Låt oss prata om Myndighetsutövning

Driften ja. Utförarsidan är en sak och knappast det problematiska just här. Och det du skriver om behov och beslut är ju precis så det går till idag. Om vi avskaffar regionerna, vem ska bedriva det arbete som Regionplanekontor och Trafikförvaltningar gör idag? Staten? Så att min väg för att få till tätare trafik på "min" busslinje blir att rösta på rätt riksdagsparti? Det känns spontant som på tok för långa avstånd mellan beslut och verklighet.
Jag tänker att de tjänstemannamässiga funktionerna skall finnas kvar men med ett övergripande, styrande politiskt ansvar centralt.
Tjänstemännen i Regionerna gör ett jättebra jobb, men det är onödigt att det görs exakt samma jobb på 21 platser. Så vissa saker borde skötas centralt, som t.ex. webbverktyg.
Alla kan faktiskt använda samma verktyg och layout precis som på 1177.

När man slår ihop företag så söker man efter samverkansvinster, man tar inte bort produktionen. Litet så tycker jag att det skall skötas.
 
Så att min väg för att få till tätare trafik på "min" busslinje blir att rösta på rätt riksdagsparti? Det känns spontant som på tok för långa avstånd mellan beslut och verklighet.
Men jag tycker att det är just så det skall skötas.
Kollektivtrafik skall vara rättvis i hela landet och inte ha lokala skillnader.
Kommunerna får motivera varför kollektivtrafiken behövs så där är platsen att påverka lokalt.

Som det är nu så blir det för plottrigt.
Staten bestämmer över järnvägen som kompletteras med busstrafik.
De behövs ett helhetsgrepp över behoven.
Jämför 4 spår till Uppsala där Staten har kontrollen över oerhört många människors transportbehov.
https://www.trafikverket.se/vara-projekt/projekt-i-uppsala-lan/fyra-spar-uppsala/
 
Jag har inte påstått mig ha någon djupare kunskap i hur vård ska planeras eller bedrivas. Jag har heller inte någon direkt åsikt om vem som ska ansvara för den. Jag har argumenterat för att kollektivtrafik ska bedrivas på regional nivå, emot att regioner ska avskaffas och emot att regionpolitiker i allmänheter är folk som inte gör någonting för sina alldeles för höga arvoden.
Okej.
Det har oavsett varit både intressanta och tänkvärda inlägg som jag uppskattar.
 
Ja, jag tänker att vi har en inte obetydlig andel av väljarkåren som redan nu upplver att besluten tas långt bort och över huvudet på dom, jag tror vi i längden gör demokratin en otjänst genom att spä på den känslan.
Men samtidigt så vet ju knappt hur en Region fungerar politiskt.
Det blir ju svårt att ta ställning då.
Och vill vi verkligen att vård och kollektivtrafik skall vara olika i olika delar av landet?

Jag ser kollektivtrafik som en central fråga för miljöarbete och tillgänglighet för alla, även de som inte kan ha körkort och köra bil.
Med Regioner så blir det olika lätt att leva i olika län för t.ex. en person med epilepsi som inte får köra bil.
Det blir då uppdelat i "Bil-län" och "Buss-län" vilket jag tycker är olyckligt.
 
Eller mer känt?
Det händer inte mycket där inte.
Regionråden verkar ha oändligt med tid till egna aktiviteter av typen segelbåtar och så.
De sliter verkligen inte ut sig.
Särskilt inte oppositionsråden som inget ansvar har.

Lika mycket betalt som en Riksdagsledamot till en bråkdel av arbetsinsatsen.
Jag är verkligen inte imponerad.
Har du spanat på dem dygnet runt under fler veckor så du vet? Många regionråd i många regioner? Eller är det rykteskarusellen? Jag säger inte att du har fel, men ibland blir det många hönor av en fjäder. Någon jobbar en helg och njuter av en dag i båten en vardag och det blir det en sanning att personen inte sköter sitt jobb eller här inte har något att göra. Och sen extrapolerar du till att det gäller alla landstingsråd fast sanningen är att du egentligen inte vet.
 
Inte bara jag.
Vi har varit flera.
Och tiden rör sig om flera år.
Så ni är flera som spanat på landstingsråd över hela landet dygnet runt och delar erfarenheter? Du får ursäkta men det låter osunt.

Eller är det mest en massa rykten som handlar om enstaka händelser med enstaka landstingsråd som blivit till en sanning om alla? Som "han gorde si" och "hon gjorde så", folk letar efter fel och sen blir det en sanning oavsett om det stämmer eller inte?
 
Så ni är flera som spanat på landstingsråd över hela landet dygnet runt och delar erfarenheter? Du får ursäkta men det låter osunt.
Det bottnar i missnöje med arbetsinsatsen från partiets sida.
Vederbörande är inte längre i politiken.
Samtidigt så blev ju bilden av arbetet inom Regionen mycket tydligare än innan.
 
Men jag tycker att det är just så det skall skötas.
Kollektivtrafik skall vara rättvis i hela landet och inte ha lokala skillnader.
Kommunerna får motivera varför kollektivtrafiken behövs så där är platsen att påverka lokalt.

Som det är nu så blir det för plottrigt.
Staten bestämmer över järnvägen som kompletteras med busstrafik.
De behövs ett helhetsgrepp över behoven.
Jämför 4 spår till Uppsala där Staten har kontrollen över oerhört många människors transportbehov.
https://www.trafikverket.se/vara-projekt/projekt-i-uppsala-lan/fyra-spar-uppsala/

Ska kollektivtrafik se likadan ut över hela landet och inte ha lokala skillnader? Samma utbut i Sthlm och Gbg som i Västerbottens inland för rättvisans skull? Är det rimligt?

Är du insatt i hur det går till för kommuner idag att få till förändringar i kollektivtrafiken när regionen är huvudman? Varför anser du att det skulle bli enklare och mer kostnadseffektivt mot staten?

Det du beskriver om att kommuner ska motivera behov av kollektivtrafik för staten låter ungefär som när kommunerna försöker få Trafikverket att göra insatser på det statliga vägnätet. Varför skulle vi vilja hamna där med kollektivtrafiken?
 
Ska kollektivtrafik se likadan ut över hela landet och inte ha lokala skillnader? Samma utbut i Sthlm och Gbg som i Västerbottens inland för rättvisans skull? Är det rimligt?
Ja det tycker jag.
Man får räkna på oberoende variabler som antal passagerare per körd km.
 
Jag tänker att de tjänstemannamässiga funktionerna skall finnas kvar men med ett övergripande, styrande politiskt ansvar centralt.
Tjänstemännen i Regionerna gör ett jättebra jobb, men det är onödigt att det görs exakt samma jobb på 21 platser. Så vissa saker borde skötas centralt, som t.ex. webbverktyg.
Alla kan faktiskt använda samma verktyg och layout precis som på 1177.

När man slår ihop företag så söker man efter samverkansvinster, man tar inte bort produktionen. Litet så tycker jag att det skall skötas.

Men tror du på riktigt att en regionplan och en kollektivtrafikplanering bara kan dupliceras 21 gånger och appliceras på respektive region? Det är ju ungefär som att argumentera för att det är onödigt att varje kommun gör exakt samma jobb och tar fram varsin översiktsplan, när staten lika gärna kan sköta det centralt.

Vad gäller centrala webbverktyg så låter det som att du inte har särskilt god uppfattning om hur det fungerar idag.
 
Är du insatt i hur det går till för kommuner idag att få till förändringar i kollektivtrafiken när regionen är huvudman? Varför anser du att det skulle bli enklare och mer kostnadseffektivt mot staten?
Ja det är jag.
Och där så anser jag att Kommunerna skulle få ett större inflytande.
Kommunerna driver redan i dag kollektivtrafik tillsammans med Regionerna och skulle kunna ta ett större ansvar med ökat inflytande.
 
Det du beskriver om att kommuner ska motivera behov av kollektivtrafik för staten låter ungefär som när kommunerna försöker få Trafikverket att göra insatser på det statliga vägnätet. Varför skulle vi vilja hamna där med kollektivtrafiken?
Därför att om staten fick det totala ansvaret så skulle det inte vara möjligt att skyffla över ansvaret på regionerna.
Kostnaderna för busstrafiken och tågtrafiken skulle då jämföras.
Vägnätet skulle lättare kunna anpassas till busstrafiken så att fler fick bättre tillgång.

Det är lättare att spara när någon annan får ta kostnaderna för bristerna.
 
Ja det är jag.
Och där så anser jag att Kommunerna skulle få ett större inflytande.
Kommunerna driver redan i dag kollektivtrafik tillsammans med Regionerna och skulle kunna ta ett större ansvar med ökat inflytande.

Kan du beskriva vad i de processerna du anser att kommunerna ska få större inflytande i jämfört med idag?

Kan du ge exempel på en region och kommuner där lokaltrafiken passerar genom flertalet kommuner på stora delar av de enskilda rutterna där kommunerna delar ansvaret på ett väl fungerande sätt?
 
Och det skulle vara en oberoende variabel menar du?
Ja självklart.
Att köra runt med tomma bussar är inte rimligt någonstans.
Att göra av med 4-5 litet diesel per mil utan nytta är totalt miljövidrigt och slöseri med skattepengar.

Vilka variabler vill du ha att bestämma trafiken?
 
Därför att om staten fick det totala ansvaret så skulle det inte vara möjligt att skyffla över ansvaret på regionerna.
Kostnaderna för busstrafiken och tågtrafiken skulle då jämföras.
Vägnätet skulle lättare kunna anpassas till busstrafiken så att fler fick bättre tillgång.

Det är lättare att spara när någon annan får ta kostnaderna för bristerna.

På vilket sätt skulle vägnätet lättare kunna anpassas för kollektivtrafik om huvudmannen för kollektivtrafiken var statlig?
 
Kan du beskriva vad i de processerna du anser att kommunerna ska få större inflytande i jämfört med idag?
Jag anser att Kommunerna skall ha en större budget för att beställa kollektivtrafik utifrån behov som kommunen definierar.
T.ex. så skulle trafik med en buss med lågt golv i många fall kunna ersätta dyr färdtjänst.
 
Ja självklart.
Att köra runt med tomma bussar är inte rimligt någonstans.
Att göra av med 4-5 litet diesel per mil utan nytta är totalt miljövidrigt och slöseri med skattepengar.

Vilka variabler vill du ha att bestämma trafiken?

Om du på riktigt tror att antalet passagerare per körda kilometrar är en oberoende variabel att användas som förutsättning i planering av uppbyggnad av kollektivtrafiknätet så kan vi lika gärna lägga ner diskussionen. Vi kommer aldrig komma någon vart.
 
Kan du ge exempel på en region och kommuner där lokaltrafiken passerar genom flertalet kommuner på stora delar av de enskilda rutterna där kommunerna delar ansvaret på ett väl fungerande sätt?
Nej jag tycker mest att de fungerar dåligt.

Men ett tämligen väl fungerande exempel är nattbussen mellan Stockholm och Uppsala.
Den körs av SL. Alltså Stockholms Lokaltrafik.
Och passerar många kommuner.

Ett dåligt exempel är svårigheten att ta sig från Knivsta till Märsta även om dessa orter ligger helt nära men på olika sidor om länsgränsen.
 

Liknande trådar

  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 155
Senast: Bubbla
·
Kropp & Själ Jag är ofta arg. För att jag inte orkar. Vad gör man? Lägger sig ner och skiter i precis allting? Blir det bättre då? Jag tvivlar. Då...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
5 959
Senast: Wille
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 232
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp