Ledigheter - barn och familj långt borta

Det handlar väl om att ag inser att annars kräver de föräldrarledighet.
lika bra att ge de ledigt. Eller så är det en policy på arbetsplatsen.
Eller en chef som inte orkar ta konflikter utan hivar över dom på de anställda istället och låter de anställda som inte kan hota med föräldraledighet dra det tyngsta lasset. Det kan ju inte vara AGs uppgift att spara föräldradagar åt sina anställda. Någon gång tar dagarna slut och då får man jobba som alla andra.

Sen tror jag inte det är ensamstående föräldrar som tar mest ledigt på storhelger för att vara med sina barn som inte kan vara på förskolan. Är man ensamstående förälder ser man nog den extra inkomst som det ändå innebär att jobba storhelger som ett välkommet tillskott i kassan.

@Pontevecchio Varför är du så otrevlig? Jag har ingenstans sagt att föräldrar är värre än någon annan. Jag har dock bekräftat att det finns föräldrar som beter sig på detta sätt vilket var en av diskussionerna i tråden. Är du själv en av dem eftersom vi verkar ha trampat på en öm tå?
Det finns folk som inte tycker som du. Suck it up!

Jag tycker tvärtom att det är riktigt otrevliga inlägg i denna tråden där alla föräldrar buntas ihop och du skryter om att ni inte har "såna" på ert jobb.
Det hade vi inte heller, nu några år senare har vi en mega babyboom.

Jag har som sagt inga barn men jag skulle aldrig gnälla för att en av våra förmåner tex är 10% extra betalt vid föräldrarledighet eller att föräldrar har förtur till semester. En dag sitter jag säkert i den stolen och får samma förtur.

Det är kanske inte 100% rättvist nu men det jämnar ut sig under livet.
Dina exempel kunde du inte styrka så de verkade överdrivna? Vilket mycket i denna tråden är.

@Pontevecchio Skryter och skryter. Jag konstaterar att vi inte har de problemen på vårat jobb nu, och kommer inte få, men att jag varit i liknande situationer och dessutom att flertalet av mina kompisar upplevt samma sak. Men vi hittar väl bara på.
På dina inlägg verkar det som om alla som har liknande upplevelser ljuger eller överdriver.

Jag berättade ju om min kompis som fick sin semester tillbakadragen, måste hon skaffa Bukekonto för att komma in och bekräfta?
Sen kanske mitt exempel med veckorna var dåligt men jag orkade på allvar inte sitta och kolla upp EXAKT vilka veckor som var när, ber om ursäkt för det, men tänkte att du kunde förstå vad jag menade ändå.

Jag vill aldrig ha barn och är nu 35 år. Tycker du att det är okej om t.ex föräldrar ALLTID fick gå före mig i fråga om semester och ledighet bara för att de har barn? Ska jag i 30 år, tills jag går i pension, bli felfördelad för att jag bestämmer mig för att inte skaffa barn? Min lediga tid och semester är lika mycket värd som en förälders.
Nu är detta som sagt ingen issue hos oss och kommer inte bli då ingen kommer skaffa barn, en har redan 2 vuxna en är en transsexuell och den tredje och jag är inte heller aktuella av andra anledningar. Men jag kan ändå ha empati med att andra har dessa problem. Det är inte kul att vara tvungen att välja semester och lediga dagar sist för att man inte har barn och man har rätt att beklaga sig över det och tycka det är orättvist utan att någon som du ska komma och peka finger och säga -Det där stämmer inte för det har jag aldrig varit med om. Ni överdriver osv.

Bara för att jag inte blivit utsatt för rasism eller andra kränkningar betyder ju inte att de inte finns.

Jag tycker det är överdrivet. Och kalla det kränkning är otrolig överdrift.
Allas semester är lika mycket värd men man får acceptera att pga vissa grejer inte alltid får som man vill. Ditt jobb sätter säkert andra begränsningar också, är de också kränkningar mot din person? Att du tex inte kan vara ledig valborg, är du kränkt jämfört med en hantverkare som allid är det?

Lagen om föräldrarledighet är den den är pga en anledning.
Jag tycker det är en jakt på föräldrar som är så tramsig.

Och veckorna visade bara att resonemanget sällan håller. 3v i rad är max man måste ge. Det gör att 99% säkerligen kan ta ut semester under juni -aug som lagen säger. Om man väljer ett yrke där det avtalas bort, ja då har man ju valt bort det?

Jag tycker tvärtom att det är riktigt otrevliga inlägg i denna tråden där alla föräldrar buntas ihop och du skryter om att ni inte har "såna" på ert jobb.
Det hade vi inte heller, nu några år senare har vi en mega babyboom.

Jag har som sagt inga barn men jag skulle aldrig gnälla för att en av våra förmåner tex är 10% extra betalt vid föräldrarledighet eller att föräldrar har förtur till semester. En dag sitter jag säkert i den stolen och får samma förtur.

Det är kanske inte 100% rättvist nu men det jämnar ut sig under livet.
Dina exempel kunde du inte styrka så de verkade överdrivna? Vilket mycket i denna tråden är.
Tråden startades just för att AG vill att föräldrar ska ha förtur. Det är ju tecken på att problemet finns.

Min fetning i citering:
@Pontevecchio Skryter och skryter. Jag konstaterar att vi inte har de problemen på vårat jobb nu, och kommer inte få, .

Min undran blir då, hur vet du det? Ni kanske får nån ny som blir gravid?

Min spontana känsla är att det måste bli rättvist. Man har som förälder rätt att ta tre perioder om året i föräldraledighet, har jag för mig.
Är ena föräldern hemma på jul så behöver inte den andra ta ledigt varje jul. När jag var liten jobbade min pappa vartannat år (jobbade inom vården) på julafton. Det var liksom inget konstigt. Vi visste att hans jobb inte kunde stänga. Vi firade innan/efter istället.

Det är väl ändå inte någon direkt överraskning för AG att detta problem uppstår år efter år vid samma tidpunkter?

Tycker inte att det är vare sig de som är föräldrar eller de som är icke föräldrar som får lösa problemet.

Alla skall ha möjlighet att få vara lediga när de vill då och då.

Nu hade inte jag med mina förutsättningar som förälder krävt att vara ledig varje jul (jag brukar ju vara den som jobbar röda dagar hos oss) men om man inte har något val som förälder så har man inte.

Då får faktiskt AG se till att lösa problemet.

Hur då?
Det är inte alltid lämpligt med vikarier, om det ens finns att tillgå. I mina ögon är problemet att vissa skaffar sig arbeten med arbetstider som inte passar. Om helgarbete ingår får man se till att vara tillgänglig för detta. Om arbete varannan helg eller varannan jul ingår bör man vara inställd på att arbeta just varannan helg. Barnpassning får man lösa på egen hand om det inte finns förskola. Om det inte är möjligt, skaffa ett jobb med arbetstider som passar bättre.

Självklart kan man som kollega ställa upp ibland ändå eller byta om det kör ihop sig, men det får inte bli något måste eller tvång.

Jag tycker diskussionen över lag är rätt märklig.
Barn ska byta dagis för att singeln inte kan be sina vänner pricka hennes semester?
Sommarsemester brukar man spika i typ april, hur svårt är det att tajma sina vänner?
Hur tror ni man gör när man har en sambo? att man bara "råkar" få semester samtidigt?

Lös problemet istället för att gnälla.

I mina ögon är diskussionen högst relevant. Ponera att två anställda vill ha samma veckor, men bara en kan få ledigt. Vem ska prioriteras?
Ska man turas om eller ska kollegan med barn få köra barn-kortet år efter år?

Hur då?
Det är inte alltid lämpligt med vikarier, om det ens finns att tillgå. I mina ögon är problemet att vissa skaffar sig arbeten med arbetstider som inte passar. Om helgarbete ingår får man se till att vara tillgänglig för detta. Om arbete varannan helg eller varannan jul ingår bör man vara inställd på att arbeta just varannan helg. Barnpassning får man lösa på egen hand om det inte finns förskola. Om det inte är möjligt, skaffa ett jobb med arbetstider som passar bättre.

Självklart kan man som kollega ställa upp ibland ändå eller byta om det kör ihop sig, men det får inte bli något måste eller tvång.
Som sagt föräldraledighet finns just för att underlätta för föräldrar.

Så länge det finns två närvarande föräldrar eller skyddsnät så är det väl inga problem.

Det är ju när alternativen försvinner som det kan bli problem för föräldrar till mindre barn.

Jobbar man på en liten arbetsplats så får man nog vara betydligt mer flexibel än om man jobbar på en större där det inte spelar någon roll vem som gör vilket arbete.

(Jisses vad jag tappar ord och bokstäver idag, ska nog sluta skriva).

Själv låter det lite lyxigt att ens kunna försöka ta ledigt på jul trots småbarn...

/jobbat midsommar och kommer bara vara ledig juldagen under hela jul/nyår men har osäker anställning så

@Pontevecchio eftersom du inte taggar användare är det svårt att veta vem du svarar men jag gissar på mig.
Kränkningar? Nu läser du fel igen. Ingen blir väl kränkt. Fattar inte vart du fick det ifrån? Jag tog rasism och kränkningar som exempel på saker som finns även fast man själv inte blivit utsatt för det. Precis som du inte blivit utsatt för problemet att föräldrar förväntar sig förtur.

Nu handlar ju inte diskussionen om föräldraledighet utan vanlig semester. Är väl inte någon som sagt något om att det är problem med föräldraledighet.

@hemlig det kommer aldrig hända för vi kommer aldrig anställa någon med små barn. Vi kan inte ha folk som vabbar i vår grupp. Vi jobbar mot hårda deadliner varje dag och missar man dem så kan man säga att banken verkligen sitter i skiten. Därav kan vi inte ha folk som är oplanerat hemma. Sad but true.
Sveriges pengasystem skiter också i om förskola är stängd eller inte. Men som tur är finns det åttioelva andra grupper på banken där det funkar fint med att ha småbarn och vi har också baby boom på företaget.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 134
Senast: malumbub
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 618
Senast: lizzie
·
Skola & Jobb Jag får börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan där är... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 081
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Skapar nytt nick då jag inte vill att någon ska veta vem jag är. Skulle någon komma på det ändå så är jag tacksam om denne håller det...
Svar
11
· Visningar
2 884
Senast: Angua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Oseriös avel 2023