Bukefalos 28 år!

Legoland eller Tivoli när vi besöker Danmark?

Fibusen

Trådstartare
Vi kommer i sommar göra en tripp ner i landet och hälsa på två kompisar,och efter det tänkte vi åka över till Danmark. Frågan är bara om vi ska satsa på tivoli eller Legoland? Sonen är 2,5 år,och frågan är vart det finns mest aktiviteter för honom?
 
Legoland! Där finns även Lalandia som är ett stort vattenland inomhus med tropiskt klimat.
Vi var där i somras och det finns massor att göra för barn.

Nackdelen är väl att Legoland ligger långt inne i Danmark, Tivoli är närmare.
 
Nu var det länge sedan som jag var på både Legoland och in på Tivoli (man går ju oftast förbi när man är i Köpenhamn), men generellt är Tivoli mer för ungdomar/vuxna (men med en del för små) och Legoland för barn. Men är man så liten som 2,5 så är jag inte säker på att man uppskattar allt på Legoland fullt ut. Skulle gissa att karusell, tåg etc på Tivoli räcker för en 2-3 åring. Annars tycker jag att Bakken är trevligare beläget. Googlade och de verkar också ha mer för små barn. Förr kunde man åka häst och vagn från stationen, vet inte om man kan det fortfarande, men om dehar det kvar så är det ju en trevlig upplevelse.
Ska man till Legoland så bör man övernatt i närheten..
 
Legoland har inte heller mycket "aktiviteter" för så små barn, en karusell, legotåget runt hela anläggningen och en båttur som är mysig - men vi var dit när junior var i den åldern och han var nöjd ändå bara av att titta på allt. Vi fick gå måååååånga gånger till en speciell del i legovärlden där både båtar, bilar och en sopbil rörde sig... :p
Sen är Legoland en trevlig park att bara "vara" i både för vuxna och barn :up:
Förra året var vi dit igen, då bodde vi i stugbyn utanför Lalandia, och visst är badet mysigt men jag vet inte om jag bor där igen - lite överreklamerat ;).
 
Vi kommer i sommar göra en tripp ner i landet och hälsa på två kompisar,och efter det tänkte vi åka över till Danmark. Frågan är bara om vi ska satsa på tivoli eller Legoland? Sonen är 2,5 år,och frågan är vart det finns mest aktiviteter för honom?

Ni har inte funderat på zoo i Köpenhamn? Det hade min dotter haft mer glädje av i den åldern, men hon älskar verkligen djur också. Annars hade jag valt Legoland framför Tivoli.
 
Ni har inte funderat på zoo i Köpenhamn? Det hade min dotter haft mer glädje av i den åldern, men hon älskar verkligen djur också. Annars hade jag valt Legoland framför Tivoli.

Vi ska åka från Dalarna,ner till Norrköpning och gå på Kolmården en heldag,sen sover vi där,sen åker vi vidare till vännerna i Helsingborg (vill inte åka hela sträckan samma dag,tycker det blir för mycket tid i bilen för sonen) så då har vi redan varit på en djurpark... Nu pratar vi om att skippa Danmark helt och hållet,och ta något annat på vägen hem från Helsingborg istället. Så har ni något tips mellan Helsingborg och Dalarna så får ni gärna hojta till! ;) Vore bra om det var på mitten ungefär på resan däremellan.
 
Vi ska åka från Dalarna,ner till Norrköpning och gå på Kolmården en heldag,sen sover vi där,sen åker vi vidare till vännerna i Helsingborg (vill inte åka hela sträckan samma dag,tycker det blir för mycket tid i bilen för sonen) så då har vi redan varit på en djurpark... Nu pratar vi om att skippa Danmark helt och hållet,och ta något annat på vägen hem från Helsingborg istället. Så har ni något tips mellan Helsingborg och Dalarna så får ni gärna hojta till! ;) Vore bra om det var på mitten ungefär på resan däremellan.
Visserligen djur igen men Nordens Ark kanske? :) och idag tipsades jag om att på Julita gård så finns det förutom en förbenad massa blommor ;) också Pettson och Findus hus och det är aktiviteter för barn dagligen i sommar :)
 
Om ni ändrar er så ligger Bakken på ganska bekvämt avstånd från Helsingborg. Där (i Helsingborg alltså) finns Fredriksdals friluftsmuseum som är trevligt för både stora och små (mini-Skansen typ). Mellan Skåne och Dalarna kan jag bara komma på Visingsö, lagom båttur och remmalag på ön.
 
Tillägger att sonen ÄR väldigt djurintresserad,så en till djurpark är absolut inte uteslutet,utan då är det mer viktigt att komma lite närmare hem så vi inte behöver åka så många mil samma dag. Vi har pratat om Liseberg,men då har vi strax över 50 mil kvar hem,blir lite långt att åka det samma dag för grabben,även om vi tar bensträckare.

Eller så kör vi på plan ett,sticker över till Danmark, sen kör vi halva vägen hem,stannar och bara sover,sen fortsätter vi hem dagen efter igen,men blir så tråkigt att stanna och "bara" sova,roligare att hitta på något när vi endå är iväg,och skippar vi Danmark så lägger vi dom pengarna på något roligt på hemvägen i Sverige istället. (För det är fasiken inte billigt att åka och bo....)
 
Vi ska åka från Dalarna,ner till Norrköpning och gå på Kolmården en heldag,sen sover vi där,sen åker vi vidare till vännerna i Helsingborg (vill inte åka hela sträckan samma dag,tycker det blir för mycket tid i bilen för sonen) så då har vi redan varit på en djurpark... Nu pratar vi om att skippa Danmark helt och hållet,och ta något annat på vägen hem från Helsingborg istället. Så har ni något tips mellan Helsingborg och Dalarna så får ni gärna hojta till! ;) Vore bra om det var på mitten ungefär på resan däremellan.
Astrid Lindgrens värld i Vimmerby?

Säger jag helt utan att ha varit där men det ligger mellan i alla fall!
 
Vi ska åka från Dalarna,ner till Norrköpning och gå på Kolmården en heldag,sen sover vi där,sen åker vi vidare till vännerna i Helsingborg (vill inte åka hela sträckan samma dag,tycker det blir för mycket tid i bilen för sonen) så då har vi redan varit på en djurpark... Nu pratar vi om att skippa Danmark helt och hållet,och ta något annat på vägen hem från Helsingborg istället. Så har ni något tips mellan Helsingborg och Dalarna så får ni gärna hojta till! ;) Vore bra om det var på mitten ungefär på resan däremellan.

Från fredrikshamn till Legoland är det 22 mil.
Från Helsingborg till Legoland är det 36 mil
Det blir rätt intensiv körning från någon plats i Dalarna till Kolmården 1 dag och sen till Legoland.

Ni har bland annat:
High Chaparall i Hillerstorp
Astrid Lindgrens värld i Vimmerby (16 mil emellan, och det finns ofta kombinerade erbjudande ihop med Kolmården)
Lek och buslandet i Örebro
Borås Djurpark i Borås
Äventyrsbadet i Örebro, Skövde och Jönköping
Liseberg i Göteborg
Universeum i Göteborg
 
Det finns ett zoo i Eskilstuna också, lite närmare Dalarna. I Uppsala och i Mariefred finns det ångloksjärnväg om en sådan utflykt kan locka? Men Uppsala är kanske för långt österut för att bli på vägen.
 
Ni kan inte tänka er köra Norge en väg?i somras när sonen var ca 2,5 var vi i Lillehammer på lilleputthammer, perfekt för en så liten kille kunde åka allt och de små husen var spännande.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 028
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 027
Senast: Amha
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 368
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 637
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp