Bukefalos 28 år!

Lastbilschaufförer

Sv: Lastbilschaufförer

Igentligen är det inte dyrare med gubbetur, bara bytet kan göras på bra sätt.

Tiden för att köra fram eller tillbaks, antingen till hemmet eller till där bilen är stationerad är arbetstid, värt att tänka på. Ska även det knappas in i färdskrivaren.

Om det som går som övrigt arbete eller körtid vet jag inte, är inte påläst om det.

Ptr

Arbetstid blir det enbart om bilen befinner sig på annan ort än stationeringsorten (där den brukar stå parkerad vid ledighet och semester).

Tex om bilen alltid står parkerad på åkeriet när den inte är i arbete, räknas det inte som arbetstid när du kör från hemmet till åkeriet.

Om bilen däremot en dag står på/lämnas på verkstad (eller vilken som helst plats som inte är åkeriet) och du hämtar/lämnar bilen där, räknas den tid som det tar att köra mellan verkstaden och till/från åkeriet som arbetstid.

På samma sett räknas det som arbetstid från du lämnar hemmet om du akut måste överta körningen pga sjukdom etz på din annars schemalagde fritid.
 
Sv: Lastbilschaufförer

Jag minns att de nämnde något om det i skolan, men det fanns något undantag för det, minns bara inte hur det var.
Själv cyklar jag till och från jobbet alternativt får skjuts. :)
 
Sv: Lastbilschaufförer

H läget heter visst AH, och då går den igenom VARENDA växel, så det blir lite mer effektiv/snabbare, så därför jag tror det läget är bättre vid körning av tungt släp. Det går väl att byta växel genom att föra spaken mot sig eller bort från sig, men det stoppar inte bilen från att få för sig att den ska växla när den kommer upp i ett visst varvtal, sen spelar det ingen roll om det är backe eller plan mark, den ska växla ändå! :O.

Längst ut på spaken har du valet mellan A/M dvs automat eller manuellt läge. A är "ekonomi läget" där han hoppar växlar & AH går igenom hela registret. Inga problem att använda dig av AH när du kommer mot nån segare backe eller i korsningar och sen bara lägga om till A
 
Sv: Lastbilschaufförer

Längst ut på spaken har du valet mellan A/M dvs automat eller manuellt läge. A är "ekonomi läget" där han hoppar växlar & AH går igenom hela registret. Inga problem att använda dig av AH när du kommer mot nån segare backe eller i korsningar och sen bara lägga om till A

Jag vet detta nu, hittade den knappen häromdan. Vet inte hur jag kunnat missa den men ibland är man bra blind. :P

Fast jag har fått prova en I-shift och den är bättre än opticruisern, nu vill jag prova en allison också så jag kan bestämma mig vilken som är bäst för mig enligt dom. :)
 
Sv: Lastbilschaufförer

Allison skulle jag vilja prova med! Inte den billigaste lådan, men vore kul i alla fall.

De tongångar som jag hör är att helmanuell låda är fortfarande det som är mest ekonomiskt. Både driftekonomiskt och i inköp. Ekonomin hänger till största delen på föraren i vilket fall som helst. Fast sen beror det säkert på vilken typ av körning det är.

I shiften var inte jag jättesams med förutom när jag körde den som manuell, och stöttade med automat vid rondeller och annan bröte.

Ptr
 
Sv: Lastbilschaufförer

Det var lite synd att jag inte kunde följa med när skolan gjorde studiebesök i Södertälje på Scania fabriken. Men jag får nog chansen tids nog.

Jobbade du som chaffis just nu eller har gjort?
 
Sv: Lastbilschaufförer

Var ett par år sen nu. Men det blir nog rätt vad det är igen.

Har inte jobbat jättemycket,men av och till under fyra år.

Tycker inte om att ligga borta 5 veckor i stöten och ha andra som tvingas ta hand om mina hästar och katt.

Skulle vilja ha nån styrning i norra Skaraborg, så där lite sporadiskt när det behövs.

Ptr
 
Sv: Lastbilschaufförer

Ligga borta i 5 veckor i stöten? Vad är det för körningar? :O

Själv extraknäcker jag på ett åkeri och kör distribution och kommer hem varje dag. Fast ibland blir det långa dagar, men det är sånt man får ta.
 
Sv: Lastbilschaufförer

Jobbade i Skåne. Två varv i schemat. Vickade först åt den ena chauffören och sen den andre. Sen ska man ta sig med.

Med jobb varannan månad blev det 5 veckor borta och 3 hemma.

Ptr
 
Sv: Lastbilschaufförer

Oh sjutton där ser man, jag känner mig glad som kan åka hem varje dag, vet inte riktigt vad jag skulle tycka om att ligga ute. :/
Har ju ridningen och sambon att tänka på också.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 016
Småbarn Jag fick mitt första barn i november -18 och har varit mammaledig sedan dess. Jag och min man har hittills varit hemma hela denna tid...
2
Svar
23
· Visningar
4 300
Senast: ako
·
Skola & Jobb Ni verkar vara en hel del som har hyfsad koll på arbetsrätt här inne. Ska försöka fatta mig kort, men få med all viktig information. Jag...
Svar
14
· Visningar
1 414
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 286
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp