Lena Natt och Dag döms till fängelse

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Med fagra löften lockade Lena Natt och Dag östafrikanska pojkar till sin hästgård.
När polisen hämtade dem var de panka och förkrossade.
Nu döms 65-åringen till fängelse för människoexploatering.

Domen är fullständigt horribel, skulle det vara lika skulle många dömas för människoexploatering och det fanns inga bevis, tvärtom talade en hel del mot deras berättelse. Från det jag läste i förundersökningen var det praktikplatser som skötts synnerligen dåligt och slarvigt men därifrån till att dömma till fängelse och stort skadestånd är helt orimligt.

Domen är fullständigt horribel, skulle det vara lika skulle många dömas för människoexploatering och det fanns inga bevis, tvärtom talade en hel del mot deras berättelse. Från det jag läste i förundersökningen var det praktikplatser som skötts synnerligen dåligt och slarvigt men därifrån till att dömma till fängelse och stort skadestånd är helt orimligt.

Exakt vad är orimligt med att dömas som hon gjort? Om vi låtsas det var en praktikplats så menar du att det är sköttes dåligt och slarvigt att lura hit mycket unga ”praktikanter” från ett land långt bort som inte talar språket eller vet ett smack om Sverige. Låta de bo mycket spartanskt. Inte betala dem en endaste krona och låta de ”praktisera” självständigt utan handledning i mer än 12 h per dag sex dagar i veckan?

Om man sköter sin ”praktik” så dåligt anser jag det helt korrekt att dömas som hon dömdes

Skadeståndet är ju inte ens hälften av lönen hon borde ha betalat. 3 personer 6 dagar i veckan i 6 månader. Hon kommer jefligt billigt undan, men kostar oss skattebetalare en massa

Du har rätt, många fler borde dömas för att utnyttja folk-det är ett otyg att ha unga människor att jobba utan lön, i synnerhet om de varken kan kultur eller språk. Bevis och bevis, det mesta bevisas av att pojkarna var på plats och arbetade och inte kunde det visas att de fått något betalt.

Självklart ska fler dömmas, därför det är bra att hon dömdes så kanske det kan sätta mer standard sen vad andra bör dömas för också..kanske. Om en åker dit är chansen större att fler åker dit.

Jag tror ju att hon kommer poppa upp igen med saker och ting efter det här och har antagligen inte förändrats så mycket men hon är borta ett tag iallafall och kan inte lura eller missköta fler folk och hästar på en liten stund och det är bra. Har vi tur så kanske hon till och med kan sköta saker och ting på lagliga sätt sedan.

Självklart ska fler dömmas, därför det är bra att hon dömdes så kanske det kan sätta mer standard sen vad andra bör dömas för också..kanske. Om en åker dit är chansen större att fler åker dit.

Jag tror ju att hon kommer poppa upp igen med saker och ting efter det här och har antagligen inte förändrats så mycket men hon är borta ett tag iallafall och kan inte lura eller missköta fler folk och hästar på en liten stund och det är bra. Har vi tur så kanske hon till och med kan sköta saker och ting på lagliga sätt sedan.
Jag gissar också att när det kommer domar så kommer fler avstå från att försöka sko sig på det sättet utan att uppfylla basala krav. Och det är en preventiv vinst.

Mycket i hästvärlden är galet, vad gäller att följa lagstiftningen.
Denna person är sannolikt inte den första eller den sista som exploaterat människor.

Det skulle granskas mer, lite överallt, tror jag. Det finns alla former av bedrägligt beteende på många ställen om man skrapar lite på ytan.

Jag har läst domen och tycker personligen hovrätten gjort en rimlig bedömning.

Läste även tingsrättens dom när den kom i höstas och upptäckte väl ungefär samma brister som hovrätten gjorde.

Sen håller jag med om att problemet är betydligt mer spritt än enstaka personer/fall.

Ridsporten har mycket obetald och underbetald arbetskraft och den skulle behövas granskas mer av utomstående/oberoende part.

Jag har läst domen och tycker personligen hovrätten gjort en rimlig bedömning.

Läste även tingsrättens dom när den kom i höstas och upptäckte väl ungefär samma brister som hovrätten gjorde.

Sen håller jag med om att problemet är betydligt mer spritt än enstaka personer/fall.

Ridsporten har mycket obetald och underbetald arbetskraft och den skulle behövas granskas mer av utomstående/oberoende part.
Man får väl ändå säga att den här personen sticker ut med tanke på alla turer med Länsstyrelsen osv. Inte så många som får sina tillstånd dragna

Exakt vad är orimligt med att dömas som hon gjort? Om vi låtsas det var en praktikplats så menar du att det är sköttes dåligt och slarvigt att lura hit mycket unga ”praktikanter” från ett land långt bort som inte talar språket eller vet ett smack om Sverige. Låta de bo mycket spartanskt. Inte betala dem en endaste krona och låta de ”praktisera” självständigt utan handledning i mer än 12 h per dag sex dagar i veckan?

Om man sköter sin ”praktik” så dåligt anser jag det helt korrekt att dömas som hon dömdes
Är på resa men jag skall ge ett utförligt svar när jag kommer hem, det finns mycket stt säga om det här.

Varifrån har du uppgiften att de arbetade över 12 h per dag 6 dagar i veckan? Och vad påstås arbetet varit?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat