ledning av unghästar

Ahh, INTE stigbett på småttingar =/ Stigbettet är extremt smalt och inte alls trevligt för små oförstörda bebismunnar. ha då hellre ett vanligt, rakt bett.

Men inte stigbett, håller man i det och hästen far iväg eller skuttar till så det blir ett ryck i munnen så kan få dem avogt inställda till bett rätt snabbt.

Stigbett är eg bara bra på hästar som vägrar sluta resa sig på annat sätt, och jag gillar det inte ens då.. Men INTE på en ung häst som bara är normalt busig.
 
:crazy: Hu nej! Små bebismunnar ska man spara på! Stigbett är snarare för den galna hingsten som står på bakbenen mer eller mindre hela tiden. :eek:
 
Jag har bara fått hem stora o starka unghästar så dem har jag tränsvänjt och lett i träns för att inte tappa. Annars blir det repgrimma och långt grimskaft på MINST två meter så att man har lite rörelseutrymme när de busar.
 
Jo, det är vid sånna situationer som det verkligen visar sig ifall dom är "trygga" eller inte... :)
 
ja det är sant, hon är ju rätt trygg igentligen.
hon har vart lös en gång på vägen *brrrr* men då hade hon rymt från stallet när vi precis flyttade dit (hon ville nog utforska lite..) så man tänker till lite extra, plus att min bekantas häst blev påkörd och dog inte så långt ifrån.
usch..det sitter i bakhuvudet.

fast idag så va vi ute med grimman igen, men jag har en ny grimma, för den gamla grimman va supermjuk, och denna grimma har ngt mindre remmar och ngt starkare material, det funkade mkt bättre, fastän det bara var en grimma.

imorrn ska vi försöka tömköra för första gången :-) i grimma..

men jag ska iaf köpa hem en repgrimma, bra att ha :-)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 767
Senast: Sel
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 987
Senast: yamyam
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 913
Senast: Dopy
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 442
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp