Bukefalos 28 år!

Ledsagning

Vad är mer än vad du får?

Förstod jag dig fel eller jämförde du just din självvalda situation med funktionsnedsattas?
Nej jag försökte förklara att även om man har resurser så får man ändå inte alltid ihop det.
När vattenanläggningen havererar så är jag beroende av resurser utifrån och när de har möjlighet att åtgärda problemet.
Man är inte immun mot problem även när man har valfrihet.
Ibland så har du vatten i kranen när jag inte har det.
Och det är dit kommunens pengar går.
 
Alltså.. Jag får lite "du ska inte klaga, andra har det värre" vibbar av dig @Inte_Ung Varför ska någon ha rättighet till att simma när inte alla har tillgång till simhall? Varför ska någon egentligen ha ett behov när inte alla har tillgång till det behovet?
Får samma känsla. Och sorry @Inte_Ung men det brukar börja låta så från dig varje gång en utsatt grupp diskuteras. Å andra sidan är du verkligen konsekvent, det får man ge dig.
 
Nej, alla kämpar verkligen inte för att överleva. Vissa har det rätt jäkla bra.
Vilka då?
Och definiera ha det bra.

Överlevnad kan ses ur många perspektiv.
En kamp för att rädda företag så att människor inte blir arbetslösa är också en kamp för överlevnad.
 
Alltså.. Jag får lite "du ska inte klaga, andra har det värre" vibbar av dig @Inte_Ung Varför ska någon ha rättighet till att simma när inte alla har tillgång till simhall? Varför ska någon egentligen ha ett behov när inte alla har tillgång till det behovet?
Därför att det står i läroplanen att skolan skall se till att barnen är simkunniga.
Och skollagen bestämmer att läroplanen måste följas.
Sedan så skall kommunerna enligt kommunallagen leverera det som skollagen har bestämt.
I vår kommun, där @Enya och jag bor, så har kommunen löst det genom att bygga den simhall som Enya simmar i.
 
Pengar.
Pengar.
Förståelse för andras behov.

Detta är två saker som brister. Det ena är något du alltid tar upp- pengar, och det andra är hur det rent faktiskt ofta är när pengar planeras. Tillgängligheten för alla får stå tillbaka när det gäller att fungera för den stora massan.
Jo men det kräver ju pengar att genomföra saker oavsett hur mycket man förstår andras behov.
Och om pengarna inte finns så hjälper ju ingen förståelse i världen, kassan är ändå lika tom.
 
Jo men det kräver ju pengar att genomföra saker oavsett hur mycket man förstår andras behov.
Och om pengarna inte finns så hjälper ju ingen förståelse i världen, kassan är ändå lika tom.
Men kassan är inte tom. Regeringen väljer att inte vidta åtgärder för att lindra smällen, som pågått ett tag nu. Men det är ett aktivt och medvetet val att bara se på när exempelvis mängder av regioner behöver spara enorma summor på vården.
 
Snöröjningen är intressant att du tar upp.... en het potatis rent allmänt.
Folk klagar massor på snöröjningen men jag brukar inte göra det. Jag klagar på villaägarnas bristande skottning utanför sina hus, det verkar vara ännu svårare för dem att skotta framför ett hus än vad det är för kommunen att sköta en hel stad.
När alla maskiner och all personal är ute och kör så finns det inget mer än att vänta att göra.
Övergångsstället i fråga kan ju ha glömts bort.
Har du felanmält det till kommunen?

När det handlar om villaägare så vet du ju inte vad de har för problem.
De kanske är gamla, sjuka eller handikappade?
Om de behöver köpa in tjänsten utifrån så kommer de sist i kön för att få hjälp.
Och där så kunde ju något privat initiativ som säljer snöskottning och sandning var till hjälp för att lösa situationen.

I min förra kommun så togs det ansvaret över av kommunen.
Det var det bästa både för de som behöver gå på trottoaren och för de villaägare som inte riktigt klarar av att sköta uppgiften.
Med allt fler gamla och sjuka som bor kvar hemma med hemtjänst så blir problemet allt större.
Du vet ju inte orsaken till att villaägaren har misslyckats.
 
Värme kommer tydligen lösningen på kommunens ekonomiska bekymmer.
Så bra med litet hjälp.
Det vore värdefullt om du kunde svara på nedanstående frågor eftersom att de tydligen kan lösa situationen vi befinner oss i.
Det finns massor av pengar men svenska folket har bestämt att vi inte ska fördela medel mellan de som har och de som inte har.
Vilka pengar?

Girighet och den egna plånbokens tjocklek är mycket viktigare än ett fungerande samhälle.
Vems girighet och vems plånbok?

Det finns massor av människor i det här landet som idag lever i ett gigantiskt överflöd medan andra inte får det de behöver för en rimlig vardag.
Vilka är dessa människor?
Hur många är de?
Hur mycket pengar skulle kunna komma skattesystemet till godo?

Det gjordes för många år sedan en beräkning av hur mycket pengar det skulle bli totalt och den uträkningen visade att det inte skulle räcka till tillräckligt mycket för att vara värt besväret.
 
Värme kommer tydligen lösningen på kommunens ekonomiska bekymmer.
Så bra med litet hjälp.
Det vore värdefullt om du kunde svara på nedanstående frågor eftersom att de tydligen kan lösa situationen vi befinner oss i.

Vilka pengar?


Vems girighet och vems plånbok?


Vilka är dessa människor?
Hur många är de?
Hur mycket pengar skulle kunna komma skattesystemet till godo?

Det gjordes för många år sedan en beräkning av hur mycket pengar det skulle bli totalt och den uträkningen visade att det inte skulle räcka till tillräckligt mycket för att vara värt besväret.
Jag tror ändå det är värt besväret. Inte främst av ekonomiska skäl, men av principiella skäl. Men det är få och räcker inte till så mycket. Skattebasen utgörs till allra största del av de med mediannära inkomster och tillgångar.

Lite på samma sätt som det är värt det för de som tar emot 100% bidrag, att de också betalar skatt som andra.
 
Klart det handlar om fördelningspolitik. Om fler saker du nämner. Om man väljer dyra skattelättnader på tex. drivmedel, eller typ rot- och rutavdraget (som riksrevisionen säger kostar mkt mer än vad det ger) för att göra vissa väljare glada så får funkisar och vården överlag stå tillbaka...
Ja där behöver man ju räkna på förhållandet pris-prestanda.
Och sedan omvärdera när åtgärder inte ger rätt resultat.

Rut och Rot känns som om de har spelat ut sin roll.
Att sänka maxbeloppet är en början till avveckling.
 
Vilka då?
Och definiera ha det bra.

Överlevnad kan ses ur många perspektiv.
En kamp för att rädda företag så att människor inte blir arbetslösa är också en kamp för överlevnad.
Visst, det är inte ens så att regeringens väljare gynnats så mycket som de hade önskar, Timbro har såklart kommit med ett antal högljudda protester. Några riktiga vinnare förra året var hur som helst storbankerna. Det är ju absolut något man hade kunnat göra annorlunda, för att gynna hushåll istället för banker...och även om jag tror att många småföretagare inte är så nöjda som de hade velat bli, så är det ju minst sagt en trend i att strypa åtgärder som gynnar de svagaste i samhället.

Som över två miljarder i arbetsmarknadspolitiska insatser som ska vara till att stötta de i störst behov av arbete - poff - borta. Funkisar är såklart de som drabbas hårdast. Även detta drabbar förstås arbetsgivare, men jag har ändå svårt att se deras öde som värre än de som kastas helt under bussen. https://arbetet.se/2023/12/18/regeringen-och-sd-stryper-stodet-for-de-svagaste-pa-arbetsmarknaden/
 
Jag tror ändå det är värt besväret. Inte främst av ekonomiska skäl, men av principiella skäl. Men det är få och räcker inte till så mycket. Skattebasen utgörs till allra största del av de med mediannära inkomster och tillgångar.
Varför tror du att det är värt besväret?
Totala mängden pengar kan ju ha ökat sedan den uträkningen.

Ett annat argument mot har att dessa pengar behöves som kapital i näringslivet för att hålla igång företagande som ger arbetstillfällen som ger inkomster åt människor och skattesystemet.

Det är en stor amöba det där med stora ekonomier.
Man petar litet i ena änden och ibland så kommer något alldeles oönskat ut på andra sidan.
 
Värme kommer tydligen lösningen på kommunens ekonomiska bekymmer.
Så bra med litet hjälp.
Det vore värdefullt om du kunde svara på nedanstående frågor eftersom att de tydligen kan lösa situationen vi befinner oss i.

Vilka pengar?


Vems girighet och vems plånbok?


Vilka är dessa människor?
Hur många är de?
Hur mycket pengar skulle kunna komma skattesystemet till godo?

Det gjordes för många år sedan en beräkning av hur mycket pengar det skulle bli totalt och den uträkningen visade att det inte skulle räcka till tillräckligt mycket för att vara värt besväret.
Idag satsar man på sänkta skatter till de som har. Man betalar ut gigantiska summor av skattepengar till privata bolag som gör miljardvinster (ex. friskolan). Samhället satsar oerhörda summor på straff och kontroll istället för förebyggande och uppbyggande åtgärder.
Jo det finns pengar men det är inte intressant idag att satsa dem på mjuka värden utan det är bara batongpolitik och nedsättande propaganda mot de som inte riktigt passar in där de beskrivs som parasiter som måste stävjas.
 
Varför tror du att det är värt besväret?
Totala mängden pengar kan ju ha ökat sedan den uträkningen.

Ett annat argument mot har att dessa pengar behöves som kapital i näringslivet för att hålla igång företagande som ger arbetstillfällen som ger inkomster åt människor och skattesystemet.

Det är en stor amöba det där med stora ekonomier.
Man petar litet i ena änden och ibland så kommer något alldeles oönskat ut på andra sidan.

Därför att jag tror på att skatt efter förmåga är en viktig princip att upprätthålla av flera skäl.
 
Därför att det står i läroplanen att skolan skall se till att barnen är simkunniga.
Och skollagen bestämmer att läroplanen måste följas.
Sedan så skall kommunerna enligt kommunallagen leverera det som skollagen har bestämt.
I vår kommun, där @Enya och jag bor, så har kommunen löst det genom att bygga den simhall som Enya simmar i.
Så för att kommunen byggt en simhall för att följa skollagen så har inte @Enya rätt att lyfta problematiken med att det är svårt att få ledsagning för synnedsatta för resor till sagda simhall?
Förstår verkligen inte vad du är ute efter i denna tråd förutom att be folk att vara tysta, inte lyfta någon form av problematik för att... Det är krig i andra länder? Det finns folk som har det värre? Vi ska vara tacksamma över att det finns vatten så därför är ledsagning inte ett problem? Vad är det du vill egentligen??
 
Klart det handlar om fördelningspolitik. Om fler saker du nämner. Om man väljer dyra skattelättnader på tex. drivmedel, eller typ rot- och rutavdraget (som riksrevisionen säger kostar mkt mer än vad det ger) för att göra vissa väljare glada så får funkisar och vården överlag stå tillbaka...
Nej just det där hänger inte ihop.
Energiskatten går inte dit.

Vården betalas med skatt till Regionen och avgifter.
Viss vård ligger under Kommunen och betalas med kommunalskatten.

Anpassning för funktionsnedsatta ligger på kommunen.
Vår kommun har byggt sig fattig på simhallen i fråga och ett hopplöst dyrt ridhus.
Och där har jag massor av åsikter.
Men de pengarna är redan blåsta.
En enkel simhall och en enklare ridanläggning hade fungerat utmärkt och givit bättre ekonomiska förutsättningar för annat.
 
Så för att kommunen byggt en simhall för att följa skollagen så har inte @Enya rätt att lyfta problematiken med att det är svårt att få ledsagning för synnedsatta för resor till sagda simhall?
Förstår verkligen inte vad du är ute efter i denna tråd förutom att be folk att vara tysta, inte lyfta någon form av problematik för att... Det är krig i andra länder? Det finns folk som har det värre? Vi ska vara tacksamma över att det finns vatten så därför är ledsagning inte ett problem? Vad är det du vill egentligen??
Att alla som inte fungerar exakt som hon ska hålla käften och byta liv till det liv och de behov hon har. Hon kan inte se att andra inte är kopior av henne och att andra kan ha andra behov och problem. Det här blir tydligt om man följer det hon skriver genom flera trådar.
 
Får samma känsla. Och sorry @Inte_Ung men det brukar börja låta så från dig varje gång en utsatt grupp diskuteras. Å andra sidan är du verkligen konsekvent, det får man ge dig.
Om utsatta grupper skall kunna få vad de behöver och i vissa fall vad de vill ha, så måste resten av samhället fungera.
Annars så finns ingen leverantör till de önskade tjänsterna, anpassningarna eller vad det nu är som det handlar om.
Det gäller att inte såga ner den gren som man sitter på i sin iver att skörda.

Det är väldigt sällan som jag ser någon förståelse för varifrån resurserna måste komma.
 
Nej just det där hänger inte ihop.
Energiskatten går inte dit.

Vården betalas med skatt till Regionen och avgifter.
Viss vård ligger under Kommunen och betalas med kommunalskatten.

Anpassning för funktionsnedsatta ligger på kommunen.
Vår kommun har byggt sig fattig på simhallen i fråga och ett hopplöst dyrt ridhus.
Och där har jag massor av åsikter.
Men de pengarna är redan blåsta.
En enkel simhall och en enklare ridanläggning hade fungerat utmärkt och givit bättre ekonomiska förutsättningar för annat.
@Enya ska sluta söka hjälp för att din kommun förbyggt sig. Fin logik :grin:
 
Det där handlar inte om fördelningspolitik.
När det nationella elsystemet kollapsar så kommer ingen att ha el.
Oavsett vem du är.
Om det blir stora vattenläckor i stadens vattenledningar så kommer ingen att ha vatten oavsett vem du är.

Det är sådana problem som politiker ägnar sig mest åt just nu.
Vi har ett litet krisläge p.g.a. att Ukraina har anfallits av Ryssland.
Och nu en liten snöstorm som river ner elledningar och ställer till det.
Tidigare så var det en pandemi som pressade myndigheter och politiker.

Först så måste vi ha det viktigaste.
Sedan så kan vi leka.
Nej politiker ägnar sig inte åt sådana problem. Att bygga ut/byta vattenledningar är väldigt dyrt och större delen av nätet i Sverige är föråldrat. Ändå ger inte staten mer pengar till kommunerna för att ordna det. Det ska hållas inom ram. Det betyder att taxorna måste höjas hela tiden för att kommunen ska ha råd och det tar väldigt många år.

Vi är delvis inte mer i krisläge bara för att det är krig i Europa. Det som hänt är att många nu har insett det många andra påtalat i många år, att många samhällsviktiga funktioner är underfinansierade. I vardagen. Fungerar inte de verksamheterna i vardagen finns det inget att försvara om kriget kommer. Det är något politikerna i regeringen inte verkar förstå.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det tog mig 5 år att återfå beviljad färdtjänst trots att jag hade haft det flera år efter hästolyckan. Jag återfick mitt körkort...
Svar
2
· Visningar
547
Senast: IngelaH
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp