Lastproblem: hur skulle ni göra?

Eliseeh

Trådstartare
Hur skulle ni gå tillväga med en häst som går in i trailern utan större problem men så fort någon går bakom henne, man nuddar henne någonstans på kroppen förutom huvudet eller man råkar slå i något så kastar hon sig ut väldigt fort?

Jag tänker inte berätta mer om hästen i fråga, utan vill bara veta hur just DU skulle ha gjort med en sådan häst!
 
Sv: Lastproblem: hur skulle ni göra?

Fortsätta be hästen gå in och stå kvar när hon självmant gått ut, ha någon som står bakom den tomma spiltan och pratar, vickar lite på bakbommen och att ni helt enkelt vänjer hästen vid att det är fullt ok att stå kvar även när det händer saker bakom. Låt den vända huvudet och kolla bakåt, sätt inte fast den utan ha bara longerlina eller ett långt grimmskaft. Sätt inte för bommen förens hästen står kvar även när det väsnas utanför.
Går hästen ut är det ok, ingen panik utan led bara in den igen. Träningen avslutas genom att du ber hästen gå ut.
 
Sv: Lastproblem: hur skulle ni göra?

Det finns en häst jag tänker på direkt när jag läser det här, ett fullblod, fuxsto.

Den var helt crazy med lastningen. En riktigt elak häst som visste exakt vad den skulle göra för att slippa. Vig som en katt och måttade både hugg och sparkar mot den människa som försökte få in henne i trailern.

Det gick jättebra att gå in men sedan att gå bakom eller röra vid henne fick henne att kasta sig ut. Man höll på några gånger tills hon tröttnade och började mata efter en.

Det var, tyvärr, fara för skada på människa så vi som försökte vågade inte fortsätta så hon fick ju ännu mer fäste då (vi provade visserligen bara ett par gånger).




Dock gjorde hon samma sak i början med att inte vilja gå in i spolspiltan. Där slutade det med att en riktigt tuff hovslagare tog "fighten" med henne och efter 15 minuters bråk så stod hästen i spolen. Och tro mig när jag säger det, det var ALDRIG problem igen att få henne att gå in där!


Därför tror jag att just den hästen ska man bara försöka få in i släpet och hinna stänga och sedan låta henne leva rövare där inne tills hon är okej med det.
Så skarp i huvudet som hon var/är



Det kanske är samma häst vi pratar om? ;)
 
Sv: Lastproblem: hur skulle ni göra?

Det är ren självbevarelsedrift o inget konstigt.
gör ingen affär av det sålänge hon går in....

Den kommer att sluta när den blir mer rutinerad o van.

Jag gillar iofs inte träningslastning/ traggel i all framtid.
Åk med hästen o rid den så kommer den inte att vara lika explosiv.

Jag menar ..man övar lastning för att kunna transportera den.
 
Sv: Lastproblem: hur skulle ni göra?

Jag skulle ta hjälp av ett välrenommerat proffs. Jag har varit i samma situation med min häst (en helt annan typ av häst än den som beskrivs) och fick rekommendation av en person här på Buke om en problemlösare. Efter en session med honom där han visade exakt hur jag skulle träna, och cirka en veckas träning på egen hand, kunde jag lasta min häst utan hjälp.

Vet inte när jag la så välspenderade pengar på något senast.
 
Sv: Lastproblem: hur skulle ni göra?

Jag skulle träna lastning, men undvika att vara försiktig. Istället skulle jag klappa på henne, röra vid henne, skramla med saker och ting, först litegrann, sedan gradvis mer och mer. Detta skulle jag göra både när hästen är utanför, på väg in och inne i transporten. Men självklart stegvis, lite i taget, öka på efter hand som hästen klarar av det. Målet är att hästen går in oavsett vad so händer och stannar kvar oavsett vad som händer runt omkring. Jag skulle låta det ta den tid det tar, men jag skulle inte sluta träna förrän hästen var fullkomligt lugn och trygg och klarade av att det skramlar, låter, rör sig runt omkring.
 
Sv: Lastproblem: hur skulle ni göra?

Det borde fler göra!

Det finns, som inom ridning, utbildningstrappa och system för lastning.
De flesta lastar på lotto. De har ingen som helst aning om hur man gör, varför och hur man bör börja/med vad man bör börja.
Det är inte så jäkla komplicerat eg.
Men iom att ingen tar lektioner i det här, fast man givetvis(!) ridtränar, så har många såna helsikes lastproblem.

Jag har själv varit där, lottolastning..
Så jag förstår att man kan vara så.

Men jag vill idag gärna få folk att förstå att det går att lära sig så mycket mer. Så man kan lasta säkert, lösa lastproblem hos hästar som man får med redan befästa problem etc.
Det är inte kul när man kommer ut på såna jobb där folk trott att hästen är svårlastad och alltid kommer vara det, inte går att träna bort eller man anlitas för att pytsa på hästar när folk akut ska åka någonstans. Det är inte kul för vare sig mig eller häst.
Så jag applåderar dig som tog hjälp!
Det behöver inte vara dyrt! Och man bör inte bli dumsnål med hästen.
Hade man haft så stora problem i ridningen hade man ju ringt ut tränare.
 
Sv: Lastproblem: hur skulle ni göra?

Jag håller med dig Tua!

(Bra att bli påmind också. Det blir lastträning med tränare för mig och trollet så snart som möjligt. :p)
 
Sv: Lastproblem: hur skulle ni göra?

Jag håller med er också, jag svarade bara på frågan: vad jag själv skulle göra ;)
 
Sv: Lastproblem: hur skulle ni göra?

D beror helt och hållet på hur hästen är, om den verkligen är skräckslagen/rädd eller liknande och får panik av att bli instängd så behöver man bara träna träna träna! Det kan ta år. Har dock haft en häst som inte fick panik, utan bara lärde sig kasta sig. Surrade henne i bommen, och hon försökte backa några gånger, kände att hon satt fast, och gav sig. Det går inte att göra med en häst som inte ger efter direkt, en som får panik. Men det får man ju känna sig för helt enkelt.
 
Sv: Lastproblem: hur skulle ni göra?

Jag hade en ponny som gjorde så, han gick på utan problem, men innan man hann stänga bakom så kastade han sig ut.

Vi använde oss av en sele gjord av longeringslinor, så det låg en ögla runt rumpan, knuten vid manken och så en ände fram genom varje ögla på sidan av grimman. Vi bråkade absolut inte med honom, men vi snurade ändarna runt frambomen och trampade på änden så att man fick mer kraft.. vi drog inte i honom, men varje gång han tog ett steg framåt så drog vi åt så att linan hela tiden var sträckt.. men vi tvingade honom aldrig att ta ett steg framåt utan väntade på att han gjorde det frivilligt.. det tog timmar första gångerna och ännu fler timmar innan han slutade försöka backa. Men till slut efter MYCKET tålamod så räckte det att vi tog på honom selen och han gick in och stannade.


Det är svårt att förklara i skrift.. men det hjälpte för oss och min ponny iallafall :) Och vi tog inga risker för varken oss eller ponnyn, utan lät det ta tid och hade tålamod, så att han frivilligt valde att gå framåt.. det enda vi gjorde var att hindra honom från att backa.
 
Sv: Lastproblem: hur skulle ni göra?

Jag hade lasttränat, en hel dag om så skulle behövas med minst en medhjälpare. Jag hade plockat fram en hink med morötter och äpplen och lockat hästen/belönat när den gjorde rätt. Lite beroende på hästen hade jag använt linor. Linor kan vara livsfarliga om hästen får panik och börjar trassla in sig dem, samtidigt är det ett bra hjälpmedel att förhindra att hästen rusa baklänges. Man får helt enkelt testa sig fram lite beroende på hästen reagerar och vara beredd på att släppa linan snabbt om det håller på att sluta illa. Om hästen hade börjat rusa iväg så jag hängde som en vante efter den hade jag satt på en hingstkedja.

Sedan hade jag tragglat och tragglat. Aldrig brusat upp och blivit arg men varit envis som en åsna och varit noga med grunderna. Hästen får stanna och titta på transporten men inte backa och dra iväg. Väl inne i transporten hade jag snabbt som öga slängt på bommen och stängt luckan. Sedan hade jag låtit hästen äta massor med godis i form av äpplan och morötter i en foderkrubba inne transporten.

Sedan hade jag upprepat träningen ett par gånger. Kört väldigt försiktigt och åkt iväg med hästen till något kul ställe så den får en positiv upplevelse av hela resan.
 
Sv: Lastproblem: hur skulle ni göra?

Utöver dina råd gjorde jag en gång så att jag körde kompisen samtidigt i olika släp till samma ställe O´boy om de blev glada över att träffas:banana
 
Sv: Lastproblem: hur skulle ni göra?

Utöver dina råd gjorde jag en gång så att jag körde kompisen samtidigt i olika släp till samma ställe O´boy om de blev glada över att träffas:banana

Haha ja det var ett bra tips!

Mina gillar att åka på träning så de tycker det är kul att åka transport. En gång när jag skadat fingret och det inte blivit träning på två veckor gnäggade min ena häst när jag körde fram transporten.
 
Sv: Lastproblem: hur skulle ni göra?

Steg 1
Jag hade gått in med hästen och när hästen står lugnt skulle jag börja röra transporten så att det började låta lite skaka lite på bommen, knacka i väggarna osv. När hästen står obrydd klapp, beröm och backa ut.

Steg 2
Allt efter att hästen accepterar att det låter lite så börjar jag låta mer, slå i väggarna skaka på det som skakas kan, rassla och låta så mycket det bara går.
Först när hästen accepterar det ber jag någon om hjälp som kan låta utifrån och röra sig bakom hästen. Då börjar vi om lugnt och försiktigt med små ljud och ökar succesivt.

Steg 3
Hästen står lugnt i transporten när det väsnas ordentligt runt om den. Då får medhjälparen börja röra sig bakom hästen. Till en början på säkerhets avstånd, stå bredvid rampen och lägga handen på rumpan och klappa lite. Därefter gå upp på rampen på den sidan hästen inte står, in i transporten och ut fram och tillbaka tills hästen är obrydd.

Steg 4
Stäng bommen.

Steg 5
Är hästen nervös när rampen ska stängas så tränar vi på det också. Är hästen väldigt nervös och nästan får panik så får bommen vara öppen. Hästen ska ALDRIG känna sig fast.
Nu behöver vi två medhjälpare som står på varsin sida om luckan. Om bommen inte är stängd är det extremt viktig att ingen står bakom luckan utan att man står på sidan in hästen slänger sig bakåt.
Sen lyfter vi luckan lite och släpper, lyfter lite och släpper. Allt för att hästen ska vänja sig vid ljudet och av att det händer något bakom. Till en början kanske man bara lyfter ett par dm men aldrig mer än halvvägs upp om hästen skulle slänga sig bakåt. Vi viftar på ganska bra med luckan här.

Steg 6
Hästen accepterar att luckan rör sig nu stänger vi bommen. Fortsätter lika med luckan och nu stänger vi helt när vi känner oss nöjda. Hästen brukar också stå lugnt då och veta att det inte är någon fara :)

Viktigt är att låta hästen backa ut när den gör rätt. Står den helt avslappnat så beröm och backa ut. Låt det ta den tiden det tar! på en del hästar räcker det med några få träningstillfällen och på andra behövs veckor.
 
Sv: Lastproblem: hur skulle ni göra?

Det borde fler göra!

Det finns, som inom ridning, utbildningstrappa och system för lastning.
De flesta lastar på lotto. De har ingen som helst aning om hur man gör, varför och hur man bör börja/med vad man bör börja.
Det är inte så jäkla komplicerat eg.
Men iom att ingen tar lektioner i det här, fast man givetvis(!) ridtränar, så har många såna helsikes lastproblem.

Jag har själv varit där, lottolastning..
Så jag förstår att man kan vara så.

Men jag vill idag gärna få folk att förstå att det går att lära sig så mycket mer. Så man kan lasta säkert, lösa lastproblem hos hästar som man får med redan befästa problem etc.
Det är inte kul när man kommer ut på såna jobb där folk trott att hästen är svårlastad och alltid kommer vara det, inte går att träna bort eller man anlitas för att pytsa på hästar när folk akut ska åka någonstans. Det är inte kul för vare sig mig eller häst.
Så jag applåderar dig som tog hjälp!
Det behöver inte vara dyrt! Och man bör inte bli dumsnål med hästen.
Hade man haft så stora problem i ridningen hade man ju ringt ut tränare.

Den här tränargrejen undrar jag lite över för om man inte själv har kunskap nog att klara av att lasta hästen hur skall man då kunna avgöra om tränaren är bra? En del är säkert det men andra är rena katastrofen vad jag sett. Tex. en "problemlösare" jag känner till är väldigt duktig på att marknadsföra sig själv men knappast någon jag skulle vilja anförtro en häst till när jag sett hur han bär sig åt.
 
Sv: Lastproblem: hur skulle ni göra?

Det där är svårt. Det är precis samma sak som när en grön ryttare ska hitta tränare eller man ska hitta hovslagare eller vet etc.

Det finns en hel del som är intresserade av att marknadsföra sig stort, mycket och ofta. De gillar medierna.
Jag skulle kolla bland de som får en massa jobb, år efter år efter år... Som inte reklamat sig, inte gjort en massa intervjuer så fort de får chansen, inte släppt alla böcker de bara kan pressa ur sig etc..

Det finns en del gediget kunniga problemlösare som lever just för att problemlösa, inte synas. Såna får jobb "by word of mouth", rekommendationer.
Man ser att de levererat, gett resultat och använder dem därefter själv.
De brukar sällan vara emot att folk gratis tittar också.

Som lite insatt så vet man vem proffsen använder sig av och rent av vem problemlösarna måste ta hjälp av då det skiter sig för dem.
Men det vet så klart inte gemene man.
 
Sv: Lastproblem: hur skulle ni göra?

Jag skulle först checka av om hon är sådan även i andra sammanhang eller är det bara vid lastning som hon reagerar på att någon håller på runt hennes bakdel? Om ni är i en trång passage i stallet/Paddocken och man "skickar" före henne är hon lika rädd om baken? Tex har vi en trång gång i stallet ut till gödselstan,vi har en sån och min häst brukar gå in där av "misstag" ibland. Jag skulle "lasta" henne där och prova om hon reagerar lika mycket på att man håller på med henne. gör hon det så skulle jag börja utanför och beröra och skramla bakom henne. när hon känner sig trygg med det så skulle jag be henne gå ett steg in i den trånga passagen och göra så igen, prata mycket och förbereda hela tiden på att man kommer.

Först när hästen är trygg i den hanteringen skulle jag börja träna med transporten och där skulle jag göra som "tobbe" Dvs lasta, stanna innan hästen kommer helt in obs stanna på ditt kommando, ha en medhjälpare som klappar och skramlar bakom när hästen står stilla, gärna godis/mat. Få hästen att stå stilla, och bara backa på kommando. backa hellre än att gå hela vägen in.
 
Senast ändrad:
Sv: Lastproblem: hur skulle ni göra?

Om jag kände hästen väl hade jag försökt föra in transporten i hästens vardag. Utfodring vid transporten, rykt vid transporten, visitering vid transporten, täckesbyten vid transporten osv. Jag hade het enkelt avdramatiserat den i kombination med fysisk beröring. Därefter hade jag långsamt överfört det till lastning.
Första gången hade jag haft hästen i grimma/grimskaft och även varit utrustad med en ryktborste. Jag skulle leda fram hästen till rampen och börja rykta. Där efter (när hästen känns avspänd) bett hästen kliva upp med ena benet på rampen sedan fortsätta rykta. Därefter be om att få upp båda frambenen på rampen osv. Helt enkelt "rykta" in hästen i transporten steg för steg. Att ryktas hör till hästens vardag, inget konstigt med det. Jag tror det kan bidra till att avdramatisera hela operationen snarare än om man enbart stått och "klappat/berömt" hästen in i transporten. Det skulle bli en mer ovanlig och konstruerad situation som kanske lättare skulle få hästen misstänksam.

Vi provade en ganska extrem form av invänjning också, nämligen att helt sonika ställa in transporten i hagen. Vi hade en häst som inte satte hovarna ens i närheten av rampen. Han fick ha transporten i sin hage, han fick även vissa fodringar på transportens ramp (under uppsyn, transporten var annars helt stängd). Detta kombinerade vi med lite lastningsövningar snarlika de jag ovan beskrev. Det tog några månader sen slutade med att hästen tog lastningen nästan som en lek. Det har helt plötsligt hel-lattjo att gå in och ur en transport! :banana:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
505
Senast: tessan.g
·
Hemmet Är det någon som gjort detta? Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga då inga jag känner är intresserade och jag just nu inte håller...
Svar
2
· Visningar
308
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 941
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
829
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp