ledarskapsproblem!

Sv: ledarskapsproblem!

gud vad du får mig att känna mig hemsk när du säger sådär..
det är inte direkt misshandel jag pratar om.
ALLA jag pratat med har sagt att jag måste säga till henne ordentligt.
det är ju så andra hästar gör i hagen (fast mke mke värre)
så jag förstår inte riktigt, vad ska jag göra då? acceptera ett sånt beteende ?
då FÅR man ju en farlig häst!
hon som tipsade om att använda spö är en tant med 40 års erfarenhet av hästar.
Hon har en häst som var så där förut sa hon och de funkade på den.
 
Sv: ledarskapsproblem!

tack så jättemycket för ditt vettiga svar!
du har nog rätt med det där hur jag tänker osv och allt annat också :)
jag ska försöka ta hjälp men jag vet inte av vem? :confused:
 
Sv: ledarskapsproblem!

Du har råkat i slagsmål med din lilla häst, det kan du aldrig vinna.
Jag har under dom mer än 30 år jag haft hästar aldrig ägt ett spö, aldrig krävt att hästarna ska bete sig som några robotar utan här har det varit rätt busigt ibland, ingen har bestämt över den andra utan samarbete och att ha kul tillsammans har varit nåt både jag och hästarna strävat efter. Att hästarna kan bli lite fysiska i hanteringen av oss människor beror ju bara på att dom inte kan prata så då får man ta tag i problemet på annat vis och ta människorna i kragen med tänderna och flytta undan dom så dom begriper vem som är störst, bäst och vackrast. ;)

Mina hästar (och andras) :angel: har jag tillåtit, ja uppmanat att ta för sig, nåt jag aldrig ångrat och vi har blivit ett team. Vi har tagit skogspromenader i bara grimma, ibland uppsuttet och ibland har hästarna varit lösa, vi har busat i hagen människa mot häst, vi har pysslat med varann i stallet och vi har tom. sovit ihop. Jag har hanterat hästar som stora busiga hundar och haft jättekul tillsammans med dom precis hela tiden. Nästan inget har varit förbjudet bara det inte riskerat att skada någon.

Ledare är inget man skapar eller bestämmer, ledarskap FÖRTJÄNAR man.

Nu finns det säkert ett par dussin härinne som opponerar sig mot min filosofi och det får dom göra, jag vet bäst själv vad jag varit med om och vad som fungerar och djurens språk är universiellt, det en häst förstår, det förstår en kossa och tvärt om, det gäller bara att trimma in "våglängden" vilket kan ta ett tag. Ta ett steg i taget, testa och experimentera, djuren protesterar och rättar till om det blev fel.

Det är inte vi som har problem med djuren, det är djuren som har problem med oss.
 
Sv: ledarskapsproblem!

jag trodde man skulle säga till hästar som dom andra hästar gör mot dom i hagen?:confused:
på vilket sätt kan jag förstöra henne?:cry:
jag känner mig hemsk isf :cry::cry:
 
Sv: ledarskapsproblem!

nej men vi har väldigt svårt att tro att hon har ont eftersom hon inte reagerar på något spec utan på olika saker hela tiden och hon är väldigt dominant osv..
 
Sv: ledarskapsproblem!

hur kan du säga så mycket när du varken har träffat mig elr hästen?
jag har fan inte misshandlat henne!
jag tappar inte humöret så som du tror och jag gör inte de längre heller.
och det här är en häst som INTE är osäker, hon är skitstark inuti eller vad man ska säga.
hon är jättetrygg i sig själv, hon kan vara helt utan andra hästar osv.
och hon är ingen sån där som blir osäker och rädd när man säger till henne.
du kan inte döma mig fören du VET.
 
Sv: ledarskapsproblem!

gud vad du får mig att känna mig hemsk när du säger sådär..
det är inte direkt misshandel jag pratar om.
ALLA jag pratat med har sagt att jag måste säga till henne ordentligt.
det är ju så andra hästar gör i hagen (fast mke mke värre)
så jag förstår inte riktigt, vad ska jag göra då? acceptera ett sånt beteende ?
då FÅR man ju en farlig häst!
hon som tipsade om att använda spö är en tant med 40 års erfarenhet av hästar.
Hon har en häst som var så där förut sa hon och de funkade på den.


Jag tar mig rätten att svara även om du riktade dig till Teilani.

Det har ju bevisligen inte funkat för dig att piska på hästen. Du kan inte bara slå dig till en trevlig och positiv relation.

Jag har givit dig konkreta och praktiska tips på förra sidan. Titta gärna på dem och fundera över saken.
 
Sv: ledarskapsproblem!

okej tack:)
men alltså jag tror jag formulerade mig lite fel, det är inte så att jag får damp på min häst hela tiden, det är många som tycker jag är för mesig med henne..
 
Sv: ledarskapsproblem!

Det här med hästar är svårt och jag kan inte tänka mig att du förstört henne. Din häst är lite för svår för dig i nuläget så ta hjälp.
Angående att säga åt hästar som de gör i hagen så behöver det inte vara fel. Problemet blir när det duttas hela tiden. Du måste ha urskilning när du gör det och du måste veta vad du gör annars kan situationen slå tillbaka.
Det första du måste komma fram till är om din häst är jäkligt ranghög och bråkar för den saken skull, om din häst är väldigt osäker och slåss i förebyggande syfte eller om hon bara är men inte fått förtroende för dig.
Det här citatet från MacGyver är väldigt viktigt att tänka på
Ledare är inget man skapar eller bestämmer, ledarskap FÖRTJÄNAR man.
Människan har en tendens att gå in i en relation med en häst med den utalade tanken att "du ska lyda mig för att jag är människa". Den tanken fungerar nog ofta men när man stöter på problem så är den värdelös och ofta farlig.
Tillbaka till att hantera hästen som andra hästar gör i hagen. Först och främst måste man ge hästen chansen att göra rätt innan man tar i. En häst dänger mycket sällan på en annan häst innan den varnat. Problemet är att vi oftast inte ser varningarna. Det rör sig om ett vinklat öra, spända näsvingar, en blick, eller bara en lätt sammandragning av en muskel. Innan du går på med käppen måste du varna och gör det i flera steg (kommer hästen mot dig och hotar trmapa ner dig så får du givetvis slåss i självförsvar). Tala om att det här är inte okej med kroppspråk och verbalt. Om hästen inte tar det och håller på med något som är potentiellt farligt kan man börja fudnera på att ta till pinnen men om du gör det så ska du veta innan att du kan vinna striden för hästen är starkare än du och det vet den om. Mång akomemr tycka jag är en hemsk människa men jag har slagit til mina hästar rejält med spö några enstaka gånger. Märra blev asförbannad en gång när jag tömkörde rakt fram på en väg och jag bad om något mycket enkelt (minns inte vad detta var 2003) hon sparkade då mot mig utan att jag såg varningen. Eftersom jag inte var beredd så morrade jag åt henne och gjorde samma sak igen denna gång beredd med spöt. Kicken kom klockrent och renderade en rejäl dask på rumpan. Hon fick sin varning och sen kom bestraffningen. Hästen visste att hon gjort fel redan första gången och efter det har hon aldrig mer sparkat på det sättet. Den här typen av kraftig korrigering har jag genomfört max 10 ggr under den tid jag haft häst och det är något man ska använda sparsamt och med mycket eftertanke.
En annan viktig sak som människor inte tänker på är att inte gå och sura för det som hänt tidigare. Hästen fattar inte varför du är sur. Så fort den uppför sig ge beröm och släppa det som hänt och gå vidare. Människor bygger gärna upp en irritation och så smäller det när det blir för mycket. Hästen fattar ingenting av den typen av handlande.
Om jag var du skulle jag dock låta bli att ta till den typen av bestraffning i nuläget iom att du har så grava problem. Risken att du blir skadad är för stor och risken att du i nuläget lägger den vid fel tidpunkt är även den stor och det vinner varken du eller hästen något på i det långa loppet.
 
Sv: ledarskapsproblem!

okej tack:)
men alltså jag tror jag formulerade mig lite fel, det är inte så att jag får damp på min häst hela tiden, det är många som tycker jag är för mesig med henne..

Jag tror inte du har damp eller är mesig, du kan inte läsa av henne och tajma rätt. Sånt lär man sig oftast efter ett tag om man är en naturbegåvning och ett längre tag om man inte är det. Vad ni måste lära er är ett gemensamt språk, du pratar svenska och hon kinesiska, typ.
Ta hjälp av nån som kan, oavsett antal år i branschen.
 
Sv: ledarskapsproblem!

okej, men är det inte hon som inte respekterar mig? :confused:

Det är nog så att ingen av er respekterar den andra ;). Ibland måste man ge respekt för att kunna få respekt. I det här fallet så är det du som är smartast så det är du som har möjlighet att se en framtid och därför måste du börja.
 
Sv: ledarskapsproblem!

hur kan du säga så mycket när du varken har träffat mig elr hästen?
jag har fan inte misshandlat henne!
jag tappar inte humöret så som du tror och jag gör inte de längre heller.
och det här är en häst som INTE är osäker, hon är skitstark inuti eller vad man ska säga.
hon är jättetrygg i sig själv, hon kan vara helt utan andra hästar osv.
och hon är ingen sån där som blir osäker och rädd när man säger till henne.
du kan inte döma mig fören du VET.

Jag ska inte skriva mer i tråden för min ärliga åsikt är att du inte är mogen att ha med hästar att göra på egen hand.

För övrigt kan även en häst må psykiskt dåligt, och nog visar hon att hon har ont alltid.
 
Sv: ledarskapsproblem!

Men igen - bevisligen så funkar det ju inte. Du kan inte ha en "träningsmetod" där våldet hela tiden måste eskalera, och du faktiskt slår den med pisk vid hantering. Det är inte ok.

Som jag skrev, testa att tänka helt tvärtom. Ta bort bestraffningarna och bråkandet. Gör det enkelt för henne att göra rätt och beröm varenda lilla millimeter du får från henne.

Du har valt att skapa en negativ och våldsam relation med din häst. Du kan också välja att ändra på det. Skyll aldrig på hästen - den är bara ett djur och reagerar på instinkt.
 
Sv: ledarskapsproblem!

Jag är på din sida i frågan, man får tillbaka precis det man ger när man har med djur att göra. De speglar sin ägare på så många sätt.
 
Sv: ledarskapsproblem!

Så tråkigt att många inte vet vad NH egentligen står för, men det var inte vad denna tråd skulle handla om.

Mitt tips till Eliin98 var att använda repgrimma, men ryck aldrig i den!!!!! Vilket kanske visar till vilken grupp jag tillhör.

Shaggy skriver "I filmerna på nätet ser man ofta knäckta hästar, hästar som inte har någon personlighet kvar utan är maskiner. Ni ser lugna trygga hästar jag ser hästar med en död blick som inte kan eller vågar reagera på sin omgivning."
Synd att du ser fel sorts filmer, såna tittar inte jag på. Du har ingen aning om min egen erfarenhet och vad jag utövar för NH/PNH eller hästhantering på hästens villkor. Tänk om du hade sett min häst vilken positiv, busig och lekfull häst han är.
Jag skulle aldrig använda spö på honom som du uppenbarligen gjort, inget att rekommendera. Allt går att lösa utan våld och går inte det så mår nog hästen väldigt dåligt och har ont!

Hoppas du TS löser dina problem så hästen får en chans, ta hjälp! Och den i stallet som har så lång erfarenhet som 40 år betyder inte mycket med de tips hon/han delar ut. Jag har sett unga tjejer som är som skapta att ta hand om hästar, bara de lär sig lyssna på hästen. Du kan också vara en sån. Du behöver inte känna dig dålig om du ändrar ditt beteende nu. Läs och lär........
 
Sv: ledarskapsproblem!

Fast vadå... jag tränar dresyr - det finns en jäkla massa skit inom tävlingsdressyren... ska jag då bara låtsas att det inte är dressyr för att jag inte gillar det?

Det finns är jäkla massa skit inom NH - det måste mna vara medveten om och förstå. Däremot finns det bra saker också som man kan ta till sig.
 
Sv: ledarskapsproblem!

Du beskrev att problemen började vid sadling, kanske det är så att sadeln inte passar längre och hon fått ont i ryggen eller låsningar av den? Mitt tips är att ta ut en duktig equiterapeut eller kiropraktor och sedan åka på en sadelprovning.
Även om sadeln ser ut att ligga bra så kanske den inte funkar vid arbete, och provar man flera olika sadlar på en gång så är det ganska lätt att känna skillnad.

Det här är grejer som är ganska enkla att göra, och som jag tycker förklarar det mesta av din hästs beteende. Om den tex har ont i ryggen kan det yttra sig på många sätt i hanteringen, inte bara precis vid ridning och sadling.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
760
Senast: Lutten
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 330
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
452
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 633
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp