ledning av unghästar

S

__Stilett__

när ni är ute i skog och mark med era unghästar.
leder ni dom bara i grimma och grimskaft!?

Har ett sto som blir 2 snart, och henne leder jag bara i grimma och kort grimskaft. Men nu börjar hennes fullblodsnerver komma in och hon kan stundtals bli stark!
trots att hon är mkt pigg och alldeles för framåt så är hon lydig ialla fall och brukar stanna när man ber om det.
Det är mest nu på vintern då det är kallt och hon blir extra pigg.
Jag är dock rädd att hon skulle slita sig ngn dag då vi ha mkt tungtrafikerade bilvägar runtom vår skog. Kommer hon lös där kan det sluta illa! Ska man börja leda med träns eller forsätta med grimman...? Hur gör ni?
 
Repgrimma.

Men min dam är så snäll att jag lika gärna kunde ha henne lös, hon går inte långt från mig iaf.

Men grimma, om det behövs ngt starkare, repgrimma. Aldrig träns. Vill spara på munnen så mkt det bara går och om man skulle tappa hästen så rangordnar jag:
Vanlig grimma
Repgrimma
Träns

Ur skadesynpunkt.

Är man rädd att tappa så är longerlina bra, då har man lite mer spelrum.
 
håller med! repgrimma är en bra lösning, den är lite skarpare änn en vanlig grimma då trycket i nacken och nosryggen utgörs av ett rep inte en bred rem.

själv ogillar jag att gå långa prommenader med unghästar,tar dem hellre som handhäst när jag rider någon äldre o trygg häst.
 
lil-sis, även min är väldigt snäll, men hon är inte gammal så bus kan ju komma ibland, inte elakt bus på ngt sätt, bara glädjebus. Det är mest bilvägarna som bekymrar mig ur säkerhetsynpunkt. (Det går mkt tunga lastbilar här)

är oxå osäker på träns, vill inte få en häst som blir stark i mun istället.

Men repgrimma skulle nog vara bra.

Wilma; Våra promenader är dock inte så värst långa, ca 10-20 min skritt...
 
Håller med de som har skrivit innan!

Jag leder oxå alltid mina unghästar i vanlig grimma, men funkar inte det sätter jag på en repgrimma. Repgrimma har alltid funkat men om den nån gång inte skulle göra det så skulle jag kanske sätta på träns.
 
Repgrimma och ett långt grimskaft med en läderflärp i slutet, kan behövas.
 
får ta och inhandla det. kan alltid va bra o ha hemma.
kan man reglera storleken själv?
 
Repgrimma går inte att reglera storleken på när man väl knutit den. Känner du någon som kan knyta en grimma så be denne göra en som passar din häst.

Börjes har en billig, men jag vet inte hur den är i storleken. Men å andra sidan är den så billig så det är ingen katastrof om den inte passar.

Jag tycker att repgrimma och 3-4 meters grimskaft är det bästa. Iom längden på grimskaftet så har man ett visst spelrum och behöver inte få hästen på sig.
 
Jag brukar lära hästen vissa grundläggande saker före jag går ut i skogen, för att hästen ska kunna känna sig trygg med mig och mitt kroppsspråk.
Det är att stanna när jag ber den, gå bakom, hålla kontakt, backa, flytta i sidled. Detta gör jag till en början hemmavid i van miljö, genom enkla övningar. Försiktigt med unga hästar.
Sen så brukar jag tömköra i skogen, eller leda med långt grimskaft och grimma. :)
 
har vart ute och gått med henne sedan hon va föl så det kan hon, hon är väldigt lydig och väluppfostrad, men ibland går fullblodets nerver in och har vi inte vart ute och promenerat på ett tag så sprallar det lite extra i dom små benen :)
 
Som dom flesta redan nämnt, först och främst skulle jag använda ett längre grimskaft.
Jag brukar ha olika saker på hästen när jag är ute och går, han är 2,5 år, vanlif grimma funkar utmärkt. Men när jag vill ha honom lite mer lyhörd och kanske arbete lite från marken så brukar jag ta repgrimman eller bara en väldigt lösspänd nosgrimma. Man han brukar kunna följa efter utan rep emellan. Fast jag har tryggare marker, ingen bilväg i närheten alltså.
Ledarskapet är också ganska viktigt för oss, han får bralla och busa så mycket han vill bara han gör det bakom mig så att jag inte blir störd. Går man strax bakom bogen på hästen eller längre bak har man inte alls samma kontroll längre.
 
Jag leder i grimma men med LÅNG lina (gärna longerlina). Jag resonerar som så att med en longerlina så har jag iaf chans att hålla hästen om den blir rädd och försöker dra iväg. Tappar jag hästen ändå så hellre grimma än bett, om de trampar på linan etc.

Sen försöker jag att inte ge mig ut innan jag har sån koll på dem att de respekterar grimman till fullo. De kan fortfarande bli rädda och försöka slita sig, men det kan en vuxen häst med.

Haft EN incident. Förra unghästen blev rädd för kossorna och på ett ögonblick så ställde hon sig på bakbenen och slängde sig runt och skenade hemåt. Jag hade longerlina och surfade iofs på mage en tag innan hon stannade, men jag tappade henne inte och såfort hon fått lite distans till kossorna och inte var panikslagen längre så lyssnade hon ju och stannade.

Bocksprång och bus i ungdomligt oförstånd händer alltid, men inte värre än att de respekterar grimman. Fast då är jag jättenoga med att INTE ge mig ut i skogen utan att ha trummat in grimmans betydelse rejält hemma, och det är sällan problem.

VILL de slita sig har jag ingen chans, och jag vill absolut INTE slita i munnen på en unghäst, och det är lätt att göra det oavsiktligt om man har träns med bett. Dessutom, om de sliter sig och trampar på linan och skadar sig i munnen..

Eg gillar jag inte att ha longerlina heller, OM de sliter sig så kan den fastna rätt bra, men där är det pest eller kolera, och hellre longerlina så det är mindre risk jag tappar dem
 
har aldrig tappat henne, för hon har inte gjort ngt så jag skulle kunna gjort det. buset hon gör är att hon ställer sig på bakbenen och då kan man släppa efter och så är det bra, men hon vill fram, fram fram :-) och pullar nästan.
detta är endast ngt hon gör enstaka ggr, för hon är aldrig ledd med träns utan vi har bara jobbat i grimma sedan hon va föl. hon är som sagt väldigt väluppfostrad och beter sig mkt bättre än många äldre hästar så på så sätt är det inget problem. men det är igentligen bilvägarna som bekymrar mig, det har hänt flertal olyckor på vägarna här. det är lite otäckt. (vi måste dessutom gå på dessa bilvägar för att komma från stallet och in i skogen, fast på bilvägarna brukar hon *peppar peppar* vara väldigt lugn)
 
Fast då löser ju inte ett träns ditt problem? Om hn pullar och vill fram, då kommer hon ju bara hänga på bettet iaf. Utan då är väl en repgrimma eller något annat som är lite "skarpare" över nosen bättre?

När de blir sådär uppspelta och "glömmer av" vad de egentligen kan så brukar jag volta dem. Fungerar ju inte på bilväg, men annars så brukar det gå rätt bra att lägga volter tills de lugnar sig. Eller promenera av vägen och rakt in i skogen, så de måste tänka på var de ska sätta fötetrna (fast det är ju inte så lätt när det är snö, men när det är barmark) och använder huvudet istället för att bara tänka på allt spring i benen =)

Men det låter som om du har en trevlig unghäst som unghästar är mest, så jag tycker inte du behöver oroa dig, de är ju barn och det är inte alltid så lätt att vara förnuftig när man har myror i kroppen, spring i benen och livet är jättekul =)
 
ja, jag kollade på repgrimmor idag :-)
så jag tänkte köpa en sådan..
fast såklart, jag provar ju grimma ett tag till men ska ändå införskaffa en repgrimma, alltid bra att ha hemma!

ja hon är så underbar :love: och så trevlig på alla sätt..
 
Man kan ju kombinera grimman med ett stigbett. Då blir det ju lite mer som ett träns.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 312
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 767
Senast: Sel
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 990
Senast: yamyam
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 914
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp