Lasyr på boxinredning

Bukefalos 30 år!

Madde89

Trådstartare
Nybyggda boxar, spontat granvirke.
Är ute efter en ljusbrun/träfärgad nyans. 🎨

Tänker en lasyr men ska man tänka på något särskilt?
Oljelasyr eller rentutav träolja?
Behövs det grundoljas för att hålla fukt och mögel borta?
Jag har läst något om att lasyren är svår att förbättra senare men samtidigt verkar ju alla lasera sina boxar och inte måla.
🤔
Vad har ni för tips och erfarenheter?

Jag har nya boxar i ek/furu som jag har gått i funderingen att betsa för att få lite mörkare/djupare färg på.
Här har jag test-betsat insidan av en boxdörr med Herdins Oljebets ”mörk ek”.

Bifogade filer

• IMG_0386.webp
    IMG_0386.webp
    165,2 KB · Visningar: 1 447
Har kollat på roslagsmahogny och den är riktigt fin, osäker på om den blir mörkare än jag vill ha bara. Men verkar ju super för den står ju emot fukt och mögel bra 😃
Ni tycker inte den luktar för mycket tjära?
Någon som har bild på opigmenterad roslagsmahogny?

@Evergreen så fint det blev med den betsningen 😃
Ska man ha lasyr eller bets 🤔🙈

Detta är opigmenterad roslagsmahogny på furu (1/3 tjära, 1/3 rå linolja, 1/3 balsamterpentin). Luktar inget när det väl torkat in tycker jag.
IMG_2793.webp

Har kollat på roslagsmahogny och den är riktigt fin, osäker på om den blir mörkare än jag vill ha bara. Men verkar ju super för den står ju emot fukt och mögel bra 😃

Såhär såg våra uteboxar (granplank) ut efter andra lagret med opigmenterad roslagsmahogny, något ljusare när det torkat ordentligt (tar lång tid!). Luktar som sjutton när man håller på, men lukten försvinner med tiden.

Bifogade filer

• IMG_1089.webp
    IMG_1089.webp
    120,4 KB · Visningar: 3 995
Är det varmt när man målar tycker jag lukten försvinner snabbt och att det torkar bra :)
Det var 30 grader och stekande sol när vi målade (svettigt värre) så tog väl 2-3 dagar innan det var yttorrt ☺️ första lagret som sögs in mer i träet torkade snabbare. Torktiden stod som ”Från några dagar till flera veckor” 😅

Så snyggt @Ainon 😍
Så fin färg!

Blir bara så fundersam, för läser på många ställen att mahognyn lätt drar åt sig svartmögel, genom linoljan 🤔
Har ett kallstall som då lätt blir fuktigt.
Hur resonerar ni kring detta? 🤔

Har stallet god ventilation borde det inte vara något problem.

För mig är termen "kallstall" tyvärr ofta synonymt med ett gammalt stall med dålig ventilation. Stall ska inte vara fuktiga, oavsett om de är uppvärmda (ovanligt iaf i mina trakter) eller inte.

(Idag pratar man inte om stall på det sättet, utan antingen är de klimatreglerade eller väderskyddande).

Helt klart bets tycker jag.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur