Ledsagning

Ja, frågan är hur långt man kan dra det. Jag kan ju tycka att det är självklart att man ska få hjälp med allt det för att delta i samhället, men reglerna är hårda och många blir utan både det ena och andra. Jag får en liten känsla, ibland, av att man inte kan kräva att man ska få hjälp utan man får fixa det själv. Man skyller på penga- och personalbrist. Och accepterar den situationen.

Frågan är bara hur man fixar det själv? Reglerna för att få en ledarhund är hårda- man ska i stort sett vara blind, det finns bara 240 ledarhundar i Sverige. Jag är inte alls blind så enligt reglerna blir jag utan. Att jag har stor nytta av min egna outbildade hund när jag är ute och går bevisar ändå att en ledarhund hade varit behjälplig. Tyvärr anses det att man , om man har syn, stör ledarhunden i sitt arbete, men jag skulle däremot vilja hävda att man skulle kunna hjälpas åt istället, avlasta varandra. Bördan blir inte lika stor på hunden med en förare som har viss syn och bördan på den synsvaga att klara sig själv lättar lite när den har en ledarhund att ta hjälp av och lita på. Speciellt om andra diagnoser är inblandade, som i mitt fall epilepsi och hörselnedsättning. Men vad jag förstår kombinerar man inte en medicinsk servicehund med ledarhundsuppdraget. Vilket jag kan tänka att man hade kunnat göra om personen till hunden inte vore blind.

Just att komma iväg och simma borde väl inte vara omöjligt?Jag har svårt att förstå om jag skulle få avslag. Jag är väldigt rörlig, tar mig till jobbet själv och rör mig i centrum här, men det betyder inte att jag fixar allt själv, jag har ju tränat på det jag gör för att kunna det. Att simma ensam tycker jag är en säkerhetsrisk också. Så kanske borde jag låta bli helt enkelt och acceptera att detta är en sådan sak jag inte har rätt att göra i och med att jag inte kan?

Menar du att det skulle vara en säkerhetsrisk för dig personligen att simma själv eller i allmänhet?

Jag hade nog inte sett mig som själv om jag simmade på badhuset utan att ha åkt dit med någon. Där finns ju andra plus badvakter. Havet däremot är en annan sak. Där kan man ju vara helt själv. Sen förstår jag om du pga synfel tycker att det är obehagligt på egen hand. Du låter väldigt modig men jag förstår att det finns gränser!
 
Jag ser det uppdelat som två problem.

Det ena är ekonomin.
Det är tuffa tider nu, pengar är rent allmänt en bristvara. Tidigare så löste samhället det genom att låna pengar, men det är inte hållbart i längden att bygga upp en statsskuld för andra att betala senare. Det blir också dåligt.

Det andra är samhällets engagemang.
Världsläget skrämmer och ger de styrande oerhört mycket att göra. Med Rysslands krig i Ukraina och Israel som jagar Hamas över hela Gaza finns många problem att lösa. Och många människor får svårare att klara sig med ökade räntekostnader, höjda hyror, dyrare bensin, svindyr el och en nästan galopperande inflation.

Man kan egentligen sammanfatta med att Världen är i tillfällig kris just nu så att samhället och dess omsorg om människorna i samhället inte kommer förbi nivån tak över huvudet, mat i magen och vård för att överleva. Just nu så kostar skydd mot främmande makt massor av resurser. Men utan det så skulle vår infrastruktur inte fungera. De skulle lyckas med att stänga av vår el, kapa vår digitala administration och förgifta vårt dricksvatten.
Världen var säkert i kris redan 2017 när jag satt på synenheten i Skåne och hörde den här diskussionen om att det blir allt svårare att få ledsagning pga att man hittat en annan tolkning av lagen än som den var tänkt från början när den skapades.

På något vis tolkar jag ditt inlägg som att vi handikappade trots allt på en nivå ska vara tacksamma för det vi inte får, eftersom vi får ju mat, el och rent dricksvatten, så mycket ser samhället till.

Men allra helst verkar det som att den här tragiska självmordsstatistiken hos blinda och synsvaga bara är Sveriges samhälle och ekonomi till godo-färre munnar att mätta och färre att behöva bry sig om. Den starkaste överlever. Varför lösa ett problem som löser sig själv allt eftersom.
 
Menar du att det skulle vara en säkerhetsrisk för dig personligen att simma själv eller i allmänhet?

Jag hade nog inte sett mig som själv om jag simmade på badhuset utan att ha åkt dit med någon. Där finns ju andra plus badvakter. Havet däremot är en annan sak. Där kan man ju vara helt själv. Sen förstår jag om du pga synfel tycker att det är obehagligt på egen hand. Du låter väldigt modig men jag förstår att det finns gränser!
Jag pratar om mig personligen. Att inte kunna se tillräckligt på ett rörigt badhus med kanter, olika nivåer och vatten och en miljö som är i typ samma färg överallt är ingen höjdare. Speciellt inte om man är en usel simmare och rädd för vatten i grunden. Speciellt inte heller när det är fullt med tonåringar som stänker vatten överallt.
 
Världen var säkert i kris redan 2017 när jag satt på synenheten i Skåne och hörde den här diskussionen om att det blir allt svårare att få ledsagning pga att man hittat en annan tolkning av lagen än som den var tänkt från början när den skapades.

På något vis tolkar jag ditt inlägg som att vi handikappade trots allt på en nivå ska vara tacksamma för det vi inte får, eftersom vi får ju mat, el och rent dricksvatten, så mycket ser samhället till.

Men allra helst verkar det som att den här tragiska självmordsstatistiken hos blinda och synsvaga bara är Sveriges samhälle och ekonomi till godo-färre munnar att mätta och färre att behöva bry sig om. Den starkaste överlever. Varför lösa ett problem som löser sig själv allt eftersom.
Just nu så skall vi nog alla vara tacksamma över att vi har el och dricksvatten i kranarna.
Matförsörjningen är också litet knepig att få ihop.
Vi har efter en genomgången pandemi och nu krigstid inte så stora resurser till mer än att ta oss runt.
Och det gäller oss alla.
 
Jag pratar om mig personligen. Att inte kunna se tillräckligt på ett rörigt badhus med kanter, olika nivåer och vatten och en miljö som är i typ samma färg överallt är ingen höjdare. Speciellt inte om man är en usel simmare och rädd för vatten i grunden. Speciellt inte heller när det är fullt med tonåringar som stänker vatten överallt.
Men där borde ju mycket gå att göra för tillgängligheten.
Olika starka färger vid nivåskillnader och särskilda tider för lugn simträning.
I Knivsta så fanns tid för vuxna med åldersgräns för tillträde.
 
Just nu så skall vi nog alla vara tacksamma över att vi har el och dricksvatten i kranarna.
Matförsörjningen är också litet knepig att få ihop.
Vi har efter en genomgången pandemi och nu krigstid inte så stora resurser till mer än att ta oss runt.
Och det gäller oss alla.
Definiera "alla". Det är massor av folk som håvar in gigantiska summor med pengar bara för att de redan har pengar men resten av oss ska vara tacksamma. Nej det är inte pengar som saknas, det är fördelningen av pengar som är helt vansinnig.
 
Men där borde ju mycket gå att göra för tillgängligheten.
Olika starka färger vid nivåskillnader och särskilda tider för lugn simträning.
I Knivsta så fanns tid för vuxna med åldersgräns för tillträde.

Det finns här i min stad också. En kväll i veckan är det åldersgräns 18 år. Jag håller med dig om att det borde gå att tillgänglighetsanpassa på ett enkelt sätt med stora färgskillnader, strukturer på kaklet som blinda/synskadade kan känna med fötterna osv. Synd att det inte görs mer!
 
Definiera "alla". Det är massor av folk som håvar in gigantiska summor med pengar bara för att de redan har pengar men resten av oss ska vara tacksamma. Nej det är inte pengar som saknas, det är fördelningen av pengar som är helt vansinnig.
Ja precis alla.
Även dem.

Om kommunen inte lyckas med att hålla igång dricksvattentillgången och strömmen är borta så är det ingen som har vare sig vatten eller elektrisk ström.
När snöröjningen inte mäktar med så finns det inga andra magiska resurser som kan ut och skotta.
Så den krassa verkligheten är att ingen kommer att ha vare sig vatten, elektrisk ström, fungerande avlopp eller vägar att åka på om infrastrukturen faller ihop.
Och maten kommer inte att kunna levereras till butikerna oavsett hur mycket pengar man har oavsett om det är kontanter eller ej.
Dessutom så går det då inte att tanka vare sig elbil eller fossilbil.
Alla sitter fast och den som inte har egen ved att elda med kommer att frysa.
 
Jag pratar om mig personligen. Att inte kunna se tillräckligt på ett rörigt badhus med kanter, olika nivåer och vatten och en miljö som är i typ samma färg överallt är ingen höjdare. Speciellt inte om man är en usel simmare och rädd för vatten i grunden. Speciellt inte heller när det är fullt med tonåringar som stänker vatten överallt.
Finns det inte någon handikappsektion i simklubben?
Som simmar tillsammans med hjälp av ledare.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ja precis alla.
Även dem.

Om kommunen inte lyckas med att hålla igång dricksvattentillgången och strömmen är borta så är det ingen som har vare sig vatten eller elektrisk ström.
När snöröjningen inte mäktar med så finns det inga andra magiska resurser som kan ut och skotta.
Så den krassa verkligheten är att ingen kommer att ha vare sig vatten, elektrisk ström, fungerande avlopp eller vägar att åka på om infrastrukturen faller ihop.
Och maten kommer inte att kunna levereras till butikerna oavsett hur mycket pengar man har oavsett om det är kontanter eller ej.
Dessutom så går det då inte att tanka vare sig elbil eller fossilbil.
Alla sitter fast och den som inte har egen ved att elda med kommer att frysa.
Fast det handlar om fördelningspolitik inte avsaknad av möjligheter.
Fakta är att i vårt samhälle så har människor väldigt olika värde, ju mer du har ju mer värd är du. De som har minst ska alltid vara tacksamma för det lilla de har medan de som har mest har all rätt i världen, eller snarare uppmuntras till, att skrika som bortskämda ungar och grabba åt sig mer. Resurser finns men girigheten förhindrar att de kommer behövande till godo.
 
Finns det inte någon handikappsektion i simklubben?
Som simmar tillsammans med hjälp av ledare.

Hur vanligt är det att idrottsföreningar har aktiviteter för funktionsnedsatta? Jag vet att min gamla ridskola har riktigt bra aktiviteter med lektioner speciellt för funktionsnedsatta och ridläger på sommaren. Lift för att lyfta upp personer på hästen och trygga hästar vana vid funktionsnedsatta. Men ridning är ju en av de vanligaste idrotterna för funktionsnedsatta.

Men hur vanligt är det att andra idrottsföreningar har det? Min bror har spelat fotboll hela livet och jag har aldrig hört att den klubben haft nåt för funktionsnedsatta. I övrigt har jag rätt begränsad erfarenhet av idrottsföreningar då jag bara ridit hela livet.
 
Jag ser det uppdelat som två problem.

Det ena är ekonomin.
Det är tuffa tider nu, pengar är rent allmänt en bristvara. Tidigare så löste samhället det genom att låna pengar, men det är inte hållbart i längden att bygga upp en statsskuld för andra att betala senare. Det blir också dåligt.

Det andra är samhällets engagemang.
Världsläget skrämmer och ger de styrande oerhört mycket att göra. Med Rysslands krig i Ukraina och Israel som jagar Hamas över hela Gaza finns många problem att lösa. Och många människor får svårare att klara sig med ökade räntekostnader, höjda hyror, dyrare bensin, svindyr el och en nästan galopperande inflation.

Man kan egentligen sammanfatta med att Världen är i tillfällig kris just nu så att samhället och dess omsorg om människorna i samhället inte kommer förbi nivån tak över huvudet, mat i magen och vård för att överleva. Just nu så kostar skydd mot främmande makt massor av resurser. Men utan det så skulle vår infrastruktur inte fungera. De skulle lyckas med att stänga av vår el, kapa vår digitala administration och förgifta vårt dricksvatten.
För det första, vårs statskuld är mycket lägre än vad EU rekommenderar. De rekommenderar att den inte ska överstiga 60% av BNP, vår är runt 33% av BNP vilket känns lite fel just i svåra tider när många istället får lida. Vår BNP har ju inte heller stått sig särskilt bra jämfört med andra länders som stigit, när vår minskat. Vi borde tänka om och investera för framtiden, helt enkelt. Vi/vår ekonomi verkar inte tjäna på att vara dumsnåla. https://www.europaportalen.se/teman/statsskulder

Det andra du skriver understryker egentligen hur viktigt det är att banka in mänskliga rättigheter och jämlikhet i huvudet, så man inte glömmer bort vikten med tillgänglighetsanpassning och ett samhälle för alla. För det är lika viktigt oavsett. Det är också väldigt dumt att sätta olika typer av utsatthet mot varandra, lite i stil med vad Magdalena Andersson sa runt 2015 när migrationen kostade en del, att då behövde vi ta det av LSS. Det bidrar bara till att cementera utsatthet. Det borde var givet att vi hela tiden ska tänka inkluderande, så att den delen av samhället är så välfungerande och självklar att vi inte tar första bästa tillfälle i akt att försöka skala ned den när tiderna är sämre.
 
@Inte_Ung
Jag är ledsen att du ser det som att jag inte är tacksam nog för vad jag har och inte nöjer mig med det istället för att vilja ha mer.
Jag är ledsen att du tycker att jag är kritisk till samhället och hur det fungerar i allmänhet och för funktionsnedsatta i synnerhet.
Jag tror att även du hade velat ändra på en del saker om du gått en mil i mina skor. Glöm inte min ryggsäck, det är ju den som är jag och den som gjort att jag är här och inte sitter inlåst i mitt hem helt apatiskt och isolerad.

Jag ser den diskussionen du för just nu som en helt annan än den jag för. Din diskussion är ganska övergripande, rakt över och stämmer mycket riktigt för alla och envar i Sverige, samtidigt ska pengar fördelas och där behövs en diskussion till om hur man ska göra. Där kan vi inte bara lägga på svaga människor att vara tacksamma för att vara vid liv. Jag vill inte ha ett Sverige som anser och strävar efter att bara de starkaste ska överleva, att det är ett mål. För det är faktiskt vad du talar om i dina inlägg.

Du pratar ofta om pengar hit och pengar dit och det är ju sunt, men rent krasst är det ju fördelningarna med pengar som är snedvriden.
 
Men hur vanligt är det att andra idrottsföreningar har det? Min bror har spelat fotboll hela livet och jag har aldrig hört att den klubben haft nåt för funktionsnedsatta. I övrigt har jag rätt begränsad erfarenhet av idrottsföreningar då jag bara ridit hela livet.
Orienteringen som är mina barns sport har parasport-grenar, men som överallt i föreningssverige behövs det eldsjälar för det ska bli någon verksamhet i den lokala klubben.

På O-ringen, den största tävlingen, kan man anmäla sig till klasser som passar om man har vissa funktionsnedsättningarna.
 
Orienteringen som är mina barns sport har parasport-grenar, men som överallt i föreningssverige behövs det eldsjälar för det ska bli någon verksamhet i den lokala klubben.

På O-ringen, den största tävlingen, kan man anmäla sig till klasser som passar om man har vissa funktionsnedsättningarna.
Ja orientering kan man ju sitta i rullstol om man kör precision orientering.
 
Fast är det nödvändigtvis vad man är ute efter? Om man bara skulle vilja motionsimma eller helt enkelt bara bada som rekreation.
Jag är , precis som du nog är inne på, inte intresserad av motionssimning med ledare för handikappade. Jag vill ha mer fritt, bestämma själv när jag ska kunna gå osv- som alla andra människor gör. Går och simmar när andan faller på, sitter i bubbelpoolen.

Ledsagare är till för funktionsnedsatta att kunna göra saker som "normala" kan göra, och det är det jag är ute efter, ett så normalt liv det går.

Och för all del, jag vill inte vara med i någon handikappklubb. Det får inte mig att må bra.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det tog mig 5 år att återfå beviljad färdtjänst trots att jag hade haft det flera år efter hästolyckan. Jag återfick mitt körkort...
Svar
2
· Visningar
538
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp