Bukefalos 28 år!

Mirre

Trådstartare
Enda sedan jag var i fyraårsåldern har jag haft det, har varit hos läkare men de har bara sagt att det är växtvärk. Är dock 28 nu och har fortfarande samma värk, fast nu är det mer i både leder och muskler.
Går inte en dag utan värk på minst ett ställe, oftast flera samtidigt. Ingen svullnad eller så någonstans.
Det gör bara ont överallt. Känns nästan som när man har hög feber och kroppen värker för det, förutom att jag inte har någon feber.

Börjar bli rätt tröttsamt, vissa dagar märker jag inte av det så mycket och andra dagar kan jag knappt hålla i en tekopp utan att få ont i fingrarna av handtaget.
 
Det är ju jättesvårt att säga vad det kan vara, jag skulle gå tillbaka till läkaren om jag vore du. Jag fick bra hjälp för min ledvärk, och är smärtfri för det mesta bara jag gör som jag ska. :)
 
Det är ju jättesvårt att säga vad det kan vara, jag skulle gå tillbaka till läkaren om jag vore du. Jag fick bra hjälp för min ledvärk, och är smärtfri för det mesta bara jag gör som jag ska. :)
Nej ville väl mest bara gnälla av mig lite :p
Och se om någon kände igen sig och kanske hade någon ide om det eller så
 
Vet inte riktigt, men var hos sjukgymnast förut och han var väldigt konfunderad över att jag inte kände något när han stretchade högerbenet. Men vänster kände jag.

Men höger ben får jag dra längre bak än det vänstra för att stretcha främre lårmuskeln.
 
Läs på om reumatism, om Ehlers Danlons syndrom och om andra led-muskelsjukdomar och se om du känner igen dig. Sök dig sedan till en läkare på vårdcentralen. Om hen inte kan något om sjukdomen så be om en remiss till de ställena som tar emot den ev. sjukdomen. Detta kan du kolla upp i förväg så att du kan ge förslag på ställen som tar emot just den sjukdomen som du tror att det är. Tyvärr är det svårt att få hjälp om man inte träffar rätt person. Jag har själv alltid haft problem med smärtor i muskler och leder, är överrörlig och har alltid haft problem med magen men har alltid blivit avfärdad som överkänslig, att jag överdriver och vill ha uppmärksamhet. Ändå har jag klockrena symptom och min läkare tvekade inte en enda sekund. Jag fick diagnosen Ehlers Danlons syndrom först förra sommaren som 41 åring. Min mamma skämdes rejält när hon insåg att alla de gånger jag hade klagat på att jag hade ont som liten inte berodde på att jag ville ha uppmärksamhet utan att jag faktiskt har en mycket smärtsam sjukdom. Tänk om jag hade fått veta detta när jag var yngre. Så mycket jag hade kunnat undvika då som gjorde mina leder så mycket sämre. Jag har aldrig ens tänkt på att jag är överrörlig utan jag tyckte att jag var helt normal. Det är bara knäna som går åt fel håll tyckte jag men när läkaren började undersöka mig så visade det sig att jag är överrörlig i ganska många leder.

Gemensamt för nästan alla led och muskelsjukdomar är att ju bättre kondition man är i desto bättre mår kroppen. Däremot ska man inte lyfta tyngder och så utan träna mjukt. Gärna vattengymnastik, simning, promenader osv. Tränar du något nu? Kanske kan du börja med att gå promenader annars? Kanske börja med stavgång när du har börjat få lite kondition om du är mycket stillasittande nu? Att bygga upp sin kropp och att muskla sig rätt är lika viktigt för oss som för hästarna även om man är frisk men det är ännu viktigare om man har någon sjukdom. Det är viktigt att man rör sig rätt och inte övertänjer lederna så därför är det bra om man kan få träffa en sjukgymnast som kan lära en hur man ska röra sig. Till sjukgymnasten behöver man ingen remiss vanligtvis utan det är bara att ringa och förklara sina besvär så får man hjälp.

Det är också enormt viktigt att man håller sig lagom varm, att man alltid har bra skor och att man får de hjälpmedlen man behöver. Kanske behöver du otroser till vissa leder för att avlasta dem när du har ont? Det kan du få hjälp med hos arbetsterapeuten och hos ortopedtekniska. Till arbetsterapeuten kan man gå utan remiss men till ortopedtekniska behöver man remiss. Det är olika i olika landsting om man själv får bekosta otroserna som man behöver. I Västra Götaland där jag bor är det gratis men på andra ställen får man betala en egenavgift eller en viss kostnad per år.
 
Jag har problem nu när det är fuktigt och kallt. En kompis som har reumatism "på papper" och var sjukskriven i flera år åkte en sväng till Thailand och blev smärtfri. Började äta d-vitamin och lever ett normalt liv med jobb idag. Jag vet att jag blir bättre av det men har slarvat och sotar för det ;)

Gå till läkare och kolla för säkerhets skull. Har för mig att eventuell reumatism blir värre obehandlad? Går du därifrån utan svar så skadar det ju inte att prova d-vitaminer :)
 
Kan även testa att sluta äta rött kött då det kan ha negativ inverkan på just smärta i leder. Vet flera som blivit bättre av det.
 
Har också samma och när jag var 16-17 undersöktes jag på ett reumatikersjukhus där man såg alla tecken på att så var fallet men ingen diagnos sattes pga så ung och idag har jag inte återupptagit det. Men kanske även du har någon form av reumatism? Ibland kan det vara nerver som slår bakut också. Kontakta din läkare, tycker jag, så kanske du kan få hjälp med lindring :)
 
Jag har ofta ont i lederna. Värken flyttar sig runt och är mycket diffus. Jättesvårt att beskriva.

Fick nyss hjälp via företagshälsovården genom remiss till reumatolog. Fick diagnosen psoriasisartrit. Så gott som ofarligt, bara att köra på som vanligt.

Oftast är det som någon skrev viktigt att röra på sig, men på ett för kroppen snällt sätt.

Är du också väldigt stel? Jag har jättejobbigt med att t.ex. sitta på golvet. Gör jätteont och jag har svårt att ta mig upp.
 
Tack snälla ni för svar.
Försöker få till något samlat svar här :p
Har också funderat på reumatism, men läkaren jag var hos förut (i högstadiet dock så är ju ett tag sedan) hävdade att det inte kunde vara det eftersom det inte var svullet någonstans.

Men det blir bättre av motion, dock har jag märkt nu sista tiden att jag får ont i benen, och framförallt höger, efteråt. Var ute och gick en långpromenad förra helgen och fick ta alvedon på kvällen sedan mot värken i benet. Springa är inte och tänka på (tyvärr för jag älskar och löpträna) det går bra ett tag men sedan får jag ont. I högerbenet, alltid höger av någon anledning. Värk har jag i hela kroppen men det är värst på höger sidan.

Promenader är väl det jag gör nu i motionsform sas. Nacken har jag haft mycket problem med, har varit hos massör men nu har det varit bra ett tag.

Känner också av vädret, är det kallt värker det, i händerna framförallt, är det varmt och torrt värker det osv. Minsta förändring känner jag av.

Får som nervryckningar i musklerna ibland, mest i ben och mage. Gjorde tom ett gravtest för att jag tyckte det kändes som fosterrörelser. Jättesvårt att förklara hur det känns.

Ibland är jag stel som tusan, men det varierar från dag till dag. Men så värst supersmidig är man ju inte direkt.

Nu rider jag inte längre, men när jag gjorde det så fick jag alltid ont i fotlederna när jag hoppade av hästen. Även när jag red islandshäst.
 
Låter exakt som mina problem.

Tog de inga blodprov? Det går ofta att utesluta reumatism genom att se på förekomst av en viss gen (?). Iaf kunde de utesluta reumatism väldigt lätt via labbprob hos mig.

Sen finns det ju massvis av olika sorters ledproblem, men man brukar ofta börja genom att utesluta reuma. Sen är det också i fortsättningen uteslutningsmetoden som gäller...
 
Låter exakt som mina problem.

Tog de inga blodprov? Det går ofta att utesluta reumatism genom att se på förekomst av en viss gen (?). Iaf kunde de utesluta reumatism väldigt lätt via labbprob hos mig.

Sen finns det ju massvis av olika sorters ledproblem, men man brukar ofta börja genom att utesluta reuma. Sen är det också i fortsättningen uteslutningsmetoden som gäller...
Nej de kände och böjde lite bara, konstaterade att det inte fanns någon svullnad eller värme och uteslöt reuma direkt.
 
Du kan prova att ta magnesium mot muskelryckningarna. Det hjälper ofta musklerna att slappna av. Ta det till kvällen för man kan bli trött utav magnesium.
 
Ja
Öh? Då borde du ju absolut försöka få komma till en läkare igen.
Ja jag ska göra det.
Någon orsak måste det ju finnas tycker jag, men tänker mest att de ska tänka "jäkla hypokondriker" eller så, bara för att det inte syns något.

@TinyWiny det ska jag prova, det finns i tablettform eller?
 
Ja det finns i tablettform. Tänk bara på att du behöver äta dubbelt så mycket kalcium som magnesium så om du äter dåligt med kalcium så köp en tablett som kombinerar de två mineralerna. Risken är annars att du får brist på kalcium istället. Jag köper ifrån topformula på nätet. De har bra produkter till bra priser.
 
Ja det finns i tablettform. Tänk bara på att du behöver äta dubbelt så mycket kalcium som magnesium så om du äter dåligt med kalcium så köp en tablett som kombinerar de två mineralerna. Risken är annars att du får brist på kalcium istället. Jag köper ifrån topformula på nätet. De har bra produkter till bra priser.
Ok, känns som jag behöver få lite mer koll på vad jag äter :p
Har ärligt ingen direkt koll på hur mycket kalcium jag får i mig :p
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 240
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 317
Senast: Raderad medlem 68338
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 458
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp