Låt oss prata om Myndighetsutövning

Driften ja. Utförarsidan är en sak och knappast det problematiska just här. Och det du skriver om behov och beslut är ju precis så det går till idag. Om vi avskaffar regionerna, vem ska bedriva det arbete som Regionplanekontor och Trafikförvaltningar gör idag? Staten? Så att min väg för att få till tätare trafik på "min" busslinje blir att rösta på rätt riksdagsparti? Det känns spontant som på tok för långa avstånd mellan beslut och verklighet.
Jag måste säga att jag blev överraskad över hur mycket regionerna gör. Jag har jobbat kommunal i 13 år och inte förrän under pandemin förstod jag hur mycket regionerna gör. I min värld trodde jag de höll bara på med vård och kollektivtrafik typ.
 
Om du på riktigt tror att antalet passagerare per körda kilometrar är en oberoende variabel att användas som förutsättning i planering av uppbyggnad av kollektivtrafiknätet så kan vi lika gärna lägga ner diskussionen. Vi kommer aldrig komma någon vart.
Varför då?
Vissa linjer har stor beläggning och andra liten.
Kostnaden räknas i körda km och intäkterna i antal passagerare.
Det är så som entreprenören får betalt.

Linjer läggs ner p.g.a. för få passagerare i förhållande till körda km.

Hur tycker du att det skall bedömas?
 
Jag anser att Kommunerna skall ha en större budget för att beställa kollektivtrafik utifrån behov som kommunen definierar.
T.ex. så skulle trafik med en buss med lågt golv i många fall kunna ersätta dyr färdtjänst.

Och om Region Stockholms 26 kommuner (eller annan region där mycket stor del av trafiken är interkommunal) lägger fundamentalt olika budgetnivårer för finansiering av kollektivtrafik, vad händer då? Speciellt när kollektivtrafikutbudet enligt dig ska vara samma oberoende av plats utifrån passagerare per kilometer.
 
På vilket sätt skulle vägnätet lättare kunna anpassas för kollektivtrafik om huvudmannen för kollektivtrafiken var statlig?
Bättre prioritering på vägar där busstrafik förekommer.
Det kostar oerhört mycket med de skador och slitage som blir på bussarna p.g.a. dåligt vägunderhåll.
Men de kostnaderna får ju regionerna ta så staten kan spara i sin budget.

Det vore bättre att räkna på de totala kostnaden.
Bussen går sönder (typ halkar i diket p.g.a. dålig halkbekämpning) vs att halkbekämpa just bussarnas vägar först.
 
Nej jag tycker mest att de fungerar dåligt.

Men ett tämligen väl fungerande exempel är nattbussen mellan Stockholm och Uppsala.
Den körs av SL. Alltså Stockholms Lokaltrafik.
Och passerar många kommuner.

Ett dåligt exempel är svårigheten att ta sig från Knivsta till Märsta även om dessa orter ligger helt nära men på olika sidor om länsgränsen.

Vad menar du?

SL står för Storstockholms lokaltrafik. SL är ett bolag ägt av Region Stockholm. I praktiken är SL i princip ett varumärke för kollektivtrafiken. Det är Trafikförvaltningen på Region Stockholm som ansvarar för planeringen och driften är på entreprenad på uppdrag av TF.
 
Och om Region Stockholms 26 kommuner (eller annan region där mycket stor del av trafiken är interkommunal) lägger fundamentalt olika budgetnivårer för finansiering av kollektivtrafik, vad händer då? Speciellt när kollektivtrafikutbudet enligt dig ska vara samma oberoende av plats utifrån passagerare per kilometer.
Då så får den kommunen nöja sig med basutbudet som staten står för.
Rättvisan skall ligga i att staten kan sätta en miniminivå.

Inom kommunen är medborgarna mer medvetna om beslutsvägarna så där kan extra trafik ordnas efter hur opinionen vill.
Det är lättare att förstå sambandet kostnad kontra service på den nivån.
Vissa rättigheter är reglerade i lag, t.ex. skolskjuts.
 
Vad menar du?

SL står för Storstockholms lokaltrafik. SL är ett bolag ägt av Region Stockholm. I praktiken är SL i princip ett varumärke för kollektivtrafiken. Det är Trafikförvaltningen på Region Stockholm som ansvarar för planeringen och driften är på entreprenad på uppdrag av TF.
De har avtal med UL (Upplands Lokaltrafik) om vissa linjer.
T.ex. nattbussen Stockholm Uppsala, buss Knivsta - Sigtuna eller Arlanda - Bålsta.
 
Det bottnar i missnöje med arbetsinsatsen från partiets sida.
Vederbörande är inte längre i politiken.
Samtidigt så blev ju bilden av arbetet inom Regionen mycket tydligare än innan.
Partiet och regionen?? Jag trodde du pratade om alla landstingsråd. Det är inte rimligt att dra alla över en kam för att någon/några misskött sig.
 
Och om Region Stockholms 26 kommuner (eller annan region där mycket stor del av trafiken är interkommunal) lägger fundamentalt olika budgetnivårer för finansiering av kollektivtrafik, vad händer då? Speciellt när kollektivtrafikutbudet enligt dig ska vara samma oberoende av plats utifrån passagerare per kilometer.
Jag undrar mer hur det ska bli för kollektivtrafiken ute på landsbyggde, mest i norrland. Med modellen passagerare per km så lär flertalet bussar hamna i städerna.
 
Nej jag tycker mest att de fungerar dåligt.

Men ett tämligen väl fungerande exempel är nattbussen mellan Stockholm och Uppsala.
Den körs av SL. Alltså Stockholms Lokaltrafik.
Och passerar många kommuner.

Ett dåligt exempel är svårigheten att ta sig från Knivsta till Märsta även om dessa orter ligger helt nära men på olika sidor om länsgränsen.

Så du anser dig ha insikt i hur den regionala planeringen av kollektivtrafik fungerar i samråd med kommunerna och hänvisar till att ansvaret redan delas mellan region och kommun på en del ställen och att kommunen borde få mer inflytande. Men du kan inte ge något exempel på var det fungerar bra?

Det får mig ju att tvivla en del på ditt första påstående…
 
Jag undrar mer hur det ska bli för kollektivtrafiken ute på landsbyggde, mest i norrland. Med modellen passagerare per km så lär flertalet bussar hamna i städerna.
Det fungerar redan nu så även i mer befolkade trakter.
Typ Uppsala och Stockholms län.
Bussturer på beställning är också en lösning.
Att kombinera med varutransport är en annan lösning.

Tycker du på alldeles riktigt att bussar skall åka runt tomma och förbruka bränsle till absolut ingen nytta?
 
Så du anser dig ha insikt i hur den regionala planeringen av kollektivtrafik fungerar i samråd med kommunerna och hänvisar till att ansvaret redan delas mellan region och kommun på en del ställen och att kommunen borde få mer inflytande. Men du kan inte ge något exempel på var det fungerar bra?

Det får mig ju att tvivla en del på ditt första påstående…
Men det fungerar ju inte bra.
Så hur skulle jag kunna ge något sådant exempel?
 
Det fungerar redan nu så även i mer befolkade trakter.
Typ Uppsala och Stockholms län.
Bussturer på beställning är också en lösning.
Att kombinera med varutransport är en annan lösning.

Tycker du på alldeles riktigt att bussar skall åka runt tomma och förbruka bränsle till absolut ingen nytta?
Jag tycker inte att man kan jämföra kollektivtrafik i glesbygd och storstad vilket man kommer att göra om man använder din magiska formel passagerare per km. Däremot funkar det säkert hyfsat okej i storstadsregionerna. Även där lär det krävas andra hänsyn och ingen strikt tillämpning.
 
Partistödet skall följa med funktionen.
Och därmed hamna hos partiet och inte kluddas upp lokalt på flotta middagar och hotellnätter.
Det skall gå till politiskt arbete och inte nöjen utan insyn.
Var har du den uppfattningen ifrån?

Jag ser sällan, snarast aldrig till några "flotta middagar eller onödiga hotellnätter.

Det jag ser är mest pizzor eller annan tak-away när möten drar ut på tiden på kvällen och folk måste äta, eller ibland "dagens lunch" när det kört ihop sig på dagtid.
 
Den politiska organisationen i Regionerna drar omotiverat stora pengar.
Många politiker ser Regionen som en finfin födkrok.
Smör och Bröd Politiker.
Det där är orimligt fördomsfullt.
Regionerna är nödvändiga och fyller en viktig funktion bl.a. för kulturen.
Jag följer regionpolitiken hos oss på nära håll och tycker att det funkar alldeles utmärkt, trots en del politiska strider.
 
Det där är orimligt fördomsfullt.
Regionerna är nödvändiga och fyller en viktig funktion bl.a. för kulturen.
Jag följer regionpolitiken hos oss på nära håll och tycker att det funkar alldeles utmärkt, trots en del politiska strider.
Hur kan en samhällsfunktion som inte lyckas med att upprätthålla vettig kollektivtrafik eller vård men är bra för kulturen vara nödvändig? Känns som en uppenbar felprioritering om det är så det ligger till. Kultur på annat sätt än som direkt resultat av människors liv och kreativitet är en lyx som är något som absolut bör satsas på först efter att kollektivtrafik, vård och skola fungerar.
 
Hur kan en samhällsfunktion som inte lyckas med att upprätthålla vettig kollektivtrafik eller vård men är bra för kulturen vara nödvändig? Känns som en uppenbar felprioritering om det är så det ligger till. Kultur på annat sätt än som direkt resultat av människors liv och kreativitet är en lyx som är något som absolut bör satsas på först efter att kollektivtrafik, vård och skola fungerar.
Nu vet ju inte jag var du befinner dig. Men i min region är vården ansträngd men bra! Skolorna brottas med problem men det är strukturella bekymmer, inte beroende på bristande resurser. Tandvården har fått en rejäl uppryckning.
Kollektivtrafiken däremot har en del att önska.

dra inte alla regioner över din kam. Det varierar över del av landet och över år.
 
Nu vet ju inte jag var du befinner dig. Men i min region är vården ansträngd men bra! Skolorna brottas med problem men det är strukturella bekymmer, inte beroende på bristande resurser. Tandvården har fått en rejäl uppryckning.
Kollektivtrafiken däremot har en del att önska.

dra inte alla regioner över din kam. Det varierar över del av landet och över år.
Glömde, i båda de regionerna är sjukvården alldeles utmärkt. Jag är däremot starkt oroad över kulturpolitiken i båda fallen.
 

Liknande trådar

  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 155
Senast: Bubbla
·
Kropp & Själ Jag är ofta arg. För att jag inte orkar. Vad gör man? Lägger sig ner och skiter i precis allting? Blir det bättre då? Jag tvivlar. Då...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
5 959
Senast: Wille
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 230
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp