trailer.
 
Nu verkar det väl vara frågan om ej fräsch häst som måste till klinik?
Då kanske lastträning och att träna bort bakskygghet och klaustrofobi inte är lämpligt nu. Men framöver hade jag velat ta tag i det rejält. Och istället för att låna in en kompis och testa sig fram hade jag ringt någon som arbetar med sånt här. Så kan ni få enkla, säkra verktyg att arbeta med alla de här problemen.
En häst som är otrygg och inte totalt lydig hade jag inte velat låta vända. Hoppar den bommen framåt om du öppnar bak utan att den kan vända?
Om inte hade jag tagit en lång lina fäst i grimman och ut genom skötardörren, som jag dragit igen så gott det går och via den hindrat hästen att vända medan jag öppnar bak.
Han ska på återbesök, vilket jag bokat om.
Jag tror jag testar själv med vän jag litar på först. Det har inte varit några problem tidigare med transporten utan det var först igår då jag gick över hans bekvämlighets gräns och sjäv blev rädd då jag insåg att jag inte skulle fixa situationen det höll på att fallera. Om han får några försök med att gå på och av på endera sättet så tror jag det löser sig. Det är en oerhört snäll och samarbetsvillig häst om man inte pressar honom för långt. Det är när man gör det som det väldigt snabbt blir väldigt mycket häst av det hela.
Backar jag tillbaka till det som funkat och därifrån lugnt går vidare så kan jag inte se några direkta problem att lösa just den här situationen. Däremot kan jag behöva hjälp i framtiden med att jobba igenom grundproblemet för att han inte ska stissa upp sig såhär utan slappna av och inse att matte löser saken.
 
Min gammelman var en bredåkare. Värre blev det med åldern.
Nu åkte jag aldrig själv med honom (ej körkort). Men med honom skulle det ha funkat med att lossa först i fram. Gå bak och öppna. Be honom att backa ut. Han var av den typen som stod still, tills man fick kommando.
Min gammeltant var också bredåkare. Men med henne skulle det aldrig gått att åka själv med. För hon rusade bakåt i släpet så fort luckan var öppen. Hon hade varit med om en olycka förrut (släpet vurpade i diket) innan...
 
@Shaggy jag har en storhäst (170, 155 i täcken som åker helt utan mellanvägg pga klaustrofobi i unga år från startboxarna (fullblod). Han var riktigt trist i unga år med att gå på, samt ville kasta sig ut bakåt vid öppnande av bakluckan, fördelen med honom har varit att väl på trailern står han lugnt och åker suveränt bra, man märker inte ens att man har honom därbak, förutsatt då som sagt att han får åka helt utan mellanvägg i 2 hästarssläp, alternativt 1,5 hästars släp.

Jag tog hjälp med lastningen och bakåttänket av proffs tidigt. (För ca 15 år sedan min häst är 18 nu) Hästen lärde sig supersnabbt och jag med - ofta är det ju en själv som stressar och det man ffa tenderar göra är ju att man inte låter hästen stå kvar i trailern helt förutsättningslöst utan man har brått att öppna upp osv .

Jag skickar på min häst (kan krångla några minuter men går sen på och jag fixar det själv.) Lägger på bakbommen, upp med luckan, går fram och sätter fast. Sist går jag bak igen och stänger överluckan/drar ner gardinen. När vi tränade i början satte vi på bakbommen och tränade med att den var stängd länge men lämmen öppen.

Alltid hö i trailern för trevnad har jag efter råd från proffset.

Ut så kopplar jag loss hästen, lägger ett långt, tyngre grimskaft över halsen på hästen, går bak och öppnar övre luckan/gardinen. Kollar att hästen är lugn, öppnar lämmen. Väntar och ser att hästen är lugn och inte trycker osv. Öppnar bommen.

Endera räcker det att säga ”back” eller så rycker jag lite i svansen på pålle och säger back. Hästen backar sakta ut och stannar halvvägs ute på lämmen så jag kan ta linan.

Jag hade absolut i ditt fall velat öva bort beteendet att den vänder sig på eget bevåg i trailern, och att den blir lugn och trygg med att man öppnar och stänger bakom den.
Som sagt - det går absolut - ge inte upp utan lägg tiden på att träna :)
 
Senast ändrad:
De flesta transporter kräver mellanvägg för att ha frambom.

Hur menar du då ? Jag vet inga transporter där man inte kan plocka ur mellanväggen utan att ha en intakt Hellbom kvar därframme ? 😳

Däremot bakbom behöver man ju i regel alltid skaffa en sådan enkom, om man ska köra utan mellanvägg , såvida man inte har något av de dyrare släpen som har anpassningsbara bakbommar som standard att iallafall länga till 3/4 längd för vikt mellanvägg om hästarna funkar att åka med väggen bara breddad diagonalt .
 
Hur menar du då ? Jag vet inga transporter där man inte kan plocka ur mellanväggen utan att ha en intakt Hellbom kvar därframme ? 😳
Det finns en rad olika vagnar med delad frambom och ingen mittstolpe där alltså bommarna fäster i mellanväggen. Då måste man skaffa en helbom extra. Likaså om man måste köra helbrett i vagnar där mittsolpen sitter placerad en bit bak (delad mellanvägg) som ex Ifor.
 
Det finns en rad olika vagnar med delad frambom och ingen mittstolpe där alltså bommarna fäster i mellanväggen. Då måste man skaffa en helbom extra. Likaså om man måste köra helbrett i vagnar där mittsolpen sitter placerad en bit bak (delad mellanvägg) som ex Ifor.
Fast vagnar med mittstople är inte standard och utifrån det så erfar jag inte att det är standard att inte frambommen är Helbom, därav reflektionen.
 
Min får absolut ej lära sig att vända i släpet, det kan bli livsfarligt om hästen skulle komma lös medans man kör.
Jag öppnar lucka och ramp, går in och lossar på hästen, går bak och tar bort bommen- ber honom att backa.
 
Fast vagnar med mittstople är inte standard och utifrån det så erfar jag inte att det är standard att inte frambommen är Helbom, därav reflektionen.
Det blev lite många negationer där för att jag kunde hänga med ordentligt men hoppas jag förstått rätt annars ber jag om ursäkt. :)
Det jag menade är att det finns många vagnar med delad frambom (alltså inte helbom). Där man inte kan ta bort mellanväggen eftersom bommarna fäster i mellanväggen. Har sett det på Böckmann, Christ, nyare värmlandsvagnar och nån mer. Vagnar där man kan ha olika höjder på frambommen har ju (såklart) inte helbom fram och då är bommarna beroende av mellanväggen för att sitta kvar.

Det var jag som drog in mittstolpe eftersom delade bommar i vagnar med sådan är oberoende ev mellanväggen. Det blev nog lite rörigt när jag försökte beskriva flera saker på samma gång. :D

Så min reflektion var att det är ganska vanligt på nyare vagnar.
 
Senast ändrad:
Hur menar du då ? Jag vet inga transporter där man inte kan plocka ur mellanväggen utan att ha en intakt Hellbom kvar därframme ? 😳

Däremot bakbom behöver man ju i regel alltid skaffa en sådan enkom, om man ska köra utan mellanvägg , såvida man inte har något av de dyrare släpen som har anpassningsbara bakbommar som standard att iallafall länga till 3/4 längd för vikt mellanvägg om hästarna funkar att åka med väggen bara breddad diagonalt .

Jo ett flertal fabrikat har bommar som fäster i mellanväggen. Utan mellanvägg inget fäste. Oftast de som inte har en stolpe från golv till tak. Sånt man upptäcker när sto plus föl ska köras.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Mitt VV från -06 fäster frambommarna i mellanväggen. Utan mellanvägg=inga bommar fram. Men går väl att köpa en helbom att sätta dit antar jag.
 
Det blev lite många negationer där för att jag kunde hänga med ordentligt men hoppas jag förstått rätt annars ber jag om ursäkt. :)
Det jag menade är att det finns många vagnar med delad frambom (alltså inte helbom). Där man inte kan ta bort mellanväggen eftersom bommarna fäster i mellanväggen. Har sett det på Böckmann, Christ, nyare värmlandsvagnar och nån mer. Vagnar där man kan ha olika höjder på frambommen har ju (såklart) inte helbom fram och då är bommarna beroende av mellanväggen för att sitta kvar.

Det var jag som drog in mittstolpe eftersom delade bommar i vagnar med sådan är oberoende ev mellanväggen. Det blev nog lite rörigt när jag försökte beskriva flera saker på samma gång. :D

Så min reflektion var att det är ganska vanligt på nyare vagnar.

Jag förstår 😄👍

Min reflektion är utifrån sammanhanget att man säkerligen blir lite färgad av just sin egen situation eftersom man väljer släp efter behov osv .
Utifrån att min egen häst jag haft länge nu är bredåkare så har jag ju enbart haft släp som passar och lämpar sig för mig utifrån det . Många Christ, Henra, Ifor, Cheval tex beroende på modell och årgång har ju inte frambom som inte är solid utan mellanvägg utan frambommen är helgående och kan höjas/sänkas och mellanvägg fästs i den bommen.

Jag förstår vad du menar 😄👍
 
Senast ändrad:
Mitt VV från -06 fäster frambommarna i mellanväggen. Utan mellanvägg=inga bommar fram. Men går väl att köpa en helbom att sätta dit antar jag.

På de gamla VV så ja det går att köpa till !
Däremot så både bak och frambommar på gamla VV är ju galet dåligt hållbara och tunna ... De nyare VV har ju gjort en hel del förbättringar med tiden däremot . Numera är ju moderna VV en helt annan, influerad av andra märken de affilierat sig med.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 960
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 903
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 078
Senast: Cambrie
·
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 405
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp