Bukefalos 28 år!

Lastbilskörkort (C)

AmyPond

Trådstartare
Jag är lite inne i en period att skaffa åt mig lite fler bra att ha körkortsbehörigheter. Jag har utökat B nu, ska ta A i höst, tanken är att ta BE någon gång nästa år men funderar också på att året efter det att ta någon variant av C-kort. Vilken sorts C-kort har ni? Vad använder ni det till för typ av ekipage/hur ofta? Känner ni att ni kunde tagit en "lägre" variant eller en högre? Vad jag förstår finns det fyra sorter av C. Jag vill kunna köra en bil som väger mer än 3500 och köra en normalstor hästlastbil. Ni som kört upp de senaste åren, vilken typ av manöverprov fick ni göra?
 
När jag körde upp för C var det inget manöverprov. Där var säkerhetskontroll och av instruktören vald tekniskfunktion som man skulle beskriva hur det fungerade. Jag fick tryckluftsbromsar och min kompis som som körde upp dagen efter fick färdskrivaren.
Manöverprov har man för CE och hur de ser beror på om man har släp eller trailer.
 
När jag körde upp för C var det inget manöverprov. Där var säkerhetskontroll och av instruktören vald tekniskfunktion som man skulle beskriva hur det fungerade. Jag fick tryckluftsbromsar och min kompis som som körde upp dagen efter fick färdskrivaren.
Manöverprov har man för CE och hur de ser beror på om man har släp eller trailer.

Okej! Jag blev lite osäker om det var något manöverprov på de lägre behörigheterna, men då vet jag :) Övningskörde du på trafikskola eller något annat sätt?
 
Vilken sorts C-kort har ni? Vad använder ni det till för typ av ekipage/hur ofta? Känner ni att ni kunde tagit en "lägre" variant eller en högre? Vad jag förstår finns det fyra sorter av C. Jag vill kunna köra en bil som väger mer än 3500 och köra en normalstor hästlastbil.
Jag har "vanligt" C, alltså obegränsat (A BE C DE). Numera använder jag inte de tunga behörigheterna så ofta, kör turnébuss eller OB-buss nån gång, eller hjälper nån kompis att flytta. Som privatperson utan yrkesmässigt behov av C skulle jag inte lagt de pengarna idag "bara för att", eftersom många av de fordon som kan vara aktuella för mig att köra på hobbybasis (stora husbilar, hus-/race-/hästbusskonverterade personbussar eller lastbilar, eller turnébussar) är registrerade som personbil klass 2 och således kan köras på B-kort taget före -96. Samtidigt kräver väldigt mycket av yrkesmässig trafik ett yrkeskompetensbevis utöver körkortet, vilket är kostsamt att skaffa.
En "normalstor" lastbilsregistrerad hästlastbil är som jag ser det antingen en 3,5-tonsbil som körs på B-kort eller en fullstor tung lastbil på 10-15 ton. Samtidigt börjar det dyka upp en del 7,5-tonsbilar som känns intressanta ur flera perspektiv.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 680
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 352
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 496
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 137
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp