ledarskapsproblem!

Sv: ledarskapsproblem!

Jag är på din sida i frågan, man får tillbaka precis det man ger när man har med djur att göra. De speglar sin ägare på så många sätt.

Det många (dom flesta) inte tar till sig är också att en vilt främmande människa som har DET kan gå in till en vilt främmande häst och göra i princip vad som helst med hästen (eller djuret). Otaliga är dom tillfällen när jag busat ganska respektlöst med djur jag inte känner sen tidigare och skött om och hanterat för mig helt okända djur. Djuren läser oss som en öppen bok, det gör tyvärr inte vi alla gånger med djuren och då kan det bli både fel och farligt.

Lyssnar man tillräckligt noga vad djuren berättar så har man inga som helst problem sen, dom förstår vad vi tänker göra innan vi gör det. Otaliga gånger har jag fått ett bus-naffs över ansiktet av hästar som jag blivit varnad för, hittills har ingen satt tänderna i mig utan förväntat sig att jag ska naffsa tillbaks (inget jag rekommenderar andra att göra dock) då både hästen och jag redan vet att det blir varken hugg eller slag utan bara lite vänskapligt bus "bara-för-att".

Litar man fullt på djuren så litar dom på dig, det är liksom nyckeln, och beter dom sig inte som man tycker att dom ska göra så ska man rannsaka sig själv för då brister det nånstans, dock inte hos djuret.
 
Sv: ledarskapsproblem!

Precis vad jag också menade!

Vet många hästar som har blivit som förbytta av en illasittande sadel.
 
Sv: ledarskapsproblem!

Förstår att du har det lite jobbigt. Lyssna lite på Lager, tycker nog att det är en klok människa.
Hur gör du när du leder hästen? Själv har jag en mycket stark häst i huvudet, hon kan dra iväg med mig som hon vill, vissa dagar när hon är riktigt laddad tar jag kedja på henne, för jag får bara inte tappa henne känner jag. Jag håller henne både i grimman och grimskaftet (vet att det inte är så man gör men det känns tryggare).
Handmatar du hästen? sluta med det i så fall.
Tjafsar hon när hon är uppbunden, ta tillbaka henne där du ställt henne, NEJ om hon backar eller dummar sig och tillbak till platsen, klapp och beröm.
Hon respekterar din far och hovslagaren.... titta vad dessa gör, prata med hovslagaren vad han tycker.
Ta hjälp av en instruktör men förklara då för den vad du behöver hilljälp med så hon ser hela er situation och inte bara ridbiten.
Lycka till, det här klarar du ;-)
 
Sv: ledarskapsproblem!

Måste bara spinna vidare på Backsippas inlägg. Om du har en bra relation till din hovslagare och att han/hon är lika underbar som min, tror jag du kan få massor med värdefull hjälp därifrån, jag har fått hjälp med foder, träningstips för att få hästen mer liksidig, samt lite hanteringsråd i vardagen, jag skulle inte klara mig utan min toppenhovslagare som är den hästmänniska jag litar mest på av alla, har också fått hjälp av honom att få kontakt med andra som kan hjälpa mig, så han har hjälpt mig att knyta värdefulla kontakter. Kan vara ett bra sätt att börja, och lokala hovslagare har ofta kännedom om tränare, massörer osv som finns i trakten.

Kämpa på och lycka till :)
 
Sv: ledarskapsproblem!

på vilket sätt kan jag förstöra henne?:confused:

Att det blir en väldigt svår häst som kommer få svårt för människor. Jag har en sån dam hemma. Ljuvlig och tillitsfull med mig men osäker och testig med människor hon inte litar på både på marken och ryggen.
 
Sv: ledarskapsproblem!

Knapplån

Jag tror att ditt problem har uppstått redan i att du inte har kunnat läsa av henne rätt och kunna förekomma/förebygga handlingarna. Nu har ni hamnat i en ond cirkel där hon slår tillbaka mot dig, en kamp du inte kommer kunna vinna med våld. Du skulle behöva hjälp av någon som kan läsa av henne och förstå vad hon menar, och visa hur du ska hantera det. Som exempel kan det ibland vara svårt att läsa av en häst som känner stort obehag vid sadlingen (och kanske hugger i luften som en reflex typ) och en häst som är rent aggressiv. Ofta kan dessa saker hänga ihop, men någonstans har det börjat med att hästen lästes av fel och fick en reaktion som förstärkte beteendet (i exemplet: obehaget). Och tyvärr är det lättare att framkalla ett dåligt beteendemönster än att bryta det...
 
Sv: ledarskapsproblem!

Jag är på din sida i frågan, man får tillbaka precis det man ger när man har med djur att göra. De speglar sin ägare på så många sätt.[/QUOTE

Tio på den!
Håller med dej Teilani, den här tjejen är inte mogen att ha egen häst.
Islänningar är inga barnhästar, de är smarta och starka i psyket för det mesta, och även experter på att läsa av människor. Men de kan även vara väldigt osäkra när ledaren inte visar prov på att kunna vara en bra ledare och tar då saken i egna händer, inte för att de vill utan för de tror de måste.
Har stött på många väldigt trevliga hästar, som om de hanterats på ts sätt blivit rent av farliga. Man slår inte en häst med spö eller något annat tillhygge i uppfostringssyfte över huvud taget, det är misshandel. Man berömmer gott uppförande, men ger även hästen möjlighet att göra rätt.
Att hålla på att flytta på en häst om och om igen för att man ska bli ledare funkar inte om hästen uppfattar att det saknar mening och inte får beröm när den gör rätt.
Min supersnälle häst som flyttar sig bara man tänker tanken och bara vill alla väl, blev så jäkla pissesur på en unge som höll på att putta honom fram och tillbaka i boxen bara för hon tyckte det var kul att han högg efter henne efter 10:e gången. Han flyttade ju sig snällt de första gångerna men blev ju genast puttad åt andra hållet, till slut fick han nog tydligen.
Till ts, ta hjälp av en vuxen hästkunnig människa som kan lära dig hur man hanterar en häst på ett respektfullt vis utan skrik och slag och sug i dej den kunnskapen så kanske du och din häst kan börja fungera ihop så småningom, men tyvärr kommer det att ta en jäkla tid för du har nog förstört ditt förtroendekapital totalt.
 
Sv: ledarskapsproblem!

Kl.

Tror du behöver hjälp med 2 saker.

1 ditt känslomässiga, hästar märker det så tydligt att du känner det som att du har misslyckats eller att du har förstört hon känner sig tvungen att ta ledarrollen.

Har själv varit som du och inte kunnat behålla lugnet, har suttit i hagen med tårar då min häst inte gick att komma nära blivit förbannad när hästen inte ville gå fram i skogen och efter det åter tårar för att jag kände mej otillräcklig som hästägare.
När jag tänker tillbaka på det förstår jag mycket väl varför hon gjorde som hon gjorde hon litade inte på att jag skulle kunna ta rätt beslut med dom känslorna jag hade och vilka energier jag sände ut stämde inte med det jag ville.

2 ta hjälp av någon att läsa hästar och lägg många timmar med hästen och öva på att läsa av henne.

Och till slut några funderare.
Skulle du få större respekt och älska dina föräldrar mer om dom slog dej inte hårt men ändå lite om du gjorde något fel.

Skall man korrigera hästar på det sätet hästar gör åt varandra får man ta att dom använder samma mot dej. (egen erfaren het och tror jag aldrig sprungit så fort i hela mitt liv)

Tillit kärlek och respekt tar man inte det förtjänar man.

Kram
 
Sv: ledarskapsproblem!

Nu har du fått en hel del tuff kritik, och kanske kan du ta till dig en del. Men jag vill fråga hur det går?

Håller tummarna för er, att du får ut en veterinär för ny kontroll, och får tag på en tränare som kan hjälpa dig till ett trevligt samspel med din häst.
 
Sv: ledarskapsproblem!

Jag tycker ni ska ta en paus nu och landa bägge två. Hon var snäll i början och har börjat bita och hota med baken mot dig. Hantera henne så litet som möjligt. Borsta henne inte alls utan känn igenom henne med händerna, massera gärna litet grann men försök få till att det är trevligt för henne... Var lugn och bestämd- höj inte rösten honhör säkert jättebra- det är dags att ni slutar skrika åt varandra- det gör ni nu på ert eget sätt. Stoet gör det då hon trappar upp sitt dåliga beteende och du gör det då du trappar upp ditt dåliga beteende...

Hugger hon i luften ändå ignorera - träffar hon dig markera.
rid inte just nu utan låt henne gå ute med hästar helst dygnet runt. Ta en sådan paus 5-6 dagar. Då du bara tar in henne visiterar/masserar henne, ge henne ngt gott i krubban och släpp ut henne. Pilla inte på henne och gosa inte utan låt henne få landa. rid inte eller ngt annat utan du kan istället titta på henne i hagen hur hon beter sig med sina hagkompisar- ta dig den tiden dessa 5 dagar..
 
Sv: ledarskapsproblem!

Sedan kan du kolla in din pappa och hovslagaren hur de rör sig- säkert långsammare än du och de pratar med djupare stämma- ta djupa andetag, rör dig långsamt och prata med magstöd. Var glad att du fått en häst som du får lära dig lugnt ledarskap på :) Det där fixar ni, bara ni lämnar den befintliga cirkeln och kliver över i lugn och harmoni, kolla in farsan bara...
 
Sv: ledarskapsproblem!

du vet ingenting om mig.
jag är ingen jävla djurmisshandlare!!
jag gör vad jag har lärt mig och såklart så gör jag inte henne illa de fattar du väl?
jag är inte dum i huve.
'hon betyder allt för mig.
jag vet bara inte hur jag ska göra för jag har inte varit med om ngn sån här häst och det är min första häst.
jag skriker inte och slår min häst.
om jag gör ngt så tillrättavisar jag henne!
och jag vet att jag tyligen har gjort fel när jag tjatat på henne osv men det var ju de jag trodde var rätt.
Jag har sjukt dåligt samvete för de men så går de när ingen hjälper mig..
du behöver inte komma och påstå hur dålig jag är, jag mår tillräckligt dåligt över detta.
det är väl klart att jag inte kan allt, jag är 14 år gammal.
Men jag är ingen elak bortskämd snorunge som du verkar tro.
 
Sv: ledarskapsproblem!

tack för alla svar!!

hej igen.
jag formulerade mig lite fel.
men jag säger inte att jag gör rätt för jag vet inte hur jag ska göra, jag har läst överallt, frågat alla jag känner som kan ngt om hästar, legat vaken på kvällarna och tänk, tänk och tänk.
jag har varit som en helt annan person för jag har mått så dåligt över det här.
jag har försökt tagit reda på så mkt som möjligt och jag har skrivit "strategier" hur jag ska göra.
Min häst betyder allt för mig och om jag har "förstört" henne på ngt vis kommer jag aldrig förlåta mig själv, jag kommer ha ständig ångest, vilket jag nästan redan har för att jag nästan har panik, tänk om hon aldrig blir sig själv igen?!
jag är absolut ingen djurmisshandlare, jag har alltid varit en person som ÄLSKAT djur mer än ngt annat.
om jag har behandlat henne fel, vilket jag har ( dock inte på djurplågarsätt" utan på att jag inte har förstått hur jag ska göra och jag förstår inte det nu heller ) jag har läst så jag kan ganska mkt om det här med ledarskap nu men de funkar inte så bra.
egentligen så beror mkt jag gjort fel enligt er, på buke trådar, 9/10 människor har skrivit på alla trådar om bitande hästar att dom skulle slå till dom elr ngt sådant direkt för att visa hästen att dom bestämmer så som hästar gör i hagen. De tycker jag låter ganska logiskt och eftersom alla runt omkring mig har sagt ung samma så har jag trott att de var de rätta.
men om vartannat är hon världens underbaraste och jag älskar henne ngt enormt och ge upp och sälja henne tex kommer jag aldrig någonsin göra, ALDRIG!!
och det är inte heller så "stort" som de låter, visst de är allvarligt och jag elr ngn annan kan skadas med alltså ibland är hon hu UNDERBAR som helst och ibland är hon ett monster.
jag tror också att hennes beteende till viss del kan bero på att jag är lite i en Psykisk obalans elr vad man ska säga..
asså inte pga av de men ni vet tonåren osv :/
hon känner säkert på mig att jag är "svag"
och de gör ju inte saken bättre.
men nu har jag börjat att inte bestraffa henne alls när hon bits, jo jag kan ryta till litegrann eller flytta på henne.
jag pratar med henne hela tiden och berömmer när hon är vanlig, jag gosar med henne hela tiden och ibland känns de verkligen BRA, igår fick jag en lyckokänsla jag inte haft på länge och jag tänkte att nu är vi nog på rätt väg trots allt.
men sen igår kom tårarna igen.
jag skulle träna nh i hagen, bara de lilla jag kan elr kan och kan jag vet hur man ska göra.
jag gick runt på en volt i hagen och tränade på att leda henne.
jag hade läst någonstans att man ska leda och hästen ska gå 1-3 meter bakom sen när man ska stanna ska man höja handen framför sig och ha ett spö bakom sig som man viftar med, går hästen förbi endå ska man svänga hastigt så att man förhoppningsvis återtar ledarrollen och sen ska man stanna igen fast den här gången ska man vända sig om gå några steg mot hästen och sätta sig i en huksittande ställning och vifta med spöet.
sen ska man låta hästen stå still i 10 sek och själv ska man sitta helt still och vara helt tyst och bara titta på hästen.
jag gjorde den övningen.
gjorde även den iförrgår och då gick de super men idag då vägra hon gå tillräckligt långt bakom mig.. så när jag hade typ 2 meterslina så var de svårt att hålla koll på den och hon trampade på den nån gång när hon hade repgrimma :/
sen så gick hon och naffsa mig i nacken och då vet jag inte vad jag ska göra så jag tog spöet och vifta lite bakom mig för att varna lixom, mitt utrymme.
men ibland igga jag.
när jag stanna och höjde handen och vifta lite bakom mig så stanna hon direkt dock väldigt nära mig..
när jag skulle testa backa så började jag att bara gå bakåt, ibland så backade hon då men sen stog hon bara still medans jag typ tryckte på henne med ryggen och hon naffsa mig i huvudet osv, jag försökte sträcka ut armarna och så hon inte kunde gå förbi med huvudet osv med då naffsa hon och höll på, jag hållde på att slänga med armarna och låtsas sparka med armbågarna asså hota med hon bryr sig inte ngt särskilt mkt.
sen träna jag vanlig nh som jag lärt mig lite av min kompis.
det börjar ju med att smeka hästen över hela kroppen..
när jag gjorde det med spöet så stod hon helt still med öronen frammåt och lät mig ta överallt med spöet tom ljuvret där hon brukar hytta där man tar.
men den när jag strök min hand över kroppen så höll hon på så som hon gjorde hela tiden innan jag började säga till lite med spöet.
hon hugger HÅRt såfort jag kommer nära hennes sida, verkligen HUGGER och ser skitsur ut, ser ut som om hon vill vända sig och sparka mig om hon fick chansen..
om jag inte haft en tjock overall och flera tröjor hade de nog gjort JÄVLIGT ont.
de gjorde tom lite svidande ont igenom.
någom gång skrek jag till när hon bet för de gjorde ont och (VEM SOM HELST SKULLE BLI ARG NÄR EN HÄST BARA STÅR OCH HUGGER OCH HUGGER MOT ÄN OCH SJÄLV SKULLE MAN KUNNA GÖRA ALLT FÖR HÄSTEN)
och ibland röt jag men de hjälpte inte, ibland stod jag bara och igga och lät henne bita mig för fullt, och ni här på buke säger ju att man ska tåla vad som helst så ja jag lät henne bita i hopp om att hon skulle tröttna..
men nä, och sen börja jag flytta henne hela tiden när hon bet, jag flyttade henne hela tiden, jag vet att de oxå är nertryckande med vad ska man göra då?
just då ville jag verkligen trycka ner henne, för fan vad hon trycker ner mig, usch.
jag höll på sådär i nästan en timme märkte jag sen, jag borde kanske slutat reta henne och gå därifrån men jag ville att hon skulle ge sig innan jag gick och att vi kunde avsluta genom att vara kompisar och sen gå in och pyssla och mysa i stallet, men nej hon gav sig inte och inte jag heller, men tillslut kunde jag inte "reta" henne mer.
och juste när man ryggade henne enligt nh genom att röra på repet/spöt så backa hon direkt och hon kommer fram och hon är hur snäll som helst typ.¨
det märks att framför hästen är den mest dominerande ställningen.
hon står oftast med huvudet ganska långt ner och hon ser glad ut och hon är gosig och gullig med så fort jag går till hennes sida nära henne och tar på henne börjar hon hugga ( hon gör de även när man står framför men inte lika mkt)
det kändes verkligen jättedåligt igår och idag när jag skulle hoppa upp när jag skulle rida på samma ställe som igår så höll hon också på sådär..
hon verkilgen HUGGER spelar ingen roll vad jag gör.
men när jag hoppde upp uppe vid stallet först så stod hon ganska lugnt och hon naffsa bara en gång när jag skulle sitta upp.
inne i stallet så naffsade hon lite när men borstade osv men hon stod uppbunden, hon naffsade ganska mkt som vanligt när man späänner gjorden.
hon biter alltid från början när ma börja spänna och sen när man spänner dom sista hålen (som borde vara obehagligast)
står hon hur snällt som helst.
mellan "bitningarna" så står hon snällt alldeles still med öronen frammåt.
jag tänkte berätta lite hur hon är i ridnigen också.
hon är pigg, glad, frammåt, snäll, sammarbetsvillig, känslig, lyssnar bra på alla hjälper, man kan styra henne väldigt mkt med sisten bara, hon är mjuk och fin och går lätt i form.
hon är underbar att rida :))
men ibland kan hon tjura, nu räcker de oftarst med att jag bara smackar på men förut kande man sitta hur länge som helst om man inte hade spö, men om man har spö med sig och man visar de går hon på en gång.
ville oxå tala om att i sommras kändes det jättebra mellan oss tycker jag :)
innan det här började.
det jag inte visste var att hon småtestade mig hela tiden, tex dra iväg till närmasta grästuva, hon sprang när hon ville utan att jag kunde stoppa henne ibland när man red.
hon vände baken några gånger men jag tänkte inte på att de var därför.
en gång vände hon baken och jag tänkte, nej hon menar väl inte så? :((
så jag googlade och där kom de såklart upp, dominanta hästar osv men det var även ganska många som skrivit att deras hästar gillade att bli kliad på rumpan och att de var därför.
Jag märkte att min häst gillade att bli kliad på svansen, så jag tänkte att de kanske var de.
Jag ville tro de, men i baktanken tänkte jag att de var frågan om dominans.
Jag tog inte de så allvarligt för jag märkte inget annat så jag tänkte väl att hon bara ville vara ifred.
Jag sprang även runt och "lekte" men henne i hagen och då följde hon mig som en hund i alla gångarter tom över hinder ibland, fast jag hade ju lite godis med mig då men endå ;))
jag började träna lite nh ibland och de gick ganska bra.
det var sen de började..
men det MÅSTE ordna sig!
Hon betyder ALLT för mig!
TIPS PÅ BRA NH/LEDARSKAPSTRÄNARE AV NÅGOT SLAG? :)
I NÄRHETEN AV SUNDSVALL? :)
 
Senast ändrad:
Sv: ledarskapsproblem!

Så som du beskriver det så låter det verkligen som att hästen inte mår bra, jag hade tolkat det som att sadeln inte var bra eftersom hon naffsar när du är på sidan (där man sadlar ifrån) hon naffsar när du sadlar men slutar när du slutar spänna. Har du kollat upp den ordentligt? Hon kan även ha kvarliggande spänningar och låsningar i kroppen om sadeln inte passar/har passat. Du måste låta en ET gå igenom henne för hästar blir inte "elaka" för ingenting 99 av 100 ggr har dom ont någonstans. Sen tror jag ni behöver duktig hjälp, det här klarar du inte av själv. När man är 14 har man oftast inte kunskapen och erfarenheten för att lösa det här på egen hand, det spelar ingen roll hur många böcker du läser eller youtube videos du kollar på, du måste ha riktig, bra, duktig och erfaren hjälp och regelbunden sådan annars är jag rädd att du bara kommer göra det värre.

Steg 1 är att låta en ET gå igenom henne för jag kan nästan garantera att något är kroppsligen fel, på sadeln, i kroppen vilket som men det måste gås igenom och behandlas

Steg 2 är att skaffa en tränare som kan hjälpa dig innan det går så långt att något farligt händer eller hästen blir ohanterbar, jag menar inget illa men du är inte erfaren nog att lösa det här själv, det kan bli farligt för både dig och hästen för att inte tala om psykiskt påfrestande för er båda om du inte slutar med allt vad du gör och får hjälp. Nu har du så många teorier och hanteringsmetoder så jag vet inte vem som är mest förvirrad av dig och hästen men det hjälper ingen av er.

Hästar ska vara roligt och för er verkar det sannerligen inte vara det just nu. Så gör ingenting på egen hand innan du fått hjälp!
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
758
Senast: Lutten
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 326
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
452
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 631
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp